Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Empirikos

När är det frysrisk för motorn

Rekommendera Poster

Hej,

tänkte vänta tills slutet på oktober med att ta upp båten. Rent teoretiskt, när är det risk för att vitala delar i motorn skadas på grund av minusgrader? Jag menar att så här i oktober så kan det ju vara minusgrader på nätterna men plusgrader på dagarna?

Hälsningar

Emprikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog på hur installationen ser ut. Själva motorn tar nog rätt lång tid med minusgrader för att frysa eventuellt vatten som finns i den, men du har ju fria slangar och eventuell värmeväxlare som kyls ner snabbare. Motorn sitter ju sannolikt under vattenytan och får hjälp av omkringliggande vatten tills det fryser.

Du kan alltid lägga en glödlampa (ej energisnål) i motorrummet så får det lite extra värme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite som att svara på den klassiska "Hur långt är ett snöre" men efter att ha haft båten i sjön i 4 vintrar har jag inte märkt att saker o ting under vattenlinjen fryser innan isen börjar lägga. Jag brukar aldrig köra glykol genom sjövattendelen av kylsystemet förrän runt lucia vilket brukar vara ungefär då som isen brukar få övertaget över det öppna vattnet här i norra Vänern. Har hittills inte haft några isproppar i kylsystemet, ingen vätska i vare sig flaskor eller burkar har frusit i båten, innehållet i färskvattentanken strömmar fint genom kranarna osv. Då har jag båten helt ouppvärmd mellan seglingarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går inte att spekulera eller veta, men rent teoretisk borde inte motorn frysa sönder tills sluten av oktober men har du otur kan det nog göra det.  Det beror på hur kall det blir  och hur pass nära motor sitter vattenytan.  Är motor välisolerad och nära vattenytan borde värmen från vatten hjälpa att håla den varm. 

Har du inga alternativ det är bara att vänta och hoppas det inte fryser, annars skulle jag nog köra glykol i den ändå eller ha någon typ av värmen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båten ligger i vattnet så krävs det mer än några frostnätter innan något fryser sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...