Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Lorelius

Vad gjorde jag för fel?

Rekommendera Poster

Jag är verkligen en nybörjare på segling, men tycker att det är väldigt roligt att vara ute. I helgen seglade jag och familjen från Skärholmen till Herrestaviken och tillbaka i vår Albin 82. På tillbakavägen blåste det enligt rapporten ca 9 m/s och mer i byarna när vi var på Björköfjärden. Det var västliga vindar och vi fick en fin slör, stundtals var vi uppe i 8 knop, riktigt härligt! Vi hade genua och storsegel. (Reullgenua och rullstor).

 

För att komma rätt i slutet av fjärden var vi tvugna att gå upp i en halvvind. Efter ett tag kom en kraftig by, i kombination med vågor från sidan. Det resulterade i en plötslig väldig lutning på båten, svårt att säga hur mycket, men mer än 45 grader, helt klart. Jag försökte då att  styra så att jag skulle få vinden mer bakifrån, och på så sätt häva lutningen. Men då vi lutade så mycket hjälpte inte rodret, jag gav fullt utslag, men trycktes bara mer ned i lutningen. Det jag då gjorde var att gira max åt andra hållet, och då vände båten upp mot vinden, och på så sätt kunde jag häva lutningen. Det blev lite för mycket för oss då, så vi tog ned seglen och gick för motor tills vi kom till lugnare vatten. 

 

Mina funderingar är;

1, Borde jag sett till att reva seglen ordentligt innan vi gick över på halvvinden, för att undvika att hamna i den situation vi hamnade i?

 

2, Gjorde jag rätt som gick upp mot vinden för att ta mig ur situationen?

 

3, Finns det andra sätt att ta sig ur en liknande situation, t.ex. släppa skoten på seglen? 

 

4, Hur pass allvarlig var situationen tror ni?

 

Jag förstår om mina funderingar är på en väldigt basic nivå, men jag är mycket tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning:

1. Nej

2. Ja

3. Det självklara är att lätta på skoten

4. Inte särskilt allvarligt, beroende på avståndet till land, men naturligtvis skrämmande. Båten tål mer än besättningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På undanvind är krängande kraften naturligen liten. Länsar man är det så nära noll det kan bli. Vinden från sidan ger största krängning.

 

Det kan vara bra att föröka få in genuan i lä av storen.Det kan gå rätt så lätt när den är i läge "slöfock ". Med genuan inne har du bättre kontroll. Sen på nya bogen ser du om genuan ska ut lite och storen min skas.

 

Att ta in förseglet i hård medvind kan spara på seglet. Går man upp i vind blir det mycket fladder som sliter på seglet. Ett segel som fladdrar i storm håller inte många minuter.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina funderingar är;

1, Borde jag sett till att reva seglen ordentligt innan vi gick över på halvvinden, för att undvika att hamna i den situation vi hamnade i?

 

2, Gjorde jag rätt som gick upp mot vinden för att ta mig ur situationen?

 

3, Finns det andra sätt att ta sig ur en liknande situation, t.ex. släppa skoten på seglen? 

 

4, Hur pass allvarlig var situationen tror ni?

 

Jag förstår om mina funderingar är på en väldigt basic nivå, men jag är mycket tacksam för svar.

Du borde inte behöva reva om du seglar halvvind även om det blåste mycket.

  1. Det ni skulle ha gjort är att släppa på storskoten i första hand för att minska lutningen, låt seglen fladdra lite för att minska lutningen.
  2. Både ja och nej, att gå upp i vinden är ju samma sak som att släppa på skoten. Släppa på skoten är snabbare och du kan bibehålla önskad kurs.
  3. Ja, släpp på skoten.
  4. Det är nästan omöjligt att få en båt att välta om inte vågorna är många meter höga. Det kändes säkert allvarlig, men det var det inte. Nu tror jag inte att ni lutade 45 grader, det är väldigt ovanligt att man lutar så mycket. Redan 25 grader upplevs som väldigt mycket lutning. Oavsett vilket så är det inte allvarligt så länge inte vatten i stor mängd kommer in i båten.

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går man upp i vind blir det mycket fladder som sliter på seglet. Ett segel som fladdrar i storm håller inte många minuter.

Inte ens en halv minut :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men nu var det ju inte storm...

 

Självklart ska man vara försiktig med fladder, men så mycket fladder behövs inte i halvvind för att minska lutningen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men visst startade du en tråd för bara ett tag sedan som just handlade om du/ni skulle våga er ut, segla med fullt ställ eller revat Lorelius?'

Nu vet du nog mera svaren och förmodligen insett vilka stora krafter som det handlar om när det börjar tuta i lite/ordentligt!

Tidigare seglade jag ofta S30:an med fullt ställ och krängningsmätaren passerade 30 grader på kryssen trots att jag släppte ned ledvagnen, men så "utmanande" seglar jag inte  längre! Båten är från 1976, Dacronseglen är nog ca 7 år gamla nu men är inte sönderblåsta och har fortfarande fin buk, fast jag vill som sagt inte utsätta dem och riggen för alltför stora påfrestningar. Jag hade en riktigt fräsig kryssa på Björkfjärden förra året och loggade i snitt närmare åtta knop trots att jag seglade på bara focken. Hon var väldigt välbalanserad när jag gjorde det. Men det gav lite taskig eftersmak! Akterliket har slitits hårt och gör det framför allt vid varje slag i hård vind.

Jag skulle nog ändå rekommendera att ta det lite lugnt! Börja segla rejält revat/inrullat och försök att förutse när och var det kommer att blåsa ordentligt/för mycket. Metrologerna verkar ha haft rätt idag! Man hade flaggat för kraftig byig vind och det var det även i Slagsta Marina idag.

Jag är definitivt inte något proffs på att segla i vindar över 10 m/s och brukar till och med försöka undvika det. Då går jag/vi helst för motor. Men faktum är att har man total medvind så kan man segla på bara masten. Om vi överraskas med att vinden ökar så brukar vi dra ned focken i stället för att rulla in den. Annars kan det rycka så väldigt i seglet att förliket rappar ur förstagsprofilen.Lyssna även på hur din besättning uppfattar situationen och rätta dig efter den som först ballar ur! Då ökar möjligheten att personen ifråga inte får någon taskig avsmak för att segla. Så se till att du har rejält med diesel och bra kol lpå motorn :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 82 har en rätt stor genua, storen är måttlig för båtstorleken. Det går däremot inte så bra att segla för endast storsegel. Men det finns trick, om genuan är inrullningsbar.

Med bara storen blir båten lovgirig och man får bromsa kraftigt med rodret. Men om man rullar in genuan rejält så hamnar den resterande segelytan långt fram, och balanserar storen, och då seglar båten relativt OK även i stark vind.

 

Om man alltså har seglat i slör med fulla segel och man vet att man skall gå upp mera mot vinden och/eller får ökande vind, kan man snabbt falla av nån halvminut till nära medvind och rulla in genuan halvvägs och lägga fast inrullningslinan ordentligt. Sen skotar man in och går man upp mot vinden igen, och detta brukar funka tämligen problemfritt utan lovgirighet eller andra olägenheter. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 82 har en rätt stor genua, storen är måttlig för båtstorleken. Det går däremot inte så bra att segla för endast storsegel. Men det finns trick, om genuan är inrullningsbar.

Med bara storen blir båten lovgirig och man får bromsa kraftigt med rodret. Men om man rullar in genuan rejält så hamnar den resterande segelytan långt fram, och balanserar storen, och då seglar båten relativt OK även i stark vind.

 

Om man alltså har seglat i slör med fulla segel och man vet att man skall gå upp mera mot vinden och/eller får ökande vind, kan man snabbt falla av nån halvminut till nära medvind och rulla in genuan halvvägs och lägga fast inrullningslinan ordentligt. Sen skotar man in och går man upp mot vinden igen, och detta brukar funka tämligen problemfritt utan lovgirighet eller andra olägenheter. 

Ungefär vad jag brukar göra, har en röd tejpbit på genuan som markerar sex varv inrullat, det kör jag som standard när det börjar bli för blåsigt. Kan kännas som lite mycket inrullat men oftast ökar vinden lite till.

Se bara upp och anpassa skotpunkten till det inrullade seglet, det missade jag första gången och drog sönder underliket. Trodde att det bara var att veva hem på rullen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning:

1. Nej

2. Ja

3. Det självklara är att lätta på skoten

4. Inte särskilt allvarligt, beroende på avståndet till land, men naturligtvis skrämmande. Båten tål mer än besättningen.

 

Tack så mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På undanvind är krängande kraften naturligen liten. Länsar man är det så nära noll det kan bli. Vinden från sidan ger största krängning.

 

Det kan vara bra att föröka få in genuan i lä av storen.Det kan gå rätt så lätt när den är i läge "slöfock ". Med genuan inne har du bättre kontroll. Sen på nya bogen ser du om genuan ska ut lite och storen min skas.

 

Att ta in förseglet i hård medvind kan spara på seglet. Går man upp i vind blir det mycket fladder som sliter på seglet. Ett segel som fladdrar i storm håller inte många minuter.

 

Tack, jo, det blev mycket fladder då jag gick upp mot vinden, ska ha det i åtanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mina funderingar är;

1, Borde jag sett till att reva seglen ordentligt innan vi gick över på halvvinden, för att undvika att hamna i den situation vi hamnade i?

 

2, Gjorde jag rätt som gick upp mot vinden för att ta mig ur situationen?

 

3, Finns det andra sätt att ta sig ur en liknande situation, t.ex. släppa skoten på seglen? 

 

4, Hur pass allvarlig var situationen tror ni?

 

Jag förstår om mina funderingar är på en väldigt basic nivå, men jag är mycket tacksam för svar.

Du borde inte behöva reva om du seglar halvvind även om det blåste mycket.

  1. Det ni skulle ha gjort är att släppa på storskoten i första hand för att minska lutningen, låt seglen fladdra lite för att minska lutningen.
  2. Både ja och nej, att gå upp i vinden är ju samma sak som att släppa på skoten. Släppa på skoten är snabbare och du kan bibehålla önskad kurs.
  3. Ja, släpp på skoten.
  4. Det är nästan omöjligt att få en båt att välta om inte vågorna är många meter höga. Det kändes säkert allvarlig, men det var det inte. Nu tror jag inte att ni lutade 45 grader, det är väldigt ovanligt att man lutar så mycket. Redan 25 grader upplevs som väldigt mycket lutning. Oavsett vilket så är det inte allvarligt så länge inte vatten i stor mängd kommer in i båten.

Mackey

 

 

Tack Mackey!

Det känns betryggande att läsa ditt svar! Det kändes allvarligt, men du har säkert rätt. Ska släppa på skoten nästa gång, det borde ju sitta som en reflex antar jag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men visst startade du en tråd för bara ett tag sedan som just handlade om du/ni skulle våga er ut, segla med fullt ställ eller revat Lorelius?'

Nu vet du nog mera svaren och förmodligen insett vilka stora krafter som det handlar om när det börjar tuta i lite/ordentligt!

Tidigare seglade jag ofta S30:an med fullt ställ och krängningsmätaren passerade 30 grader på kryssen trots att jag släppte ned ledvagnen, men så "utmanande" seglar jag inte  längre! Båten är från 1976, Dacronseglen är nog ca 7 år gamla nu men är inte sönderblåsta och har fortfarande fin buk, fast jag vill som sagt inte utsätta dem och riggen för alltför stora påfrestningar. Jag hade en riktigt fräsig kryssa på Björkfjärden förra året och loggade i snitt närmare åtta knop trots att jag seglade på bara focken. Hon var väldigt välbalanserad när jag gjorde det. Men det gav lite taskig eftersmak! Akterliket har slitits hårt och gör det framför allt vid varje slag i hård vind.

Jag skulle nog ändå rekommendera att ta det lite lugnt! Börja segla rejält revat/inrullat och försök att förutse när och var det kommer att blåsa ordentligt/för mycket. Metrologerna verkar ha haft rätt idag! Man hade flaggat för kraftig byig vind och det var det även i Slagsta Marina idag.

Jag är definitivt inte något proffs på att segla i vindar över 10 m/s och brukar till och med försöka undvika det. Då går jag/vi helst för motor. Men faktum är att har man total medvind så kan man segla på bara masten. Om vi överraskas med att vinden ökar så brukar vi dra ned focken i stället för att rulla in den. Annars kan det rycka så väldigt i seglet att förliket rappar ur förstagsprofilen.Lyssna även på hur din besättning uppfattar situationen och rätta dig efter den som först ballar ur! Då ökar möjligheten att personen ifråga inte får någon taskig avsmak för att segla. Så se till att du har rejält med diesel och bra kol lpå motorn :)

Jo, det stämmer bra att jag startade den tråden Seglarfreaken. Vi hade planerat denna turen ett tag och jag följde väderleksrapporten noga. Den talade om vindar i ca 8-10 m/s och upp till 18 i byarna. Jag tror nog att det var så det blev också ungefär på Björköfjärden. När vi gick mot vinden i går vågade vi inte segla. Vi hade fullt sjå med att hantera vågorna som sköljde över båten. Vi är alldeles för oerfarna för att sätta segel i det läget. Innan Björköfjärden seglade vi lite. Och på vägen hem blåste det inte fullt lika mycket, samt att det kändes lättare att gå för slör än att kryssa. Jag har ju lärt mig en sak idag; släpp skoten då det lutar för mycket! Men ska även ta till mig av dina råd att ta det lite lugnt. Ska köra mer inrullat i hårda vindar. Allt är väldigt nytt för mig, och jag håller precis på att lära känna båten och sjön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 82 har en rätt stor genua, storen är måttlig för båtstorleken. Det går däremot inte så bra att segla för endast storsegel. Men det finns trick, om genuan är inrullningsbar.

Med bara storen blir båten lovgirig och man får bromsa kraftigt med rodret. Men om man rullar in genuan rejält så hamnar den resterande segelytan långt fram, och balanserar storen, och då seglar båten relativt OK även i stark vind.

 

Om man alltså har seglat i slör med fulla segel och man vet att man skall gå upp mera mot vinden och/eller får ökande vind, kan man snabbt falla av nån halvminut till nära medvind och rulla in genuan halvvägs och lägga fast inrullningslinan ordentligt. Sen skotar man in och går man upp mot vinden igen, och detta brukar funka tämligen problemfritt utan lovgirighet eller andra olägenheter. 

Tack så mycket Seawolf!

Det här var ju ett toppentips, precis vad jag behöver! Ska prova det nästa gång! Jag upplever båten som väldigt lovgirig i starka vindar. Fick jobba hårt med rodret för att parera byarna. 

Redigerad av Lorelius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer att sätta sig i ryggmärgen också, det är bara att träna på, läs på, ställ frågor och fortsätt segla.... så sitter snart reflexerna som de ska... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Albin 82 har en rätt stor genua, storen är måttlig för båtstorleken. Det går däremot inte så bra att segla för endast storsegel. Men det finns trick, om genuan är inrullningsbar.

Med bara storen blir båten lovgirig och man får bromsa kraftigt med rodret. Men om man rullar in genuan rejält så hamnar den resterande segelytan långt fram, och balanserar storen, och då seglar båten relativt OK även i stark vind.

 

Om man alltså har seglat i slör med fulla segel och man vet att man skall gå upp mera mot vinden och/eller får ökande vind, kan man snabbt falla av nån halvminut till nära medvind och rulla in genuan halvvägs och lägga fast inrullningslinan ordentligt. Sen skotar man in och går man upp mot vinden igen, och detta brukar funka tämligen problemfritt utan lovgirighet eller andra olägenheter. 

Ungefär vad jag brukar göra, har en röd tejpbit på genuan som markerar sex varv inrullat, det kör jag som standard när det börjar bli för blåsigt. Kan kännas som lite mycket inrullat men oftast ökar vinden lite till.

Se bara upp och anpassa skotpunkten till det inrullade seglet, det missade jag första gången och drog sönder underliket. Trodde att det bara var att veva hem på rullen.

 

Tack!

Jag hängde inte riktigt med på det där med skotpunkten? Ska jag alltså flytta fram skotblocket i skotskenan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen ska du flytta fram skotpunkten, men du kan prova med att i lättare vind rulla in ett stycke och flytta skotpunkten så att hela förliket slår in samtidigt. Enklast att flytta skotpunkten på lovartsidan på kryss, göra ett slag och sedan flytta på andra sidan.

Jag flyttar fram skotpunkten maximalt, ca en meter och rullar in sex varv. Det är kanske inte optimalt men enkelt att hålla reda på och i sådan vind går båten just inte fortare om man finlirar. Sedan kan man släppa ut något varv om vinden avtar. Om man faller till slör kan man släppa ut mer och det är kanske bara till fördel då att ha skotpunkten där framme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att det blev en krävande tur. 18 m/s är inte lätt att hantera ens för vana seglare. Många väljer nog att inte gå ut alls om de hört en sådan rapport.

Nu har ni klarat av det och vet hur det kan bli.

 

Det hade nog varit lämpligt att reva både storsegel och försegel i de vindstyrkorna.

Prova att reva en gång så att ni vet hur det går till. Bäst är att reva innan man ger sig ut, det är ofta svårt att reva när man seglar och märker att det blåser för mycket. Tvärt om är lättare, dvs. att ta bort revet om det blåser för lite.

 

När man rullar in genuan ska man även flytta fram skotpunkten för att få akterlik och underlik lagom sträckta i förhållande till varandra. Om du inte flyttar fram skotpunkten blir underliket jättesträckt medan akterliket fortfarande fladdrar.

 

Om du vill läsa om segeltrim i olika vindar kan jag rekommendera Granboken, http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html

 

Det finns hur mycket som helst att lära, jag lär mig fortfarande nya saker även fast jag seglat mycket.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på det där med säkraste sättet att rulla in förseglet när det blåser mycket :Hur gör man och på vilken bog?

Har rutinerade långfärdseglare kraftigare förlik eller speciella profilstag så att de inte rappar ur?

Har Ni också varit om att förliket har rappat ur profilstaget när det blåser kraftigt?

Är det så att det bästa sättet att ta in förseglet när det blåser riktigt mycketändå är att inte rulla, utan dra ned på klassiskt vis? Fast då missar man ju rullrevningen , som skulle kunnat göra båten mindre lovgirig och istället blivit välbalanserad.

Mycket intressant tråd det här, så  nu vill jag lära mig lite mera i ämnet fast jag inte siktar på att segla i sådana förhållanden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten var min kryssfock sydd med lik för FURLEX. Jag monterade ett inre förstag och köpte en Plastimorulle till det. Där förde jag kryssfocken.

 

Det hände att kryssfocken rappade ur Plastimorullen, då likrännan på furlexrullen är klenare.

 

Om det blåste skapligt seglade jag med kryssfocken inrullad ett par varv. Har seglat en dagssegling på det sättet med enbart kryssfocken i vindar mellan 20 och 25 m/sek.

 

Nej - jag tycker inte att det bästa sättet att ta in en rullfock är att gå fram på fördäcket för att få en stor hög med löst segel på fördäcket, när det blåser småspik. Det har diskuterats säkerhet på sjön. Jag sätter liv och lem före ett ev skadat segel.

 

För min del tycker jag det går lika bra att rulla in förseglet på vilken bog som helst, även när det blåser en del ( när jag talar om att det blåser en del tala jag inte om vindar under 10 m/sek) Jag brukar försöka hålla skotet lite ansatt, men inte hårdare än att det går att rulla in för hand Skotet ett halvt varv runt skotvinchen och foten lätt på skotet.

 

Jag kommer aldrig mer att ta hem inhalningslinan med skotvinchen för att det trögar - men jag fick ju byta det ett år gamla kutterstaget till ett nytt.  :wacko:

 

Ofta blir inrullningen inte så bra de sista varven, men sånt får man fixa sedan eller när man kommer i hamn.

 

Man behöver inte sikta på förhållande när det blåser småspik. Är man ute och seglar råkar man på såna förhållande ändå.

 

Vi har ju nåt som kallas för åska. Att blixten skulle slå ner i en segelbåt är inte speciellt vanligt. Men vinden blir alla drabbade av som är ute en fin sommardag när åskvädret slår till. Då gäller det att reva snabbt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har aldrig haft problem med att förliket rappar ur, men har aldrig rullat in i hårdare vind än 16 m/s.

 

Vi tycker det funkar bäst att rulla in när vinden kommer snett framifrån, någon stans mellan halvvind och dikt bidevind. I medvind kan man ju i princip släppa skotet hur mycket som helst och ändå ha vind i seglet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rullseglet är inget bra stormsegel av förklarliga skäl. Det är ju tänkt som ett allroundsegel och har inte duk för hårdaste vindarna. Tunga dukar ger dålig fart i svag vind då seglet inte orkar lyfta till rätt form.

 

För att spara segel undviker jag fladder och vevar in då seglet är fyllt med svag vind. Inomskärs kan man passa på när vinden är som svagast. På havet och undanvind är förseglet i lä av storen och stundtals väldigt lätt att dra in.

 

Man kan passa på att dra in några varv då så finns ingen risk att seglet kryper ur likrännan.

 

Jag är inte förespråkare att gå upp i motvind och rulla in i hård vind. Det blir väldigt stort slitage på både duk och stygn och båten kan bli svår att kontrollera om rodret går i luften.

 

Har man en skön segling i hård medvind men ska in i skärgården eller ändra kurs till halvvind eller motvindsbog är det bra att minska segelytan i tid. Utan dramatik seglar man vidare med full kontroll. Storseglet har ju inte lä och är inte lika lätt att reva. Vet man att vinden kan bli hård kan man starta med revad stor. I skärgården finns många tillfällen att minska segel på läiga ställen. På havet ger alltid storen lä åt förseglet om man inte har saxade segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt storsegel är på 21 m2 och genuan på 31 m2 så storen tar inte tillräckligt mycket vind när det blåser 15 m/s.

 

Kan det vara så att man på en mastheadriggad båt lättast rullar in i lite motvind och på en partialriggad i medvind.

 

I övrigt håller jag med forgus31.

Viktigt att tänka, tål att sägas en gång till.

  • När du ska köpa segel, tala om för segelmakaren att du vill att seglet ska kunna revas på rulle när det blåser kraftigt, då anpassar de dukvikten efter det.
  • En omlikad  genua för lättvind lämpar sig inte alls att rulla in till en stormfock.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

36 och 21 kom och masterprogram med rulle på genuan och masten. Inrullning av genuan kan vi göra med vinschen. Det funkar även på kryss i lättare vindar. Man ska ju egentligen rulla in i den vind man ska segla men att lätta lite på skoten underlättar.

 

Har haft några överraskningar i medvind och styv kuling till storm. Efter att ha krängt båten så det var nära att vi ramlade överbord tar jag det lugnt innan kursändringar.

 

Att släppa på skoten blir plan B som ju alltid fungerar och går snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För min del tycker jag det går lika bra att rulla in förseglet på vilken bog som helst, även när det blåser en del ( när jag talar om att det blåser en del tala jag inte om vindar under 10 m/sek) Jag brukar försöka hålla skotet lite ansatt, men inte hårdare än att det går att rulla in för hand Skotet ett halvt varv runt skotvinchen och foten lätt på skotet.

 

Jag kommer aldrig mer att ta hem inhalningslinan med skotvinchen för att det trögar - men jag fick ju byta det ett år gamla kutterstaget till ett nytt.  :wacko:

 

Ofta blir inrullningen inte så bra de sista varven, men sånt får man fixa sedan eller när man kommer i hamn.

 

 

Jag känner igen det här Toaen och tror ibland att motståndet när man rullar in förseglet kan ha lite att göra med om man har smörjt upp rullen eller inte: Jag har en klassisk Furlexvariant och måste tyvärr medge att jag inte har smörjt in/fettat? in den :(

Visst finns det en liten vit plastskruv inne på navet som man ska skruva bort och häller in lite olja där? Har till och med för mig att det följde med en liten flaska med specialolja.

Men frågan är om en välsmord rulle hindrar att det slirar vilket till slut innebär att man inte kan rulla in hela förseglet längre.

Känner ni igen det här? Kan man göra något åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jag känner igen det här Toaen och tror ibland att motståndet när man rullar in förseglet kan ha lite att göra med om man har smörjt upp rullen eller inte: Jag har en klassisk Furlexvariant och måste tyvärr medge att jag inte har smörjt in/fettat? in den :(

Visst finns det en liten vit plastskruv inne på navet som man ska skruva bort och häller in lite olja där? Har till och med för mig att det följde med en liten flaska med specialolja.

Men frågan är om en välsmord rulle hindrar att det slirar vilket till slut innebär att man inte kan rulla in hela förseglet längre.

Känner ni igen det här? Kan man göra något åt det?

 

 

Jag tror inte att du förstod det kryptiska i det jag skrev.

 

Att det inte gick att rulla in min kryssfock som satt på kutterstaget, berodde på att jag glömt att montera en falledare så att fallet fick rätt vinkel i förhållande till staget. Fallet fastnade i staget och lindade sig runt och jag drog på så sätt av det 5 mm grova kutterstaget. 

 

Jag skulle gått in till den närmsta klättringsbara mastkranen jag då kände till - på Ökerö - på väg till Danmark. Blev dock tvungen att skyndsamt gå in till Göteborg och då glömde jag uppsöka en mastkran för att montera bygel.

 

Det man inte har i huvudet - drabbar en nån annan stans - ofta benen. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Jag känner igen det här Toaen och tror ibland att motståndet när man rullar in förseglet kan ha lite att göra med om man har smörjt upp rullen eller inte: Jag har en klassisk Furlexvariant och måste tyvärr medge att jag inte har smörjt in/fettat? in den :(

Visst finns det en liten vit plastskruv inne på navet som man ska skruva bort och häller in lite olja där? Har till och med för mig att det följde med en liten flaska med specialolja.

Men frågan är om en välsmord rulle hindrar att det slirar vilket till slut innebär att man inte kan rulla in hela förseglet längre.

Känner ni igen det här? Kan man göra något åt det?

 

 

Jag tror inte att du förstod det kryptiska i det jag skrev.

 

Att det inte gick att rulla in min kryssfock som satt på kutterstaget, berodde på att jag glömt att montera en falledare så att fallet fick rätt vinkel i förhållande till staget. Fallet fastnade i staget och lindade sig runt och jag drog på så sätt av det 5 mm grova kutterstaget. 

 

Jag skulle gått in till den närmsta klättringsbara mastkranen jag då kände till - på Ökerö - på väg till Danmark. Blev dock tvungen att skyndsamt gå in till Göteborg och då glömde jag uppsöka en mastkran för att montera bygel.

 

Det man inte har i huvudet - drabbar en nån annan stans - ofta benen. ;)

 

 

Ja Förlåt! Nu är jag helt med Toaen!

Jag kommer ihåg att man skrev om betydelsen av falledarens vinkel i monteringsbeskrivningen till Furlexen, så där blir det knas och rullar inte som det ska om man gjort fel.

Men är det verkligen den vinkeln som gör att rullen slirar och förseglet rullas in lite sämre undan för undan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget att be om förlåtelse för. 

 

Att det blir rätt vinkel är ju nå man skall se till när man monterar rullen. Monterar man då - som jag - rullen på kuttertaget när masten var riggad och klar och man tror att man har 50 distansminuter till närmsta klättringsbara mastkran är det lätt att glömma bygeln.

 

Har i efterhand kommit på att det finns en klättringsbar mastkran 7-8 distansminuter hemmifrån

 

Jag tror för min del att genuan blir slarvigt inrullad när jag skall göra det snabbt och bara måste ha bort den. Det är ju alltid när det blåser mycket och det är så mycket annat som är viktigt.

 

Jag har dessutom inte nån pedantisk läggning. I ett sånt läge i snålblåsten bryr jag mig inte om, om genuan inte blir perfekt upprullad. Det får jag fixa senare, när det blir lite lugnare.

 

Jag seglar nästan alltid själv och då är det många saker som skall fixas på kort tid.

 

En dag när det blåser några få sekundmeter  :ph34r: då har man ju gott om tid och då blir alltid genuan ordentligt ihoprullad.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...