Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Mauritx

Bästa och sämsta båt sommarminne 2014

Rekommendera Poster

Man brukar säga att det är det dåliga man kommer ihåg men jag har haft en otroligt bra sommar med den nya båten, mycket oroligt, mycket jobb, massor med frågor och funderingar och en hel del arbetet men det var värt. Kul av höra hur ni andra haft har det. 

Bästa: När jag transportseglade segelbåten från Åkersberga Stockholm till Västerås på sluten av maj i otroligt vacker vädret.

Sämsta: När jag fastnade på grund efter urlastningen från lastbilen i Smedjebacken och håll på en timme att få loss båten från grunden. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Min bästa grej var när jag kom fram till sommarstugan i Åbo skärgård efter 23h nonstopkörning.

Eller när jag åkte hem till Västerås fördelat över tre etapper, det var underbart lungt och skönt.

Värst var när jag kom till Härjarö utanför Eskilstuna och såg fram emot en dusch, mat och en öl. Och fick klart för mig att Härjarö gått i KK.

Men inte ens det var så illa då jag hade proviant ombord.

Edit: det slog mig att jag skrev i seglartråd, jag åker ju motorbåt. Nåja, det får stå kvar

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa!

Att jag och sonen gemensamt beställde en aluminiumbåt specialbyggd efter våra önskemål i vintras. Allehanda fiske, torsk, gädda, havsöring skulle den passa för, samt sol och badutflykter med familjen.

Det sämsta!

Min ursprungliga plan var en övernattningsbar utflyktsbåt, typ sjögren 69, gösnipa eller liknande. Nu kommer det att ta några år till innan pengarna räcker till en bobåt....

post-104865-0-23215500-1412539501_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa: segelturen med två kompisar i perfekt sommarseglingsväder i mitten av juli. Detaljerad beskrivning här: http://www.maringuiden.se/forum/topic/72582-jag-är-fast/?p=510345

Sämsta: när jag fick en vindöverdos (pga att jag inte litade på prognosen, som stämde utmärkt) och inte hade erfarenhet nog att göra situationen mindre svårhanterlig. Detaljerad beskrivning här: http://www.maringuiden.se/forum/topic/72582-jag-är-fast/?p=504161

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa!

Att jag och sonen gemensamt beställde en aluminiumbåt specialbyggd efter våra önskemål i vintras. Allehanda fiske, torsk, gädda, havsöring skulle den passa för, samt sol och badutflykter med familjen.

Det sämsta!

Min ursprungliga plan var en övernattningsbar utflyktsbåt, typ sjögren 69, gösnipa eller liknande. Nu kommer det att ta några år till innan pengarna räcker till en bobåt....

attachicon.gifFördäck.jpg

Tält på Biltema för några hundralappar. Kläm ner det i båten och sov där. ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi löste det såhär istället.........

post-104865-0-43922400-1412540131_thumb.jpg

Camping i fantastiska Blekinge skärgård....

post-104865-0-74032700-1412540189_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa är hela semestern i juli som var fantastisk på alla vis. Sol och vind nästan hela vägen ToR Stockholm - Bornholm, kompisar i båt en bit och vänner och familj ombord i olika etapper. Det mest magiska var när det plötsligt mojnade i höjd med Blå Jungfrun så att vi kunde ligga över natt på sydvästra sidan.

post-95867-0-99091400-1412542088_thumb.jpg

Sämst, det finns väl inget dåligt med sommar och båt. Möjligen när det blåste, regnade och haglade på midsommardagen. Kallt var det också!

Mackey

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket som var bra en sådan här fin sommar. Här några av höjdpunkterna:

- sjösättning och första turen för säsongen

- Tidig försommar som var lite vindig och nytt fartrekord på 18.5 knop. Adrenalin!

- Fantastiska turer på semester med 22 grader i vattnet.

- Kunna ligga i skyddade vikar i lä för ett stor antal olika vindriktningar. Enskrovarna runt omkring fick flytta på sig dagligen då vinden vred sig lite.

- Underbar dagstur på sensommaren med kompisar som innehåll allt av de goda.

Lite smolk i glädjebägare fanns det också:

- Avbröt 12h ensam pga för mycket vind (helgen innan midsommar).

- Fick byta kylaggregatet.

- Topptrissan till rullfocksystemet gick sönder. Som tur var på sista resan för säsongen.

- Avmastning och torrsättning

Jaja, men nu börjar skruva- och förbättringssäsongen. Dags att beta av att-gora-listan.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En dålig sak finns faktiskt med båtsommaren 2014, A L G E R !

Mest påtagligt var detta norr om Öland. Ibland var det riktigt äckligt med centimetertjocka fasta lager som flöt på ytan och ruttnade så att det luktade riktigt, riktigt illa.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst; Transportsegling Gunnebo - Härnösand med seglarkompisarna Kalman och Erik.

Sämst; När jag tappade balansen i samband med att  jag skulle kliva iland från gummibåten i den lilla hamnen på Måseskär. Satte mig hastigt ner varvid gummibåten slog runt.

Min alldeles nya Sony Experia, som jag köpte pga att den påstods va vattentät - tror tom att det skulle gå att ta kort under vattnet - tålde inte saltvatten. När jag ett par månader senare fick en ny på garantin knäckte jag glaset/displayen på den nya vid ett ställningsbygge efter ett par veckor. Det tog nån månad innan jag dels fått lämnat in den och dels fått tillbaka den efter reparationen.

Fast om man ser det sämst eller bäst är det bästa kanske att jag nästan helt blivit "avmobiltelefoniserad" :rolleyes:

Sommaren har varit fantastisk även om jag förstört stora delar av den seglingsmässigt genom  att måla mitt hus.  :)  :( 

Men än är det långt kvar till det är dags att ta upp.  ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa: Seglade från Orust till Skagen i slutet på juli i perfekt ostlig vind med en medelhastighet av 7 knop!

post-90200-0-18296800-1412592281_thumb.jpg

Sämsta: På väg hem stannade motorn plötsligt halvvägs över Kategatt. Som tur var började det blåsa just då så det gick att segla resten av sträckan. Senare visade det sig att motorn, efter att motorrummet gjorts om, fick för lite luft.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst i år var nog alla gamla mysiga städer längs holländska kanaler. Seine var årets överraskning – betydligt vackrare än vad jag föreställt mig. Sämst var nog den alldeles för dåliga och dyra entrecoten som vi åt i Paris. En bedrift i sig att lyckas leta upp en skitdålig restaurang i landet där mat är en religion.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa:
(Och enda...) Helg med båten hos kompisarna på Kårholmen, Gbg´s södra skärgård 27-29/6

Sämsta:

Två dagar innan Kårholmenhelgen vart jag ner till båten för att packa inför 5 veckor semester. På bryggan träffar jag på tre killar i 12-14 års ålder. De hejar på mig och jag hejar tillbaka. När jag går på båten, kommer en båtgranne och säger att just de killarna varit inne i min båt - Han trodde att de tillhörde båten... Resultat: Kapellet trasigt, sprit, godis, mobilladdare och en del annat var stulet... Jättekul start :-( Försäkringsbolag är kontaktat...

När vi skulle gå från Kårholmen 29/6, för att åka upp i Bohuslän på vår semester (detta var dan innan 5 veckors semester), så skar motorn i Rivöfjorden... :-( Blev att ringa sjöräddningen så de fick dra in oss till Grefab Lagunen, Torslanda. Sålunda ingen båtsemester för oss i år + att ny(are) motor plus installation och övrigt gick på 60000:-

Dock stoppade det inte med det: Den begagnade motorn vi köpte (på blocket) gick upp i temp, så det blev 1½ veckas felsökning på varför kylvattnet inte var tillräckligt, innan vi fick ett tips om att vi skulle kolla så att oljekylaren var ren o s v... Plockade ner oljekylaren - Och röret från sjövattenpumpen var nästan helt igensatt av kalkad snäck samt att insatsen till oljekylaren var i stort sett helt igensatt... av c:a 35 celler, var 5-6 öppna... Så det blev att köpa oxalsyra på seasea, och låta insatsen bada i detta i c:a 1 timma... Efter det var den helt ren. Satte i allt igen, och efter det så flödade kylvattnet som en vårflod i Kalixälven... :-)

Summan av curryn: Har inte kunnat använda båten alls i år... :-(

Bara att invänta säsong 2015... Nu plockas båten upp kommande lördag...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sämsta: När vi i 1,5 knops fart gick på ett ej utmärkt grund utanför Oxelösund. Pang!

Det bästa: När jag kollade proppen efteråt och den var helt oskadd (skäddan hade tagit smällen) och alla andra dagar den här sommaren.

Kanske speciellt två dagar på Huvudskär. Blåsten utanför gjorde såna härliga dyningar in där vi låg i lä. Ojoj så gott jag sov!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sämsta : Planerad semester någon vecka in i augusti , precis när det dåliga vädret drog in , Hade planerat semestersegling från Landskrona till Blekinge för att få njuta av skärgården , men kom aldrig längre än Trelleborg.

Den första veckan så fick vi testat på det där med sjöräddning efter att ha missat "stopknopar" på ett par tampar , tog inte många sekunder sedan satt de snyggt o fint runt proppen , kraftig motvind och öresundsbron vart inte våra kompisar den dagen.... När vi väl fick ordning på de problemen testade vi på riktigt frisk sydling vind från Falsterbo > Trelleborg , SMHI lovade att det skulle vara max 10 i byvindarna , men vi hade minst 10 konstant ... Vågorna som rullade in i sidan hela vägen från tyskland hjälpte inte, 1½-2m vågor kanske inte är så mkt när man är garvad , men som ny segelbåtsägare så har jag haft det roligare.

Vi avbröt den segelsemestern.....

Bästa : Midsommar på Ven , första riktiga turen med övernattning , 5 dagar som jag fortf lever på.

Även om jag listade mkt på sämsta , så måste jag ta med det på bästa också , vi är 1000 erfarenheter rikare och ser fram emot nästa sommar !

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa:

(Och enda...) Helg med båten hos kompisarna på Kårholmen, Gbg´s södra skärgård 27-29/6

Sämsta:

Två dagar innan Kårholmenhelgen vart jag ner till båten för att packa inför 5 veckor semester. På bryggan träffar jag på tre killar i 12-14 års ålder. De hejar på mig och jag hejar tillbaka. När jag går på båten, kommer en båtgranne och säger att just de killarna varit inne i min båt - Han trodde att de tillhörde båten... Resultat: Kapellet trasigt, sprit, godis, mobilladdare och en del annat var stulet... Jättekul start :-( Försäkringsbolag är kontaktat...

När vi skulle gå från Kårholmen 29/6, för att åka upp i Bohuslän på vår semester (detta var dan innan 5 veckors semester), så skar motorn i Rivöfjorden... :-( Blev att ringa sjöräddningen så de fick dra in oss till Grefab Lagunen, Torslanda. Sålunda ingen båtsemester för oss i år + att ny(are) motor plus installation och övrigt gick på 60000:-

Dock stoppade det inte med det: Den begagnade motorn vi köpte (på blocket) gick upp i temp, så det blev 1½ veckas felsökning på varför kylvattnet inte var tillräckligt, innan vi fick ett tips om att vi skulle kolla så att oljekylaren var ren o s v... Plockade ner oljekylaren - Och röret från sjövattenpumpen var nästan helt igensatt av kalkad snäck samt att insatsen till oljekylaren var i stort sett helt igensatt... av c:a 35 celler, var 5-6 öppna... Så det blev att köpa oxalsyra på seasea, och låta insatsen bada i detta i c:a 1 timma... Efter det var den helt ren. Satte i allt igen, och efter det så flödade kylvattnet som en vårflod i Kalixälven... :-)

Herregud! Du måste verkligen bara vilja glömma säsongen 2014!  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa med sommaren 2014 var det fantastiska vädret, och att vi kunde vara ute så mycket i båten.

Det sämsta var när motorn inte startade i en sluss i Fagersta. Det hände ingenting när man vred nyckeln till startläge, inte ens ett klick. Trots att jag hade fulladdade batterier. Vi låg längst fram i slussen och fick dra oss ut för hand, så de andra båtarna kunde komma förbi. Sen fick vi bogsering genom resterande fyra slussar och ända hem till Smedjebacken.

När vi hade ca 1NM kvar, och hemmahamnen i sikte vred jag på nyckeln igen för femtielfte gången. Då startade motorn som om ingenting nånsin hade varit fel. Den har inte krånglat  igen efter det heller... än...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa:

Sämsta:

Fast det är ju sånt som man kommer ihåg. 

Efter att jag ramlat i sjön på Måseskär och min telefon blivit skrot, jag tappat mina glasögon som sjönk till botten och min hörapparat la av - fast bara tillfälligt, skulle vi några dar senare lägga till i naturhamnen öster om Islandsberg. När jag backade tappade jag propellern (fast det förstod jag inte då) och drev in  i den smala och grunda ränna. Stupankrade för att inte driva upp på den grunda leran.

Nästa dag - efter att jag konstaterat att det var propellern som var borta och inte reglaget som krånglade - seglade jag mig ut med landbrisen för att sen kryssa mig hem - ca 15 distansminuter. De sista hundra meterna in till motorverkstadens upptagningskaj klarade jag inte ta mig in med segel, då det är oerhört trångt och jag fick vinden rakt förifrån, samt att det var ett stort antal badande i viken utanför. Jag fick ta hjälp av sjöräddningen för bogsering.

Den semesterseglingen, som i det mesta var en av de bättre seglingsveckor under mina 50 år som seglare, lär jag aldrig glömma - just pga de två incidenterna.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa:

Sämsta:

Och då tog jag ändå inte med att när vi var på väg från reparationshamnen i Gottskär (kunde bara köra i c:a 4,5 - 5 knop p g a att tempen gick upp...) upp till hemmahamnen i Askim, så i höjd med Hallands svartskär lade varvräknaren av. Jag antog att det var kontakten till givaren som strulade, så jag öppnade golvet ner till motorn och då får jag se att det sprutade så ini helvete av vatten... Packboxarna i sjövattenpumpen hade sprängts... På grund av (visste vi inte då...) att just röret från sjövattnet och även oljekylaren var igensatta av kalkad snäck... Så det blev lite panik, och sedan puttra i 2 knop till Lerkils hamn, där vår mekaniker väntade på oss, och han fixade ny (tillfällig) pump...

Så ja, båtsommaren 2014 är redan glömd. Blickar nu framåt mot båtsommar 2015 :P

Ser man det såhär i efterhand, så är det troligen igenkalkad oljekylare mm som gjorde att den förra motorn la ner verksamheten också... När vi åkte hem från semestern förra året så sprängdes nämligen sjövattenpumpen och vi fick köpa ny (som alltså sprängdes nu i sommar... Men den skall vi packa om så den blir som ny igen...)

Som en liten påminnelse till er andra med dieselmotorer: Glöm inte att plocka loss och göra ren kylarrör och oljekylare med några års mellanrum... Det fick jag erfara att man måste göra. Hade ju ingen aning om det, då jag tidigare haft bensinare utan dessa rör mm som skall rengöras då och då... :o

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag måste ändå lägga till att vi trots detta har haft en fantastisk sommar, och att vi har legat i båten vid bryggan i Gottskär (där vår mekaniker micklade med den) ett par nätter plus att vi varit uppe på Härnäset hos svärföräldrarna samt åkt runt lite i Bohuslän med bilen... Så det har inte gåt någon jättenöd på oss.. Man liksom accepterade situationen, och gjorde det bästa av den... :) :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...