Gå till innehåll
fredag 11 april 2025
Jas65

Installera bogpropeller

Rekommendera Poster

Hej

Är det ngn som vet mellan tummen o pekfingret vad en marinfirma tar för arbetskostnaden för att inst en bogpropp i ett glasfiberskrov (Uttern C68)

Med vänlig hälsning

JaS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat lite på detta och det verkar ligga på närmare 30 000:- förutsatt att du låter marinan göra allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-10-04 vid 03:56 skrev Chha:

Jag har kollat lite på detta och det verkar ligga på närmare 30 000:- förutsatt att du låter marinan göra allt.

Oj...tack.

Mvh

JaS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket pengar ja!

Men det är inte ett litet jobb att montera en bogis. Om det ska göras bra iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter gammal tråd. har en offert på montering av bogpropeller till min 760.

45500:-. Mycket pengar. frågan är om det är värt? :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-10-28 vid 19:52 skrev Alicia1:

En del firmor hyr ut det verktyget man använder för att ta upp hålet för glasfiberröret om man tror sig kunna klara av det själv. Annars är principen att man gör ett mindre hål och däri placerar en stång på vilken man använder ett ritsverktyg som då gör att man följer skrovets form exakt och sedan fräser det ovala hålet som behövs för bogröret. Sedan kräva att man förstår principen för vattenströmning och det motstånd som blir om man inte fyller ut i framkant av röret för att vattnet ska träffa rakt i bakkant om du förstår hur jag menar? Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-10-28 vid 20:05 skrev pseudonym:

2015-10-28 vid 19:52 skrev Alicia1:

En del firmor hyr ut det verktyget man använder för att ta upp hålet för glasfiberröret om man tror sig kunna klara av det själv. Annars är principen att man gör ett mindre hål och däri placerar en stång på vilken man använder ett ritsverktyg som då gör att man följer skrovets form exakt och sedan fräser det ovala hålet som behövs för bogröret. Sedan kräva att man förstår principen för vattenströmning och det motstånd som blir om man inte fyller ut i framkant av röret för att vattnet ska träffa rakt i bakkant om du förstår hur jag menar?

Viking Yachting lånade ut verktyget utan kostnad om jag köpte bogen av dom, vilket jag gjorde.

Hjertmans lånade ut verktyget, men jag måste betala för ett nytt fräshuvud, Hjertmans miste affären pga. det. :-(

Kan man plasta så är det "bara" att montera röret.

post-52966-0-34042600-1446066359_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...