Gå till innehåll
tisdag 29 juli 2025
Allegro33

Läckande propelleraxel. ..

Rekommendera Poster

hmm..... den gummigrejen som ni får fram när ni öppnar överfallet med de två skruvarna innanför propellern har inget med tätningen mot vattenläckage att göra! den gummigrejen har till uppgift att ta upp axelns rörelse. då denna modell inte har något cuttleslager i gummi utan det är en fiberbussning i den del som överfallet håller in. allt detta gäller det vad vi ser på bilderna i sista inlägget, alltså på utsidan av båten.

innuti båten är det "klumpen" som och enbart den som ska täta och hålla havet ute!

i "klumpen" finns som jag och en annan forumist tidigare skrivet INGET "SNÖRE" utan det är från maskinen räknat en stefatätning, simmerring, packboks, radialtätning eller vad ni nu brukar benämna den.sedan kommer en bussning som har till uppgift att styra axeln så att "klump axel och tätning inte kastar i förhållande till varandra, det är den bussningen som ska åtnjuta smörjningen, sedan kommer en likadan tätning som det är i motstående ända av "klumpen" det är i första hand denna tätning som håller ute havet. sedan kommer slangstumpen med sina fyra slangklämmor som vi sett i tidigare bilder.

TS det är på "klumpen " du ska lägga din energi, den delen som man bara kommer åt utifrån har inget med tätningen att göra,

kalle 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste förtydliga lite efter att tittat på dina bilder, de två skruvarna som håller överfallet ska inte dras stenhårt, utan bara så att gummit hålls emot i stävhylsan och mot överfallet ytan glapp, dvs gummit ska inte klämmas ihop, utan det ska vara en rörlig enhet efter montering, om ni förstår vad jag menar.

skruvarna som håller överfallet ska dessutom låsas med en tråd så dom inte kan gänga ut sig då dom inte ska dras särskilt hårt.

kalle igen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

36617492-QTHjM.png

Tätning med gland och "snöre" som tätning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förmodar att det var något sådant som på bilden du hittade under överfallet.

cutless2.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allegro33, kan du titta efter hur det ser ut vid tätningen som du fotade. På bilden syns det en packbox som sitter runt propelleraxeln. Packboxen är rejät inkletad med fett. Är det en reservpackbox som trätts på på propelleraxeln eller är det "ordinarie packbox" som tryckts ut ur sitt fäste på grund av att för mycket fett pressats in i tätningen. Om det är ordinarie packbox som tryckts ut så ska det finnas ett utrymme inne i mässingsklumpen som rymmer packboxen. Då är det bara att pressa tillbaka packboxen in i mässingsklumpen.

Om tidigare ägare varit så förutseende att han satt på en reservpackbox så drag ut den packbox som sitter inne i mässingsklumpen. Klipp bort ordinarie packbox och pressa in reservpackboxen istället i mässingsklumpen.

Här är lite olika typer av axeltätningar att fundera på om du behöver byta hela tätningen (vilket jag iofs inte tror ska behövas) http://online.fliphtml5.com/aqph/kuhh/#p=25

Här är lite diskussioner om en Allegro 27 som haft liknande problem http://www.allegroklubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=443

För att problemen inte ska återkomma så var noga med centrering av propelleraxeln i hylsan och uppriktning av motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan att jag inte pratar Franska! Firman som fixar mitt problem är faktiskt riktigt duktiga på vad dom gör vanligtvis, men just mitt system är inte vanligt här så dom gör vad dom kan för att det ska bli bra men i slutändan så är det jag som betalar för att dom ska lära sig något nytt. Det dom pratade om att göra är att lossa rodret och dra ut axeln för att byta till något system där inte olja/fett behövs men.. fan att jag inte pratar Franska!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan att jag inte pratar Franska! Firman som fixar mitt problem är faktiskt riktigt duktiga på vad dom gör vanligtvis, men just mitt system är inte vanligt här så dom gör vad dom kan för att det ska bli bra men i slutändan så är det jag som betalar för att dom ska lära sig något nytt. Det dom pratade om att göra är att lossa rodret och dra ut axeln för att byta till något system där inte olja/fett behövs men.. fan att jag inte pratar Franska!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och ja, plastringen har ett spår i klumpen där den nog har suttit tidigare:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger du i sjön nu? Prova då att knacka in packboxen och kör en sväng för att se om det håller tätt.

Annars så ser du i länken som jag skickade några olika modeller av tätningar så är det kanske lättare att peka och förstå tillsammans med fransmännen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes ligger i nu, men... just den packboxen har aldrig suttit fast så länge jag vart ägare och tidigare droppade det,ca en tömmning varannan vecka och nu ca en tömmning var 20min. Så även om jag får fast den så har det hänt något längre in, vrider jag på axeln så har jag ett läge där det i princip slutar droppa och ett motsatt läge (ca 8liter vid tömmning)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju vara så att det suttit tillräckligt mycket gammalt fett kvar inne i klumpen för att det skulle hålla tätt mot vattnet. Efter att ha kört mycket (och kanske lite hårdare än tidigare) så har fettet kastats ut så att tätningen blivit sämre. Prova att knacka in tätningen och tryck in lite lagom mycket fett mellan packboxarna.

Och återigen - se till att propelleraxeln är centrerad i hylsan annars kan axeln slå i hylsan, framförallt om du kör lite hårdare med motorn, och då får du slag i tätningen som kan förorsaka läckage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löste problemet idag :D

Kortfattat: När det Själva stabiliserings-grejen på utsidan lossnade så rörde sig axeln upp&ner vid översegling utav vågor p,g,a trycket som blir när aktern faller ner i vågdalen och det som har tagit emot allt är plastringen som sitter framför och inne i "klumpen" och på så sätt har den tätslutande cirkeln blivit oval och släppt in lite mer vatten än vanligt.. Och ja , den plastring ni sett tidigare på axeln har vart en extra-likadan.. Jag tog ur den gamla och trycke dit den nya. Inte en droppe vatten, plus att jag skrapade ut gammalt fett och fyllde på med 100% nytt. Inget lyft på måndag :)  Nu är det till att kolla väder så vi kan lämna Chebourge och sätta fart över Biscaya... :D

Tack ALLA för hjälpen!! Första drinken efter Biscaya tillägnar jag er!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm.....bara bytt en radialtätning?

kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm..... den gummigrejen som ni får fram när ni öppnar överfallet med de två skruvarna innanför propellern har inget med tätningen mot vattenläckage att göra! den gummigrejen har till uppgift att ta upp axelns rörelse. då denna modell inte har något cuttleslager i gummi utan det är en fiberbussning i den del som överfallet håller in. allt detta gäller det vad vi ser på bilderna i sista inlägget, alltså på utsidan av båten.

innuti båten är det "klumpen" som och enbart den som ska täta och hålla havet ute!

i "klumpen" finns som jag och en annan forumist tidigare skrivet INGET "SNÖRE" utan det är från maskinen räknat en stefatätning, simmerring, packboks, radialtätning eller vad ni nu brukar benämna den.sedan kommer en bussning som har till uppgift att styra axeln så att "klump axel och tätning inte kastar i förhållande till varandra, det är den bussningen som ska åtnjuta smörjningen,sedan kommer en likadan  tätning som det är i motstående ända av "klumpen" det är i första hand denna tätning som håller ute havet. sedan kommer slangstumpen med sina fyra slangklämmor som vi sett i tidigare bilder.

TS det är på "klumpen " du ska lägga din energi, den delen som man bara kommer åt utifrån har inget med tätningen att göra,

kalle 

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fick du dit en tråd för låsning av skruvarna som håller överfallet på utsidan?

reassembled2.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det var firman som gjorde det ( Locktight) inte samma men något gjorde dom iaf.. tar upp båten igen när vi seglat över Biscaya, jag måste ändå blästra kölen och måla om den, så det får bli några dagar med "fix" där,,, Just nu så kommer det Gale warning på gale warning så vi ligger bara och väntar på ett väderfönster...  ( men nu när jag lägger motorn i framåtdrift så är det inget som skakar eller rör sig där nere, så vi borde klara oss några dagar) :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...