ChristerN 2 541 Postad 1 Oktober , 2014 Ser perfekta ut Mackey. Hur ska jag nu göra med min 70mm fläkt? Den blir ju lite liten för montage på en sån fläns... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 1 Oktober , 2014 Sorry, hade missat att du beställt en fläkt. Hur ser fläkten ut? Någon kan kanske komma på något bra. Kanske kan du köpa en annan fläkt? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Oktober , 2014 14.49 tror du din beställning redan packats annars gör bara en ändring enklast på telefon om det är någon av web butikerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 1 Oktober , 2014 Ringde och annulerade beställningen nyss. Inga problem. Sprang på en arbetskompis som skruvar med datorer för en timme sen och frågade om han hade några fläktar liggande. Han visade mig in i ett rum och sa -Ta här! Så jag har demonterat några fläktar av olika storlekar, bla några 70 mm. Det blev nog en 7-8 stycken totalt. Ska hem och kolla funktionen på dem nu. Några har fyra sladdar. Blå, grön, svart och gul. Någon som vet vilka färger som är plus och minus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Oktober , 2014 Svart minus Gul plus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 1 Oktober , 2014 Super! Nu har jag testat 9 fläktar, 1x60 mm, 4x70 mm och 4x90 mm mot ett 9V batteri. Alla funkar perfekt. Tror nästa steg är att beställa 2 st av de flänsar Macken länkade till. Ska sova på saken den här gången :-) . Sen tror jag att jag har några meter slang av rätt dimension liggandes så kan jag skarva på mot existerande installation. Behöver också några slangklämmor och lite kabel och skarvkontakter. Och en sån där att reglera varvtalet med. Kabel och kontakter har jag. Sen kommer jag, om allt funkar, göra en tillfällig installation och utvärdera under våren. Spännande! Tack igen för all hjälp. Kommer självklart att rapportera här hur det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 2 Oktober , 2014 Nu skall jag inte göra dig besviken, men denna typ av fläktar tappar flöde väldigt snabbt om de får jobba med mottryck. Dvs en slang med lite längd. Visst får du en aning extra blås men mest oväsen. Jag har en sådan som toafläkt, med en fläns liknande den som länkas till. Med en liten träplatta som adapter kan man få till anpassningen till fläkten. Men flödet är "sådär" trots en fläkt med duktiga prestanda - på pappret (vid friblåsande). För att få upp luftflödet - varför inte byta till 90mm slang ? Då får du dessutom plats med en areamässigt större fläkt, vilken flyttar mer luft vid lägre varvtal och har ofta större djup och fixar mottrycket bättre. De tysta datorfläktarna klarar inget mottryck alls, och de som varvar på mer och fixar mottrycket bättre vill du inte ligga och lyssna till.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 2 Oktober , 2014 (redigerade) Jag har tänkt som IngemarE också, men också att det kan vara värt att pröva med en datorfläkt. Gör något enkelt med en gammal fläkt, lite papper, några gem och lite tejp bara för att se om och hur det funkar.Att gå upp till 90 mm hjälper naturligtvis och det hjälper också väldigt mycket att använda rör istället för en "skrovlig" slang. TILLÄGG: Det hjälper inte väldigt mycket om man har en någorlunda slät kanal som inte är tilltryckt och bucklig, men det hjälper. Alternativet är en kanalfläkt, men då hittar jag bara motorrummsfläktar.198:- kr på Hjertmans.4,5 A och nästan en liter per sekund, kanske lite onödigt mycket...Vet inte om det går att få lägre varvtal på den, men det borde ju gå. Börja med att pröva med datorfläktar på enklaste vi tycker jag. Mackey PSNu blev jag inspirerad att byta ut så mycket slang som möjligt mot rör. TILLÄGG: och/eller ny slang för att få lite bättre flås... Redigerad 2 Oktober , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Oktober , 2014 Åjovars, de flyttar allt en del luft, det märks på mina friskluftfläktar som sitter i 75 mm slang med slät insida. Det märks en tydlig skillnad i båten med dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 2 Oktober , 2014 Tack för mer input. Jag har idag ingen möjlighet att byta slangen mot 90 mm eftersom den dels är dragen bakom fast monterad inredning dels går på såna ställen där det inte får plats en grövre slang. Jag hoppas att det inte är för stort mottryck i slangen. Det sitter ju faktiskt en fläkt i värmaren som blåser åt samma håll och datorfläkten ska bara förstärka detta flöde. Siktar på att ta en av de större fläktarna jag har och montera på en träskiva så jag kan anpassa monteringen till fläns-prylarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Oktober , 2014 Propellerfläktar är inte bra på tryck utan på mängd. Centrifugalfläktar däremot kan skapa tryck. Det finns sådana datorfläktar också, något lite dyrare. Men det är nog overkill här. Det går allltid att seriekoppla (inte elektriskt!) propellerfläktar för att öka trycket om det behövs. Wallas har centrifugalfläkt men Eber mm har väl propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Oktober , 2014 Tror nog ni får det extra tillskottet i luft ni behöver. Vill ni få det tystare är det bara att göra större fläns och gå upp i fläktdiameter, 120 fläktarna har ett betydligt mjukare och tystare ljud än 80. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 4 Oktober , 2014 Har idag mätt temperaturen i värmesystemet. 87 grader som mest i 90 mm slangen som sitter närmast värmaren och 75 som mest i 75 mm slangen. Tycker fläkten borde klara det även om den bara ska klara 70. Mesta delen av tiden värmaren gick idag var det mellan 60 och 64 grader där jag ska sätta fläkten. Snart är det upptagning och sen börjar den roliga meckar-säsongen! Då blir det bla isolering av slangarna på de ställen jag kommer åt och montering av en datorfläkt. Har hittat ett bra ställe att sätta den på nu. Ska bli intressant att se hur det blir! Vad avsäkrar man en sån med? Har lite svårt att uppskatta diametern på kablarna som sitter på fläkten. Funkar 2-4 A tro? Vill ju inte ha kabelbrand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Oktober , 2014 Ett enkelt sätt att kolla säkring är att ta en som är några storlekar större och göra ett korstslutningsprov. Nu behöver du inte mer än 1A men prova med 10 så har du tiofaldig säkerhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Oktober , 2014 (redigerade) Nu behöver du inte mer än 1A men prova med 10 så har du tiofaldig säkerhet. 10amp Va skyddar du då ? Säkringen! 10x12 är 120 watt dessa fläktar ligger på knappt 1-2 watt. amp står på baksidan på fläktarna dessa brukar ligga runt 0.09-0,15 amp och sladdarna är ju tunnas möjlig, när dessa fläktar ger brukar de börja låta eller fastnar de och luktar som gammal bakelit, brinner lär de inte göra. Om du vill ha större fläkt går det då inte på väggen där ventilationen mynnar ut bara bulta dit en större fläkt, och ev sätta ett snyggare skyddsgaller ? Redigerad 6 Oktober , 2014 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 6 Oktober , 2014 Säkringen skall främst skydda från kabelbrand, och får aldrig vara större än att en kortslutning längst "ut" drar säkringen före att kablarna blir onödigt varma. En annan tumregel är att säkringen väljs till dubbla normalströmmen, vilket - om elsystemet är rätt dimensionerat - vanligen hamnar under strömmen orsakad av kabelns begränsade area. För att slippa att klenaste kabeln efter säkringen sätter begränsningen när man har fallande area ju längre bort man kommer, kan en extrasäkring sättas i samband med grovleksreduktionen. T ex en hängsäkringshållare för flatstift. Att säkra fläkten med 10A ger inte "tiofaldig säkerhet". Det är åt andra hållet det blir tiofalt, nämligen en ökad risk för kabelbrand. De klena kablarna till fläkten är nämligen inte ok att säkra av med 10A. Sätt en hängsäkring på 1A istället precis vid fläkten, Biltema m.fl. har färdiga för flatstift med några dm sladd på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 23 Januari , 2015 En liten uppdatering. Hittade ett annat ställe att montera fläkten på som var lite lättare att komma åt och där det inte kommer höras så mycket in till förpiken, även om jag måste demontera en del inredning för att komma åt. Tog de fläktar jag fått och måttade och borrade nya hål på de flänsar som jag köpt från Marineonline (tack Mackey!). Kapade existerande slang och satte dit de två flänsarna med monterad fläkt emellan. Kopplade in Zalman-regulatorn på strömmen med en 1-amperes säkring emellan och sen från Zalman till fläkten. Satte en vanlig sladd-strömbrytare på strömmen in mot Zalman och klamrade fast sladden före och efter strömbrytaren på baksidan av en luck-ram så att den inte syns. Bredvid monterade jag Zalman. Det kommer ok med luft när fläkten inte är på och helt perfekt med luft när fläkten går. Är perfekt att kunna reglera luftflödet efter önskad nivå så jag kan balansera värmen i doghouse och förpik. Det här blir bra om bara fläkten håller för värmen! Fast jag har några fläktar i reserv om de inte håller så länge. Ljudvolymen är också över (=under) förväntan. I stort sett är det bara luftflödet som låter efter att jag lagt en bit liggunderlag runt fläkten. Innan jag gjorde det vibrerade det lite i skrovet. Har provkört det hela under ca 1 timme men intagsluften är ju så pass kall nu så det kanske blir problem när den blir varmare eller när fläkten får gå en hel natt. Vi får se. Känns i alla fall helt perfekt så här långt. Återkommer vidare hur det fungerar vid skarp drift! Stort tack till er alla som bidragit med tankar och idéer till detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 24 Januari , 2015 (redigerade) På sommaren, när det är för varmt , kan du kanske köra bara fläktarna utan att köra med värmaren. Redigerad 24 Januari , 2015 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 11 Juli , 2015 En uppdatering. Under denna kalla vår och första del av sommaren har fläkten fått gå en hel del och det verkar som den klarar den lite för höga temperaturen på luften i slangarna bra. Jag betraktar nu denna fråga som löst och tackar alla som engagerat sig för sina tips och synpunkter! Nu blir det varmare (hoppas jag) och möjligen kan det bli badbart så småningom även om det just där jag ligger nu bara är 12 grader i vattnet. Men nu vänder det! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser