gladius 26 Postad 30 September , 2014 Halloj! Ett vinterprojekt som jag planerar är att bygga en specialanpassad septitank. Min båt, Albin Viggen, har inget bra utrymme för att montera in en standard septitank så jag funderar på att plasta till en sådan själv. Hur svårt kan det va? Jag är inte helt ovan vid plastning, har plastat igen hål efter skrovgenomföringar (som dessutom verkar vara helt täta och hålla i alla fall mer än en säsong). Har också byggt ett nytt roder som jag plastade. En septitank känns en aning svårare. Duger polyester eller måste jag använda epoxi? Vad ska jag tänka på? Vilka misstag bör jag undvika? All erfarenhet som finns hos er därute vill jag ta del av! Eller är det bättre att krypa till korset och låta en smed svetsa ihop en måttanpassad tank i rostfritt. Känns inte lika kul men kanske är det den enkla och bästa lösningen. Kom med tips! Med vänlig hälsning Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 30 September , 2014 Nu är jag långt ifrån nån plastexpert, men jag tror att varken polyester eller epoxi är lämpligt att bygga septitank av. Det blir nog inte tillräckligt tätt, med dålig lukt som följd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 30 September , 2014 Nu är jag långt ifrån nån plastexpert, men jag tror att varken polyester eller epoxi är lämpligt att bygga septitank av. Det blir nog inte tillräckligt tätt, med dålig lukt som följd. Hej! Ja jag har hört det också men också motsatsen. har läst forumsvar där personer har byggt egen septitank och inte haft någon lukt. Har för mig att det skrevs att det var viktigt att måla med topcoat eller något liknande. Man plastar ju igen hål i plastbåtar med t.ex epoxi och det blir ju tätt. Fast kanske det luktar hav genom skrovet men det är å andra sidan en angenäm lukt. Skulle vara kul och få ett svar från någon som kan ge ett vetenskapligt svar på skillnaden mellan olika plaster och varför någon plast skulle släppa igenom mer lukt/odör än någon annan. Med vänlig hälsning Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 30 September , 2014 En professionell amatörsynpunkt... Plast släpper igenom lukt till slut, det kan ta några årm en... ...varför inte plasta in en aluminiumfolie så kommer inte lukten igenom. Aluminiumet släpper inte igenom lukten Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 September , 2014 Peggie Hall är kanske den mest kända experten på båt-toalett-installationer mm. Så här skriver hon: "Although you’ll see aluminum and stainless holding tanks, no metal of any kind should ever used to hold sewage. Urine is the most corrosive material it’s possible to put next to any metal. If you doubt me, gentlemen (ladies will have to take your word for it), notice the dividers between urinal stalls in men's rooms. If that facility has been open for more than a week, no matter how clean and well-maintained it is, even though the dividers are stainless steel coated with enamel you’ll see rust stains from the bolts that attach the dividers to the tile. While the walls of a metal holding tank may last a decade or more, the welds will typically begin to leak at a seam or a fitting in two to five years, and the tank will have to come out for repair or replacement.” Sant, eller hur? Söker man så finns det en skrivet om tankar i plast, det är kanske inte det allra bästa men det funkar, det är enkelt och man kan skräddarsy tanken. Jag skulle göra tanken enligt den metod som kallas “lost wax” när det gäller metallgjutning. Man gör en invändig modell av tanken i frigolit, man lägger paraffin på ytan, mycket noggrant. Ser till att det blir slätt (ljummet strykjärn). Sen lägger man gelcoat, glasfiber och polyester som vanligt. När det är klart häller man i lite bensin, frigolit och paraffin sjunker ihop och kan tas ut. Tanken är slät och snygg invändigt. Jag har gjort det här några gånger, bla en kylbox. Resultatet blir förbluffande bra. Epoxi är nog ett bättre material men dyrt och otrevligt att handskas med. Ett lager aluminiumfolie kanske så hinner man sälja båten innan det börjar lukta ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 1 Oktober , 2014 Jag läste för många år sedan i Gougeon Brothers bok om båt konstrucktion hur man kunde bygga bränsletankar av plywood och epoxi. Så efter den beskrivningen byggde jag både vattentank och septitank för bortåt femton år sedan och har aldrig haft något problem eller lukt från toan. Man bygger tanken som en låda och förseglar allt med epoxi och även väv på insidan och gör locket på samma sätt och limmar på. Viktigt att ALLT trä är förseglat med epoxi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 1 Oktober , 2014 Den varianten var ny för mig, plywood och epoxi?Bara inte epoxi var så farligt att handskas med. Annars gillar jag materialet bättre än allt annat... Jag noterar när jag varit bjuden på lite turer med nästan nya båtar, privata och events, så är tankarna undantagslöst i någon sorts plastmaterial. Några ogenomskinliga, några har ett siktfält rakt fram där man inte målat och några ganska ogenomskinliga... Och så hoppas jag alltid att ingen ser mig på toa när jag demonterar väggen för att följa slangen och se vart den går. Nästan alla båtar har tanken ovanför stolen och vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Oktober , 2014 Jag hade en vattentank fabriksbyggd av plyfa och polyesterlaminat. Man hade inte tätat till en del av ändträt runt manluckan. Jag byggde en platsbyggd vattentank med samma konstruktion, men laminerade med epoxy, men såg till att alla ytor som kunde nås av vatten var väl inplastade. http://thallatha.blogspot.se/2010/02/vattentanken.html http://thallatha.blogspot.se/2010/02/ny-integraltank.html http://thallatha.blogspot.se/2010/04/manlucka.html Epoxy har visserligen sina risker, men det har även polyester. En Fd arbetskompis inspirerades av mina båtbygge, köpte ett plastskrov och körde igång att plasta med polyester inne i båten som stod inställd i en liten lada. Han är , till skillnad från mig, den energiska typen där det skall hända mycket och det på en gång. Han satt inne båten och plastade en hel lördag, utan nån speciell skyddsutrustning. När han åkte hem på kvällen mådde han inte bra. Han hade blivit styrenförgiftad. Han var borta rätt länge från jobbet. Sen sålde han båten så snart han bara kunde. Jag skall bygga en konsol för att ha instrument och motorreglag på rattpedistalen. Skall göra det med i stort sett den metoden som Bhemac beskriver - även om slätheten på insidan inte är viktig för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Oktober , 2014 Det finns en del beskrivet om att göra tankar av plywood/epoxi, även septitankar. Perfekt för en extra vattentank under en del av salongsoffan. Men tydligen är det numera absolut no-no med epoxi i färskvattentank så där rök den iden. HÄR är en som byggt septitank. Tänkvärt är läkarens kommentar om epoxi, kollar man lite mer på det så håller jag mig helst borta från epoxi. Något annat ställe läst jag att polyester fungerar bra, risken för lukt är liten men, precis som ett undervattensskrov så ska det finnas ett lager epoxi för att skydda mot osmos. Bygger man enl lost wax så har epoxi en stor fördel, epoxi smälter inte frigolit vilket polyester gör. Jobbar man med polyester så är det viktigt att paraffinskiktet är tätt. Det är en kul metod och snyggt blir det. Kuriosa: Det är länge sen jag först såg gjutning enl lost wax, då var det dt mänskliga reservdelar, typ höftleder mm. Först nu läst jag på. Det är både en gammal och mycket använd metod för tex konstverk mm. Mera HÄR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 1 Oktober , 2014 Jag har skrivit lite om när jag gjorde om en del av mitt toasystem. Gjorde min tank i syrafast plåt. Dock har bilderna försvunnit i tråden, får inte fram dom och vet inte vad det beror på. För gammal tråd kanske? /Moltas. http://www.maringuiden.se/forum/topic/59733-toatank-plast-eller-syrafast/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 1 Oktober , 2014 (redigerade) Istort sett alla Orrskär (tror jag) och även min har en inplastad tank orginal och jag har inte någon lukt i båten trots att den är byggd 1980. Nu är den lite liten, 50l, så jag fundrar på att antingen skrota den och köpa en större rostfri eller på nått sätt behålla den och ha 2stycken om jag hittar nån lösning på det Redigerad 1 Oktober , 2014 av Simmalungt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Oktober , 2014 Lite mer om rätt material mm: HÄR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 1 Oktober , 2014 Hej! Tack för alla bra tips! Trots en hel del surfande så blev jag mycket klokare av era svar. "Lost wax" sättet verkar bra jag tror jag testar den metoden. oron för ev. lukt ifrån en plastad tank verkar överdriven = min tolkning nu. Jag känner mig ganska säker på att fortsätta i spåret att plasta en egen tank. Med vänlig hälsning Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser