Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
KillerBoo

vind i seglet... rrrrritsch

Rekommendera Poster

Jahapp, så har då även jag lyckats sköra ett segel. Eller ja, det var inte duken som revs sönder utan en söm, kanske 1,5 meter eller så. Var ute på en höstsegling med svågern. 14 m/s med 18 i byarna gjorde det jobbigt att rulla in och det gick sekundsnabbt från smattret i akterliket tills jag hörde det otäcka rrrrrritssssssch. Mycket kraft i vinden :)

Upp som en apa på fördäck för att få ner trasan, givetvis trasslade det sig lite extra med den #%^&{"※§βμ¥€☆¿ CU-rullen vilket gjorde att det tog en stund att bärga seglet. Nåja, resan fick fortsätta och seglets samlades ihop för inspektion efter hemkomst idag.

Det visade sig att det inte var fullt så illa som det lät och såg ut. En söm har rivits upp, men i övrigt är seglet faktiskt helt.

Seglet i sig är inte värt att lämna in på reparation men tänkte testa symaskinen själv. Det är ju inte svårare att kasta seglet efter att ha misslyckats reparera än att kasta direkt och då kan jag i bästa fall ha seglet kvar i reserv :-)

Då infinner sig frågan, Hur gör man?

Duger en vanlig maskin?

Speciell tråd? Finns hos Hjertmans?

Raksöm? Sicksack?

Tejpa först, sy sen? Sy på förstärkning?

Det gäller alltså en tvärgående söm rätt högt upp på seglet (genua2, Maxi77)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja passa på att träna upp sykunskaperna. Det kan gå bra med en vanlig symaskin men kräver lite extra koll på nålen, tråden och trådspänningen.

Det ska finnas plats för tråden i nålens skåra. Finns inte det kan tråden skäras av. Duken är rätt hård mot tråden. Liten skåra gör också att tråden inte åker upp efter vart stygn. Då kör maskinen fast. När man vänder och kollar undersidan är det en massa öglor. Nån av dom eller flera har fastnat i skytten.

Går tråden för trögt att dra upp? Prova större nål. 110 eller 120.

Öka övertrådens bromskraft, trådspänningen. Den håller emot när vipparmen åker upp när varje stygn ska slutas och slirar tråden i bromsen blir en del av övertråden kvar på undersidan som en ögla.

Längsta stygn och dubbelsidig tejpremsa är praktiskt. Främst för att lagren inte ska glida så det blir tyg över på ovansidan. Bara att göra om.

Räcker inte trådspänningen till kan man bromsa lite extra med nåt som bromsar tråden när den lämnat trådrullen. Sydde en spruthuva till Forgusen och fick till det rätt hyfsat så småningom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sicksack förstås. Tråd köpte jag hos segelmakarn men Hjertmans kanske har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vind i seglet... rrrrritsch igen?
Jag är säker på att det går att laga ett segel själv och vist  ger det viss tillfredsställelse att vet att man har gjort det, men...

Är det värt att riskera rrrrrrrritsch igen?

Varför inte lägga en relativt liten slant på att låta en segelmakare laga seglet?

Bara en stilla undran.

TILLÄGG: Det är klart, om du har något annat att sätta upp om det händer igen så är det ju värt det.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus31 skrev: Längsta stygn och dubbelsidig tejpremsa är praktiskt. Främst för att lagren inte ska glida så det blir tyg över på ovansidan...
... Sicksack förstås.

Har knappt sett en symaskin på vykort ens men det vore kul att lära sig litet nytt, därav detta förmodligen naiva inlägg. Segelmakare använder enligt bilden nedan sicksack med flera stygn (ser ut som tre nålgenomslag i varje sick respektive varje sack) så jag filurar på om moderna symaskiner för hemmabruk kan göra likadant? Pressarfoten vandrar väl på nåt vänster synkront i sidled för att åstadkomma just sicksack? Sömtypens original var väl f.ö. endast ett genomslag/stygn per fulländad sidvandring?
Haha, nu är jag verkligen ute på djupt vatten trots trygg placering hemma i favoritstolen. :unsure:
post-86835-0-46053300-1411992587_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja...

Pressarfoten sitter stilla i sidled och nålen vandrar i sida inom det avlånga hålet i pressarfoten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är säker på att det går att laga ett segel själv och vist ger det viss tillfredsställelse att vet att man har gjort det, men...

Varför inte lägga en relativt liten slant på att låta en segelmakare laga seglet?

Bara en stilla undran.

TILLÄGG: Det är klart, om du har något annat att sätta upp om det händer igen så är det ju värt det.

Mackey

Risken för rrrritsch igen är väl det som talar emot att testa själv. Inte för ev merjobb utan mest att det var lite obehagligt att pallra sig fram på fördäck för att bärga eländet; ljudet när vinden piskade seglet fram o tbk, smällarna från riggen gjorde att det lät som om masten skulle fara i sjön närsomhelst. Vänervågorna är heller inte särskilt snälla när vinden närmar sig 14-15 m/s.

Genua 2:an är inte ett segel jag använder särskilt ofta och ligger långt ner på priolistan över grejer jag måste skaffa. Brukar köra stora genuan upp till 10-12 m/s och det är inte särskilt ofta jag är ute i kraftigare vindar än så.

Anledningen till att jag vill laga själv är att seglet är såpass gammalt o utseglat att en reparation -om än billig intill gratis- är mer el mindre meningslös. Bara fraktkostnaden f att skicka till närmsta segelmakare är för mycket i förh till seglets kondition. Jag vill helt enkelt laga seglet så det duger att limpa hem med om något skulle hända min stora genua.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag fattar.

Då har du mitt fulla stöd att pröva att sy själv.  :P

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är säker på att det går att laga ett segel själv och vist ger det viss tillfredsställelse att vet att man har gjort det, men...

Bara en stilla undran.

Mackey

Risken för rrrritsch igen är väl det som talar emot att testa själv. Inte för ev merjobb utan mest att det var lite obehagligt att pallra sig fram på fördäck för att bärga eländet; ljudet när vinden piskade seglet fram o tbk, smällarna från riggen gjorde att det lät som om masten skulle fara i sjön närsomhelst. Vänervågorna är heller inte särskilt snälla när vinden närmar sig 14-15 m/s.

Genua 2:an är inte ett segel jag använder särskilt ofta och ligger långt ner på priolistan över grejer jag måste skaffa. Brukar köra stora genuan upp till 10-12 m/s och det är inte särskilt ofta jag är ute i kraftigare vindar än så.

Anledningen till att jag vill laga själv är att seglet är såpass gammalt o utseglat att en reparation -om än billig intill gratis- är mer el mindre meningslös. Bara fraktkostnaden f att skicka till närmsta segelmakare är för mycket i förh till seglets kondition. Jag vill helt enkelt laga seglet så det duger att limpa hem med om något skulle hända min stora genua.

Fraktkostnad. Har Waernhof slutat? http://www.waernhoffsegel.se/4.html Någon gång ska du väl åt Kristinehamnhållet till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet faktiskt inte om Waernhoff är still in business. Ringde för 2 år sen o hamnade då hos Delfinsegel (har jag för mig det var). En polare lämnade dock in ett segel hos W för ett drygt år sedan, men har nåt svagt minne av att det eg skulle gått via Delfin... Jajja, hur det än är med den saken så är det knappast aktuellt stt renovera just detta segel. Däremot ska jag kolla upp om han kan sy om mitt storsegel till lösfotat under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet faktiskt inte om Waernhoff är still in business. Ringde för 2 år sen o hamnade då hos Delfinsegel (har jag för mig det var). En polare lämnade dock in ett segel hos W för ett drygt år sedan, men har nåt svagt minne av att det eg skulle gått via Delfin... Jajja, hur det än är med den saken så är det knappast aktuellt stt renovera just detta segel. Däremot ska jag kolla upp om han kan sy om mitt storsegel till lösfotat under vintern.

Annars har du ju Burelöw också http://www.skarvenmast.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...