johanth 0 Postad 3 Oktober , 2014 Hej! Min aq130 har fått fnatt. Vad jag vet så har jag inte gjort några ändringar vid det tillfälle problemet dök upp. Motorn går bra, med vid fullt gaspådrag tappar den kraft, återfår kraft, tappar, o s v Varvräknaren är filmad vid fullt gaspådrag (jag brukar ha ett toppvarv på ca 4100) https://dl.dropboxusercontent.com/u/21672844/aq130.mp4 Tändsystem? Soppaproblem? Förgasarproblem? Ventiljustering? Tacksam för tips! Vore kanon att lösa detta innan upptagning. Trevlig helg! //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 3 Oktober , 2014 Kolla med tändinställningslampa. Titta rakt in i den när du får problemet. Då ser du om tändningen krånglar. Stroboskopets blinkande ska hela tiden följa varvtalet. Jag hade ett liknande problem i somras och det berodde på tändspolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Oktober , 2014 "Kolla med tändinställningslampa. Titta rakt in i den när du får problemet. Då ser du om tändningen krånglar". vandrar den är det nog soppa troligen lite igensatt och dina stift börjar bli vita samt att avgaserna luktar surt lycka till med blinkandet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 3 Oktober , 2014 kolla bränsletillförseln samt kolla upp din fördelare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Oktober , 2014 Kan tyvärr inte ta del av din film, för gammal dator . Men du har säkert något slangfilter som börjat ge sig, eller så är det kanske dags att ta en titt på förgasarna ev bara dränera av vatten från flotörhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 4 Oktober , 2014 (redigerade) Lägger märke till att varvtalet enligt mätaren stundtals ökar från ca 2400 till över 3000 rpm på delar av en sekund. Detta kan naturligtvis inte vara med sanningen överensstämmande. Varvräknaren brukar vara kopplad till tändningen via brytarspetsen och det är högst sannolikt så att tändningen stundtals faller bort helt eller delvis för att sedan återkomma. Kolla först att + 12 V från tändningsnyckeln till tändspolens + anslutning är konstant då felet uppträder. Kolla/byt därefter brytarspets, kondensator och om det visar sig nödvändigt tändspolen. Redigerad 4 Oktober , 2014 av guestsson 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 4 Oktober , 2014 Noterade också den extramt snabba förändringen i varvtal vilket inte kan var realistiskt, håller med föregående talare! Tändningen faller bort i korta stunder, kan vara så enkelt som glapp/skadad kabel mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Oktober , 2014 Är fladdrande varvräknare problemet eller är det att motorn tappar fart? Men visst du kan ju ha en halvkass konding så dina brytare nu börjar bli brända. men om den nu missar och tändning slår av och på då lär du nog höra det i utblåset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanth 0 Postad 5 Oktober , 2014 Hej! Tack för era kommentarer, nikitalord, sdk780, kossor och Eld-! @nikitalord. Att motorn tappar kraft/fart är problemet. Förtydliga gärna vad jag skall höra i utblåset, och gärna vad ett utblås är. @guestsson. Jag trodde varvräknaren matades från generatorn, men jag är novis inom området, så jag behöver nog kolla upp det. Felet inträffar bara vid full gas. Inte helt lätt att mäta då, men jag får ta med mig en assistent. Jag skall altså mäta från tändningsnyckel +-anslutning till tändpolen +-anslutning. Jag vet inte hur gammala brytarspets, kondensator och tändspole är, så det kan nog vara läge för en investering. @sdk780. Skadad kabel - typ tändkabel då, eller? @Eld-. Jag har köpt ett stoboskåp, men har ännu inte lärt mig hur jag skall använda det. Lite frustrerande när man inte har någon gammal meck som kompis. Låter som jag skall fokusera på tändningen och soppan. Lite intressant att problemet bara uppträder vid fullt gaspådrag. Jag var ute och testade igår, och då hade jag inget problem, och det var lite överraskande. Jag tog lyfte av fördelarlocket och ryckte lite i den där mackpären som snurrar däri. Jag stoppade även in soppa från en extern tank (vet inte om det hjälpte då felet inte kom tillbaka när jag bytte till den interna tanken). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 5 Oktober , 2014 Ett fel som återkommer lite slumpmässigt låter för mig som antingen glappkontakt någonstans i tändsystemet eller en tändspole som är på väg att ge upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 5 Oktober , 2014 Jag tror inte på fel i bränslesystemet. Förloppet i filmen är för snabbt, så snabbt tror inte jag att flottörhuset kan tömmas och fyllas igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 5 Oktober , 2014 Tror mer det är matninge till tändningen det glappar i, inte så mycket på högspänningssidan. På B20 brukar varvräknaren vara kopplad till tändningen nästan utan undantag och det är därför som varvräknare rycker så våldsamt, den tappar signalen helt enkelt. Hade varvräknaren varit kopplad till generatorn så hade Du känt rycken från motorn men sett en betydligt lugnare rörelse på varvräknaren då den hade visat det riktiga varvtalets variationer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 5 Oktober , 2014 Tändspolen har tre anslutningar. - En högspänningsanslutning som går till mitten på fördelarlocket. Högspänningssidan är i sammanhanget ointressant. - En minus anslutning som är ansluten till brytarspetsen i fördelaren och sannolikt även varvräknaren. - En plusanslutning som är ansluten till tändningslåset. Mät spänningen mellan denna anslutning och jord (minus på batteriet) när motorn strular. Ibland finns det ett förkopplingsmotstånd vid eller på tändspolen i serie med ledningen från tändningslåset. Mät i så fall från tändningslåssidan av detta motstånd mot jord Spänningen skall vara 12 V eller drygt det, men framför allt skall den inte falla när det strular. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Oktober , 2014 (redigerade) Istället för att mäta och krångla lägg en extra plus från batteriet till plus på spolen så kan du utesluta spänninsfall glapp mm. Och visst kan ju vara vara förlitet avstånd och vid max varv och full förtäning så blir det missar eller det motsatta lagringen är kass och ger fel avstånd/kamvinkel. Kan tyvärr inte se filmen. Kolla fördelarens lagring genom att sätta tummen mot nocken dvs axlen där rotorn sitter och när du trycker där tittar du på brytaren du ska ha läge just när den vill öppna och ser du att avståndet på brytaren öppnar vid tumtryck så är lagringen lite väl dålig, vill du köra vidare med detta så kommer du att få ha lite extra litet avstånd när motorn dras runt för hand för att det sen ska stämma med kamvinkeln när motorn varvas. ang stoboskåp så är de bara för att hitta tändläget vid vissa varvtal och se förskjutningen, hittar du en riktigt erfaren mek kommer han nog även provköra och sen fråga dig om du kommer köra på den aktuella soppan och sen finjustera efter spikningarna, sopan som fanns förr finns ju inte längre och alla motorer går inte bra på fabriksinställningar som är från tiden när soppa var blya och högoktaning. Redigerad 5 Oktober , 2014 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanth 0 Postad 6 Oktober , 2014 Hej! Tack för era kommentarer, Eld-, sdk780, nikitalord och guestsson! Jag fokuserar 99 % på tändsystemet! @nikitalord : Jag lade upp filmen på youtube . Låter ju kanon om man "fulkoppla" för att testa. Jag känner att jag behöevr setå framför grejerna för att kunna ta in dina råd. @guestsson: Jag behöver stå framför grejerna, så kommer jag säkert att förstå. Jag förstår nu tanken med att koppla på stroboskopet. Testa en tändkabel i taget för att se om det slutar att blinka när motorn tappar kraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Oktober , 2014 (redigerade) Lyckades se filmen, Ha ha de låter ju som du har slut på soppan Du får väl prova igenom tipsen du fått , lycka till. p.s Har varit ut för t-spolar som varit på väg att ge upp och då har de blivit varma och betet sig liknade innan de helt gett upp, vill du testa enkelt så kolla gnistans längd och färg ska vara blå och klara minst 1 cm gärna 2. du kan även se det på stiftgnistan som också ska vara blå. inte gulaktig Redigerad 6 Oktober , 2014 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser