Skppi 0 Postad 29 September , 2014 Hej! Har kört en VP MD5A 3 sesonger och ca 150 timmar. Bränslefiltret har jag bytt varje år, alltså det som står först i linjen. Sen skulle man även byta finfilter. Vet inte ens helt säkert var det sitter. Efter vilken intervall ska man göra något åt detta filter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 29 September , 2014 (redigerade) http://www.maringuiden.se/forum/topic/64721-md5-startar-inte-efter-br%C3%A4nslefilterbyte/ Länk till ett tidigare inlägg med likartad frågeställning Länk till "MD5-bibeln": www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf Redigerad 29 September , 2014 av Larsakelarsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 29 September , 2014 Var det mycket smuts i filtret du bytte? Jag byter förfiltret ungefär vart tredje år och finfiltret bytte jag senast för 6 år sedan och då var det rent. Det blir inte många liter filtret behöver filtrera på en säsong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 September , 2014 Mängden liter som filtret ska hantera och framförallt om det är skit i bränslet avgör ju om man behöver byta? De som fått fel diesel och en tillväxt av bakterier byter nog oftare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 30 September , 2014 Mängden liter som filtret ska hantera och framförallt om det är skit i bränslet avgör ju om man behöver byta? De som fått fel diesel och en tillväxt av bakterier byter nog oftare? Exakt. Därför anser jag att bytesintervallet är behovsstyrt och inte bara tidsbestämt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 80 Postad 30 September , 2014 Jag byter finfilter en gång per år. Förfilter två gånger per år. Enkel försäkring för att inte få jobbiga motorstopp 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skppi 0 Postad 30 September , 2014 Jag har hela tiden kört på vanlig "landsvägsdiesel". På hösten slår jag i tanken några droppar bakteriedödande vätska, som jag har köpt på Hjertmans, plus fyller tanken. Har inte haft problem hittills. Är jag kanske lite aningslös ändå, som nobbar sjömackar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 September , 2014 Ja nu är det ju så att finfiltret, ja alla filter filtrerar bättre och bättre ju längre det får arbeta, svårigheten är att veta när det har filtrerat tillräkligt. Att byta varje år är bara till fördel till filterhandlaren. jag byter efter timräknaren. Även jag kör enbart på landdiesel av anledning som jag inte vill gå in på här, och har aldrig upplevt de problem som man läser om i forumet, använder heller inga kemikalier i bränslet. kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 30 September , 2014 Ibland så funderar jag på om det inte är fler som fått motorstörningar på grund av problem med luft i bränslesystemet för att de skruvar för mycket med filterbyte, än de som fått problem för att filterna är igensatta. En bra "bränslehygien" så att det inte kommer vatten i tanken, dränering av vatten från förfiltret, koll på att det inte blir "dieselbakterier" på grund av RME-inblandningen så behöver filterna inte bytas så ofta. Reservfilter med ombord om det börjar gå hackigt, kombinerat med verktyg och kunskap för att byta så behöver finfiltret inte bytas så ofta. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Oktober , 2014 Finfint bytte jag när båten var ny för oss. Det var helt rent. För att inte riskera stt smutsa ner vill jag inte byta det i onödan. Det är nog troligt ett ett filter som är lite igensatt men fortfarande bränslet flödar bra igenom ger bättre filtrering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 1 Oktober , 2014 en MD5A är en gammal motor, har en själv, på dessa gamla praktiserar jag "rör inte om det inte är trasigt". Givetvis byter jag olja etc, men bränslesystemet är rätt känsligt för luft. Det gav mig ett helvete en sommar efter att jag rört i det, blev bra först då jag bytt alla bränsleslangar. Så, rör inte i onödan är kanske inte så illa som råd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 1 Oktober , 2014 Var det mycket smuts i filtret du bytte? Jag byter förfiltret ungefär vart tredje år och finfiltret bytte jag senast för 6 år sedan och då var det rent. Det blir inte många liter filtret behöver filtrera på en säsong Det är inte bara den mängden bränsle som du gör av med genom förbränningen i motorn som passerar filtret, det är allt bränsle som pumpen matar som passerar filtret. jag har för mig att det är uppåt 30 liter i timmen för en tiohästars MD6. Den diesel som inte förbränns går tillbaka till tanken genom returrören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Oktober , 2014 Några ggr per år kör jag motorn på maxvarv under längre tid. Vvarvar den ut "snällt" är filtret ok, tvekar den är det dags att byta. Så efter 8 år var det dags att byta bränslefilterna. Fick tipset av en erfaren diselmotor-gubbe som jobbat med dieslar i > 35 år. Denna metod rekommenderas inte av filtertillverkarna som helst ser att du byter "ofta". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 1 Oktober , 2014 Var det mycket smuts i filtret du bytte? Jag byter förfiltret ungefär vart tredje år och finfiltret bytte jag senast för 6 år sedan och då var det rent. Det blir inte många liter filtret behöver filtrera på en säsong Det är inte bara den mängden bränsle som du gör av med genom förbränningen i motorn som passerar filtret, det är allt bränsle som pumpen matar som passerar filtret. jag har för mig att det är uppåt 30 liter i timmen för en tiohästars MD6. Den diesel som inte förbränns går tillbaka till tanken genom returrören. MD5 saknar retur till tanken! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 1 Oktober , 2014 Jag ska också byta filtrerna på vår är det tänkt. Förra ägaren byte bensinfilter varje år och avskiljarfilter varannan år. Avskiljarfilter är hel rent vad jag kan se, den sitter i en glasskoppa. Han körde knappas med motorn men ska byta ändå eftersom fick nya. Håller med om att det är lite känslig att börja röra för mycket i en motor som är 37år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 1 Oktober , 2014 Var det mycket smuts i filtret du bytte? Jag byter förfiltret ungefär vart tredje år och finfiltret bytte jag senast för 6 år sedan och då var det rent. Det blir inte många liter filtret behöver filtrera på en säsongDet är inte bara den mängden bränsle som du gör av med genom förbränningen i motorn som passerar filtret, det är allt bränsle som pumpen matar som passerar filtret. jag har för mig att det är uppåt 30 liter i timmen för en tiohästars MD6. Den diesel som inte förbränns går tillbaka till tanken genom returrören. MD5 saknar retur till tanken! Mig veterligen har inte min VP 2020 någon tankretur heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 2 Oktober , 2014 Några ggr per år kör jag motorn på maxvarv under längre tid. Vvarvar den ut "snällt" är filtret ok, tvekar den är det dags att byta. Så efter 8 år var det dags att byta bränslefilterna. Fick tipset av en erfaren diselmotor-gubbe som jobbat med dieslar i > 35 år. Denna metod rekommenderas inte av filtertillverkarna som helst ser att du byter "ofta". Ditt råd var enkelt o praktiskt Lasse. Jag tillhör också den grupp som anser att motortillverkarna ibland överdriver servicebehovet för att få sälja (ofta dyra) underhållskomponenter. Sen vill jag förtydliga för dem som läser den här tråden och inte är så motorkunniga att det som skrivits här handlat om bränslefilter. För oljefilter så fungerar det inte på samma sätt utan där är det viktigt att byta i samband med oljebyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 2 Oktober , 2014 Några ggr per år kör jag motorn på maxvarv under längre tid. Vvarvar den ut "snällt" är filtret ok, tvekar den är det dags att byta. Så efter 8 år var det dags att byta bränslefilterna. Fick tipset av en erfaren diselmotor-gubbe som jobbat med dieslar i > 35 år. Denna metod rekommenderas inte av filtertillverkarna som helst ser att du byter "ofta". Ditt råd var enkelt o praktiskt Lasse. Jag tillhör också den grupp som anser att motortillverkarna ibland överdriver servicebehovet för att få sälja (ofta dyra) underhållskomponenter. Sen vill jag förtydliga för dem som läser den här tråden och inte är så motorkunniga att det som skrivits här handlat om bränslefilter. För oljefilter så fungerar det inte på samma sätt utan där är det viktigt att byta i samband med oljebyte. Kan du förklara hur det skiljer sig mellan filtrering av olja och bränsle. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 2 Oktober , 2014 Jag tänker mig, fel eller ej, att oljan ju går runt så om den nya fina oljan går genom ett gammalt filter så smittas oljan... Typ? Antagligen onödigt det med.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 2 Oktober , 2014 Några ggr per år kör jag motorn på maxvarv under längre tid. Vvarvar den ut "snällt" är filtret ok, tvekar den är det dags att byta. Så efter 8 år var det dags att byta bränslefilterna. Fick tipset av en erfaren diselmotor-gubbe som jobbat med dieslar i > 35 år. Denna metod rekommenderas inte av filtertillverkarna som helst ser att du byter "ofta". Ditt råd var enkelt o praktiskt Lasse. Jag tillhör också den grupp som anser att motortillverkarna ibland överdriver servicebehovet för att få sälja (ofta dyra) underhållskomponenter. Sen vill jag förtydliga för dem som läser den här tråden och inte är så motorkunniga att det som skrivits här handlat om bränslefilter. För oljefilter så fungerar det inte på samma sätt utan där är det viktigt att byta i samband med oljebyte. Kan du förklara hur det skiljer sig mellan filtrering av olja och bränsle. När/om bränslefiltret börjar bli igentäppt så går motorn sämre och orkar inte varva ut fullt som Lasse-L beskriver det. Med största sannolikhet så kommer du att märka det och kunna byta filter. När/om oljefiltret blir igentäppt så fortsätter motorn att gå (det finns en överströmningsventil inbyggd i oljefilter). Du kommer sannolikt inte att märka att oljan passerar genom överströmningsventilen. Motoroljan filtreras/renas inte på rätt sätt. Du kan få oreparerbara skador inne i motorn och i värsta fall så skär motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 2 Oktober , 2014 Jag tänker mig, fel eller ej, att oljan ju går runt så om den nya fina oljan går genom ett gammalt filter så smittas oljan... Typ? Antagligen onödigt det med.... Den volym "gammal olja" som finns i filtret är inte så stor i förhållande till den totala oljevolymen i motorn. Utspädningen blir rätt stor så av det skälet så gör den gamla oljan inte så stor skada. Problemet är att oljefiltret så småningom blir igentäppt om det inte byts regelbundet och det slutar då att fungera som filter utan oljan går genom den inbyggda säkerhetsventilen och passerar då bredvid filterdelarna inne i burken. http://motorcycleinfo.calsci.com/Filters.html Om du scrollar ner på den här sidan till "Filter bypass" så kan du läsa lite mer om överströmningsfunktionen i oljefilter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 3 Oktober , 2014 Några ggr per år kör jag motorn på maxvarv under längre tid. Vvarvar den ut "snällt" är filtret ok, tvekar den är det dags att byta. Så efter 8 år var det dags att byta bränslefilterna. Fick tipset av en erfaren diselmotor-gubbe som jobbat med dieslar i > 35 år. Denna metod rekommenderas inte av filtertillverkarna som helst ser att du byter "ofta". Ditt råd var enkelt o praktiskt Lasse. Jag tillhör också den grupp som anser att motortillverkarna ibland överdriver servicebehovet för att få sälja (ofta dyra) underhållskomponenter. Sen vill jag förtydliga för dem som läser den här tråden och inte är så motorkunniga att det som skrivits här handlat om bränslefilter. För oljefilter så fungerar det inte på samma sätt utan där är det viktigt att byta i samband med oljebyte. Kan du förklara hur det skiljer sig mellan filtrering av olja och bränsle. När/om bränslefiltret börjar bli igentäppt så går motorn sämre och orkar inte varva ut fullt som Lasse-L beskriver det. Med största sannolikhet så kommer du att märka det och kunna byta filter. När/om oljefiltret blir igentäppt så fortsätter motorn att gå (det finns en överströmningsventil inbyggd i oljefilter). Du kommer sannolikt inte att märka att oljan passerar genom överströmningsventilen. Motoroljan filtreras/renas inte på rätt sätt. Du kan få oreparerbara skador inne i motorn och i värsta fall så skär motorn. Men blir det då inte så att motorn tar det bränsle den ska ha och att bränslet i returledningen minskar till att börja med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Oktober , 2014 Jo så måste det vara. Den motorkonstruktör som gör tvärtom är nog sponsrad av en filtergabrik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Oktober , 2014 Vissa motorer har inte bränslereturen till tanken, utan överskottsbränslet går tillbaks till filtret. När det är dags att byta filter köper jag inte svindyra Volvo-Penta, utan handlar av firma som lever på att sälja filter i första hand till fiskebåtar och fartyg. Ligger i fiskhamnen Fiskebäck Gbg. Nästan halva priset mot VP original. De har oxå smörjolja i 20 L förpackning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 3 Oktober , 2014 Jag har nu googlat lite och fått lära mig att returbränslets uppgift är att kyla och smörja. Det låter ju viktigt så om det nu inte blir något returbränsle, vare sig det går tillbaka till tanken eller till filtret, missar man ju kyl och smörjfunktionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Oktober , 2014 Jag har nu googlat lite och fått lära mig att returbränslets uppgift är att kyla och smörja. Det låter ju viktigt så om det nu inte blir något returbränsle, vare sig det går tillbaka till tanken eller till filtret, missar man ju kyl och smörjfunktionen. Smörja vadå? Returbränslets mängd bestäms av vad matarpumpen levererar utöver vad motorn förbrukar. Om returen hamnar i filtret eller tanken är egalt. Kyla ja. I varmare länder monteras ibland kylare på bränslet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 4 Oktober , 2014 Det var det här jag läste: " Diesel fuel serves multiple functions when the engine is running, more than just providing a flammable fuel for combustion. It also acts as a lubricant and coolant for the extremely close-tolerance parts inside your injectors and injection pump. The fuel in a typical system of this type will recirculate either by sending the excess fuel all the way back to the engine’s fuel tank, recirculating it through the fuel injection pump, or on some engines via the engine-mounted fuel filter assembly." Menar du att det är fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Oktober , 2014 Texten är rätt, det är bränslet som smörjer. Inte returbränslet som du skrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser