Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
UlfRickardsson

Ekolodsgivare nimo22

Rekommendera Poster

Någon som vet något riktig superbra ställe att placera ekolodsgivaren på nu när båten är på land ? I somras slutade den att fungera efter 5 knop, då satt givaren i akterspeglen. Om man sätter den i båten är det silicon som gäller då eller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. För att ekolodet ska funka så måste det hela tiden ligga ostört i vattnet, dvs kommer ded minsta luftbubbla eller beväxtning på transducern så funkar det inte. Jag monterade min givare precis framför motorn med hålet i en steglist så att givaren står vertikalt (den måste stå vertikalt för att visa rätt djup). Då sitter den relativt långt inne under båten där det växer mycket lite. Detta funkar bra, enstaka gånger då man kör fort i hög sjö så kommer det luft på givaren... men det får man ju räkna med i en någorlunda snabb båt.... Jag avråder från att använda Silicon utan använd i stället Sikaflex 291, detta fäster på ALLT, sitter som berget och håller tätt. Min bror som också har en Smuggler har exakt samma ekolod som jag fast med akterspegelgivare. Hans fungerar som ditt bara i mycket låg fart. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ulf!!! Jag hade samma problem med min på min Flipper. Jag hade satt den på akterspegeln allt funkade bra tills en dag la den bara av han hängde med upp i ca 5 knop sedan la den av. Alla sa att det var fel placering men jag tyckte det var lustigt att det hade funkat. När jag tog upp båten på hösten så tittade jag på givaren då hade ett sådant där öga eller vad det heter krupit ut så att hela impellern kärvade fixade det sedan funkade det. Kanske du har samma problem. Som Ricky sa använd sikaflex 291. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

vad har du för ekolod ska själv sätta dit min givare på akterspegel hadde jag tänkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...