Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Nisse-Nisse

Vinterservice MD5 (varmkörning på land)

Rekommendera Poster

Hej! Jag behöver tips  :) 
Jag har precis tagit upp segelbåten för första gången. Sedan läser jag att det rekommenderas att man varmkör motorn (MD5) i vattnet och utför oljebytet innan upptagning. Detta gjordes alltså ej. Finns det tips på bra lösning med koppling av kylvattnet (sjövattenkylning) på Maxi 77 så jag kan varmköra på land?
Tacksam för tips.

Redigerad av Nisse-Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan i min båt sitter det en MD5B jag sätter en stor plastlåda ca25 liter under akterspegelen m glykolblandningen i50/50 glykol- vatten ock en lång sugslang till vattenpumpen. När vattnet gått runt eft. ca 15min är motorn varm + konserverad, då ar det lämpligt att byta olja/ filter, därefter hälla glykolblandningen i dunkar som håller pressen på platts i vinter. Glykolen kan du använda nästa höst igen o igen. Kanske att du måste leda avgaserna så vattnet hamnar rätt men  lycka till.  Med vänlig hälsning   Facil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Men orkar impellern suga kylvatten i en så lång slang som från bakom båten? Och ställer Du baljan så kylvattnet "spottas" ut i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om impellern orkar suga eller ej beror på hur högt vattenytan i den behållaren är, längden på slangen har marginell betydelse sålänge den har tillräcklig diameter och inte blir ihopsugen.

Du kan ju koppla ur både sugslang och utgåenede slang vi motor och doppa ner dom i samma hink, då kan du göra allt detta i båten.

 

När du kört motor varm så kan du:
Byt olja, filter mm.

Koppla in utgående slang
Kör motor och sug/ skölj sjövattenavgaslimpan med sötvatten, det kan du låta gå rakt ut. Avsluta med glykolvatten, häng en hink utanför avgasröret så du samlar upp det. Då har du frys och rostskydd i avgaslimpan.

Koppla tillbaka sugslangen.

Klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min MD5a monterade jag ett T-rör på kylvattenpumpens insug med en ventil till sidoslangen. Denna stack jag ner i en 10 liters hink som hängdes ute vid utblåset så kylvattnet cirkulerade tills motorn var varm.

Då bytte jag olja och filter mm.

Bytte sedan vattnet i hinken mot glycolblandning och varmkörde igen och (som Facil26 nämnde) återanvände glycolvattnet nästa höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nisse  visst du måste se till att vattnet spottar ut o träffar i plastbaljan och visst blir kylvattenblandningen en aning  mörkt men vad gör väl det. Ang. uppsugningen har jag aldrig upplevt något problem jag ansluter slangen direkt till kylvattenpumpens intagsida (vid problem) Sätt en tratt i sugslangen ganska högt fyll tratten starta motorn då sugs vattnet in i pumpen ta bort tratten doppa slangen i baljan medan motorn snurrar o vipps så fungerar allt som det är tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man köra glykol? Min värmeväxlare är av koppar och pumpen av mässing eller brons, ingendera här drabbats av korrosion under 15 glykolfria år. Förstå året tryckte kvarvarande vatten i värmeväxlaren ut en gavel när det frös, men sedan har jag sett till att den är tom (lutar). Utan glykol är det bara att lägga inloppsslangen i en hink eller koppla till dricksvattentanken.

Varmköra? Om man tappar ur oljan genom oljepluggshålet så rinner det saktare om oljan är kall, men det kan ju få stå och rinna en timme om det behövs, vintern är ju lång. Fast i år har jag varmkört för första gången och pumpat ur oljan, det hade jag inte orkat med kall olja. Men sedan lossade jag oljepluggen i alla fall och fick ur ett par deciliter till. Man vill ju få bort eventuella metallspån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som har gamla sjövattenkylda gjutgärnsmotorer måste skölja igenom m glykolblandning före vintervilan. Det ger både rost/frysskydd i block o limpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motortillverkarna brukar rekommendera att motorn varmkörs innan den gamla oljan tappas av och att sjövattensystemet spolas med glykolblandat vatten. Det råden bör man nog följa.

 

Att varmköra på land och att cirkulera glykolvattnet som sen kan återanvändas  nästa år är troligen det bästa man kan göra och definitivt det mest miljövänliga.

 

En trevägsventil på motorns vattenintag underlättar naturligtvis. Sen kan man ju modifiera en dunk eller pyts för att förenkla uppsamlandet av glykolvattnet. Ev kan man provisoriskt sätta ett T-rör av koppar i avgasutslppet för att underlätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag körde jag igenom m min gamla glykolblandning (20liter något solkig)i ca 15minuter. Då blev motorn genomvarm o inte en droppe utanför båten, tyvärr konstaterades jag måste försöka att ragga fram en ny avgasstos till nästa säsong, min håller på att rosta bort. Men nu är allt jobb m olje+filter byte klart inför vintervilan bara täckningen återstår. Att tömma färskvattentanken m kylvattenpumpen var en lysande ide, tidigare använde jag en borrmaskinspump, detta var ett mycket latare sätt. FACIL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall köpa glykol och undrar vilken jag ska välja. Skiljer kvaliteten mellan de olika? Är det sedan bara att blanda ren glykol med lika delar vatten? Inget mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en MD11C med eftermonterad Martec värmeväxlare.

 

Jag brukar bara släppa ut sjövattnet ur systemet genom att ta bort impellern. Det har fungerat bra för min del men kan vara vansklig om det finns nåt ställe där vattnet kan frysa och spränga. Det gör det uppenbarligen inte i vår båt.

 

Ligger kvar vatten i ljuddämparen men det klarar den modellen av gummislang med jättediameter och rostfria gavlar.

 

Rekommenderas alltså inte utan att kolla upp det ordentligt. Dock är det en förenkling av motorkonserveringen så det kan vara värt att kolla upp. Har kört den i 12 år nu. Skulle nåt hända vid frysning å är det iallafall inte motorn som åker dit utan lite billigare grejer som ljuddämpare, värmeväxlare eller vacumventil. En höst glömde jag att ta bort locket och impellern så det frös men pumpen klarade sig konstigt nog. Likaså värmeväxlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man köra glykol? Min värmeväxlare är av koppar och pumpen av mässing eller brons, ingendera här drabbats av korrosion under 15 glykolfria år. Förstå året tryckte kvarvarande vatten i värmeväxlaren ut en gavel när det frös, men sedan har jag sett till att den är tom (lutar). Utan glykol är det bara att lägga inloppsslangen i en hink eller koppla till dricksvattentanken.

Varmköra? Om man tappar ur oljan genom oljepluggshålet så rinner det saktare om oljan är kall, men det kan ju få stå och rinna en timme om det behövs, vintern är ju lång. Fast i år har jag varmkört för första gången och pumpat ur oljan, det hade jag inte orkat med kall olja. Men sedan lossade jag oljepluggen i alla fall och fick ur ett par deciliter till. Man vill ju få bort eventuella metallspån.

Vad är du för lycklig båtägare som kommer åt din oljeplugg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal md2b och där rekomenderar instruktionsboken att man ska spruta in lite olja av något slag i cylindern vid konservering.

Är detta något ni brukar göra? Jag vågade inte riktigt i år då det kändes som en större risk att plocka ur spridarna utan att något skadas. Grejerna är ju inte precis purfärska.

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal md2b och där rekomenderar instruktionsboken att man ska spruta in lite olja av något slag i cylindern vid konservering.

Är detta något ni brukar göra? Jag vågade inte riktigt i år då det kändes som en större risk att plocka ur spridarna utan att något skadas. Grejerna är ju inte precis purfärska.

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal md2b och där rekomenderar instruktionsboken att man ska spruta in lite olja av något slag i cylindern vid konservering.

Är detta något ni brukar göra? Jag vågade inte riktigt i år då det kändes som en större risk att plocka ur spridarna utan att något skadas. Grejerna är ju inte precis purfärska.

/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju att spruta in genom insugsporten om du tar loss insugsljuddämparen och baxar maskinen så insugsventilen är öppen.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Behöver man köra glykol? Min värmeväxlare är av koppar och pumpen av mässing eller brons, ingendera här drabbats av korrosion under 15 glykolfria år. Förstå året tryckte kvarvarande vatten i värmeväxlaren ut en gavel när det frös, men sedan har jag sett till att den är tom (lutar). Utan glykol är det bara att lägga inloppsslangen i en hink eller koppla till dricksvattentanken.

Varmköra? Om man tappar ur oljan genom oljepluggshålet så rinner det saktare om oljan är kall, men det kan ju få stå och rinna en timme om det behövs, vintern är ju lång. Fast i år har jag varmkört för första gången och pumpat ur oljan, det hade jag inte orkat med kall olja. Men sedan lossade jag oljepluggen i alla fall och fick ur ett par deciliter till. Man vill ju få bort eventuella metallspån.

Vad är du för lycklig båtägare som kommer åt din oljeplugg?

 

Farymannmotor! Oljeplugg på framsidan, många intelligenta lösningar på den: Kullager till vev- och ramlager, stänksmörjning, ingen oljepump, inget oljefilter, ingen termostat, många DIN-standarddetaljer, topplockspackning en kopparring. Verkstadshandbok på nätet. Den är nog inte i första hand tänkt för båtar utan mer att stå i en öken och kontinuerligt driva pumpar och generatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal md2b och där rekomenderar instruktionsboken att man ska spruta in lite olja av något slag i cylindern vid konservering.

Är detta något ni brukar göra? Jag vågade inte riktigt i år då det kändes som en större risk att plocka ur spridarna utan att något skadas. Grejerna är ju inte precis purfärska.

/j

 

Det finns fördelar att plocka ur spridarna och droppar in olja där.

Dels vet man att det går att få ut spridarna, de kan becka fast ordentligt om de aldrig tas ut och det kan krävas väldigt mycket våld att få ut dem, ibland måste motorn tas ur fr att få loss spridarna.

Den andra fördelen är att man kan göra en enkel kontroll att insprutningssystemet. Ta ur en spridare åt gången, sätt tillbaka bränsleröret och dra runt motorn. Det ska komma ett moln från spridaren, distinkt och det ska inte droppa efter. Detta test avslöjar till 80% fel på spridaren, dessutom har man hela vintern på sig att få det fixat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en gammal md2b och där rekomenderar instruktionsboken att man ska spruta in lite olja av något slag i cylindern vid konservering.

Är detta något ni brukar göra? Jag vågade inte riktigt i år då det kändes som en större risk att plocka ur spridarna utan att något skadas. Grejerna är ju inte precis purfärska.

/j

 

Det finns fördelar att plocka ur spridarna och droppar in olja där.

Dels vet man att det går att få ut spridarna, de kan becka fast ordentligt om de aldrig tas ut och det kan krävas väldigt mycket våld att få ut dem, ibland måste motorn tas ur fr att få loss spridarna.

Den andra fördelen är att man kan göra en enkel kontroll att insprutningssystemet. Ta ur en spridare åt gången, sätt tillbaka bränsleröret och dra runt motorn. Det ska komma ett moln från spridaren, distinkt och det ska inte droppa efter. Detta test avslöjar till 80% fel på spridaren, dessutom har man hela vintern på sig att få det fixat.

 

Jag tycker inte att man ska hålla på med högtrycksidan av bränslesystemet om man inte har kunskap och erfarenhet av liknande arbete, utan låta en dieselverkstad provtrycka insprutarna och samtidigt kollar dom sprutbilden.

Måste även påpeka att man kan råka ut för diverse läckage vid demontering av insprutare.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att man ska hålla på med högtrycksidan av bränslesystemet om man inte har kunskap och erfarenhet av liknande arbete, utan låta en dieselverkstad provtrycka insprutarna och samtidigt kollar dom sprutbilden.

 

Måste även påpeka att man kan råka ut för diverse läckage vid demontering av insprutare.

 

 

Kalle

 

 

Att plocka ut en spridare är inte direkt någon rocket-sciense, det klara man om man är normalhändig. Har man "tummen mitt i näven" så får man ta ut en montör, vad det nu kostar.

Att sätta tillbaka bränsleröret, dra runt motorn och titta på spridarbilden är också enkelt. Spridare som är dåliga efterdroppar eller så blåser molnet åt ena sidan eller, ännu värre i en stråle rakt ner. Ser det på minsta sätt konstigt ut, ta spridaren till en verkstad. En enkel kontroll av spridarna kan rädda en från dyra reparationer. 

Däremot, gäller det att ställa öppningstryck eller slipa in ventilen, då krävs det erfarenhet.

Varför skulle det läcka? Under spridaren ligger ofta en kopparbricka, byt den. Bränslerörets anslutning brukar vara en kona, den håller tätt om man inte skadar den mekaniskt eller för in skit.

Moderna motorer brukar kräva att man drar bultarna med moment, det är ju kanske lite krångligt?

 

En rekommendation kan ju vara att gå en båtmekanikerkurs då kan man ofta få både prova att byta spridare och se hur den blåser!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har precis köpt en Aphrodite 25 med en MD5B och funderar över 7 års krisen för gummi membranet. Det ser väldigt fint ut men det ser ut som om det står att det är från 1981 och då är det lika gammalt som båten. Min fråga är hur viktigt det är att byta detta. Kan man chansa på att det håller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man seglardrev med kylvattenintag i drevet går det fint att använda vanlig spolmuff för utombordare,

Anslut till sötvatten.

Låt inte vattentrycket vara på om motorn inte är igång, risk att vattenfylla cylindern via avgassystemet.

Enkelt att varmköra länge och mindre glykolspill.

Glöm inte avsluta med glykol via sjövattenpumpen om motorn skall viterkonserveras.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågar du försäkringsbolag, Volvo-Penta och ängsliga båtägare, skall du byta omgående. Frågar du mig som är normalängslig och många andra mindre oroliga båtägare, skulle jag inte byta rätt av. Ser det fint ut, inga sprickbildningar, läckage eller andra indikationer på fel skull jag köra vidare samtidigt som jag löpande skulle kolla bälgen tex varje gång när man kollar motoroljan.

 

Bytte för många år sedan en bälg som var 12 år gammal, klippte sönder den på alla ledder och hittade inte ett enda bevis på försvagning i gummit eller andra defekter

 

På nuvarande båt har jag propelleraxeltätning, V-P Black Jack och den skall enligt tillverkaren bytas var 7:e år. Min är 15 år gammal och fungerar perfekt ännu. Ingen tanke på att byta den så länge den inte läcker en enda droppe, Men jag kollar den regelbundet. Min filosofi är att inte riva något som fungerar, för då blir det ibland massa följdfel och strul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker inte att man ska hålla på med högtrycksidan av bränslesystemet om man inte har kunskap och erfarenhet av liknande arbete, utan låta en dieselverkstad provtrycka insprutarna och samtidigt kollar dom sprutbilden.

 

Måste även påpeka att man kan råka ut för diverse läckage vid demontering av insprutare.

 

 

Kalle

 

 

Att plocka ut en spridare är inte direkt någon rocket-sciense, det klara man om man är normalhändig. Har man "tummen mitt i näven" så får man ta ut en montör, vad det nu kostar.

Att sätta tillbaka bränsleröret, dra runt motorn och titta på spridarbilden är också enkelt. Spridare som är dåliga efterdroppar eller så blåser molnet åt ena sidan eller, ännu värre i en stråle rakt ner. Ser det på minsta sätt konstigt ut, ta spridaren till en verkstad. En enkel kontroll av spridarna kan rädda en från dyra reparationer. 

Däremot, gäller det att ställa öppningstryck eller slipa in ventilen, då krävs det erfarenhet.

Varför skulle det läcka? Under spridaren ligger ofta en kopparbricka, byt den. Bränslerörets anslutning brukar vara en kona, den håller tätt om man inte skadar den mekaniskt eller för in skit.

Moderna motorer brukar kräva att man drar bultarna med moment, det är ju kanske lite krångligt?

 

En rekommendation kan ju vara att gå en båtmekanikerkurs då kan man ofta få både prova att byta spridare och se hur den blåser!

 

 

Problemet med forum, likt detta är att det finns många duktiga tekniker, likt bhemac och många andra som utför massor av arbeten, och delar med sig av sina erfarenheter till oss andra.

Det är då lätt att någon som inte har tillräcklig erfarenhet eller utrustning, drar igång arbeten som han/hon inte skulle startat.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Kalle. MEN om man inte börjar så lär man sig ju aldrig. När jag skruvade på mina bilar själv av ekonomiska skäl på 60-talet hade jag absolut nollkoll och ofta blev det fel och lika dyrt som att lämna in bilen men så småningom lärde man sig och det var inget större problem att riva en motor ner till minsta skruv (och få ihop den igen). Idag har jag gett upp, man kommer ju inte åt och det är bara elektronik överallt så jag nöjer mig med att skruva på min primitiva båtdiesel.

Det är nog klokt att börja med fom enklaste momenten, och ha verkstadsmanualen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...