dodol 0 Postad 6 Oktober , 2014 hej, Har tidigare ägt VP maskin som jag på ett mycket enkelt, smidigt och säkert kunde konservera genom att skruva loss insug-slangen mellan motor och sköld och stoppa det i en stor dunk.... Nu har turen kommit till min nya båt med en Mercruiser (5.0 MPI från 2004 med endast sjövatten-kylning). Samtliga tips och råd som finns på internet pekar på att man ska köra med spolmuffar. Har dålig erfarenhet av det här då spolmuffar tätar ju aldrig ordentligt och då krävs att en person MÅSTE sitta och hålla i muffarna så den inte rör sig ur platsen. Som alternativ har jag köpt en s.k. drevpåse som jag har tidigare använt både på pentan och det båten (Bravo III). Mycket smidigt system men den kräver en hel del glykol (som jag in värsta fall ska få samla ihop förnästkommande år). Nu till frågan: Finns det en smidigt sätt att komma åt insugslangen från motorrummet så jag kan konserera motorn med dunk i motorrummet? tack för all tips och råd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 6 Oktober , 2014 Hm.. några tips har jag som underlättar iaf tycker jag det. Spolmuffen brukar jag klämma fast med en skruvtving. Är ibland lite svårt att få den att klämma åt bra men i år gjorde farsan min ett "verktyg" bestående av två träbitar med spår i som man sätter på vardera sida av spolmuffen så blev det betydligt mkt lättare att dra åt skruvtvingen hårt mot spolmuffen. Blev riktigt bra. Läcker lite, lite innan motorn är igång men när motorn går så läcker det obefintligt utan att någon måste sitta och hålla i spolmuffen. Med denna lösning och en 20 liters dunk så fixar man konserveringsbiten själv om man bara är lite snabb Om impellern sitter i drevet, vilket den gör på Alpha dreven så måste man ju nästan använda spolmuff alternativt hälla för hand i alla slangar till motorblock och limpor. Finns ju en video på youtube där dom visar hur man fyller motorn "för hand". Såg härom dagen länk till denna video i annan tråd om just vinterkonservering hr på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 6 Oktober , 2014 (redigerade) Det här med konservering av sjövattenkylda motorer har ju blötts o stötts här på forumet i femtioelva trådar. Vissa gör si o andra gör så, andra tycker då att vissas tips är helt förkastiligt ( vilket det naturligtvis kan vara ) Men om man sammanfattar trådarna och samlar ihop detta. Så kan det se ut så här Konservering görs på hösten. Kör igenom motorn med sötvatten. anv. akrylatbensin för att slippa etanol i förgasare/ inspr. över vintern. byt olja/filter Töm motorn på vatten, se till att vid behov rensa avtappningspluggarna så motorn blir helt tömd. Kör i glykol 50/50 tills motor o slangar limpor är fyllda. Om förgasarmotor fogga med olja innan maskin stängs av. Jag anv. 2-takts akrylatsoppa + foggning. Redigerad 6 Oktober , 2014 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 7 Oktober , 2014 Tack för tipsen. Har du möjligtvis bild på din fars-konstruktion? tänkte annars knyta ihop muffarna framifrån och fixera bakre delen (har en dubbelspolande med slangen längst bak) mot båtbocken. så att det står kvar. då det är en Bravo III så sitter impellern in motorn (snarare vid motorn). vilket var anledningen att jag tog upp frågan om att använda insugslang inifrån motorrummet. Det där med 20 litersdunk har jag redan som Plan B ifall drevpåsen blir bökigt. Förvisso använde jag påsen förra året och det gick utmärkt. Enda nackdelen var mängden glykol som gick åt. Har hittat ett företag (CatJA Service) på blocket som gör drevpåsar och bad killen att ordna en påse med de egenskaper som jag såg att det saknades från tidigare drevpåsar som jag använt på min Penta drev. Påsen har fler öljetter som gör att man kan knyta ihop påsen (mindre glykol). Har längre och bredare flärpar som täcker utloppen... I år kommer jag pumpa tillbaka glykolen i två-tre dunkar till nästa år. Det återstår och se nu på lördag. Kan uppdatera tråden med nyvunna erfarenheten för den som önskar Hm.. några tips har jag som underlättar iaf tycker jag det. Spolmuffen brukar jag klämma fast med en skruvtving. Är ibland lite svårt att få den att klämma åt bra men i år gjorde farsan min ett "verktyg" bestående av två träbitar med spår i som man sätter på vardera sida av spolmuffen så blev det betydligt mkt lättare att dra åt skruvtvingen hårt mot spolmuffen. Blev riktigt bra. Läcker lite, lite innan motorn är igång men när motorn går så läcker det obefintligt utan att någon måste sitta och hålla i spolmuffen. Med denna lösning och en 20 liters dunk så fixar man konserveringsbiten själv om man bara är lite snabb Om impellern sitter i drevet, vilket den gör på Alpha dreven så måste man ju nästan använda spolmuff alternativt hälla för hand i alla slangar till motorblock och limpor. Finns ju en video på youtube där dom visar hur man fyller motorn "för hand". Såg härom dagen länk till denna video i annan tråd om just vinterkonservering hr på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 16 Oktober , 2014 Inget nytt på det här tråden så jag får uppdatera med lite nytt info (för mig dock) som jag hittade på Youtube. Killen konervera en exakt motor som jag har (Mercruiser V8 5.0L MPI med sjövattenkylning enbart). Det han gör är väldigt enkelt och smidigt. 1) Dränera hela motorn med hjälp av dräneringpluggar (fyra stycken) 2) Lossa på slangarna (in/ut) till varmvattenbredaren (enbart för att minska mängden glykol som används) och plugga ihop slangarna 3) Sätter tillbaka dräneringspluggarna 4) Lossar på tre slangar (till/från) till termostat-huset. 5) Fyller respektive slang tills det rinner ur från termostat-huset 6) Skruvar tillbaka slangarna till termostathuset Detta är tydligen en ny alterinativ för det traditionella spolmuffen som kräver att man först varmkör moton i 5-7 minuter för att termostaten skall släppa. Det enda som kvarstår innan jag ska tro på det här smidiga lösingen är: - fylls verkligen allt från Skölden och nedåt mot drevet eller ej? Antar att gravitationen gör sitt och vatten rinner ur tillbaks från sjövattenpumpen och ut ur insuget på drevet. Någon med bra kommentar? Här är länk till filmen (finns både på youtube och på företagets hemsida) Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=_bxpqmT1S3c&index=5&list=PLlbLnQqpxs1mjAx5xUdpon4weECSMXPhf Företagets hemsida (How To: Winterize an Engine) http://liboatersclub.com/video Tack för era synpunkter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kotte_Holgersson 0 Postad 17 Oktober , 2014 Testa en "genomgående spolmuff". Jag blev själv förvånad hur bra man kunde krycla den tätt intill på drevet. När jag säger genomgående menar jag inte den som ser ut som hörlurar utan den andra varianten som har en genomgående stålpinne som går igenom hela drevet. Sjukt bra. https://www.marineparts.se/tillbehor/verktyg/spolmuff-quicksilver-oem-44357q2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 20 Oktober , 2014 Tack Kotte. Det skadar ju aldrig med ytterligare verktyg så jag tar och inhandlar det här spolmuffen som du rekommenderar och testar det till våren. Antar att muffen inte flyttar på sig (glider ned) av vibrationen som det leder till att "insugshålen" inte tacks. Så var det faktiskt med spolmuffen som jag har använt trots att jag försökte spänna fast den. Spolmuffen gled ned efter ett tag så den övre hålet inte var täckt. Vet inte hur mycket detta minskar "sugkraften" men det kändes inte rätt/roligt alls. Att sitta och karma om drevet för att hålla muffen på plats bland all avgasrök känns inte så himla romantiskt heller. Men själva idén att inte behöva starta motorn och låta det bli varmt är vore en underbart sätt att konservera motorn på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 20 Oktober , 2014 Många inkl jag själv passar även på att göra oljebytet i samband med konserveringen så då är det en fördel att varmköra motorn i ca10min med spolmuff, går så himla mycket snabbare o smidigare att göra oljebytet när oljan är varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 20 Oktober , 2014 Svårt att hålla sig inom tråden :-) Själv byter jag olja när jag har kört fram båten till varvet. Tar 5 minuter och oljan är bytt. Nu kan vi säkert återgå till ämnet (konservera MERCRUISER MPI) innifrån. Ingen tycks har åsikt eller provat något annat än det traditionella spolmuffen. kanske kan bli en discussion under vintertiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 20 Oktober , 2014 Jag skippade varmkörning av motorn. Tog istället bort termostaten, tar typ 3 minuter. Körde sedan igenom glykol tills det kommer ut. Glöm ej mäta fryspunkten på glykolen som kommer ut för säkerhetsskull. Har en sån spolmuff med en pinne tvärs genom, de billigare varianterna sög inte åt tillräckligt. Vissa påstår att det räcker med att dränera motorn för att garantera att hela blocket fylls med glykol, men min båt står bakåtlutad och kan inte dräneras helt. Så att ta bort termostaten känns säkrare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 21 Oktober , 2014 På min AQ 171C så var termostathuset så enkelt att nå samt var det väldigt smidigt att plocka ur termostaten. Då gjorde jag som "mrlavin" nämnde ovan. Allt var klart inom 15 minuter. På den Mercruiser motorn som jag har är det rätt bökigt att lossa termostathuset och därefter komma åt termostaten så "plocka ur termostaten" vill jag helst undvika. Att dränera motorn helt, och därefter hälla glycol i samtliga slangar (tre stycken) ansultna till termostathuset tills det rinner på andra änden (d.v.s. från termostathuset) bör nästintill garantera att motorn( blocken) är ifyllt. Däremot kommer det inte någon glykol nå från sjövattenpumpen och nedåt mot drevet då impelleren inte snurrar och ingen glykol smiter forbid. MEN då den biten (från drev/sköld) är också drenerat så finns inte någon vatten som ska frysa heller. Det är mycket som talar om att man ska ha en "genomgående" spolmuff. Det tipsen tackar man för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 21 Oktober , 2014 Jag skippade varmkörning av motorn. Tog istället bort termostaten, tar typ 3 minuter. Körde sedan igenom glykol tills det kommer ut. Glöm ej mäta fryspunkten på glykolen som kommer ut för säkerhetsskull. Har en sån spolmuff med en pinne tvärs genom, de billigare varianterna sög inte åt tillräckligt. Vissa påstår att det räcker med att dränera motorn för att garantera att hela blocket fylls med glykol, men min båt står bakåtlutad och kan inte dräneras helt. Så att ta bort termostaten känns säkrare. hej, vet ej hur termostathuset ser/ligger på din motor. har du möjligtviss bild på den? Möjligtviss tips och råd hur man enklast kan få ur termostaten. Alltid bra med alternativlösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 21 Oktober , 2014 (redigerade) Så här ser det ut på min 6.2L MPI från 2005; två st bultar, tre slangklämmor, lyft upp termostathuset och plocka ur termostaten underifrån, montera tillbaka. Detta med att dränera motorn för att säkerställa att blocket fylls, som sagt, i mitt fall rann det ut max 5 liter vatten när jag öppnade de blåa pluggarna. Lite oklart varför. Det borde rinna ut i alla fall 15-20 liter känns det som. Antar att det beror på att båten sluttar akter över. Redigerad 21 Oktober , 2014 av mrlavin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 21 Oktober , 2014 Så här ser det ut på min 6.2L MPI från 2005; två st bultar, tre slangklämmor, lyft upp termostathuset och plocka ur termostaten underifrån, montera tillbaka. Detta med att dränera motorn för att säkerställa att blocket fylls, som sagt, i mitt fall rann det ut max 5 liter vatten när jag öppnade de blåa pluggarna. Lite oklart varför. Det borde rinna ut i alla fall 15-20 liter känns det som. Antar att det beror på att båten sluttar akter över. hej, Tack för response. Jag har ju exakt likadan termostathus som du, och om, det är så enkelt som du skriver att plocka loss termostaten så är detta nog (tillsammans med en genomgående spolmuff) en klar vinnare av konservering (på ett smidigt och säkert sätt) tilvägagångssätten. Jag får också ca 5-6 L (absolut max 7L) då jag dränerar motorn. Har båten tiltat mot aktern précis som du så det känns inte riktigt riktigt safe. Samtidigt så kan det ju inte vara mer complex än att glykolen som har hälls I ena änden och kommer ur termostathusen skulle inte ha gått igenom hela systemet och blanda sig med ev. vatten som kan finnas kvar. Har fått tag på service book (I PDF format) for några Mercuriser (inclusive din modell tror jag). Ska titta igenom det och se hur många liter vatten skall det finnas i motorn (exclusive vatten till varmvattenbredare). kanske det är rätt mändg vatten som rinner ur. Återkommer om detta senare påkvällen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 24 Oktober , 2014 Här är från service-manualen, lilla blocket ska innehålla 20L vatten. Så jag begriper inte var resten tar vägen. Antingen rinner inte allt ut när man öppnar pluggarna (pga lutningen) eller så har det runnit ut redan på annat vis eftersom båten ligger på land men det känns ju inte heller rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 24 Oktober , 2014 På min 5,7 så dränerar de 2 blå pluggarna limporna sen sitter det ytterligare 2 pluggar betydligt längre ner i blocket, peta även med en ståltråd eller nått i hålet för att få ut ev skit som stoppar flödet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 27 Oktober , 2014 Läste också på min motor manual att det rör sig runt 20 liter vatten i "Hela" systemet, men när jag dränerar så kanske ringer ut hälften, précis som "mrlavin" har skrivit. Tittar man i motorservice handboken(kapitel 6B, samt 6B-7) http://www.blainehanson.com/Manuals/Mercruiser_Manuals/Merc-Service-Manual-31_5.0_5.7_6.2%20CID.pdf) så ser man att dessa "fyra" dräneringspluggar skall leda till att nästan all vatten rinner ur systemet, och drev. Men det är nog en omöjlighet att all vatten ska kunna rinna ur då båten har en lutning åt aktern. I filmen (bifogad lank i början av tråden) ser man att glycol hälls i ena ändan (av tre) och rinner ur från andra änden (termostathuset), det torde ju betyda att äventuell vatten kvar i div områden har blandads/pressas ur och därefter blandats (med glycol), därav boder hela systemet var töckt av frostskydd. Vore toppen om någon med mer insyn på Mercruiser motorer kunde ge sin teori. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 27 Oktober , 2014 Vattnet rinner inte ur motorn p.g.a. lutning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 28 Oktober , 2014 Allight då är det sågott som bekräftad att all vatten rinner inte ur pga. lutningen. En fråga som jag ställt mig är om man kan pumpa/suga ur vattnet med hjälp an 12v pomp. Funderar på att överge min vakumpump som jag använder vid oljebyte och gå over till en starkare 12V pump (http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Vattendieselpump-25987/) Jag funderar på att dränera vattensystem (drycksvatten) med hjälp av den här pumpen nästa säsong. så det blir nog en utmärkt pump om det suger ur om denorkar suga ur vattnet från motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 29 Oktober , 2014 Läste också på min motor manual att det rör sig runt 20 liter vatten i "Hela" systemet, men när jag dränerar så kanske ringer ut hälften, précis som "mrlavin" har skrivit. Tittar man i motorservice handboken(kapitel 6B, samt 6B-7) Sea_Water_System.pnghttp://www.blainehanson.com/Manuals/Mercruiser_Manuals/Merc-Service-Manual-31_5.0_5.7_6.2%20CID.pdf) så ser man att dessa "fyra" dräneringspluggar skall leda till att nästan all vatten rinner ur systemet, och drev. Men det är nog en omöjlighet att all vatten ska kunna rinna ur då båten har en lutning åt aktern. I filmen (bifogad lank i början av tråden) ser man att glycol hälls i ena ändan (av tre) och rinner ur från andra änden (termostathuset), det torde ju betyda att äventuell vatten kvar i div områden har blandads/pressas ur och därefter blandats (med glycol), därav boder hela systemet var töckt av frostskydd. Vore toppen om någon med mer insyn på Mercruiser motorer kunde ge sin teori. Hej, Har själv 2st Merc 5,7 Mag Mpi 2004 Bravo III och på dessa så är det 1st blå plugg i framkant av motor som dränerar både motorblock och avgaslimpor, samma som visas på din bild. Har även 2st blå pluggar på impellerhuset och 1st blå plugg på termostathuset. Man skall aldrig använda frostpluggar för dränering. Jag fick ut minst 20 liter då jag använde våtsug att koppla på vid dräneringspluggarna så har jag koll på mängden. Jag har hällt glykolblandning ifrån termostathusets slangar för att fylla upp både slangar motorblock och avgaslimpor, ca 22 liter per motor. Jag känner mig säker på att allt vatten är borta och att alla fickor av vatten är borta. Då dessa motorer är nya för mig att konservera så tänkte jag kontrollera mig själv med att åter lossa försiktigt på de blå pluggarna på impellerhuset för att se att det nått ända fram även dit då jag förvånat upptäcker att impellerhuset verkar vara helt tomt. Nu tror jag inte att det är någon egentlig fara att något kommer frysa sönder under vintern med tanke på att jag fyllt glykol ifrån termostathuset tills det runnit över på alla ställen men funderar ändå på att koppla på en fylld dunk med glykol och ställa på badbryggan kopplat till spolmuff eller köpa stor balja och länspump kopplat till spolmuff och låta den suga i sig tills jag vet att allt cirkulerat ut bara för att veta att det är fyllt ifrån intag drev till motor genom impellerhus. Är man för nojig eller hur tänker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 29 Oktober , 2014 Allight då är det sågott som bekräftad att all vatten rinner inte ur pga. lutningen. En fråga som jag ställt mig är om man kan pumpa/suga ur vattnet med hjälp an 12v pomp. Funderar på att överge min vakumpump som jag använder vid oljebyte och gå over till en starkare 12V pump (http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Vattendieselpump-25987/) Jag funderar på att dränera vattensystem (drycksvatten) med hjälp av den här pumpen nästa säsong. så det blir nog en utmärkt pump om det suger ur om denorkar suga ur vattnet från motorn. Om du ej får ut allt vatten via de blå pluggarna så sitter det troligen rostflagor eller annat skräp i vägen någonstans som måste pillas bort, prova att ta en ståltråd att peta med. Vatten rinner till lägsta punkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 30 Oktober , 2014 Hej, Jag tror du är så got som safe Persk. Det där med våtsugen har nogt gjort det nästan omöjliga, nämligen få ur det vatten som samlats och inte kunnat rinna ner/ur på egen hand. Jag funderar på att köpa en 12V pump som jag hade tänkt koppla till pluggen (vet dock inte vilken är det mest lämpade, men skulle gissa på den som är längst ned). Hur kopplade du våtsuget? tacksam om du förklarar/lägger in en bild. Jag har haft mailkonversation med en Mercuriser mekaniker i Long Island (USA) och förklarat forumets divese frågor. Det svar jag fick tillslut var att: Dränera (7-8 L rinner ur pga. lutningen), stäng samtliga pluggar (4 st). Sug ur med pump (I USA använder man inte vakumpump i den grad vi gör. 12V pump används även vid oljebyten, därnera varmvatten bredaren samt suger ur vattenledingarna, den har använding av senare) Häll i glycol genom samtliga (tre) slangar tills det rinner ur från termostathuset. (I en 5.0 mpi går åt runt 5 gallon, torde vara runt 20 L) Nu är egentligen det hela över. Men vill man verkligen, verkligen vara safe så kan man tag bort termostaten (tar inte mer än 3-4 minuter första gången), och köra motorn med en muff då inget vatten finns från drev till imperllerhuset. Vattnet rinner ur från drevsidan och impellerhuset då du har dränerat. Han påkade att köra från drevet kan lika gärna göras då man har plockat ur termostaten. Det man ska i åtanken är att när man dränerat motorn så kommer impellern gå tort lite grand innan, därför är det bra att fylla med glycol från termostathuset. Om man har gjort samtliga steg och motorn lyckas tag skada av frost, då bord man få medlaj för något omöjligt. Nästa höst kommer jag själv göra såsom Mercuiser killen har tipsat mig. Men först kommer jag testa teorin vid våren och mäta exkat mängden vätska (det blir nog glykolen som finns I motorn nu) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 14 Augusti , 2016 Läste också på min motor manual att det rör sig runt 20 liter vatten i "Hela" systemet, men när jag dränerar så kanske ringer ut hälften, précis som "mrlavin" har skrivit. Tittar man i motorservice handboken(kapitel 6B, samt 6B-7) Sea_Water_System.pnghttp://www.blainehanson.com/Manuals/Mercruiser_Manuals/Merc-Service-Manual-31_5.0_5.7_6.2%20CID.pdf) så ser man att dessa "fyra" dräneringspluggar skall leda till att nästan all vatten rinner ur systemet, och drev. Men det är nog en omöjlighet att all vatten ska kunna rinna ur då båten har en lutning åt aktern. I filmen (bifogad lank i början av tråden) ser man att glycol hälls i ena ändan (av tre) och rinner ur från andra änden (termostathuset), det torde ju betyda att äventuell vatten kvar i div områden har blandads/pressas ur och därefter blandats (med glycol), därav boder hela systemet var töckt av frostskydd. Vore toppen om någon med mer insyn på Mercruiser motorer kunde ge sin teori. Hej, Har själv 2st Merc 5,7 Mag Mpi 2004 Bravo III och på dessa så är det 1st blå plugg i framkant av motor som dränerar både motorblock och avgaslimpor, samma som visas på din bild. Har även 2st blå pluggar på impellerhuset och 1st blå plugg på termostathuset. Man skall aldrig använda frostpluggar för dränering. Jag fick ut minst 20 liter då jag använde våtsug att koppla på vid dräneringspluggarna så har jag koll på mängden. Jag har hällt glykolblandning ifrån termostathusets slangar för att fylla upp både slangar motorblock och avgaslimpor, ca 22 liter per motor. Jag känner mig säker på att allt vatten är borta och att alla fickor av vatten är borta. Då dessa motorer är nya för mig att konservera så tänkte jag kontrollera mig själv med att åter lossa försiktigt på de blå pluggarna på impellerhuset för att se att det nått ända fram även dit då jag förvånat upptäcker att impellerhuset verkar vara helt tomt. Nu tror jag inte att det är någon egentlig fara att något kommer frysa sönder under vintern med tanke på att jag fyllt glykol ifrån termostathuset tills det runnit över på alla ställen men funderar ändå på att koppla på en fylld dunk med glykol och ställa på badbryggan kopplat till spolmuff eller köpa stor balja och länspump kopplat till spolmuff och låta den suga i sig tills jag vet att allt cirkulerat ut bara för att veta att det är fyllt ifrån intag drev till motor genom impellerhus. Är man för nojig eller hur tänker ni? Hej, Tänkte nu konservera båten antingen via termostathuset (såsom du gjort) eller direkt via vattenpumpen (koppla loss inkommande vatten till pumpen (vet inte vilken är insugsslangen, en övre slang som är röd och en slang under den röda som är svart). Bifogar en bild så blir det enklare. 1) Hur har det gått med konserveringen via termostat? 2) Vad tycks om alternativ 2? dvs koppla in en slang till en hink direkt via vatten pumpen (gjorde så men min gamla VP-motor). Tanken är att köra en slang från en hink direkt till vattenpumpen och starta, låta båten bli varm, byta ut vattnet mot glykol och starta igen tills all vatten i motorn är bytt mot glykol. Det enda jag undrar är om det kommer finnas någon vatten kvar från drevet upp till vattenpumpen (som då är bortkopplad). Det torde inte vara så då gravitationen gör sitt jobb och all vatten rinner direkt ur så snart drevet är upp ur vatten. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser