Jablo 0 Postad 6 April , 2005 Vad bör man ha i sitt skeppsapotek? Låt oss säga att man är en familj på 4 som seglar runt Sveriges kuster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 6 April , 2005 :tant Lite tips. Skaffa en bra förstahjälpen-låda. Där brukar det mesta finnas som behövs för akut sårbehandling. Om inte lådan innehåller sax, pincett, tejp och sårsprit. Komplettera! Skaffa en bra elastisk binda (Dauerbinda är bra och finns i olika bredder). Värktablett som är febernedsättande och antiinflammatorisk (ex Ipren). Något för halsont (ex Bafucin). Kanske näsdroppar. Gå en kurs i hjärt-lung räddning. MvH Rubank Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CillaLu 0 Postad 6 April , 2005 Det är mycket olika vad som behövs. Jag har helt olika sjuklådor i mina båtar beroende på vilka jag seglar/kör med och hur. Förutom det som finns i en 200-spänns sjukvårdskudde: - Kirurgtape skulle jag inte segla utan, med den kan man använda händerna trots sår. Minst två rullar per sommar går åt. Också den för andra båtsyften helt nödvändiga silvertapen kan användas som förslutning av skärsår mm som dräller i sittbrunnen - utanpå kirurgtapen. - Med barn behövs mer plåster än man tror, och fler ju längre sträckor man seglar (=tråkigare för barnen). - De som är allergiska eller rädda för getingstick kan lugnas av att man har medel om sticket skulle uppstå. - Myggmedel är alltid bra, också mot fästingar. - Solskyddsmedel, också för läppar. - Försvarets hudsalva. - En ask tamponger för kvinnliga gäster. - Huvudvärkspiller. - Nål och pincett för alla stickor man får. Pincetten används också för att dra ut fästingar (behövs inte special). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 6 April , 2005 Hej. Bjarne Egeland säljer kompletta bra förbandslådor till ett överkomligt pris. Kolla in på: http://www.egeland.se/ Jag köpte en av honom och den åker med både i båten och i bilen då det blit långturer. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 6 April , 2005 Men en sak jag rekomenderar verkligen är en kur med fästing vaccin ( mot TBE ). Detta lilla djur har nästan föstört ett år av min 4åriga son liv. Och använd riktig fästing plockare så minskar man risken för borelia. Det kan man få om fästingen spyr när man ska ta bort den ( den kan spy om man klämer ihoppden) .. Hoppas du får en problem fri båtsommar ( besättningen alltså) //Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 8 April , 2005 Finns färdiga olika skeppsapotek att köpa på Apoteket, det man får komplettera med är sjösjuke och huvudvärkstabletter. Finns i olika numreringar, från Skeppsapotek nr 1, osv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whiskymannen 0 Postad 12 April , 2005 mitt apotek 5l malt whisky 5 lådor öl 1 5a skogsstjärna vid sjösjuka intag minst 1dl malt bultande hufvud dagen efter 3 öl o därefter en stor stjärna. allt utprovat under osäkra förhållanden :-tackar :-tackar :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 12 April , 2005 Kanon seriöst, det får vi ta fasta på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 12 April , 2005 Mycket av det ovan men vi har ALLTID med Betapred (Cortison) för kraftiga allergiska reaktioner! Inget kul om nån får andnöd långt ute i skärgården. Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kerstins 0 Postad 14 April , 2005 Marziné tillverkas, men det är avregistrerat i Sverige. Det kan dock köpas receptfritt i Danmark. Jag tycker det är ett utmärkt sjösjukemedel och får inga biverkningar. En av mina döttrer sover ett dygn på en tablett... Män som har prostataförstoring kan få svåra problem att kissa. Det är en bra idé att prova läkemedlet på land en gång innan man ger sig ut på sjön för att upptäcka eventuella biverkningar av besvärligare slag. Hälsningar Kerstin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kerstins 0 Postad 15 April , 2005 Hej! Jag har T Marziné a 50 mg köpta i Danmark för ca fyra mader sedan, så då gick det att få tag på dem. Hälsningar Kerstin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoogan 0 Postad 16 Juli , 2005 Hej,,glöm för allt i världen inte TREO hjälper alltför ofta,,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Profil Postad 17 Juli , 2005 Jag har bara kondomer med mig...dom har skyddat mig många ggr dom!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 17 Juli , 2005 Marzin finns i Danmark receptfritt. Köpte förra veckan på Bornholm. En sak som vi har med som inte har nämts här innan är Xylocainsalva, en smärtstillande salva. Vi skrubbsår med grus och dyl, ta på¨lite vänta en liten stund och sedan är det mycket enklare att plocka ut grusen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser