Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Gaidin

Att masta av ensam

Rekommendera Poster

I går mastade jag av min Najad 343 med ca 13 meter extra fet mast, helt ensam. Tänkte ge en liten beskrivning på hur jag gjorde, allting flöt på perfekt och enligt plan. Jag har tidigare försökt detta med en ca hälften så tung mast men nog kommer det alltid en massa folk som skall hjälpa till så jag har aldrig fått försöka ensam tidigare. Snälla klubbkompisar i all ära, men det har alltid krånglat, folk står och drar panikartat så fort masten rör sig och förstör hela min plan i all sin välvilja. Förra året höll jag på att tappa masten på solpanelen och fick mer eller mindre knuffa bort en "hjälpreda" som stod och drog masten mot panelen...

 

För att göra det rättvisa måste jag berätta att vi i klubben har en elektrisk mastkran med vridbar bom, utan denna hade det nog inte gått. När jag mastade på i våras hade jag en fast kran som stod och lutad ut mot vattnet. Helt värdelöst att inte kunna lyfta masten över bryggan och sedan inte kunna justera den utåt ut över båten. Jag har sett kranar där man kan luta hela kranen ut och in, en sådan kran hade däremot fungerat.

 

Slinget från kranen lade jag precis under spridarna, jag har enkla spridare varvid masten hamnar i ungefär jämvikt när jag lyfter. För att undvika att masten far iväg sätter jag storfallet runt kranens wire och hissar upp till toppen, på så vis kan jag lyfta hela masten rakt upp lodrätt. Jag sträcker upp wiren "lite" så masten inte gungar för mycket.

 

Jag lossar alla vant och kontrollerar att det ser bra ut i masttoppen och lyfter.

 

Efter att ha lyft upp en ca en halvmeter tar jag förstagsprofilen och antingen knyter runt masten, långt ner, eller låter den vila mot någon av alla de winchar som sitter monterade, på så vis har jag kontroll även över förstaget.

 

Jag vrider nu bommen så att masten står rakt över bryggan och släpper långsamt på storfallet. Masten börjar nu luta en aning.

 

Jag släcker mer och mer på fallet, masten lutar mer. Jag varvar mellan att sänka kranen och att släppa på fallet.

 

Till slut hänger masten vågrätt över bryggan och det är bara att ställa under bockar och mastkärra för att sedan släppa ner helt och låta masten vila på bockarna.

 

Jag sätter bockarna en bra bit in på varje ände på masten, på så vis blir det lättare att lyfta ena änden. Efter att ha knutit upp alla vant och annat som hänger från masten lyfter jag ena änden och lägger ner mitten på en mastkärra, trycker ner lite till så att andra änden reser sig, nu ligger masten i jämvikt på kärran.

 

Det knepigaste i hela hanteringen var att köra undan masten. Att ensam hantera en tretton meter pinne bland träd, båtar, bryggor och vatten var lite knixigt men det gick bra till slut.

 

Nu ställer jag ut bockarna på samma vis som på bryggan och lägger på masten på samma vis som jag tog bort den, men omvänt.

 

Totalt gick det åt två timmar, inklusive att plocka ner förseglet. Jag hade alltid hundra procent kontroll över förloppet och det kändes tryggt och bra.

 

Kranen vi har tar max 700Kg men den knakade oroväckande vilket fick mig att fundera på vad min mast väger med alla beslag och annat men 700Kg kan den väl knappast komma upp i? Någon som vet vad en mast väger, mellan tummen och pekfingret? Kollar lite på Seldén och ser att ca  12 meter per kilo kan vara rimligt, plus allt annat som inte är mast. Kan den väga 300kg?

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Inte dåligt! Jag har en HR 352 med liknande mast och den skulle jag inte ge mig på att masta av ensam. Speciellt lyftet in eller ut ur mastskjulet är inte lätt att klara själv.

 

Jag skulle gissa att masten väger runt 200 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en tjock jäkel till mast kan den säkert väga över 250 kg!

 

I min ungdom hade vi en R7:a med hög trämast och på klubben kallades den masten för en "åtta-personers", vi fick inte ut den ur skjulet annars. Och då var det på håret ändå...

 

Bra jobbat där.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ca  12 meter per kilo kan vara rimligt

 

 

 

Borde det inte vara 12 kg per meter? ;)

 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

ca  12 meter per kilo kan vara rimligt

 

 

 

Borde det inte vara 12 kg per meter? ;)

 

 

 

Haha, jo, såklart, hade varit smidigt annars, bara att ta ner masten med ena handen och sedan bära iväg den :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Vi har en gammal mastkran med manuell vinsch som trasslar sig i vår klubb, någon måste alltid vara vid mastkranen och vinscha in medan det andra är i båten. 

 

Kul att du vågar ge dig ensam och masta själv.  Det finns alltid folk som ställer upp i din klubb? i min lika med noll. Vilken klubb är du med?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten i Vättern, Svedåns hamn.

Är det folk där kan man alltid be om hjälp men det är en liten hamn, ca 60 platser och det är långt ifrån alltid folk på plats.

 

Jag gillar att kunna hantera allting ensam, det ger bra övning inför ensamsegling på stora hav.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst verkar det alltid vara så att, i motsats till ett vanligt uttryck, man kan verkligen göra allt själv. Oavsett vad det är.

I dom situationerna sätter man sig åxå bättre in i VARFÖR, inte bara HUR saker fungerar/ hänger ihop. SÅ det "tänket" ger många synergieffekter.

Sen är det ju såklart mer socialt att göra saker tillsammans trots att det inte alltid är enklare, säkrare eller går snabbare.

Har typ samma tänk.... =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint att du klarade avmastningen själv. Er mastkran verkar vara bra och flexibel.

Vi har lite samma sak som du beskriver i vår båtklubb som visserligen är flera ggr större, alltså att man i princip alltid får hjälp av andra klubbmedlemmar som finns på plats. Men det kräver en del arbetsledarförmåga för att få det att funka som man vill. I vårt fall är det dock inte acceptabelt att hålla på i 2 timmar vid mastkranen så man får nog vacker ta den hjälp som erbjuds, annars blir det sura miner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är ett par familjer som brukar hjälpas åt med varandras båtar och då är det ju lättare att få lite snits på på- och avmastning.

 

Vi lyckades masta på vår Comfort 32 med endast 20 minuter vid mastkranen i våras efter att ha väntat fyra timmar på tre andra båtar. Vi var väl förberedda kan man säga...

 

Mackey

 

PS

Säkerheten är viktigast, det får inte bli någon tävling, men...

...man önskar sig ju att alla förbereder sin båt och sin mast innan de kör fram till mastkranen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GAidin! Misstänker att dina förberedelser innan du körde till mastkranen sto för en betydlig del av dina två timmar?

JAg tror inte du menade att du vägrar få hjälp men vill få möjligheten att under kontrollerade former träna på att klara saker och ting på egen hand, utifall det behövs någon gång?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, de två timmarna inkluderade hela jobbet. Nu var hamnen tom så jag lade mig vid kranen och började jobba men hade jag lossat vantskrivarna vid platsen, åkt till kranen och lyft av hade jag klarat mig på ca 30 minuter tid vid kranen. Det mest tidskrävande var att göra ordning masten för transport från bryggan, alltså att beslå alla vant och fall och plocka ihop allt.

 

Just det sista hade jag kunnat spara tid på genom att få hjälp.

 

Självklart vägrar jag inte hjälp men det är inte alltid det finns tillgängligt och då är det bra att veta att det går att göra ensam. Jag startade egentligen tråden för att tipsa om hur enkelt man kan göra det för sig. Man ser ofta ett helt kompani stå och slita i en mast för att hålla den stabil under lyft helt i onödan.

 

En reflektion såhär ett par dagar senare; Jag har fått träningsvärk i benen (!).

Troligen är jag bra på att lyfta rätt, ryggen klarade sig bra men lyften i maständen av och på bockar gav mig en rejäl körare i lårmusklerna :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tunga master nu verkar ha? Min mast på 12 meter lyfter två personer lätt upp i mastskjulet kan inte väga mer än 70 kg. Vikt i masten är ju bara av ondo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har konstaterat att mastprofilen på t ex N343 och HR352 är grövre än på andra samtida lika stora båtar. Anledningen är nog helt enkelt att varven överdimensionerat riggen för att ha marginaler vid långfärdsegling och hårt väder till havs. Så länge man ansatt riggen rätt behöver man nog inte vara speciellt rädd för utmattningsbrott...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också sett samma sak när jag jämför andra 34-35-fotare; att min mast ofta är dubbelt så tjock som exempelvis en Bav/jen/han/ben familjecruisers. Det känns tryggt när det brallar i men är lite knöligt vår och höst :-)

 

Min 21-fotare jag hade för många år sedan var smidigare, där behövdes inte ens kran för att masta på eller av, masten tog jag med mig hem på takräcket. B)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller att bära masten har vi upptäckt att lasten per person kan variera betydligt. Det är stor risk att någon får ryggskott om man bara bär masten på fyra fem man utan att göra nån fördelning, t.ex efter längd och styrka. Den långa personen kan få största lasten men kanske är den svagaste.

 

Låt istället den största lasten tas upp av en bock eller vagn. Då räcker det med en person som lyfter och en som placerar vagn eller bock. Fördelen med en vagn eller bock är att den är oförtröttlig och man kan ta en paus och en funderare. Mindre risk för skador på egen och andras master.

 

I mastskjulet kan ett sling och lyfttalja ersätta hälften av gänget. Frugan och jag har placerat masten på hyllan själva istället för fyrmannagänget. Som hjälpreda hade vi en trehjulsplatta från B-t med maxlast 150 kg och en flerskuren talja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickligt! att göra det "singelhanded"

Tack för en bra beskrivning.

Mycket om hur bra det går att masta, har att göra med hur bra mastkranen är konstruerad, tyvärr har de flesta kranarna något som är störande antingen går de inte att svänga ut tillräckligt eller så är toppen sådan att den slår i vindmätare vindex mm.

Den mast jag har nu är högre än kranen (19 meter) så jag slipper just det problemet med att toppen tar i. Men då är det i stället för trångt att rulla in mastvagn under kranens alla stag och ben med en lång mast. Så mitt största problem just nu är att komma fram med masten så jag kan koppla och hissa, och att samtidigt undvika att mastvagnen rullar ut över kajkanten. Sen är det givetvis så stort och tungt att jag inte tror jag skulle klara det ensam.

 

Jag har för övrigt en sk "obehaglighets-skala" där 1 är värst.

1.  Masta på

2.  Masta av

3.  Gå till tandläkaren (både ont och dyrt)

4.  Besiktiga bilen (kan bli dyrt)

5.  Klättra upp i mastkranen eller upp på taket (bara obehagligt, ej farligt)

B)

 

 

Redigerad av Hasse_O
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...