mattehak 0 Postad 29 September , 2014 (redigerade) Hade problem med att motorn kokade och trodde då att det berodde på impellern i drevet jag tycker den ser lite deformerad ut men den kanske skall se ut så? Det tryckte ut vatten ur limporna så då kan det väl inte va det slutna systemet det är fel på eller? Motor: Cheva 350 med OMC Cobra drev -89 Redigerad 29 September , 2014 av mattehak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 29 September , 2014 Så ser en impeller normalt ut ja när den sitter i huset. Frågan är hur den ser ut och känns när du plockat ur den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattehak 0 Postad 30 September , 2014 Ok, tack! Den var faktiskt bytt för ett år sedan men jag trodde inte att den skulle se ut så. Så då är den nog helt ok. Då är det väl tyvärr något annat som spökar och gör att motorn kokar. Sitter det nån mer impeller eller vatttenpump på det slutna systemet tro som spökar? Vi hade av insuget i somras då motorn hade ett tickande ljud och jag fick tips om att packningarna till insuget kunde vara dåligt efter detta så kokade motorn istället. Dock så är det tickande ljudet kvar oxå så nu tror en båtmekare att det kan va en spricka i insuget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 30 September , 2014 Hej Vi hade ett liknande liknande fel på vår VP5,7 GxI. Då var det termostaten som hängt sig. //Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 September , 2014 En impeller måste man ta ut för att se skicket. Det kan vara en liten spricka i ett blad fast på insidan, som du inte ser på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 September , 2014 Ett tips är att den INTE ska se ut såhär. Klantig ägare provstartar motor på land med impeller i. Inget kylvatten. Limmar fast i impellerhuset. Efter sjösättnig ville inte motorn gå runt, men gick igång med lite extra startkablar. Förmodligen vreds då mittendelen av. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 30 September , 2014 Ett tips är att den INTE ska se ut såhär. Klantig ägare provstartar motor på land med impeller i. Inget kylvatten. Limmar fast i impellerhuset. Efter sjösättnig ville inte motorn gå runt, men gick igång med lite extra startkablar. Förmodligen vreds då mittendelen av. :-( Jag brukar smeta på matolja på impellern innan jag monterar den för att undvika att den "bränner fast" innan vattnet når upp till den. Har fungerat bra i alla år hittills. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 30 September , 2014 Tycker impellerhuset ser lite böjt och skevt ut. Annars håller jag med föregående, man måste ta ut impellern för att se skicket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 September , 2014 Glycerin är det man ska smörja impellern med. Pumphuset ser misshandlat ut men är det verkligen pumphuset och inte bara en insats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattehak 0 Postad 30 September , 2014 Jo det är nog en insats. Allt detta sitter sen i pumphuset. Själva insatsen är inte helt rund och det tror jag inte att den skall vare heller. Men tittar jag extra noga på insatsen så ser det ut som den har blivit lite extra skev. Frågan är dock om det är helt normalt att impellern "böjer" sig så här?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 30 September , 2014 Jo det är nog en insats. Allt detta sitter sen i pumphuset. Själva insatsen är inte helt rund och det tror jag inte att den skall vare heller. Men tittar jag extra noga på insatsen så ser det ut som den har blivit lite extra skev. Frågan är dock om det är helt normalt att impellern "böjer" sig så här?? Helt normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 September , 2014 skulle insatsen vara lite tilltryckt rätar den tillsig när insatsen med impeller monteras huset kall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 September , 2014 Glömde bilden. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 2 Oktober , 2014 (redigerade) Glömde bilden. :-( Men det där är väl DIN impeller, inte TS ? Det kan bli lite förvirrande om du tvärsäkert skriver att det INTE skall se ut som TS visar, och hur illa det är. Fast med en bild i ett annat inlägg. Som andra sagt - TS, ta ut impellern och först då kan du titta på den. Att den är ihoptryckt i huset/hylsan på ena sidan är helt ok för det är så den skall se ut när den sitter på plats. Tror inte det är några större fel på den impellern, i alla fall inte vad TS har visat hittills. Redigerad 2 Oktober , 2014 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattehak 0 Postad 2 Oktober , 2014 Glömde bilden. :-( Men det där är väl DIN impeller, inte TS ? Det kan bli lite förvirrande om du tvärsäkert skriver att det INTE skall se ut som TS visar, och hur illa det är. Fast med en bild i ett annat inlägg. Som andra sagt - TS, ta ut impellern och först då kan du titta på den. Att den är ihoptryckt i huset/hylsan på ena sidan är helt ok för det är så den skall se ut när den sitter på plats. Tror inte det är några större fel på den impellern, i alla fall inte vad TS har visat hittills. Impellern ser fräsch ut när jag plockar ut den. Jag trodde bara att den inte skulle vara så där böjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Oktober , 2014 Det viktiga är att titta efter små sprickor i vingarna, Böj ner dem kraftigt och kolla noga. Köp ny om det finns minsta misstanke. Sorry för att jag trasslade till det med bilden. Jag hade länkat med bilden och loggade ut direkt utan att kolla vad som kom upp i inlägget. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser