Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Johan_med_Scampi

Wallas skorsten till Ebersprächer?

Rekommendera Poster

Jag vill byta min gamla Wallas 1800B mot en disel värmare som sitter bakom toan mellan salong och förpik. När jag tittar på andra värmare typ Ebersprächer så verkar det svårt att dra insugsluft och avgaser. De har separata ansluningar. Wallas skortstenar har ju det i samma. Kan jag köpa en ny wallas skorsten och använda den till Ebersprächer? Någon som provat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte vilja ha insugsluften in från samma plats som avgaserna kommer ut,

låter inte speciellt hälsosamt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill byta min gamla Wallas 1800B mot en disel värmare som sitter bakom toan mellan salong och förpik. När jag tittar på andra värmare typ Ebersprächer så verkar det svårt att dra insugsluft och avgaser. De har separata ansluningar. Wallas skortstenar har ju det i samma. Kan jag köpa en ny wallas skorsten och använda den till Ebersprächer? Någon som provat?

Jag förutsätter att du menar förbränningsluften, inte insugsluften som sedan värms upp och skickas ut inne i båten. Förbränningsluft från i närheten av avgaserna borde fungera, men....

....jag skulle inte rekommendera att använda något annat för avgaserna än det Eber själva rekommenderar i alla fall. Detta p.g.a. avgastemperaturer m.m. Gjorde själv misstaget att använda mitt gamla Eberutblås när jag köpte en ny D4, och efter en sommar såg jag värmeskador på gelcoaten i genomföringen. Bytte till rätt modell och problemen återkom inte.

När det gäller förbränningsluften så behöver den inte tas utifrån, om du har problem med slangdragning. Däremot är det mycket tydliga anvisningar om att insuget för luften som skall värmas skall tas utifrån och  inte får hämtas i närheten av avgasutblåset - givetvis.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror TS menar förbränningsluften, så för den delen är det nog ingen fara.

Men det blir nog krångligt att få till en passande anslutning. Om jag minns rätt hur det ser ut på en Wallas så går avgasslangen inuti förbränningsluftslangen direkt från värmaren till skorstenen.

Jag har en Eber i båten, och förbränningsluften tar jag från motorrumet (har dieselmotor). Avgaserna släpper jag ut via en bordsgenomföring. Tilluften som ska värmas hämtar jag under ett stuvfack.

Visst blev det några slangar, men så himla krångligt var det inte. Det svåraste var att dra värmeslangarna på ett vettigt sätt, men de har du ju redan. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förutsätter att du menar förbränningsluften, inte insugsluften som sedan värms upp och skickas ut inne i båten. Förbränningsluft från i närheten av avgaserna borde fungera, men....

....jag skulle inte rekommendera att använda något annat för avgaserna än det Eber själva rekommenderar i alla fall. Detta p.g.a. avgastemperaturer m.m. Gjorde själv misstaget att använda mitt gamla Eberutblås när jag köpte en ny D4, och efter en sommar såg jag värmeskador på gelcoaten i genomföringen. Bytte till rätt modell och problemen återkom inte.

När det gäller förbränningsluften så behöver den inte tas utifrån, om du har problem med slangdragning. Däremot är det mycket tydliga anvisningar om att insuget för luften som skall värmas skall tas utifrån och  inte får hämtas i närheten av avgasutblåset - givetvis.

Jag menar förbränningsluften. Du säger att förbränningsluften inte behöver tas utifrån och att luften som ska värmas ska tas utifrån. Det låter ju helt bakvänt i mina öron. Då finns det ju alltid risk för att man får in avgaser i båten även om de sitter långt ifrån varann. Jag föredrar att cirkulera luften inne och ta förbränningsluft utifrån. Mitt grundskäl till att jag vill behålla Wallas skorstenen är ju att jag inte vill ta upp något nytt hål och tycker att den skorstenen fungerat jättebra under alla år. Den släpper ut avgaser i mitten som av värmen stiger uppåt och suger förbränningsluft under på sidorna. Om jag bara kan få till anslutningarna så kommer jag nog att försöka. En fråga dock, avgastemperaturen är de högre för diesel värmare? Det skulle väl vara det enda skälet till att jag måste ompröva och välja annan lösning.     

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att ta uteluft, värma upp och blåsa in är att du får ett mycket bättre klimat inne i båten, syresättning på natten och en bra luftväxling. Men "uteluft" innebär inte utsidan av skrovet, insuget kan ju lokaliseras till sittbrunnen eller under en bänk o.s.v. där avgaser svårligen kommer sugas in - med rätt placering av avgasutblåset.

Jag tror avgastemperaturen kan vara högre. Med tanke på att det är väldigt varma saker och eld inblandat hade jag inte labbat med att koppla på saker på avgasutblåset som inte är avsett för denna värmartyp. För det ÄR som sagt varmt !

Ett tips om du skall flytta avgasutblåset: Sätt det inte på skrovsidan om du kan undvika, där fendrar kan komma för. Och ännu mindre som i Praktiskt Båtägandes artikel bredvid skarndäck så man kunde gå emot det med benet. Den tredje saken är att komma ihåg svanhalsen eller att slangarna i alla fall går uppåt en liten bit på insidan. Det är absolut måste.

Akterspegelns hörn/kant är inte dumt att placera ett utblås på - då kan man ligga långsides utan risk att sätta fyr på bryggan eller fendrar. Finns också utblås som vinklar rätt även på en segelbåtsakter. Men med den placering du har långt föröver är det nog inte att tänka på för dig, utan det blir nog ändå skrovsidesplacering.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hr svårt att de något skäl till att det inte skulle fungera. Temperaturen är nog lite högre men avgasdelen kyls ju av förbränningsluften. Wallasskorstenen är ju en bra och påkostad skorsten så jag skulle absolut prova.

Det finns flera anledningar till att enbart använda uteluft för uppvärmning. Ett mycket viktigt skäl är luftfuktigheten. När vi tar sval uteluft och värmer den så sänker vi också luftfutigheten rejält och vi torkar upp inuti båten. Prova att köra recirkulation i bilen, det blir ganska vidrigt på kort tid. 

Ett annat skäl är att man drar runt bakterier och virus. Förr körde man mycket returluft i stora anläggningar, framförallt när man körde AC. 80% returluft var vanligt. Följden blev att på våren när ACn kördes igång så blev alla förkylda - AC-sjukan! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag inser att det finns fördelar med att ta in uteluft för att få ner luftfuktigheten men det betyder också fler hål och då faller hela grund resonemanget. Vi brukar ha lite  öppnat i förluckan som sitter "ganska" nära där värmaren sitter idag för att på så sätt få in lite ny luft och det har fungerat ganska bra. Så jag kommer nog att försöka se om det går att använda en Wallas skorsten och går inte det och jag behöver ta upp nya hål så tycker jag att det finns fördelar med att ta in uteluft  så då kommer jag nog att försöka få till det. Tack för alla kommentarer jag får återkomma när jag bestämt hur det blir. Ombyggnad ska ske i vinter.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...