JonasP 71 Postad 25 Maj , 2015 Nu händer det grejer så det är dags för en liten uppdatering. Idag hissade vi upp seglen för första gången, men seglade inte. Genuan i laminat ser gigantisk ut jämfört med den gamla focken, men den är egentligen inte så stor.... Storen i cross-cut dacron ser kanske inte exakt ut som vi hade önskat men jag vill inte döma innan vi seglat. Nu ska vi installera ett kassettrör på masten för att hålla travarna kvar i likrännan när storen är nere, montera lite block och en spinlock råtta för uthal och rev samt sätta dit kick, cunningham och uthal.Inga hål ska borras i båten men det blir några nya hål i bommen och masten. Den enda lilla extra grejen förutom absolut basic segelkontroller är att jag idag kom på att vi ska fixa en sugga till genuaskotet med hjälp av ett kastblock, en liten stump dyneemalina och en överbliven skothake som sätts i relingslisten så att det går att kontrollera genuan när man släcker på skotet. En heldag mekande till, sen ska vi provsegla. Stay tuned. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 18 Augusti , 2015 Sådär, nu har jag seglat några dagar med de nya seglen. Några ensamseglingar i Mälaren följt av en vecka i skärgården med min käresta som inte seglat tidigare. Här kommer därför en liten summering av intrycken. Det har blåst ca 2-7 m/s förutom en rejäl regnby som nog innehöll 12 eller så när jag var ensam och lyckades skrämma upp båten i dryga 7 knop på plattläns med spirad genua. https://goo.gl/photos/zvjdrEaMP21zV8EW8Spirat, men innan jag var upp i masten och skar i en lift. Sammanfattningsvis så seglar båten riktigt fint med de nya seglen. I 3-4 m/s går det att balansera henne helt på kryss så hon spårar rakt fram utan hjälp från rorsman, tar jag hem 1 dm till i storen blir det ett lagom tryck i rodret för att hjälpa till att hålla höjden. 7-8m/s är helt klart övre registret för att segla bekvämt med fullt ställ, och det funkar dåligt om det är byigt. Men i jämn vind så är det bara att skota hem genuan och sedan balansera rodertrycket med storen som naturligtvis inte drar så jättemycket i det läget. Det går säkert att köra upp till 10 m/s med fulla ställ, men det blir obekvämt och långsamt. Att rullreva genuan funkar ok, men det blir ju lite märklig form på den och svårt att skota då skothornet hamnar väldigt högt.Jag hoppas få tillfälle att segla båten i >8 m/s i höst och då med revad stor för att utvärdera även det. Jag tycker att seglen ser ok ut och ungefär som en kan förvänta. Storen i dacron är inte så mycket att säga om. Genuan har några saker jag tycker ser lite märkliga ut och som jag tror att vi kommer ta upp med segelmakaren om det ska se ut så eller om det är en miss. Inga stora grejer men ändå. https://goo.gl/photos/Jma8v3y6xdguJGAy8 Här syns att akterliket hookar lite underligt på mitten... En grej som jag hade glömt är hur jobbigt det är att skota hem en genua i slagen. Och det där eländiga babystaget den fastnar i gör det inte lättare. En alert rorsman kan underlätta enormt med bra styrning genom slaget, men solo kan det bli lite vevande för att få hem den. När kidsen ska göra det så kan det nog vara läge att rulla in lite, det hjälper enormt även om prestandan blir lidande. Slutsatsen är att det naturligtvis gör en enorm skillnad med nya segel. Båten har bra känsla och är rolig att segla samtidigt som den är hanterbar på semestern, vi kommer fram tidigare och det lutar mindre. Hade jag gjort om det hade jag dock inte låtit segelmakaren överala mig att göra genuan så stor, vår idé från början var att offra lite hästkrafter för lite lättare hantering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 18 Augusti , 2015 (redigerade) En liten sammanfattning av övriga uppgraderingar i samband med segelköp kan vara på sin plats. Ny fall - dyneema Fallknapar ersatta med råttor Nya skot - genuaskot i dyneema, storskot ett färdigt "system" med kullagrade block och råtta. Skotknapar ersatta med råttor Storseglet har fått kick, cunningham och uthal, samt ett enkelrev som kan skäras i vid behov. Allt i dyneema och med harkens små kullagrade block. Redigerad 18 Augusti , 2015 av JonasP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
burkslaven 4 Postad 19 Augusti , 2015 Köpte en 105% rullfock (18,5m2) och kompletterade med en code 1 (43m2) till min Shipman 28. Focken funkar kalas ned till ungefär halvvind sen får man rulla ut coden. Seglar lika fort mot vinden som med genua när det blåser mer än 4 m/s under det blir det lite sämre. Coden är fantastisk på halvvind/brantare slör och går att gå i ca 45 grader mot vinden i lättare vindar, på slör får man däremot "kryssa". På plattläns går den nästan exakt lika fort som en med spirad "max"genua. Alla jämförelser gjorda mot andra Shipman under kappsegling. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 19 Augusti , 2015 Köpte en 105% rullfock (18,5m2) och kompletterade med en code 1 (43m2) till min Shipman 28. Focken funkar kalas ned till ungefär halvvind sen får man rulla ut coden. Seglar lika fort mot vinden som med genua när det blåser mer än 4 m/s under det blir det lite sämre. Coden är fantastisk på halvvind/brantare slör och går att gå i ca 45 grader mot vinden i lättare vindar, på slör får man däremot "kryssa". På plattläns går den nästan exakt lika fort som en med spirad "max"genua. Alla jämförelser gjorda mot andra Shipman under kappsegling. Nice! Hade det varit min båt så hade jag troligtvis tittat på en liknande lösning, kanske med lite större fock och Code 1 för att bära den i ännu brantare vinklar. Det är bättre i ett bredare register tror jag. Men för båten i fråga och dess ägare så ska det vara superenkelt och den där Coden hade sällan eller aldrig kommit upp, om den ens fått plats ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser