Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Tirill

Klassiska fabrikat på Elverktyg kontra de nya.......

Rekommendera Poster

Som båtägare är man ju stor användare och konsument av allehanda elektriska handverktyg!

Borrmaskiner, sågar, slipmaskiner etc. De "gamla" märkena finns ju kvar, men har fått minst sagt tuff konkurrens av märken som Co-Tech, Meec etc (Dvs Julas och Clas Ohlsons egna märken)  

Dessa kostar ju en bråkdel av de klassiska märkena, så det kan vara svårt att överse dem vid ett köp.

Jag har noterat att på t.ex. borrmaskiner så havererar dessa ofta pga otroligt dåligt med fett i växellådan samt motorns lager. Tyvärr gäller detta både Bosch och B&D. Jag har därför haft som rutin när jag köpt en maskin, att när den är ny skruva isär den och smörja upp den med rikligt med fett. Tar ofta bara nån halvtimme.

Häromdagen köpte jag en ny stor borrmaskin av JULAS egna fabrikat, Meec. Tog isär den och fick se nåt jag aldrig sett....massor med fett i växellådan!!!!!!!!!

Dessutom levererades maskinen med två små påsar med extra kolborstar!!!!!!

Ofta är det ju just dessa som lämnar in ganska tidigt på en maskin. 

Kolborstar har ju gått att få tag i via reservdelsfirmor för en billig penning  MEEEN så kommer det till nån expeditionsavgift och frakt och vips så kostar dom där små kolborstarna 100-200 spänn likväl förbannat.

Kan JULA och CO ha kommit på nåt här??  Varför har inte de etablerade märkena kommit på att smörja maskinerna rejält innan leverans och lämna med några extra kolborstar??  Förklaringen kan ju vara så enkel att man önskar att maskinen bara skall hålla en viss tid och att kunden därefter skall köpa en ny.....?

Vad är era erfarenheter och synpunkter av ovanstående resonemang???

Lönar det sig verkligen att köpa en maskin som det står BOSCH eller DeWalt på, som är 3 -5 ggr så dyr?

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen stor användare av borrmaskiner, men har gjort slut på några biltemamaskiner. Lagren fästa i plast som börjat glappa. Köpte en Bosch av deras billigare modeller och den verkar överleva.

Undrar om avsiktlig dålig smörjning är ett sätt att förkorta livslängden även på andra produkter, har både på en Citroen och en Peugeot fått byta båda framhjulslagren efter 6000 mil, har aldrig hänt förr under de 50 åren jag haft bil.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att i alla år köpt kvalitetsmaskiner, i synnerhet när jag inte behövt betala själv, så har jag tröttnat. Den dyra, kvalitetsmaskinen håller oftast lite bättre och har många gånger lite bättre ergonomi, balans mm. Men använder de inte professionellt och daglig dags så duger de billigare maskinerna. När man haft de några år så byter man i stället.

Även om maskinen av ett välkänt fabrikat kostar mer så måste man betala en hel del för att de ska ha råd att se till att märket är känt. Ofta är det också fler och dyrare försäljningsled, framförallt här i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att vissa fabrikat skickar med extra kol har nog väldigt lite att göra med omtanke om kunden. Det är mer ett bevis på att toleranserna i tillverkningsprocessen är grövre och att kolen därför slits ned fortare än i en kvalitetsmaskin. Själv köper jag billiga sällananvändningsverktyg och dyrare när jag prioriterar funktion och ergonomi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...

När man haft de några år så byter man i stället.

...

Det är ju inget vidare miljötänk att köpa nya maskiner hela tiden.

Nu tycker ju inte jag de billiga maskinerna går sönder så snabbt att man måste köpa nytt efter några år (några låter för mig som 2 - 3 år).

Har en kul berättelse på temat.

Vid ett bygge hade man problem med stölder av "fina" maskiner, ja det har man väl alltid, men det här var extremt.

De köpte en pall skruvdragare från ÖB med två års garanti och åkte och bytte dem när typ halva pallen var slut.

Inga stölder förekom och skruvdragarna gjorde jobbet nästan lika bra som en "fin", ja bättre faktiskt, de fanns ju på bygget.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får även i detta fallet oftast vad man betalar för men det betyder inte att man alltid, eller ens oftast, behöver de dyra.

Tre saker har jag lärt mig:

1. En maskin som används sällan ska vara en sladdmaskin. Batterier mår dåligt av att ligga oanvända men en sladdmaskin kan ligga oanvänd på en hylla i 20 år och fortfarande fungera när man till sist behöver den.

2. Om man använder en maskin mycket ska man köpa kvalitet. (Såvida inte stöldrisken är stor.)

3. Om det krävs precision, typ kap/ger eller mätverktyg. Köp kvalitet eller klara dig utan. En anslagsvinkel som inte är vinkelrät eller kap/ger som sågar snett saknar helt värde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör i princip uteslutande på Festool, det kostar sina slantar men det är pålitliga maskiner. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Festool är inte bäst på allt. Faktum är att jag vet inte om Festool är bäst på något...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Man får vad man betalar för". Nja, förhållandet mellan kvalitet och pris är inte linjärt, kanske förr men knappast idag. Man får betala ganska bra för märket numera. Ibland kan det vara värt det, ibland inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper oftast billiga maskiner första gången för jag gillar inte att lägga mycket pengar på en gång. Ibland blir man medveten om att man använder maskinen mycket och funderar då och då på att slå till på en dyrare maskin.

Ett exempel är polermaskinen. Köpte en billig på Bryggan som gör sitt jobb men den varvar upp lite för mycket när man släpper trycket på underlaget. Har många gångern funderat på en dyrare och bättre maskin där men ännu inte kommit till skott. Har liksom vant mig vid att ha fingret på varvtalsregleringen och minska när jag lättar den från underlaget.

Ett annat exempel är en sticksåg jag köpte för ett litet jobb. Det blev Classes och den var helt värdelös till lite mer precisionssågning. Den gången slutade det med att jag lånade en kompis maskin. Det var skillnad!

Köpte en billig "multimaskin" och valde också där en från Classe. Fick byta den tre gånger innan jag fick en som var bra. Köper till den bara Dr_mel tillbehör för jag vet att de håller mycket bättre än de som skickades med i paketet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen stor användare av borrmaskiner, men har gjort slut på några biltemamaskiner. Lagren fästa i plast som börjat glappa. Köpte en Bosch av deras billigare modeller och den verkar överleva.

Undrar om avsiktlig dålig smörjning är ett sätt att förkorta livslängden även på andra produkter, har både på en Citroen och en Peugeot fått byta båda framhjulslagren efter 6000 mil, har aldrig hänt förr under de 50 åren jag haft bil.

Inte bara lager infästa i plast, Kugghjulen kan vara gjorda av någon skunkig spröd gjutmetall, som brister så kuggtänderna lossar så fort maskinen hugger fast. 

Vad gäller bilar och lager så är jakten idag på låg soppaförbrukning och låg vikt skurken. Mindre lager helt enkelt. Spar säker några hundradels liter per mil, och bidrager till att kanske uppnå någon Miljöbilsgräns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, där ser man, många nyttiga inlägg redan.....Jag använde relaterat till min yrkesutövning väldigt mycket AEGs olika maskiner! Tyckte dom var bra, men alltför dyra i Sverige för privatbruk. Dock köpte jag på mig ett par olika på 80 talet i Tyskland. Dom har hållit i 25 år, men nu lämnat in.  

Det är dessa jag ersatt med Meec och Co-Tech bl.a.

Ja, vi får väl se vad dessa "Kinesmaskiner" går för om ett par år.  En sak e dock helt klar, Kineserna, liksom Japanerna, på 60 talet lär sig fort.....

Dessutom var det så till för ca 10 år sen att de etablerade märkena var tillverkade i Europa och de billiga i Kina. Idag e ALLA märken i stort sett tillverkade i Kina. Bosch etc har varit tvingade att flytta tillverkningen från Europa till Kina för att kunna konkurrera prismässigt.

Sen har jag respekt för det epitetet som är nämnt tidigare i tråden, att "man får det man betalar för". Dock finns det ju en massa undantag på detta, och där gäller det att vara vaksam" Rätt många fabrikanter av prylar vill ha rejält betalt för bara "namnet". Titta på bilar och kläder t.ex.

Att Kineserna skulle skicka med extra kolborstar pga att precisionen i deras egna kol och borsthållare skulle vara så dålig att detta är nödvändigt, det tvivlar jag på. 

Men visst kan det finnas andra detaljer där man brister i konstruktionen. Lagerhållare nämndes ju bl.a. i tråden.

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Man får vad man betalar för". Nja, förhållandet mellan kvalitet och pris är inte linjärt, kanske förr men knappast idag. Man får betala ganska bra för märket numera. Ibland kan det vara värt det, ibland inte.

Långtifrån linjärt.... det finns relativt billiga maskiner som funkar och håller bra, och dyrare som ger upp ganska snabbt.

Jag brukar vänta till det körs kampanjer när jag ska ha någon märkesmaskin... så får man den till halva priset eller iaf väldigt nersatt.

Slipade ett golv här hemma på  ca 15 kvm. Testade Jem & Fix bandslip av deras märke Falke. 2 år garanti o aldrig nåt knussel med att byta, brände upp 2 maskiner på det lilla golvet, nu står den tredje i hyllan, men golvet blev bra iaf.   

Det som är tråkigt är ju att maskinerna alltid stannar när butiken har stängt...... B)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper oftast billiga maskiner första gången för jag gillar inte att lägga mycket pengar på en gång. Ibland blir man medveten om att man använder maskinen mycket och funderar då och då på att slå till på en dyrare maskin.

Ett exempel är polermaskinen. Köpte en billig på Bryggan som gör sitt jobb men den varvar upp lite för mycket när man släpper trycket på underlaget. Har många gångern funderat på en dyrare och bättre maskin där men ännu inte kommit till skott. Har liksom vant mig vid att ha fingret på varvtalsregleringen och minska när jag lättar den från underlaget.

Ett annat exempel är en sticksåg jag köpte för ett litet jobb. Det blev Classes och den var helt värdelös till lite mer precisionssågning. Den gången slutade det med att jag lånade en kompis maskin. Det var skillnad!

Köpte en billig "multimaskin" och valde också där en från Classe. Fick byta den tre gånger innan jag fick en som var bra. Köper till den bara Dr_mel tillbehör för jag vet att de håller mycket bättre än de som skickades med i paketet.

Håller med, börjar också med billiga maskiner. Märker man att det är en man använder ofta och behöver bra precision i så rear dom förr eller senare ut proffs versionerna och då slår man till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Festool är inte bäst på allt. Faktum är att jag vet inte om Festool är bäst på något...

Festools kap och gersåg är bäst och likaså rotex sliparna.

http://www.byggnadsarbetaren.se/files/Pdf-tester/2009-04-09-dromsagarna.pdf

Ska du uteslutande köpa ett fabrikat för att få det bästa så är du tryggast med Festool. Dom har verktyg som inte överhuvudtaget finns hos andra tillverkare. Som deras domino.

Enda tillverkaren i festools liga är Mafell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mafells sänksåg är definitivt bättre än Festools. Detta gäller även deras sticksåg, den är bättre än både Festool och Bosch. Men smakar det så kostar det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för övrigt varit med om att jag blev tvungen att byta ett kol i en kinamaskin redan efter några minuters användning. Inte för att kolet var slut utan för att fjädern blivit anlöpt. Det hjälpte inte särskilt länge. Efter ytterligare några minuters användning låste sig växellådan och motorn brann upp. Jag fick pengarna tillbaka och köpte sedan en "riktig" vinkelslip. En blå Bosch som fortfarande fungerar efter många års flitig användning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Mafells sticksåg är snabbare men ger sämre snitt, så man får välja mellan kvalitet och kvantitet.

Jag har tigersåg för att kapa fort och festols stickis för såga bra.

Festools domino är bättre än mafells double dowel, och dom har bättre systemtänk och ett komplettt verktygsutbud.

Man kommer inte att bli missnöjd med Festoll och Mafell.

Men kinamaskiner har jag slutat med.

Blå bosch är ett bra mellansteg mellan Festool och kinaprylar. Det kan spara pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

För övrigt så håller jag inte med om att Mafells sänksåg skulle vara bättre än festools.

Den kan funka bra på skena, men det gör även festools såg. Men festools såg funkar i fixtureringsbänken MFT3, som ger nc precision.

Festool dominerar sågning, slipning, dammhantering för verktyg och fräsning.

Deras OF2000 machar inte fräsverktygens standard, men bortsett från denna är deras fräsar fantastiska.

Deras Vekturo känns även simplare än det vanliga festoolutbudet.

Men för grovsnickerier så är mafells sticksåg stark.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Vill man ha en billig överhandsfräs så:är Cotec inte tokig

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hastighet kontra kvalitet på snittet vid sticksågning hänger mycket mer på sågbladet än på sågen om man räknar bort billighetsmaskiner. Däremot skiljer hanterbarhet och sågbladets infästning mycket mellan olika maskiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ägare av de flesta förekommande elverktyg och hade från början inställningen att verktyg som man inte använder så frekvent kan man lika gärna köpa en billig variant.

Problemet är att ett billigt verktyg sällan fungerar som tänkt eller gör det jobb man är ute efter.

jag har till exempel de senaste 4 åren ägt 4 vinkelslipar, 3 billiga som brunnit upp och nu en hitachi som dels orkar med det man skall göra och dels inte brinner upp vid användning. 

Samma gäller skruvdragare, visst, du kan köpa en på ikea och skruva upp en hylla med den för att sen sätta den på laddaren 9 timmar innan du kan använda den pånytt om du har det behovet, du kommer dock inte speciellt långt med den om du vill skruva en altan eller liknande. 

Ett bra verktyg är A och O för resultatet tycker jag. Har bara Dewalt, Hitachi och festool hemma nuförtiden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Min Bosch vinkelkap som tjänat troget i nästan tjugo år av flitig användning gav upp en söndagseftermiddag. Precis när jag hade flyt med ett trailerbygge. Åkte in till stormarknaden och köpte en billig kap. Den gjorde sitt jobb, även om den vibrerade mycket mer än den gamla Boschen. Samma kväll lossnade knappen som spärrar maskinen medan man byter trissa. Lämnade in den nästa dag och fick en ny likadan maskin direkt. På den nya fungerade spärren som hindrar att man får igång maskinen i misstag så bra att det var nästan omöjligt att få igång den ens med avsikt. Och på tisdagskvällen lossnade knappen som spärrar maskinen medan man byter trissa. Lämnade in den och fick en ny likadan direkt. Lät den ligga i sin låda och åkte hem via en välförsedd verktygsaffär och köpte en Bosch. Billigmaskinen har jag som reserv och om grannen vill låna en vinkelkap.

Hade en billig oscillerande slipmaskin som klarade sig i flera år. En dag stannade den bara mitt i allt. Nyfiken som jag är började jag skruva upp den. Skruvarna som höll ihop maskinen snurrade alla fritt som när en mutter snurrar fritt. Tog bort hjälphandtaget som satt fast med ett stålband runt maskinen, Det var det som höll ihop den, med stålbandet borta föll den i sina beståndsdelar. Felet visade sig vara kolens hållare som gått av, de var florstunna plastbitar.

Med dessa erfarenheter i bagaget ignorerar jag helt hyllan med billiga elverktyg och köper  märkesmaskiner av minst god hobbykvalitet. Allt enligt hur mycket man använder just dem maskinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många maskiner från den "gamla goda tiden" håller än, tex en flitigt använd Elu överhandsfräs som lagrats om två gånger. Metabo sticksåg. För att inte tala om en Stenbergs sinkmaskin från 30-talet. 

Nya maskiner av välkända fabrikat är dock inte alls av den kvaliteten. Och en del billiga maskiner är väldigt bra. 

Förr fick man en bra maskin om man betalde, det är långt ifrån säkert idag, tyvärr.

Det fina med billiga maskiner är att man köpa för att bara ha i båten. Tex köpte jag en billig minslip för att slippa ta med Dremel eller konstatera att den ligger i båten när jag behöver den hemma. Den billiga slipen har varit guld värd många gånger för att den fanns ombord. 

Min gamla Elu skruvdragare fick kabel istället för batteri och bor nu i båten, det är återvinning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriver under på bhemac's inlägg. Har en gammal Metabo elhyvel som jag ärvde av farsgubben, den är från sjuttiotalets början och fungerar utmärkt. Likaså har jag en Black&Decker borrmaskin från tidigt sextioatal gjord i inte aluminium utan silumin. Den ser ut som något som Al Capone sköt omkrinfg sig med i gamla filmer. Den har ett spadhandtag i ändan och ett extra handtag på sidan mittemot pistolgreppet. Den maskinen stannar inte för lite kvistar i virket även om man kör med stora träborrar. Man får akta handelderna bara...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi skulle bygga en stor (80 m2) veranda så skulle vi köpa en kap- & gersåg. De fina märkena låg mellan 2000 och uppåt. Snittpris kanske 4000.

Vi köpte vår på Jula för 995:-. Fungerade (fungerar fortfarande) jättebra under hela bygget! Så för mig som amatörsnickare fungerar billigt!

Min sticksåg är en Makita (rätt dyr), men den var huuuuuuur bra som helst nu när jag skulle såga till nya kartbord till båten av teakplywood. Var rädd för att faneren skulle spricka och bli fult, men Makitan med bra blad gjorde jobbet perfekt. Inte en flsa, utan en skarp och fin kant! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Sågen är viktigare än bladen, tvärt emot vad man kan tro.

Nollspelsinsattsen är superbra när man jobbar med tvåsidigt laminerat trä, eller bara vill ha båda sidorna fina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.

Det som vanligtvis pajat hittills är:

* Batterier -  (NiMh en sort som ersatte kadmium) men nu ersatts av Li-jon

* Schuck - på nästa alla mina billiga maskiner

De maskiner som jag använder ofta väljer jag nu bara maskiner av bättre kvalite.

Jag slipper då irriterande fel som glappande eller klumpiga batterier eller

schuckar som slirar eller som inte går att lossa.

Just nu har jag fastnat för Bosch blåa miniserie. De är starka och ergonomiskt

otrolig behändiga att hantera (både borrmaskin och skruvdragare) de orkar utan problen dra tex en 120 x 6 mm skruv.

Helst maskiner som kan använda samma batterier, har nu 3 maskiner som kan nyttja 5 likadana små batterier,  då ökar fördelen med små batterier.

Maskiner som jag använder mycket sällan däremot, då har jag lågprismaskiner och då helst med sladd eftersom jag  ofta glömer ladda de jag använder sällan

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...