Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Svartviken

Dieselmotor, svajig tomgång (videoklipp). Idéer om varför?

Rekommendera Poster

Gäst

Osäker på vad youtube klippet ska visa, är det att tomgången vandrar upp eller att den trillar ner lite väl lågt?   Är det att den vandrar upp kan det bero på minskad soppa tillförsel eller att luft blandar sig in har du separat ledning på returen från spridarna eller går den tillbaks direkt vid filtret?  Den kan även vara lite väl magert ställd.   Byt filter nyligen eller ligger det vatten i koppen? Kan även vara att den har svårt att bli av med smogen.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Test det enkla först: byt bränslefilter, kolla vattenavskiljaren.

Tanka inte miljödiesel.

Har du gas när du startar motorn? Jag brukar starta med lite gaspåslag när motorn är kall.

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är typiskt varvtalsregulatorn som inte fungerar som den ska.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får nog förtydliga lite. Att motorn går upp i varv i klippet beror på att jag gasar lite för att sedan släppa gasen, för att provocera fram svajet. Nu gick den så klart hyggligt bara för att jag spelade in. Kring 30s in i klippet hör man vad det handlar om. Från att ha ett jämt och fint "brrrrrrrrrrrrrr" så halkar tomgången in i ett "brr  brr brr brr" och fortsätter så tills jag ökar varvet/belastningen.

Båda dieselfiltren bytte jag precis och inget vatten i avskiljaren. Bara bra diesel i tanken. Varvtalsregulatorns funktion ska jag googla nu. Andra uppslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det är väl bara lite låg tomgång så skruva upp den något,  när dieseln blev tunnare för en massa år sen fick man öka på något för tomgången inte skulle bli för låg och rysta fordonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

svajig tomgång frågar ts om och visar en film där varvet varierar upp och ner..... sedan skriver han att han justerar varvet med gasregelaget..........

hur långt är ett snöre ........ när jag klippt av det

kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De allra flesta dieslar har en varvtalsregulator. När man "gasar" så ger man en signal till regulatorn som i sin tur ändrar så att pumparna ger mer bränsle. Varvtalsregulatorns uppgift är att säkerställa ett jämt varvtal. Varierar tomgången så är det regulatorn som inte jobbar som den ska. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kan du inte lägga upp en film där du inte sitter och leker med gasen så är det lättare att förstå vad du menar.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, det var tydligen svårt att förstå problemet så jag spelade in en mer rättvisande snutt idag.

Efter 38s i klippet börjar tomgången svaja, vid 1m08s återgår tomgången till jämn och fin gång. Inget petande på gasreglaget under inspelningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min gissning är att det är varvtalsregulatorn inne i insprutningspumpen som spökar. Det är knappast något som man meckar själv om man inte kunnig på insprutningspumpar.

Rekommendation - Låt en erfaren dieselmotormekaniker ställa diagnos och (om min gissning är korrekt) åtgärda felet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Bara för skojs skull googlade jag ditt problem och visst har tydligen denna en varvtalsregulator som ofta kan spöka men det nämns även tjuvluft via returen eller luftfika någon annanstans du hade väl bytt filter nyligen?  Men även på dessa lite klenare motorer nämns att generatorns regulator kan ställa till det, för att utesluta att det inte bara är belastning från generatorn så prova och kör med remmen lossad. Har varit ut för liknade tendenser men på större motorer och då har det varit följande fel . tjuvluft, ingenkorkat filter i anslutningen i pumpen på boschpumpar, och nyligen diesel som börjat klumpa sig.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för skojs skull googlade jag ditt problem och visst har tydligen denna en varvtalsregulator som ofta kan spöka men det nämns även tjuvluft via returen eller luftfika någon annanstans du hade väl bytt filter nyligen?  Men även på dessa lite klenare motorer nämns att generatorns regulator kan ställa till det, för att utesluta att det inte bara är belastning från generatorn så prova och kör med remmen lossad. Har varit ut för liknade tendenser men på större motorer och då har det varit följande fel . tjuvluft, ingenkorkat filter i anslutningen i pumpen på boschpumpar, och nyligen diesel som börjat klumpa sig.  

Tack för uppslagen! Jag provar att hänga av remmen imorgon, lättast att testa. Lufta en ggn till kan jag ju också göra. En visuell kontroll av hur slangar och kopplingar ser ut (tjuvluftspåret). Vore skönt om det inte var varvtalsregulatorn. Vad tror expertisen om spridarna, kan felaktig spridarbild eller felaktigt öppningstryck ge sådana här problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan naturligtvis vara något ovanligt och mystiskt fel. Men är filtren igensatta, kommer det in tjuvluft, generatorn tar för mycket etc så att varvtalet sjunker så kommer varvtalsregulatorn genast kompensera det så det inte märks. Svajar tomgången så handlar det ofta om glapp i kopplingen mellan regulator och pump. Kolla i en verkstadshandbok hur det ser ut. Varvtalsregulatorn (kallas också bränslemängdsregulator) sitter oftast i ena ändan på motorn. Det brukar även finnas två justerskruvar för min resp max varvtal. 

Kan man inte det här så ska man nog låta en mekaniker titta på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Håller med bhemac enklast och snabbast är låta någon erfaren titta på det. Hittar ni inget så lägg ett extra öga på returen från spridarna om nu returen på dessa är satt mot filtret och inte har separat returledning tillbaks till tank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för uppslagen! Jag provar att hänga av remmen imorgon, lättast att testa. Lufta en ggn till kan jag ju också göra. En visuell kontroll av hur slangar och kopplingar ser ut (tjuvluftspåret). Vore skönt om det inte var varvtalsregulatorn. Vad tror expertisen om spridarna, kan felaktig spridarbild eller felaktigt öppningstryck ge sådana här problem?

lufta en ggn till ? har vi fått all info om vad som hänt innan problemet dök upp?

kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lufta en ggn till ? har vi fått all info om vad som hänt innan problemet dök upp?

kalle

Alltså, med anledning av "...eller luftficka någon annanstans du hade väl bytt filter nyligen", så kunde det kanske vara idé att testa.

Och så långt stämmer det, läser man i tråden så ser man att jag gjort det, dvs bytt båda dieselfiltren. Då måste det sedan avluftas. Däremot är just detta troligen inte orsaken till problemet, svajet började visa sig strax innan filterbytena. Men det är lätt att lufta en gång till för att utesluta det spåret.

Du verkar bara vilja vända och vrida på vad som är skrivet i tråden, men inte tillföra någonting nyttigt med dina inlägg.

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Fråga varför bytte du filter?  Hade de börjat ludda?   Båda filtren?  Har du även ett filter av cav typen, då har du troligen bara slarvat lite med ihopsättning. Men kolla båda för säkerhetsskull så inget skit ligger mot någon oring.  Anledningen jag frågar om ludd är att med mycket otur (har själv varit med om det) kan det släppa och gå vidare och då finns på vissa pumpar ett litet metalfilter/sil under ingående anslutningen i pumpen som luddet ska fastna i, ludd där resulterar i minskad soppa tillflöde , ruskande tomgång samt även varmgång om det blir för snålt. 

Enklast är nog ändå att fråga någon van dieselåkare så ser de på en gång vad som felar innan du skruvar sönder för mycket i onödan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK jag förstår, tack och hej.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga varför bytte du filter?  Hade de börjat ludda?   Båda filtren?  Har du även ett filter av cav typen, då har du troligen bara slarvat lite med ihopsättning. Men kolla båda för säkerhetsskull så inget skit ligger mot någon oring.  Anledningen jag frågar om ludd är att med mycket otur (har själv varit med om det) kan det släppa och gå vidare och då finns på vissa pumpar ett litet metalfilter/sil under ingående anslutningen i pumpen som luddet ska fastna i, ludd där resulterar i minskad soppa tillflöde , ruskande tomgång samt även varmgång om det blir för snålt. 

Enklast är nog ändå att fråga någon van dieselåkare så ser de på en gång vad som felar innan du skruvar sönder för mycket i onödan. 

Båten är ny för mig så jag ville ha kontroll på servicebiten. Bytte olja i backslag, glykol på sötvattensidan, cav-filter, finfilter, motorolja och oljefilter. Problemet uppkom dock innan filterbytena.

Tyvärr tog visst sommaren slut nu, lyfte upp båten i helgen och vinterkonserverade motorn. Jag får grubbla lite under vintern. Jag får tacka för de spår som kom upp i tråden, och följa upp i vår. Löser det sig inte får jag försöka hitta någon duktig dieselmek att anlita. Rekommendationer om kompetenta mekar i Stockholmstrakten mottas gärna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...