Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
seglarfreaken

Ta upp frigolitbojar/bojar under vintern?!

Rekommendera Poster

Jag är med i ett sammanhang då vi gör det, men har börjat ifrågasätta den rutinen om man ändå inte är beredd att kolla upp kättingarna och infästningarna ordentligt inför varje ny båsäsong.

Det skulle bli komplicerat att göra det och kräva antingen en dykare eller en speciell bojbåt med kran. Översta schacklet och delen på kättingen kan man ju i alla fall kolla upp bara genom att lyfta upp bojen en bit och inspektera. Tilläggas bör att det här är bojar som används väldigt sporadiskt.

Kan frigolitbojar suga åt sig så mycket vatten att de till slut inte flyter längre?

Hur många år skulle det ta i så fall?

Hur resonerar ni i sådana här fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är med i ett sammanhang då vi gör det, men har börjat ifrågasätta den rutinen om man ändå inte är beredd att kolla upp kättingarna och infästningarna ordentligt inför varje ny båsäsong.

Det skulle bli komplicerat att göra det och kräva antingen en dykare eller en speciell bojbåt med kran. Översta schacklet och delen på kättingen kan man ju i alla fall kolla upp bara genom att lyfta upp bojen en bit och inspektera. Tilläggas bör att det här är bojar som används väldigt sporadiskt.

Kan frigolitbojar suga åt sig så mycket vatten att de till slut inte flyter längre?

Hur många år skulle det ta i så fall?

Hur resonerar ni i sådana här fall?

De blir definitivt vattensjuka så de inte går att använda. Men det tar lång tid.

För våra bombojar som tas upp under vinterhalvåret (och torkar lite) så är många nu kass efter 20-30 säsonger. Låg de i jämt så skulle det gått fortare, framförallt förstör isen bojar effektivt både inifrån och utifrån.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Kan frigolitbojar suga åt sig så mycket vatten att de till slut inte flyter längre?

2. Hur många år skulle det ta i så fall?

3. Hur resonerar ni i sådana här fall?

Dessa erfarenheter är från en hamn med lugna förhållanden, ingen genomfartstrafik under vintern utan när isen lagt sig så ligger den kvar tills islossningen.

1. Ja, men det tar rätt många år.

2. Normalt över 10 år.

3. Det blir ett visst slitage från isen på bojarna, framförallt i samband med islossningen när isen skaver. Du kommer att se att bojen efterhand blir sämre så du kommer att hinna byta innan bojen sjunker.

Det viktiga är att kolla schackeln mm under bojen varje år. Den kommer att ha rostat sönder innan bojen sjunker och då tappar du både kätting o bojsten. Använd så grov schackel du kan så tar det längre tid innan den rostat av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För länge sedan var jag hamnkapten i vår klubb. Den ligger långt in i skärgården och vi har inte många sommarplatser då medlemmarna åker någon annan stans. Lugnt läge, ingen risk för is-skjuvning alls.

När jag tillträdde frågade jag samma sak som du. Och  "de gamle" sa så här:

Långt innan bojen sjunker så har kättingen rostat en hel del. Det är bättre ekonomi att ta bytet av boj i samband med att vi byter kätting, normalt vart 5:e år. För mycket meck att ta loss bojen och lägga en lina till kättingen in till bryggan. Sa de.

Men jag är med i en bryggförening där jag bor. Öppet läge, vissa år är det stor risk för att isen för med sig bojarna. Där tar vi bort varenda boj. Men inte av skälet att de är dåliga. 

Visste man i förväg vilka år som isen inte lägger sig nämnvärt så slapp vi det….

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ta bort bojarna över vintern. Jag har bojlina från stenen upp till någon meter under bojen och när bojen rör sig så slits länkarna på kättingen och kausen på bojlinan ganska kraftigt. Sätter en liten boj med långt rep på änden av bojlinan innan jag släpper den. Då ligger bojlinan på botten och jag hittar den snabbt på våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I klubben där jag har båtarna nu ligger alla bojar kvar över vintern. Dock finns inga frigolitbojar. Men väl några andra som behöver bytas, och när det blir ett antal bojar som ser sunkiga ut, så tas ett tag och de byts ut. Med jämna mellanrum hyrs dykare in för att inspektera flytbryggornas och bojarnas förankringar.  Det är sällan något behöver bytas, men också i ett ganska skyddat läge. Ingen sjö, och vinden kommer inte åt ordentligt heller, men en svag ström genom ett smalt sund.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. 

Har sett att det ibland behövs en dykare här via forumet. 

Jag jobbar som dykare i offshoreindustrin "vindkraft" mellan mars och oktober, tyska sektorn Nordsjön. Däremellan så erbjuder jag dyktjänster till alla som behöver hjälp med att byta bojkätting, borrning och infästning av ny bojstensögla.  
Har du tappat något i vattnet så kan jag hjälpa till med att återfinna detta också, nycklar, mobil, båtmotor, ankare etc. 

Innehar yrkesdykarcertifikat och FA Skatt. 

Anders Kälfors 
akoffshorewind@gmail.com 

0701 46 90 43 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...