Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Mauritx

Förpiksluckan och ruffluckan öppna över vinter, risker?

Rekommendera Poster

Jag pratade med förra ägaren och sa att han brukade ha lite öppen förpiksluckan och ruffluckan, vet inte riktig om jag vill göra det, finns det inte risk att snö och vatten letar sig in och forstor bland annat teakgolvet och träinredningen? Båten har 3st ventilatorn som står öppen, borde inte räckas? Det ska tillägnas att båten är tom på allt, det finns inga dynor eller dylik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ha förpiksluckan lite på glänt samt inte sätta i alla ingångluckor så att jag får lite extra cirkulation på luften. Ruffluckan är helt stängd dock.

 

Har aldrig haft problem med fukt eller mögel i båten. Snö och vatten har jag inte haft problem med heller. Man ska ju helst kolla till båten under vintern, så då upptäcker man ju om det är problem med täckningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hänger på att man har en bra täckning och en presenning man kan lita på. Blåser det sönder vid någon snöstorm så kommer det in snö eller vatten i båten. Annars är det nog bra med ventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och i en annan tråd för något år sedan så hade vi samma diskussion uppe. Där en del, däribland jag själv, har testat att stänga igen båten helt. Det funkar också. Visserligen så kan luften i båten inte ta vägen någonstans när den når daggpunkten och kondenserar… 

 

Men å andra sidan kommer det inte in luft hela tiden som innehåller fukt. Och så slipper vi oroa oss för att det är öppet. Lite lättare att göra täckningen också, man kan dra åt hårt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det kan bero på var man befinner sig.

 

Jag förespråkar allt stängt och avfuktare, torrbollar och en produkt som heter Sanitator.

 

En helg när jag var i båten hade det snöat ganska rejält så jag öppnade takluckorna och petade upp presenningen så att snön rasade av. Sen gjorde jag motsvarande utifrån och sen tillbaka. Detta gjorde att jag sprang en del fram och tillbaka och det slutade med att jag for hem utan att ha stängt den ena takluckan ordentligt.

Två veckor senare var jag vid båten igen och kunde konstatera att jag hade ett större antal mögelprickar runt instrumentpanelen nedanför min öppna taklucka. Detta trots att jag hade skurat dessa ytor ordentligt inför vinterförvaringen. Lite konstigt var det eftersom det var en tre-fyra grader kallt den perioden...

 

Aldrig mer frivilligt ta in luft i båten på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en sökfunktion på gamla forumfrågor som vi behandlat...

 

Jag slog på en från 2011 och hittade fungerande länkar till några rapporter!

slå på 

Vinterförvaring - stängt eller öppet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick bra att ha båten öppen förr, det hade de flesta och nästan ingen fick mögel. Moderna vintrar är annorlunda, förutsättningarna för mögel är extremt goda. Titta på på temp och luftfuktighet ute, de är få dagar det inte är idealväder för mögel. Har man tur så kanske man slipper mögel om man har båten öppen. Stänger man och har avfukting mm så är risken noll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak som kan leta sig i båten är djur, råttor, fåglar eller objudna gäster,  Att ha båten öppen känns det helt fel tycker jag, samtidigt funderar man på att förra ägaren i 37 år hade förpiksluckan och ruffluckan lite öppen och det har gått bra.   

 

Jag vills helst slipa gå till båten varenda veckan under vinter och kolla på den, om det är stäng då vet man i alla fall att det kommer inte att komma in vatten/snö om presenningen inte håller. 

 

Under sommar är båten ju stäng när det inte används, när jag sover i båten brukar jag också ha stäng och jag tycker att det är ok luft med det 3st. ventilator som står öppen. båten är full lasta under sommaren med mat och allt annat och det har inte funnits någon problem med mögel. 

 

Varför ska vara så svår att bestämma sig? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät så vet du. Skaffa en hygrometer och läs av den vid varje besök i båten. Stänger man till utan ventilation blir det nog nära 100 procent RF. Vatten i laminatet torkar ut och det kan vara åtskilliga liter. En del går ut på utsidan och resten inne.

 

Beroende på var du har båten är det olika fuktigt och förra ägaren bodde på ett tort ställe. Skulle tro att Smedjebacken kan vara rätt torrt också mät så ser du. Kolla med hygrometern.

 

Det här är ett kärt ämne som fick mig att klura på en fläktstyrning som slår på fläkten när det är torrare ute än i båten. Ska testa den i vinter om jag får tid

Ska man vara på säkra sidan behöver man stänga och avfukta för att få bort skrovets fukt. Sommarvägssalt som finns att köpa på Granngården. En 25kg säck för dryga hundralappen. Bra att börja i tid gärna med elektrisk avfuktare. Ställer en i båten innan den kommer upp så har en del skrovfukt sugits ur. Kondensavfuktare fungerar dåligt när det blir närmare noll så det gäller att passa på.

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät så vet du. Skaffa en hygrometer och läs av den vid varje besök i båten. Stänger man till utan ventilation blir det nog nära 100 procent RF. Vatten i laminatet torkar ut och det kan vara åtskilliga liter. En del går ut på utsidan och resten inne.

 

Beroende på var du har båten är det olika fuktigt och förra ägaren bodde på ett tort ställe. Skulle tro att Smedjebacken kan vara rätt torrt också mät så ser du. Kolla med hygrometern.

 

Det här är ett kärt ämne som fick mig att klura på en fläktstyrning som slår på fläkten när det är torrare ute än i båten. Ska testa den i vinter om jag får tid

Ska man vara på säkra sidan behöver man stänga och avfukta för att få bort skrovets fukt. Sommarvägssalt som finns att köpa på Granngården. En 25kg säck för dryga hundralappen. Bra att börja i tid gärna med elektrisk avfuktare. Ställer en i båten innan den kommer upp så har en del skrovfukt sugits ur. Kondensavfuktare fungerar dåligt när det blir närmare noll så det gäller att passa på.

 

Jag tror det är ganska torrt i Smedjebacken. Jag hade en annan segelbåt (Hurley 18), dock mycket mindre som bara hade en ventilator på rufftaket och en liten lucka som man öppnade på dörren till ruffen. Jag täckte den med presenningen och sedan på våren var allt bra, ( både segel och dynor fick vara kvar inne).  Inget mögel. 

 

Om man lämnar öppen då får luften cirkulerar mer men också dra in  massor med mer fukt i båten. 

 

Det som oroar mig mest om att lämna öppen är om vatten/snö letar sig in och förstor teakgolvet/inredningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SMHI har statistik på temp och rel.luftfuktighet för många orter. Annars kan man skaffa en mätare och hänga upp ute. Det är inte många dagar på vintern som inte är idealiska för mögel. I en båt som värms upp några grader när solen lyser lite blir miljön ännu bättre - för mögel. Men visst, man kan ha tur och slippa drabbas. Har man fått mögel en gång verkar det vara nästan hopplöst att bli av med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det ska vara så svår... läser på nätet men blir inte klok, vissa öppnar andra inte.  Det känns mes som en lotteri. Även det är fuktig som bara det är inget garant man för mögel heller beroende på materialet m det har varit rengör eller behandlade med något....

 

Ska jag öppna eller inte öppna på glänt förpicksluckan  eller låta det vara?  Att tejpa runt alla öppningar i min båt och sätta i torrbollar känns inte OK.  Det är massa med ventiler och öppningar och jag har en motorrumfläkt med där luften circulerar.  Semonan har också en arrangemant som genom en av stickojorna tar in friskluft och torkar den, Vet inte hur det fungerar men vet att det finns. 

 

Vad är det som kan möglas egentligen? Det finns ju ingenting inne i båten och träytor är lackerade och fernisade.  Plasten? 

 

o i så fall blir de mögel är det svår att rengöra? i fall det bli på träet??  

 

Jag ska imorgon till båten och kolla för att se hur fuktig det känns inuti, då kommer jag kanske att öppna lite på glänt förpicksluckan i fall det känns sunkig och fuktig. 

 

Tack på förhand. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter en planka i förpiksluckan så att jag får ett par centimeters öppning. Luckan har gångjärnen mot fören så det är ingen risk att det kommer in några större mängder snö. Ruffluckan har jag helt öppen eftersom det är ganska långt från öppningen i pressen dit (eventuellt kan man hänga en liten press framför som stoppar direkt regn men som har tillräckligt stora öppningar vid sidorna för att låta luften strömma fritt.

Det är alltid mycket torrare och luktfriare i båten än i sommarstugan på våren, trots att alla dynor är kvar under vintern (stående på högkant med luft på alla sidor).

Det första året tog jag hem alla dynor, men hade ingen annan plats för dem än i källaren. Då hade jag källarlukt i båten hela sommaren.

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som riskerar att mögla är organiskt material. Matrester t.ex. Torka ren plasten vid pentryt. I taket vid spisen får man svarta prickar om man brassat mycket käk. Det innebär att hela taket i en normal salong riskerar att vara prickig på våren om man varit lat på hösten. Då får man slita lite extra på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Semonan har också en arrangemant som genom en av stickojorna tar in friskluft och torkar den, Vet inte hur det fungerar men vet att det finns. 

 

 

 

Ventilation enligt "Kalla väggens princip" är inte så dumt.

 

http://www.seniorseglaren.se/teknik-filer/kallavaggen.htm

 

http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/Batparmen_06_ovriga_system.pdf

 

Fast jag vet inte om det fungerar så bra på vintern.

 

Varm luft har förmågan att innehålla betydligt mer vattenånga än kallare luft.

http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fukt.asp

 

Den tanke som slog mig just nu är att om luften är fuktig på vintern så kondenseras fukten i luften och rinner ner - tex på kölen - och blir kvar i båten. Kanske inte så bra.

 

Är det nån som har några tankar kring den frågan!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att täta mycket och hänga in "torrbollar". Samt se till dem ofta så de inte tagit slut och behöver bytas. Jag tror att de håller luftfuktigheten under ca 50 procent relativ så länge de är aktiva. Och det får anses som torr luft i sammanhanget. Mögel växer inte, järn rostar inte. Trä ruttnar inte.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att täta mycket och hänga in "torrbollar". Samt se till dem ofta så de inte tagit slut och behöver bytas. Jag tror att de håller luftfuktigheten under ca 50 procent relativ så länge de är aktiva. Och det får anses som torr luft i sammanhanget. Mögel växer inte, järn rostar inte. Trä ruttnar inte.

 

och varje gång du skall se till torrbollarna måste du göra om tätningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men.... om man gör torrbollarna stora så slipper man kontrollera just dem särskilt ofta

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt ska vara stängt! Har gjort egna torrbollar, rejäla durkslag o sommarsalt(salt man sprider på grusväger för att undvika dammbildning)

 

Stäng till alla luckor o dörrar. Behåller dynorna kvar över vintern! Inga problem med fukt o mögel!

 

Varför denna diskussion om en sak som är fullständigt självklar? Stäng till bara!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt ska vara stängt! Har gjort egna torrbollar, rejäla durkslag o sommarsalt(salt man sprider på grusväger för att undvika dammbildning)

 

Stäng till alla luckor o dörrar. Behåller dynorna kvar över vintern! Inga problem med fukt o mögel!

 

Varför denna diskussion om en sak som är fullständigt självklar? Stäng till bara!

 

Varför är det så självklart.

 

Jag har haft båt i 50 år. Har kört med rengöring på hösten och haft luckorna öppna.

 

Torrboll har jag aldrig haft.

 

Fast det är klart. Madrasserna brukar jag ta hem för att slippa skita ner dem när jag jobbar i båten. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag åkte jag förbi båten för att göra det sista inför vintervila och efter 2 veckor under presenningen var båten OK.

 

Jag gick in i ruffen och stängde in mig för att känna,  det kändes inte särkil mycket unken luft eller hög luftfuktighet. Det var kall inuti men inredningen och trädetaljer kändes torrt.  

 

Gick en varv och stängde och öppnade alla bottenventilerna igen, hade glömt göra det på sittbrunsventiler tur att jag kollade igen. Sedan passade jag på att ställa motorn i kompressionsläget så att motorventilerna är stängda och inte ska fastna i öppen läget. 

 

Provade att öppna lite på glänt förpicksluckan men ångrade mig,  Jag såg att det var vattendroppar som hamnade runt om och på luckan som kom från presenningen, det har regnat otroligt mycket förra veckan sa det var lite vatten som kom från taknock och droppade/rann ner lite grand på däck, inte särkil mycket med hänsyn till att det har regnat mycket,  det var för det mesta helt torr på däck.

 

Det samlades också lite vatten vid relinglistan på babordsidan som jag torkade (båten ligger inte i nivå?? Jag hade också tvättat båten innan jag lag presenningen på.  Kanske det är gamla vatten plus kondensvatten, presenningen börjar bli sliten med så det finns små håll, den går på sista versen. 

 

 

Gjorde en experiment:  Lagt en papperbit under ventilationsventiler för att se om luften rörde sig och cirkulerade, noterade att varje gång presseningen rörde sig pumpades in eller ut luft. 

 

Om presseningen fylldes med luft då gick ut luft från ruffen genom ventilationen, När presseningen tömdes på luft kom in luft i ruffen i ställe, Det fungerar som en pump typ.. 

 

 

Jag vet inte riktig om ventilationen är otillräcklig men det kändes inte så.  En liten öppningen vid förpicksluckan kommer inte heller att göra mirakel tror jag.  Vi får hoppas på det bästa till vår.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte in avfuktaren i båten i lördags och på söndagen besökte jag båten. Avfuktaren hade stannat då behållaren var full. Tre liter vatten på 20 timmar. Ventilationen är inte stängd ännu. Men det mesta av fukten kommer nog från båtens inre. Tre liter vatten kan knappast luften ha ventilerat in. Stänger till ventilationen vid avmastningen imorgon.

 

Ordnade avrinning till vasken så den kan gå oavbrutet. Tycker det är bra att dra ut så mycket fukt det går medan det är varmt. Kondensavfuktare fungerar dåligt när det blir kallt.

 

Torkade upp vattnet i kölskarpen. Det vattnet försvinner annars in genom avfuktaren men det tar tid.

 

Lyd rådet och köp en hygrometer. Får man in skutlukt så blir den svår att bli kvitt utan ozon. Hygrometern ska gärna kalibreras. Finns en justerskruv på baksidan oftast. Lägg den på en våt trasa med en glasskål över. Den ska då visa

100%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätter man en trådlös termometer/hygrometer så kan man se utan att behöva gå ombord. Så länge inte presenningar stör så kan man ha termometer/hygrometern ombord men så att den syns genom någon ruta. 

>75 % luftfuktighet och >5-10 gr så finns risken för mögel.

Idag har vi 8,5 gr och 95% luftfuktighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår 90% RF. Idag 60%. Inte tillstängt ännu.

 

Avmastningen gick bra men mastkranarna trasiga. En funkade men lite farlig med spärren trasig. Tappar man greppet om veven går masten med väldig fart nedåt. Björlanda Kiles 2500 båtar sliter hårt på materielen även om inte alla är segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...