Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
zidde

Billig eller oöm båt som inte slår så förbaskat

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt första inlägg. Jag har ägnat mig åt båtar större delen av mitt liv, mest segling och mindre motorbåtar. Jag ska köpa något till nästa år för utflykter och transport i mellan- till ytterskärgård. Enda egentliga kraven är 5-6 meter, att man kan stoppa undan last och barn i ett torrt utrymme, ta sig fram runt 20 knop, att båten är stryktålig samt att skrovet inte slår så förbaskat i sjön som jag är van vid från gummibåtar, bustrar och styrpulpetare. Allt annat (modell, utseende, fartresurser, motoralternativ mm)  finns det ju både för- och nackdelar med.

Budget upp till 100000

Detta är säkert något som man frågat om 100 gånger här och jag letar gärna själv i forumet men det är alltid lättare om man har några tips och förslag att söka mer info om! 

Tacksam för tips, uppskattar verkligen hjälp och åsikter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krav på torrt utrymme under 6 meter innebär att väldigt många båtar försvinner. Och gamla HT som Flipper 575 är ju rätt flatbottnade. Bayliner 1802 Trophy, kanske?

Redigerad av Ljusdans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vator 17 HT uppfyller ju kraven men frågan är hur många personer och hur mycket packning du vill ha med. Den är godkänd för sex vuxna men då är det trångt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

En fjordling eller mindre smuggler torde vara självskrivet alternativ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fjordling ja, en sån hade en kompis! Men är det inte väldigt gamla båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg ingen åldersgräns i din kravspec.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg ingen åldersgräns i din kravspec.

Ha ha! Nej det har du rätt i :)

Men krävs det mer kunskaper när man köper en äldre båt för att veta att den är i bra skick? Jag antar iofs att kvaliteten på 70-talet var några snäpp bättre än idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hajen dc 21, dock är det lättare att hitta nån hajen AR

Redigerad av ioor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Fjordling är gammal, men jag ser det som en fördel.

Ingen tingeltangelbåt från slit och läng land

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fjordling är gammal, men jag ser det som en fördel.

Ingen tingeltangelbåt från slit och läng land

Nu har jag läst på! Låter som en lämplig båt. Är den där tunneln ömtålig vid bottenkänning eller om man "strandar" båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Anytec på lite över 6 meter (vet inte vad den heter) klarar dina krav förutom budgeten. Ganska långt ifrån tyvärr.

Om båten ska klara att dras upp på land så är det stål eller aluminium som gäller. Har inte sett någon stålbåt i den storleksklassen dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Mitt första inlägg. Jag har ägnat mig åt båtar större delen av mitt liv, mest segling och mindre motorbåtar. Jag ska köpa något till nästa år för utflykter och transport i mellan- till ytterskärgård. Enda egentliga kraven är 5-6 meter, att man kan stoppa undan last och barn i ett torrt utrymme, ta sig fram runt 20 knop, att båten är stryktålig samt att skrovet inte slår så förbaskat i sjön som jag är van vid från gummibåtar, bustrar och styrpulpetare. Allt annat (modell, utseende, fartresurser, motoralternativ mm)  finns det ju både för- och nackdelar med.

Budget upp till 100000

Detta är säkert något som man frågat om 100 gånger här och jag letar gärna själv i forumet men det är alltid lättare om man har några tips och förslag att söka mer info om! 

Tacksam för tips, uppskattar verkligen hjälp och åsikter!

Kolla upp en begagnad Ryds 510 MC.  Den bör ha c:a 70 hk för att gå med ekonomifart i 20 knop. Visserligen är den i underkant av storlek för det intervall du angav, men den går riktigt hyggligt i sjön ändå, och har hytt med stor taklucka samt skjutdörrar både fram och bak på hytten, samt är självlänsande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv gillar jag Fjord och har haft flera stycken. Mycket nöjd….

Fjordling har ett vasst skrov i bemärkelsen går vasst i sjö, det är ett djupt V som gör att det skrovet blir lite vickigt när man ligger stilla. Av det skälet gjorde man från början en kanal i skrovet som släpper in vatten när man ligger stilla men vattnet ska åka ut när du planar iväg.

Ett skrov kostar mellan 20-45'  beroende på skick och motor tillkommer. Ska jag gissa är det en något för liten båt för dig? Nästa modell heter Fjord 19, ibland kallad Fjordling 19.

Det är ett vidareutvecklat skrov som är mindre känt. En guldbåt enligt mig! Där har man skippat kanalen för vatten och gjort båten större vilket ger lite mer stabilitet vid bryggan. Den har något mindre V i skrovet men går nästan lika bra i sjön. Skrov för 40´ om du överhuvud taget kan hitta någon?

Sedan finns ett 21 fots skrov för inombordare. Detta blir nästan billigare för dig eftersom en nyare utombordare till de mindre skroven är dyra som guld… Men här är en V8 det bästa alternativet eftersom man gjort skroven TUNGA. Det är mycket plast om jag säger?

Det finns en HT, dvs lite som en Fjordling men mycket bredare. Sedan en DC och till slut en Weekender som har ruff och toalett. Bara att välja? Du bör få alla under 100´ nu under vintern. Hittar du en med nyare motor får du lägga på halva motorinstallationen i pris. Alla går bra i sjön. Har ägt alla utom Fjordling 19!

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips! Oerhört värdefullt!

Känns som att Fjordlingen ligger bra till vad gäller hardtopbåtar, speciellt 18-fotaren.

Och ett bra tips på mittkabin, Rydsen kan nog också passa.

Då är det bara att hoppas på lite tips på akterhyttare och styrpulpetare med lite mer v-botten och sen börja leta objekt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...