Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Yammamamma

Nybörjare, val av segelbåt

Rekommendera Poster

Hej, jag vet att denna fråga har stötts och blötts i omgångar, men lägger ändå in frågan.

Vilken segelbåt rekomenderar ni för en total nybörjare.

Vi är två vuxna, med endast motorbåtsvana och en bebis. Den enda seglingserfarenheten är att ha läst stora boken om segling. :)

Funderar på en segelbåt runt 28 - 30 fot, 50 000- 80 000 är budgeten och kravet är att det finns en toa och ett kök.

 

Är en vega något att satsa på eller är den alldeles för stor ? Har ni erfarenheter eller tips på nån bra nybörjabåt får ni gära dela med er av era erfarenheter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag spontnköpte en Vega för fyra årsedan, har den kvar.

Min seglingserfarenhet innan det var att jag hae varit ombord på en 70ft segelbåt en kenferenshelg för 15 år sedan, m.a.o. noll.

Tyckte, när vi först klev ombord, att en var gigantisk men efter första timmen ombord helt på egen hand käne jag att det var hur lätthanterligt som helst. Nu visade det sig att min Vega har en annan typ av roder jämfört med original så en är jättelätthanterlig för motor i framåt riktning även i noll fart. Seglingsmässigt är det nog ingen skillnad mot original.

Kanontrevlig båt som seglar mycket bättre än sitt rykte.

Jag seglade oftast ensam eller så var vi fler än som fick plats. Är ni två som sköter seglandet, vid slagvändning så är det absolut inga problem.

Vilken båt ni än planerar att köpa.

Hyr först och dra av hyran på eventuell köpeskilling. Det tror jag varje båtsäljare går med på. Lycka till!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storleken behöver inte vara något negativt för en nybörjare. Det blir ofta lite stabilare och ibland till och med enklare än mindre båtar. Tänk även på att bebisen växer snabbt, och kanske blir det syskon så småningom. Båtar i den prisklassen har sjunkit mycket i pris, många har svårt at bli av med sina båtar, fortsätter priserna neråt så kan ni få svårt att bli av med båten om ni vill byta till större. Så ja rekommenderar  att ni köper så stort ni kan från början eftersom ni redan har viss båt vana. Seglingen är inte jättestor skillnad att lära sig i  större båt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vega är inte för stor.
Inte heller Maxi 77, Sunwind 26/27, Dixie 27 (har en själv... seglar den ensam eller med två små barn som besättning, eller mer sällskap...), Granada 27, P-28, Shipman 28... listan kan göras otroligt lång.

 

Hitta en välskött båt i bra skick med fina segel och dynor, bra toainstallation med tank (blir lag om tömning nästa år), bytt eller välskött motor alt utombordare (lättare att byta om motorn pajar, mindre skön vid användning) och gärna epoxybehandlad med åtminstone ganska slät botten och gärna en värmare. "Fynd för den händige" går fetbort, ni kommer att ha att göra ändå. Åk och kolla på många olika modeller. Välj en modell som seglar bra och inte är för udda ifall ni vill byta upp er eller tröttnar (det senare kommer fortare om man väljer en havs-Trabant).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Sailguide, där finns mycket skrivet om nästan alla segelbåtar.
http://www.sailguide.com/batfakta/index.php
Högre SRS = snabbare båt (vid kappsegling).
På "Avancerad sök" går det bl.a. att söka på bara partialriggade båtar.

Håller med Twister550 om att ni bör köpa en båt ni inte växer ur för fort, men tänk på att två vuxna och ett barn i praktiken innebär att man ofta måste kunna hantera båten ensam. Följande underlättar detta;

  • Partialrigg, dvs. förstaget går inte upp till masttoppen, ger ett mindre försegel som är lättare att skota hem ensam när man slår.
  • Självslående fock underlättar mycket, men det funkar bra att slå ensam utan en sådan.
  • Rullsysten så att förseglet rullas upp på förstagsprofilen istället för att man släpper ner det på däck.
  • Fall mm. neddraget i sittbrunnen, då sliper man gå upp på däch för att hissa och hala storseglet.
  • Lazy-jacks, storseglet ligger kvar på bommen när man halar det, det ramlar inte ner i sittbrunnen.
  • Rorkultslås, eller ännu hellre en autopilot, så att man kan gå ifrån rorkulten.
  • Inombordsmotor.

 
Peter_K:s synpunkter är också bra, satsa på något som är välskött. Ett barn och kanske ett till tar tid.
Tänk på att de små krabaterna växer och snart själva springer omkring på båten.

  • Rymlig sittbrunn där de får plats utan att vara ivägen och där de senare kan vara medoch hjälpa till.
  • Alla ska kunna sova bekvämt ombord och utan för mycket pyssel för att bädda.
  • Mantågsnät.

Större båt än 30 fot tror jag är svårt för en nybörjare att hantera ensam, men er budget kan räcka till en 30 fots båt.

Ja, det var väl det jag kom att tänka på

Mackey

 

Edit: Bara snyggat till lite så att det blir mera lättläst.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter är redan givna MEN, tänk på att för båten ska vara lätt och hantera för en person, oavsett storlek och modell, så gäller;

försegel på rulle

fall neddragna till sitt brunn

Lazy jacks, gärna bag

storskotet skall nås från rorsmans plats

 

mvh Platon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte förra året en 30 fot segelbåt,  jag är otroligt nöjd med köpet, båten som jag skaffade  är en Semona, en långkölad segelbåt från 1977 tillverkad i uppsala. 

 

Jag var ute efter en båt som var otroligt rimlig inuti som en (flytande sommarstuga), jag tycker inte om segelbåtar med källarkänsla när man kommer in i ruffen. Min har stora fönster med mycket ljus och medan man sitter i ruffen kan man se utsikten ute. 

 

Den har en stor pentry, en riktig diskbänk och spis i samma mått som man har hemma, man kan lagga mat och är inte iväg för dem som går/ är i ruffen samtidigt. 

 

Den har ståhöj vilken gör att man inte behöver få nackspärr eller slå sig hela tiden när man är inne ruffen.

 

Den är långkölad vilken gör att den tål att gå på grund,  går att lägga till i fina naturhamn/vikar (bara 1,25mts djupgående) och går otroligt stabilt även när det blåser rejält. 

 

Den har rullgenuan vilken underlättar när man seglar båten ensam,  Ni måste klara av att segla båten och lägga till själv (Ofta är det så att barnen måste skötas medan det andra seglar.)

 

Jag har också barn och då är prioritering annan än att det ska gå fort och se hur snygg som helst, för mig det viktigaste var  (Rimlig, Bekväm att bo i längre perioder och att det ska vara super trygg att segla).

 

Ni måste sitta och göra en prioritering lista, (Vad är det viktigaste i en segelbåt som ni vill ha) och sedan börja kolla på nätet om båtarna som uppfyller er önska. 

 

Inombördare om båten är mindre än 28 fot, inombordare om båten är runt 30 fot. 

 

En sak som är viktig att tänka är att större båtar behöver mer tid och kostar mer att sköttas än en mindre båt,  Vårrustning och särkilt Upptagning på höst tar tid.  Bara att stå och polera bordsidorna på en 30 + fot segelbåt tar tid. 

 

Inombordare måste vinterkonserveras och servas på plats vilken man slipper med en utombordare som man kan till och med ta hem till garage. 

 

Ni måste också fundera om ni verkligen har tid med att skaffa segelbåt, Det tar mycket tid att ha båt... otroligt mycket tid och uppgifterna är ganska höga.  

 

Segelbåtar är inte någonting man gör på fritiden som till exempel spelar någon instrument som man kan lägga undan lätt när man blir trött, det är en livstil som upptar mycket tid och angangeman från hela familjen. 

 

Lycka till med båtköpet.... och än en gång tänk igenom ordentligt inan ni slår till. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En någorlunda välskött båt behöver inte ta så mycket tid att hålla i ordning tycker jag, men det är klar det tar tid. Man kan klara höst- och vårrustningen på ett par tre dagar vardera utan att behöva skämmas så mycket 

 

Jag länkar till ett par listor från SXK om vad som bör göras.

http://www.sxk.se/system/files/private/check_host.doc

http://www.sxk.se/system/files/private/check_var.doc

 

Det enda absolut nödvändiga är att få bort allt vatten som kan frysa på hösten och se till att byta olja och oljefilter innan man kör iväg på våren. Sedan ska man ju göra mera, men om man av någon anledning absolut inte kan...

 

Här kommer en radda av partialriggade båtar som hamnar inom er budget och mellan ca. 7 och 9 m.

Längsta båten överst.

Vissa är väl inte just några familjebåtar.

Båtarna är länkade till Sailguide.

 

NF (Nordisk Familjebåt)

Smiling 28

Winga 860

H-båt

Dixie 27

Guy 27

Monark 806

International 806

Marieholm 26

Comfort 26

Maxi Racer

Gib Sea 80+

Marieholm IF

IF-båten

Facil 26 (Partial)

Sunwind 26

Albin 78

Albin Express

Amigo 27

Nordisk

Folkbåt (Plast)

Furioso

Dominant

Race Special

Dominant Race

Aphrodite 25 (Blyköl)

Aphrodite 25 (Järnköl)

Avance 24

Späckhuggare

Shark 24

Granada 23

Monark 700

Miniton

Maxi 68

Piraya 24

 

Mackey

 

Edit: Fixade till länkarna

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Compis 28 borde vara ett av de bästa alternativet om man hitta ett fint exemplar som ryms inom er budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan börja med att ha seglen uppe när det är sådan vind att det känns säkert. När man inte har seglen uppe är det en motorbåt och det är ni ju vana vid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte riktigt med om att en lite större båt är mer att polera och vaxa.

Min erfarenhet är att de stora ytorna, som skrovet på en segelbåt, går så snabbt att fixa att det inte spelar någon större roll om båten är några fot längre. Det som tar tid är alla små detaljer som inte direkt har med båtens storlek att göra.

Sen menar jag att ni inte behöver vara så rädda för bytet från motor till segel. Om ni är vana vid att parera vågor, lägga till i naturhamn osv med en motorbåt så är det inte så stor skillnad med segelbåt. Den största skillnaden som ofta blir lite av en överraskning är att segelbåten är tyngre och glider längre (och rakare) än en motorbåt.

Lycka till!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte riktigt med om att en lite större båt är mer att polera och vaxa.

Min erfarenhet är att de stora ytorna, som skrovet på en segelbåt, går så snabbt att fixa att det inte spelar någon större roll om båten är några fot längre. Det som tar tid är alla små detaljer som inte direkt har med båtens storlek att göra.

Sen menar jag att ni inte behöver vara så rädda för bytet från motor till segel. Om ni är vana vid att parera vågor, lägga till i naturhamn osv med en motorbåt så är det inte så stor skillnad med segelbåt. Den största skillnaden som ofta blir lite av en överraskning är att segelbåten är tyngre och glider längre (och rakare) än en motorbåt.

Lycka till!

 

Du, det är  himla skillnad kan jag säga att rubba och vaxa en 30 fotare än en 18 fotare,  Allt tar så mer tid. 

 

Bara en så enkelt sak som en ankarlina, förtöjningstampar kostar mer om du har en + 3 ton båt än en liten.

 

Skillnaden med att lägga till en segelbåt och en motorbåt är som att parkera en personbil och en lastbil med släpkärra, det går bra så länge du kör rakt och har tillräcklig med plats (för att inte prata om djupgående) men om du måste backa, gira eller göra om tillagningen blir det plötslig ganska jobbit stor skillnad på en segelbåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A generellt är det mycket lättare att lägga till med segelbåt, så länge djupet räcker till. DU kan ta det lugnare inte lika vindkänsligt.

Jag vet inte men... tror inte storleken på båt, uppåt sett, gör någonting svårare egentligen.

Min första sommar Vega 27ft, helt nybörjare, inte ett problem. Min andra sommar Scampi 30ft, efter en kort sommars erfarenhet med Vega, mycket enklare på många vis (större båt ger på något sätt mer tid)
Upplevelsen, där det är trångt, kan vara att det är svårt... men det är det definitivt inte.

Sommar två och tre... 42ft... man får inte plats att kryssa där det är lika trångt, annars upplever jag egentligen allt utom hissandet av storsegel som ännu mer kontrollerbart.

Så häng inte upp dej på hur stor båten är utan mer på vad ni vill/ behöver.

Hyr först och dra av hyran om du köper just den  båten.

Nu är det fortfarande köparens marknad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du, det är  himla skillnad kan jag säga att rubba och vaxa en 30 fotare än en 18 fotare,  Allt tar så mer tid. 

 

Bara en så enkelt sak som en ankarlina, förtöjningstampar kostar mer om du har en + 3 ton båt än en liten.

 

Skillnaden med att lägga till en segelbåt och en motorbåt är som att parkera en personbil och en lastbil med släpkärra, det går bra så länge du kör rakt och har tillräcklig med plats (för att inte prata om djupgående) men om du måste backa, gira eller göra om tillagningen blir det plötslig ganska jobbit stor skillnad på en segelbåt. 

Jag kan delvis hålla med, men...

 

Rubba ska man undvika, till slut finns inte ingen gelcoat kvar.

Det tar 4 - 6 timmar att vaxa och polera en 30 fots båt, så om man inte har någon båt så sparar man högst sex timmars arbete.

 

Det stämmer att allt blir dyrare när båten blir större, men det mesta är engångskostnader.

Det är bra att få med en massa utrustning så att man inte behöver köpa allt nytt på en gång, men tänk på att gammal utrustning inte har så stort värde egentligen. Det blir mer ett sätt att sprida ut kostnaderna över tiden, allt har en begränsad livslängd.

 

Jag vill påstå att det är lättare att lägga till med en 30 fots segelbåt än med en 24 fots motorbåt. Segelbåten går att styra även i låg hastighet och driver inte alls lika mycket i vinden som en motorbåt. Båten är tyngre och mera djupgående, så man har inte lika lätt att stoppa båten med handkraft och ni kan glömma många av de platser ni legat på med motorbåt.

 

Mauritx svårigheter att styra och backa tror jag mest beror på att Vegan är långkölad och har propellern bakom rodret. Vegan är välkänd för att göra skepparen pinsam i alla hamnar...

Vissa skaffar utombordare som går att styra och andra flyttar rodret till akterspegeln.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är beredd att hålla med Mackey på varje punkt. En "halvstor" segelbåt, 8-12 meter är ofta enklare att manövrera exakt dit man vill än många styrpulpetare eller drevbåtar.   Framförallt får du ofta mer tid på dig, du kan manövrera i låga farter och kölen hjälper dig att inte driva för snabbt med vinden, men å andra sidan kan ström dra iväg dig isället.

Att många föredrar små båtar är kanske att du inte alltid behöver manövrera så exakt, utan så fort du närmar dig brygga eller land så börjar man dra och slita med handkraft istället för att använda motor och roder.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj Vega! En jättebra båt du kan få för en billig peng. Den är inte så stor så att du inte kan bära av för hand. Kan vara bra att kunna göra som nybörjare :)

 

Har själv seglat Vega i 11 år och den har det mesta man behöver,

 

Kolla även Vegaklubbens hemsida, www.vegaklubben.se för tips och mer läsning om Vegan.

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många som har åsikter om just Vega, men om man ska vara lite objektiv så håller jag med CaptainKongo om att man får mycket båt för lite pengar. Två ganska objektiva orsaker att jag inte direkt kan råda er att köpa en Vega i första hand är

  • Mastheadriggad, jobbigt att skota genuan.
  • Svårmanövrerad i hamn.

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man sparar rätt mycket tid på att inte bry sig om att hålla båten blänkande. Vår segelbåt är inte vacker, men förberedelserna totalt inför sjösättning tar mindre än tre timmar (motorn betalar vi vinterförvaringen för att ta hand om), varav knappt två är bottenmålning. Resten är att lägga i dynor och annan utrustning som förvarats inomhus. Visst är det snyggt med blanka ytor, men det är bara en estetisk fråga.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det håller jag verkligen med dig om Raol. Visst är det vackert med välvårdade båtar med rena och blanka ytor. Men i mitt liv är det inte värt jobbet.....jag vill ha så mycket tid som möjligt ute med båten. Putsa, gno, polera och annat pysslande är något av det tråkigaste jag vet. Blev ett lätt val att beställa aluminiumbåt till fiske och utflykter. När det blir segelbåt igen kommer det att bli en som jag inte känner att jag måste hålla alltför blank och snygg.....  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har tid att vaxa och polera (vårdad om sin båt) så att den ser värdig ut, då ska man låta bli att skaffa en. Det är det lilla extra som gör skillnad när man ska sälja sin segelbåt. 

 

 

Angående Vegan, det är en bra första båt så länge man åker framåt. Det finns bättre båtar mellan 50K - 80K att välja.  

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag var i precis samma situation förra våren. Jag ville ha en "husvagnsbåt", vi var totala nybörjare vad det gällde segling så enkelhet var ett måste. 

 

Jag kollade på följande båtar:

 

Maxi 77 - en båt man får mycket för pengarna med, enkel, ofta välskött men jag valde bort den då den oftast saknar toalett, den har låt takhöjd och är ganska "plastig" inuti. 

 

Vega - Svärfars favorit, En båt man får extremt billigt just nu, fördel om man hitter en med eftermonterat akterroder då rodret annars sitter framför propellern vilket gör att den är lite seg i svängarna. Valdes bort då jag är lång och fick bättre plats i den båt jag valde.

 

Missil - Liten och smidig, hyfsat snabb. Dock för liten och trång, ej toa etc.

 

Becker 27 - Gillade den inte alls, liten, trång

 

Compis - (Kommer inte ihåg vilken) Som Becker

 

Sunwind 26 - Jag valde denna då den erbjöd näst intill ståhöjd för mig som är 189cm. Den här även sovplatser som jag passade i vilket bara vegan hade av de andra (om än knappt). fördelarna med Sunwinden är som sagt boutrymmet, man får utan problem in en familj. Den har en riktig toa och gott om utrymme. Den är lättseglad (absolut inte snabb dock, har bara nått en 6-7 knop under första sommaren, även om vi bara varit ute i fint väder. 

 

Mitt råd är att gå på magkänslan, vilken känns bäst? Alla båtar har sina fördelar.

 

Välj även en båt med mycket tillbehör, då dessa kostar mycket att köpa nytt. Hade jag hittat en Sunwind med rullförsegel, VHF och sittbrunnskapell så hade jag gärna lagt mer pengar på denna båt, nu köpte jag en extremt billig båt men måste investera i några av dessa saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger samma råd nu, som till "lindius", när han kollade efter förstabåt.

Själv köpte jag min förstabåt på ren impuls, visste inget om segelbåtar men satt i ett par månader och googlade info  i efterhand, om den jag köpte. I mitt fall slumpade det sig så att det blev en Vega, med frihängande balansroder. Den är riktigt fin att segla. Jag hade bara enorm tur som råkade köpa en båt som var bra på alla sätt och vis. Ingen garanti oavsett du kommit fram till vilken modell du ska ha.

 

Hur du än gör, vilken båt det än blir:

 

Hyr båten en du bestämt dej för att köpa, en period, och kom överens om att dra av hyran på inköpspriset.

Om du ångrar dej kan du bara "förlora" hyran samtidigt som du får en seglingstur för pengarna.

Du har däremot möjlighet att testa båten ordentligt och uppleva om det är rätt köp.

Om säljaren inte vill gå med på den dealen, så är det säkert en hund eller så någonstans.

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...