Riro 116 Postad 4 Oktober , 2014 Har någon ett bra tips på hur man enklast avlägsnar havstulpaner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 4 Oktober , 2014 Ja, har man möjlighet att ha båten upp o ner och komma åt bra på botten så är ju en spann med lite grövre sjösand blandat med vatten och några trasor fungerande. Dock gäller det ju att ta dessa havstulpaner inom nån timme efter man tagit upp båten. Torkar de in så sitter de så in i h-e. Efter detta är det väl bara slipning som gäller. En bra högtryckstvätt kan funka bra på en nyupptagen båt oxå. Speciellt i utrymmen där man har svår att nå, som inne i en utombordares tiltanordning etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 4 Oktober , 2014 Jag använder bilens isskrapa. Fast sedan får bilen en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 4 Oktober , 2014 Isskrapan till bilen och barnacle remover: http://www.yachtpaint.com/swe/diy/produkter/b%C3%A5tv%C3%A5rd/barnacle-remover.aspx Noterar att den bara skall användas över vattenlinjen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 767 Postad 4 Oktober , 2014 Har man inga snäckor behöver man inte ta bort några Vill till att ha bra motmedel mot tulpanerna. Inte en snäcka under båten när jag tog upp för 14 dagar sedan. Fanns bara ett tiotal på drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 853 Postad 4 Oktober , 2014 En gammal tråd i ämnet, http://www.maringuiden.se/forum/topic/58634-havstulpaner/ Generellt löser ju syra kalk, så olika sura kalklösande produkter för hemmet borde funka eller varför inte rolla/spruta på ättika. Rönnqvist Båtbottentvättmedel ska också fungera och då får man ju bort annat också. Finns bl.a. på Clas Ohlson och Jula. Jag har inte prövat medlet själv, men det har bara fått beröm där jag läst om det. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 6 November , 2014 Har man inga snäckor behöver man inte ta bort några Vill till att ha bra motmedel mot tulpanerna. Inte en snäcka under båten när jag tog upp för 14 dagar sedan. Fanns bara ett tiotal på drevet. Andra "bra svar" Har man ingen båt så behöver man inte bra bottenfärg till den. har man inte sjösätter så slipper man har man någon annan som gör det slipper man själv om man skiter i att det är tulpaner så spelar det ingen roll kan man sälja dom, tulpanerna, mot självplockning så... har man..... =)=)=)=)==) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser