per_d 0 Postad 6 April , 2005 Hej Tänkte montera sötvattenkylning och förbereda för gångvärme på en AQ130 (B20) Har: Stor värmeväxlare för kylningen. En gammal oljekylare. Mindre för gångvärmen. Skall komplettera med: Pump (helst remdriven) Expansionskärl. Någon som har skisser/tips/kunskaper? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 6 April , 2005 Jag byggde om min b20 med sötvatten kylning och gång värme. Jag satt org. impeller pump till sötvatten kylningen och en lika dann på vevaxen för sjövatten det fungerade utmärkt. det var lite pyssel med rör och sånt. //Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 6 April , 2005 Var attans får man tag i en värmeväxlare för en billig penning ? Hur gör man med limpan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Richard B Postad 14 April , 2005 Har gjort samma övning, byggt ett eget system med en oljekýlare till min B18. Köpte en vevaxeldriven impellerpump hos Martec. Från Martec kunde man tidigare ladda ner en komplett monteringsinstruktion för deras sötvattenkylning till B20 som pdf. Mycket användbar. Sök på detta forum och även på marinan.com så borde du kunna hitta länken till dokumentet. Om man försöker montera en B20 bilpump som cirkulationspump ( en icke marinkonverterad biltopp) krockar remmen till denna med impellerpumpen om man inte flyttar generatorn till andra sidan av motorn. Expansionskärl från en Volvo 740 var lätt att placera i motorrummet. Rensa ur block och topp från rost och gegga. Går inte att göra utan att demontera toppen. Med blocket stående (utan topp) och avtappningspluggen demonterad använde jag ett smalt stålrör på vattenslangen (se bild). Då kunde man komma åt att sticka in det längst in i kylkanalerna och spola ur ordentligt och samtidigt peta i geggan . Änden på röret plattades till för att få en bra stråle. Det behöver vara en ordentlig stråle. Annars får man inte ut något. Fick nog ut ett par dl sörja av rost blandad med lera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Larsson Postad 1 September , 2005 Hej! Jag har en B18 med B20 topp (AQ95) Eftersom jag fick riva ner den pga att topplockspackningen gått vilket resulterade i vatten i 2:ans cylinder. Har jag börjat fundera på om man inte skulle slänga på en sötvattenkylning. Har då funderat på en martec. Men att lägga ner en hög med pengar på en så gammal motor känns fel. Vad jag undrar över är om man på ett billigare sätt skuklle kunna ordna detta. Vad för olje kylare har ni användt?? Pris? Storlek? Tacksam för svar hälsningar Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 1 September , 2005 Hej . Har byggt ett sötvatten system till min OMC och det fungerar mycket bra. På min motor sitter det orginal vattenpump så det som behövdes var en värmeväxlare, expansionskärl från volvo 740 det bygger ej på höjden. sjövattnet pumpas från impellern i drevet till värmeväxlaren,från den till inkommande på kyllimpan , har byglat det som går till motorn och kopplat den till returen på limpan, då får jag kylning på limpan.Från termostaten har jag kopplat inkommande och utgående vatten till växlaren. Expansionskärlet är kopplat till in på termostaten. MVH Kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Larsson Postad 6 September , 2005 Hej igen Vart kan man få tag på en värmeväxlare, och hur vet man vilken storlek man borde ha? Då tänker jag ej på tex martec utan oljekylare som en del tycks använda till värmeväxlare. Eller finns det något annat man skulle kunna använda i stället?? Hälsningar Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco78 0 Postad 6 September , 2005 Har du någon bild på hur du fixade drivningen på vevaxeln till orginal impeller- pump?, jag funderar göra likadant .Sedan funderar jag på att koppla in limpan från baksidan av toppen där den går till värmepaketet på bilen har någon gjort det? //Draco Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredde1972 0 Postad 7 September , 2005 Får vel begynne med å takke for et utrolig lærerikt forum Her blir det brukt en del timer fremover ja :-) Jeg er også veldig intressert i å få se et bilde av oppsettet av en søtvattenkylning av en B20. Skal til å bygge om det samme i vinter og er hungrig på tips... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 4 November , 2005 Nån som vet nån bra oljekylare som e bra att bygga på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 November , 2005 Detta har redan ett antal gånger diskuterat på detta forumet./Mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 12 December , 2005 Det finns säkert svar på alla frågor här på forumet, men i ett levande forum byter man tips och erfarenheter mm mm, nya kontakter skapas osv... Givetvis så söker man i äldre trådar oxå för att få fram information... Det är det som är skillnaden mellan just ett forum och ett referensbibliotek där man bara söker information ;-p Bättre att skriva om tex att om man använder sökverktyget här i forumet så kommer det säkert upp flera lösningar och tips som man kan ta del av... (Bättre än att kort bara kommentera att frågan har besvarats redan) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser