Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Oldtimer

Se över era riggar nu!

Rekommendera Poster

Detta är (var) en schackel 6mm AISI 316 av okänd fabrikat, men med en antagen brottgräns 900 kg.

 

"Någon" hade monterad denna som unre terminal för förstaget på en 29-fot båt med masthead och segelyta < 40 kvm (med genoa).

 

Den brast under motorgång i lätt motsjö. 

Jag vet (!) att båtägaren hade en okontrollerad riggspänning; långt från de 10-15% av vajer-brottgräns.

Riggen är enkeltpridare (raka) med dubbla undervant.

 

En slak rigg betyder stoooora påfrästningar på stående rigg!

 

Båtägaren hade aldri kontrollerad sina riggvajrar, terminaler, riggbultar, vantskruvar o.l., och en schackel har självfallet INTET att göra i stående rigg om inte uppgiven brottgräns är = eller > riggen övriga detaljer.

 

Se över detta nu; en bra vintersyssla.

post-93948-0-78621500-1412444825_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hände?

Gick förstaget och riggen föll bakåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hände?

Gick förstaget och riggen föll bakåt?

 

Ja, fremre undervant hadde ingen chans att hålla i mot.

 

Som tur var kom rorsmann undan och en närvarande segelbåt kom till assistans med vajerkapare innan riggen förorsakade skader på skrov.

 

Jag antager att denna schackel hade tröttats ut över tid. (det värkar så när man ser närmre på brottsytan)

 

Så, kolla noga ALLA detaljer i riggen NOGA för sprickor och slitasj.

 

En bra beskrivning för att leta sprickor här:

 

http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20050524/upptack-de-fina-sprickorna/

 

Det finnas oxå en rödfärgat spray som används i industrin.

 

Vajrar är "luriga". Even om det inte är synliga skador så slits vajrar från innsidan av varje cordel, speciellt vid vinklar över spridarhorn. Det är svårt att mäta, men en vajer blir tunnare (utv. diam).

 

Seglar man mycket kan en hårt belastad vajer (t.ex. topp- och fremre-undre på masthead) vara utsliten på 10 år.

En ofta bortglömd detalj, som är svår att syna, är StaLock-terminalen som sitter i Furlex nedre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så kostig att den brast. En schackel hör inte hemma i ryggen på en segelbåt. Om man ska ha någonting mellan vantskruven och rostjärn då är det en toggle man ska använda. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå riggens slitage. Vad anser du, Oldtimer, om att vinterförvara båten (på land) med riggen uppe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå riggens slitage. Vad anser du, Oldtimer, om att vinterförvara båten (på land) med riggen uppe?

Unntaksvis kann nog riggen stå, men komm ihåg en höst- vinter-storm som sätter stoora krav på uppallning/vagga/vagn.

 

Dessutom: Det är omöjlig att kontrollera om något har hendt i.l.a. sesongen........................

 

Nej! Ta riggen ned för service och eftersyn. Det är lika naturlig för mig som att serva allt annat ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden ser det ut som att det var en vriden schackel, var det det?

Den har ju bara ungefär halva brottgränsen mot en rak.

 

Har man ett 6 mm förstag som är spänt till 20% av brottgräns är man ju uppe i 500-600 kg...

 

Skönt att ingen skadade sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden ser det ut som att det var en vriden schackel, var det det?

Den har ju bara ungefär halva brottgränsen mot en rak.

 

Har man ett 6 mm förstag som är spänt till 20% av brottgräns är man ju uppe i 500-600 kg...

 

Skönt att ingen skadade sig

 

Ja, den va' vriden både före och innan havariet  :P

 

Bara spänningen (20% av brottgräns) är mera enn nog för denna schackel. Belastningen från en slak spänd rigg i sjögång kasnn vara det mångdubbla.

 

Derför denne tråd. I riggen måsste det användas riktiga grejer; bultar, terminaler och togglar som är dimensionerad för konstruksionen, kontrollerad regelbundet och spänd korrekt.

 

God vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Appropå riggens slitage. Vad anser du, Oldtimer, om att vinterförvara båten (på land) med riggen uppe?

Unntaksvis kann nog riggen stå, men komm ihåg en höst- vinter-storm som sätter stoora krav på uppallning/vagga/vagn.

 

Dessutom: Det är omöjlig att kontrollera om något har hendt i.l.a. sesongen........................

 

Nej! Ta riggen ned för service och eftersyn. Det är lika naturlig för mig som att serva allt annat ombord.

 

Jag säger inte emot dig, det känns naturligt för mig också.

 

Men, i de allra flesta andra delar av världen, även de med klimat liknande vårt tar man upp båtar med riggen uppe... Det verkar ju funka för dom.

Ibland kan det kanske vara bra att ifrågasätta sina "självklarheter".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men, i de allra flesta andra delar av världen, även de med klimat liknande vårt tar man upp båtar med riggen uppe... Det verkar ju funka för dom.

Ibland kan det kanske vara bra att ifrågasätta sina "självklarheter".

 

.....

post-93948-0-93793500-1412717018_thumb.jpg

 

Och en dagsfärsk historie:

http://www.batmagasinet.no/artikkel/høststormene-er-her

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplys gärna en nybörjare, varför är toggle starkare än schackel?


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...