Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
CaptainKongo

Sea Clear kartor

Rekommendera Poster

Har Sea Clear på datorn har har sjökort för svenska vatten. Har även hittat sjökort för USA och Nya Zealand:

 

 
 
Vet någon var man kan hitta fler sjökort eller vill någon dela med sig?
 
Är främst på jakt efter sjökort Nordsjön, Engelska Kanalen, Frankrike, Biscaya, Spanien, Portugal, Kanarieöarna, Västindien och Azorerna.
 
Men allt annat är också av intresse!
 
// Sjökortsjagare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ganska många butiker som säljer aktuella sjökort..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har "elakingar" varit framme i länkarna i det första inlägget tro?

Ja det tror jag.

När jag länkar brukar jag kolla att det funkar.

Funkar det inte raderar jag hänvisningen.

Blir irriterad när länkarna inte funkar.

Lite överseende har jag .

Det är inte helt lätt det där med datorer.

http://lasselundell.se/datorer.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De "gratiskorten" som finns på "nätet" kan vara manipulerade av elakingar.

Gratis papperskort över Medelhavet.

Öppna som bild och spara ner.

http://highsea.cz/map.htm

http://lasselundell.se/sjokort.html

 

Fast för grovplanering hemma vid "köksbordet" kan de ju ändå va intressanta, även om de inte är lämpliga för navigation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet en långfärdsseglare som kör med Sea Clear ( också? ) 

De lånar kort av grannar när de ligger i hamnar. Scannar in dem och i och med det så har de full koll på årtal på korten samt ser själva om det finns "ändringar" gjorda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har "elakingar" varit framme i länkarna i det första inlägget tro?

Ja det tror jag.

När jag länkar brukar jag kolla att det funkar.

Funkar det inte raderar jag hänvisningen.

Blir irriterad när länkarna inte funkar.

Lite överseende har jag .

Det är inte helt lätt det där med datorer.

http://lasselundell.se/datorer.html

nej det ska gudarna veta. Ibland har jag lust att kasta paddan i sjön. Och då har jag ändå jobbat med datorer sedan 1974 då jag gjorde oljebyten i datorer på Burroughs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Oupss....Björn med Snipan...en dator som behöver oljebyte? Hm....

Du menar väl att oljebytena registrerades i datorn, den höll koll  på när det skulle göras så att säga? Men fanns det sådana datoriserade underhållssystem 1974? PC kom först 1980 innan dess var det en djungel av olika sk "hem"datorer, inkl IBM som lanserade namnet PC. Det var VIC 20 som startade sådär 1979 eller så. Posten hade fortfarande hålkortssystem i sina datorer å postgirot likaså  på den tiden.  Taiwan å Malaysia släppte IBM kopior å det satte fart på användandet, då pratar vi kanske 1982. Jag bara undrar. Du måste mena 1984.

 

Men jag håller med dig om att kasta Ppaden i sjön. Vi hade tre st i båten från Lissabon till Göteborg. Efter Bretagne kusten dög ingen av dem. Tur vi hade en laptop med översiktskort å en fungerande GPS som extra reserv.

En visade inte korten fast de var köpta å betalda. Nr 2 vägrade GPS-en att fungera trots den var betald. Nr 3 hade fått slut på sjökorten å det gick inte att köpa nya, dels pga krånglande WiFi i hamnar dels på att det krånglade med lösenord så köpen genomfördes men  det kom inga kort å krävdes inga pengar. Konstigt köp. Vi gav upp. WiFi å sjökort går inte att få tag på i Borkumriff. Dessutom är det strömt å tidvatten å det gäller att ha rätt vind där.

 

Om ni kör med SeaClear å har kort så zoomma in till detaljer å kolla, många kort harjag  "skaffat" är översikt å inte tillräckligt detaljerat. Se upp med fyren i närheten a Cuxhaven, den som heter" Der Alte Elbe" tror jag. Sedan alla ledfyrarna för den inre, närmare kustlinjen gående farleden med trafik separation. Från Cuxhaven å mot väster  efter kusten. Där gäller helt andra karaktärer samt gröna fyrar, vet av färsk erfarenhet, mina kort visade fel, men fyrarna var på rätt plats så det var inget större problem. Se åsså upp med alla dessa borrtornliknande skrothögar som  är nån form av gasstationer. De lyser som fan å man blir nästan bländad. Men man blir inte klok på vad det är förrän man ser stålskelettet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljebyte i dator:

1974 jobbade jag på Burroughs och servade den tidens kontorsdatorer. Mastodonter uppbyggda av NAND-grindar och virade bakplan med mycket mekanik kring. Prestandamässigt enklare än dagens enklaste miniräknare. Den inbyggda skrivaren hade en "decoder", en mekanisk växellåda med 7 mekaniska kopplingar, ovala kugghjul och solenoider som via metallband omvandlade signaler från elektroniken till rörelse hos skrivkulan. Oljebyte skedde två gånger per år, men ändå var man ofta tvungen att byta hela decodern för att byta slidelar i den på verkstaden. "IT-service" på den tiden var rundsmörjning, byte av slitna kugghjul och kopplingar, ibland svetsning och ganska sällan byte av elektronikkomponenter.

Bilden visar modell L2000, fler bilder på http://www.picklesnet.com/burroughs/gallery/bpgltc.htm

post-91824-0-23375300-1416041367.jpg

Redigerad av Bjorns_snipa
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Aha----nu fattar jag.....oj...det var läne sen jag såg en sådan maskin. Fast jag skule inte kala den för dator idag utan snarare processorstyrd.

 

På en kurs i Växjö fick vi felsöka maskiner som påminner om den du har på bilden. Datorkraften motsvarar ungefär den VIC-20 hade, samma lilla mängd datakraft d e hade när de drog till Månen. De maskinerna hade gått på håkort istf traktor arket. Själva PC kom på 80 talets början.

 

lass_L kule med länken. sinclair var jag en millimeter från att köpa, sedan blev det anda märken. Såg program listningen rad 3ooo mycket "Basic" där. Rad 9050 å 9055 Inmatninga av sva: Vill du fortsätta å sedan en "Gosub" Ujjj, det där känner jag igen. Är det ett spelprogram för "båtar"? Rullade ner å såg Taipan. Har du åsså skrivit en snutt som delar upp ett tal i primfaktorer?

 

Kul med andra länken till dina datorer ombord. Kan Ozi el SeaClear lägga på ugrib filerne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

L2000-datorn användes mest till ekonomisystem; fakturering, löner, bokföring mm. En av mina kunder var bakcentralen där 20 damer satt vid var sin L2000 och "stansade", dvs. läste de insättnings- och uttagsnotor som kom från bankkontoren och omvandlade dessa till håremsor. Hålremsorna användes sedan att mata "stora" datorer med. Man talade på den tiden om IBM och de sju dvärgarna och jag jobbade åt en av dvärgarna.

 

Min första egna dator byggde jag själv mär de första mikroprocessorerna dök upp på marknaden. Virsocklar, virpenna och virtråd var verktygen. Min flickvän stickade koftor och jag virade kretskort på kvällarna framför TVn.

 

Kartor:

Jag har vid några tillfällen försökt scanna in manuellt, men det var ganska bökigt. Har bytt både hårdvara och navigationsprogram flera gånger efterhand som utvecklingen gått framåt. Den som är bäst idag kommer snart att bli omkörd av en konkurrent och då är det dags att byta igen.

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av mina kunder var bakcentralen där 20 damer satt vid var sin L2000 och "stansade", dvs. läste de insättnings- och uttagsnotor som kom från bankkontoren och omvandlade dessa till håremsor. Hålremsorna användes sedan att mata "stora" datorer med. Man talade på den tiden om IBM och de sju dvärgarna och jag jobbade åt en av dvärgarna.

 

 

Ibland kan man få svar på saker som man egentligen aldrig begripit.

 

När jag började på Sotenäs Elverk i mitten på 1970-talet läste alla montörerna - förutom de två äldsta - och även elverkschefen,  el- och vattenmätare  i Januari. 

 

Vi fick med oss hela "kunddatabasen" i form av pärmar med tre kort för varje kund. El, vatten och sophämntning. När vi kom ut till en abonnent så hade vi avläsningar på el och vatten för en 10 -15 år bakåt i tiden.

 

När vi läst klart i respektive område lämnades pärmen in på kontoret där tre damer skötte debiteringen. De hade en dator där de skrev in de nya mätarställningarna. De växlades om med arbetsuppgiften. Satt väl bara ett par timmar i sträck vid datorn. De kallade den arbetsuppgiften för att "stansa". Jag förstod aldrig varför. Några hålremsor blev det inte under den perioden, men det kanske hade varit så tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jo...begreppet stansa fanns kvar länge efter det manslutade stansa. På hustrus jobb satt yngre kvinnor som "stansade", dvs de matade in uppgiter från kvitton till bokföringsprogrammet.

 

Jo Lasse_L på din sida med sjökort varnar du för likströmskabel å har en tjusig bild. Det jag tänker på, likström ger magnetfält endast när man ändrar strömstryrkan, till skillnad från växelströmmen, (det är därför som man har växelström så man kan transformera, för de som inte känner till....) Men jag tror att din kurs påverkades ej av  att GPS-en skulle ha slagits ut utan jag tror att magnetfältet påverkade autopiloten. Den har ju som bekant en sk fluxgate kompass som går på en liten elspole som vrider sig. Kan du  förklara hur det gick till å varför den blåa tillagda kursen ser ut som det gör? Vore intressant att få veta det Lase_L

Hör av dig snälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att en arbetskompis berättade om en likartad upplevelse som Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo Lasse_L på din sida med sjökort varnar du för likströmskabel å har en tjusig bild. Det jag tänker på, likström ger magnetfält endast när man ändrar strömstryrkan, till skillnad från växelströmmen, (det är därför som man har växelström så man kan transformera, för de som inte känner till....) Men jag tror att din kurs påverkades ej av  att GPS-en skulle ha slagits ut utan jag tror att magnetfältet påverkade autopiloten. Den har ju som bekant en sk fluxgate kompass som går på en liten elspole som vrider sig. Kan du  förklara hur det gick till å varför den blåa tillagda kursen ser ut som det gör? Vore intressant att få veta det Lase_L

Hör av dig snälla.

 

 

Hej Kalman och andra intresserade.

 

Seacler och Ozie kan inte hantera "grib"filer.

Seaclear haver somnat in, inget nytt sedan 2010 http://www.sping.com/seaclear/History.txt

Seaclears "pappa" Olle, har troligtvis bytt till ett mer komplext datasystem i sin båt.

Tack Olle S för ditt program som jag nästan dagligen använder ombord.

post-52966-0-49295600-1416597638_thumb.jpg

Seaclear och Tikinavigator i samma PC det var innan Tiki fick AIS.

http://lasselundell.se/ais.html

 

Likström ger alltid ett "fast" magnetfält.

Medans växelström växlar polaritet.

Kör man likström i 2-ledare, vilket är vanligast ombord, tar fälten ut varandra. inget magnetfält.

"Tumregeln" kan man ta till om man vill veta magnetfältets pol.

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gerhandsregeln#Elektromagnetism

Lite besvärligt att lägga handen över Kontiskankabeln.

Som är en likströmsöverföring mellan Sverige och Danmark.

Kontiskankabeln lades ut på 60-talet.

http://www.svk.se/projekt/Utbyggnadsprojekt/Avslutade-projekt/Konti-Skan-1/

Jag var ansvarig för navigeringsutrustningen ombord under utläggningen över till Läsö.

Konstruerade ett styrinstrument som gav skepparen info om han låg norr eller syd om "tänkt väg" till Läsö.

Det var Deccanavigator http://lasselundell.se/decca.html som gav info om positionen.

Kabeln låg i en "jättestor" pråm, fd. lastbåt som skurits ner till kabelpråm, den hette "Eken". Vad bogserbåten hette haver jag glömt.

Kabeln skulle läggas "ormande" på botten, för att om den senare måste lyftas till ytan inte skulle bli för "stram". Det visade sej att kabeln var lite kort, varför "ormandet" fick minskas sista biten för att kabeln skulle räcka hela vägen fram till Läsö.

AQvståndet mellan Sverige och Danmark var inte så exakt på 60-talet

Kablarna går ut söder om Göteborg, syd om Billdal via Askimsfjorden över till Läsö, och den "andra" polen från Malevik till en "slinga" i vattnet ost om Risö nära Särö.

Således en pol i kabeln och den andra i vattnet.

De ger ger ett starkt magnetfält som "stör" autopiloten i min båt.

Den "röda" (blåa) linjen är spåret som båten gått. Den dagen var magnetfältet så starkt att jag "fastnade" det har inte hänt tidigare, då har bara blivit en kraftig okontrollerd gir varefter båten återgått till ursprunglig kurs.

Spåret loggas och kan senare analyseras eller "spelas upp" i PC-programmet.

 

post-52966-0-47151200-1416597018_thumb.jpg

 

post-52966-0-32248500-1416598444_thumb.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...