Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
PCP-Roger

Laddare-solcellsreg. kan dom lura varandra?

Rekommendera Poster

Har en liten fundering- om solcellerna ligger inkopplade med en regulator permanent och batterierna är laddade till låt säga 70%- kan det bli så att när jag kopplar på landströmmen och den "intelligenta" laddaren känner av en spänning från solcellerna på över 13 V över batterierna att den helt enkelt "tänker" som så att: Aha! batterierna är fulladdade jag behöver inte ladda och följden blir att den enda laddning som jag får är från solcellerna??????

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klurig fråga det där… inte enkelt att lista ut.

Jag har frågat Ctek hur deras laddare funkar, alltså jag har två st landströmsladdare och ville veta om bägge bidrar eller om en tar över så att säga? Inte exakt din fråga men...

Svaret var att mina laddare inte hade deras citat " senaste programvara " slut citat och därför så kände de av varandra där den starkaste ofta vann. Det innebär att jag har två laddare inkopplade men får endast laddning från den ena, citat "oftast den starkare".

Med reservation att jag hört fel här. Men… någon som vill köpa en cTek 25000 och en 7000?  Gärna dyrt?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De gånger jag kopplar in landströmmen och batterierna inte är fulladdade så ökar laddningen rejält jämfört med bara solcellen inkopplad. Det syns tydligt om man har en batterimonitor, typ Nasa BM1 eller liknande.

Jag har en solcellsregulator av okänt märke och en Ctek M200 laddare. Hur andra kombinationer av laddare och regulatorer beter sej kan jag inte svara på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan meddela att laddaren modell M200 har den nyare progranvaran...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Der brukar fungera bra ihop. Men det är bättre med ett nätaggregat som ger ca 17V och som matar solcellsregulatorn, då kan det inte bli någon parlamentarisk soppa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att dom flesta intelligenta laddare klarar av detta,jag har själv en gammal Mobitronicladdare,och den skickar på ström direkt,fast jag även har solceller påkopplat,

som sagts tidigare,detta går att följa om man har en batterimonitor.

annars kolla med en vanlig multimeter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju va så att programmerarn tänkt att "bäst att hjälpa till att komma upp till underhållsspänning åtminstone".

Sen mår ju blybatterier inte illa av lite överspänning en stund och inte fel att testa om batteriet lätt kommer upp till 14V drygt. Då har man konstaterat att batteriet troligen är fullt och koppla in underhållning 13,5V.

Har dubbla solregulatorer av olika slag som jobbar bra i tandem. Båda skjuter på tills 13,5V har uppnåtts där den ligger kvar. Kan nån gång se högre spänning men det är ett svårt beslut för en historielös burk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en likande fråga här på forument och den gick ut om solcellerna påverkade motorns generator så att den också 'trodde' att den inte behövde ladda p g a att solcellerna via regulatorn gav en överspänning. Det kloka forumet informerade mig då att det inte generatorn 'trycker på' så gott den kan och att den inte 'bryr sig om' att solcellerna också laddade en del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en likande fråga här på forument och den gick ut om solcellerna påverkade motorns generator så att den också 'trodde' att den inte behövde ladda p g a att solcellerna via regulatorn gav en överspänning. Det kloka forumet informerade mig då att det inte generatorn 'trycker på' så gott den kan och att den inte 'bryr sig om' att solcellerna också laddade en del.

Helt rätt, man måste tänka spänning. Hur mycket laddström som går in i batteriet bestämmer batteriet själv som funktion av pålagd spänning och laddtillstånd. Blybatteriet kan man säga laddas med spänning till skillnad från litiumbatterier, NiMh m.fl. som laddas med ström. Man kan därför inte snabbladda ett blybatteri genom att "pressa" in ström. Och höjer man spänningen för mycket för att få upp strömmen batteriet slukar i sig, får man istället en utspjälkning av vätgas - batteriet "kokar".

Generatorn är det lite annorlunda med jämfört med en modern laddare. Den är inte "intelligent" utan strävar efter att hålla en utspänning på 14V. Den "tror" alltså ingenting om laddstatus, utan den serverar en spänning och batterierna får sedan sluka så mycket ström de kan/vill - precis som du skriver. Är det mer än strömmen generatorn orkar lämna, sjunker utspänningen tills jämvikt råder.

De flesta "smarta" laddare börjar alltid i en boostfas när de startas. Då trycker de på med en spänning på uppåt drygt 14V. När batterierna inte längre slukar allt vad laddaren ger och (ofta) när strömmen dessutom kommit ner i ganska låga värden, går laddaren ner i underhållsladdningsmode för att ligga långt från gasningsspänningen. Vanligen 13,5-13,8V.

Är batteriet bra laddat inträder "underhålllsfasen" tämligen snart. Inga problem. Är det sämre laddat men får hjälp av solpanelen (som frågan gäller) kommer laddaren ändå bete sig nästan som vanligt: Den öser på sin utspänning och blir direkt den dominerande strömkällan. Det är först när batteriet inte längre lastar laddaren knappt alls som den kommer gå över till underhållningsläge.

Om laddaren skulle gå över till "underhållningsfasen" nästan direkt beroende på solpanelen, innebär det ju antingen att solpanelen klarar hela laddningen själv eller att batteriet redan är bra laddat.

Summering:

Solpanelen gör att en övergång till underhållningsfas kanske sker något tidigare än utan. Men då vi är i slutfasen av laddningscykeln är det inget praktiskt problem. Det lilla som fattas fixar dessutom solpanelen (eller laddaren vid sin underhållningsspänning, även om det tar tid).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag fick haveri på ordinarie batteriladdaren i min stora båt och satte som tilfällig ersättning dit två identiska Ctek 3,6 A (deras vanligaste variant av laddare) dom jobbade perfekt tillsammans, bägge reagerade nästan samtidigt vilket tyder på god precision i elektroniken men det var en minimal skillnad.

Om strömuttaget var ytterst lite t.ex en LED-lampa så gick den ena laddaren över i laddning efter en stund och skötte den biten själv men så fort det blev något högre förbrukning (ett par tre fyra LED) så hoppade även den andra laddaren in till spänningen var uppe igen och båda slog ifrån nästan samtidigt. Så dom jobbade bra tillsammans nästan som en enda laddare med dubbel kapacitet, fick ca 8,5 A vilket jag klarade mig på med lite försiktig användning av förbrukare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...