Lorelius 11 Postad 28 September , 2014 Jag är verkligen en nybörjare på segling, men tycker att det är väldigt roligt att vara ute. I helgen seglade jag och familjen från Skärholmen till Herrestaviken och tillbaka i vår Albin 82. På tillbakavägen blåste det enligt rapporten ca 9 m/s och mer i byarna när vi var på Björköfjärden. Det var västliga vindar och vi fick en fin slör, stundtals var vi uppe i 8 knop, riktigt härligt! Vi hade genua och storsegel. (Reullgenua och rullstor). För att komma rätt i slutet av fjärden var vi tvugna att gå upp i en halvvind. Efter ett tag kom en kraftig by, i kombination med vågor från sidan. Det resulterade i en plötslig väldig lutning på båten, svårt att säga hur mycket, men mer än 45 grader, helt klart. Jag försökte då att styra så att jag skulle få vinden mer bakifrån, och på så sätt häva lutningen. Men då vi lutade så mycket hjälpte inte rodret, jag gav fullt utslag, men trycktes bara mer ned i lutningen. Det jag då gjorde var att gira max åt andra hållet, och då vände båten upp mot vinden, och på så sätt kunde jag häva lutningen. Det blev lite för mycket för oss då, så vi tog ned seglen och gick för motor tills vi kom till lugnare vatten. Mina funderingar är; 1, Borde jag sett till att reva seglen ordentligt innan vi gick över på halvvinden, för att undvika att hamna i den situation vi hamnade i? 2, Gjorde jag rätt som gick upp mot vinden för att ta mig ur situationen? 3, Finns det andra sätt att ta sig ur en liknande situation, t.ex. släppa skoten på seglen? 4, Hur pass allvarlig var situationen tror ni? Jag förstår om mina funderingar är på en väldigt basic nivå, men jag är mycket tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lorelius 11 Postad 28 September , 2014 Det ska tilläggas att vinden var väldigt byig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser