Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Pjolle

Brusten växelvajer, ny?

Rekommendera Poster

Så, efter en relativ problemfri seglats från Göteborg till Umeå i sommar så gick växelvajern av precis när vi skulle lägga till i nya hemmahamnen.. bra tajming! Det här med att grejjerna går sönder under de sämsta vind och väder förhållanden stämmer alltså inte. Jag stängde av motorn och gled snyggt in till bryggan..

Hur som helst, så blir jag inte klok på hur jag ska veta vilken vajer jag ska köpa. Verkar inte finnas så kraftiga på hjertmans eller dylik..

Den sitter på en Yanmar 12hk, både dragande och tryckande. Själva vajern är urdragen på bilderna, det ni ser är höljet. 

Någon som har ett tips?

post-94712-0-33633700-1412609902_thumb.jpg

post-94712-0-24462000-1412609960_thumb.jpg

Redigerad av Pjolle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Comstedt har garanterat den vajern mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvär så verkar inte comstedt ha den jag söker. Ska se om de kan beställa hem den jag behöver. Jag är på jakt efter en Morse 64c, teleflex 6400 eller marmac c2004c, 8ft lång. Har hittat ett flertal på internetbutiker från usa, men inte i sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Köpte en vajer på SB Båttillbehör i Stenungsund för några år sedan. Monterade loss vajern och tog med mig den dit. De tog fram en i rätt längd direkt! Det kan ju vara värt ett samtal o kolla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick svar från comstedt, de kan beställa in den för 2400kr.. Får den i usa för 1180kr inkl frakt vilket gör att jag även kommer undan tullavgift.. Blir såklart omständigt att retunera om det skulle behövas, men jag chansar på att slippa det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Jag ska höra med dom också, även Stenungsund och LidingöMarin som har yanmardelar , kanske att de är billigare än comstedt.. Jag har tagit upp båten för vintern nu så det är ingen brådska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...