Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
mrlavin

Glykol med spolmuff eller hälla i blocket - en gång för alla?

Rekommendera Poster

Det här har ju diskuterats i leda, men jag tycker det verkar vara 50/50 hur folk gör med vinterkonservering av sina motorer. Jag blir inte riktigt klok på varför inte alla helt enkelt plockar bort termostaten och fyller blocket med glykol?

 

Borde vara absolut enklast. Men eftersom alla inte gör så finns det bevisligen en hake. Trots detta är det ändå denna metod min Mercruiser service manual rekommenderar.

 

Så jag frågar rakt ut med min specifika motor som utgångspunkt istället:

 

Ni som har en SJÖvattenkyld Mercruiser v8 med 3-punktsdränering, hur gör ni?

Spolmuff och kör igenom glykolen, eller häller i blocket?

Redigerad av mrlavin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa motorer har oljekylare och bränslekylare, som måste frostskyddas. På en del motorer måste man frostskydda insugen också. Sen är ju motorkonservering lite mer än att bara skydda motorn från sönderfrysning. Cylindrar och bränslesystem bör skyddas från korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag fyller i alla slangarna till temostathuset med glykol, häller tills motorn och limporna är fulla, då rinner det även bakvägen genom bl.a. oljekyl mm. Jag är dock noga med att tömma motorn på vatten innan.

 

//Peter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera olika sätt att fylla glykol men det viktigaste är att först tömma blocket och limporna på allt vatten en v8 rymmer närmare 10l vatten. Så även om det är trångt så in i bängen se till att hitta dräneringspluggarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 6.2L från 2005. Den rymmer enligt Mercruiser-dokumentationen 20 liter vatten. Så 12 liter glykol med ca 40% spädning borde räcka.

 

Hittils är det 2-0 till att hälla i glykol genom termostathuset. Jag undrar om det här med att köra glykol genom spolmuff är en kvarleva från äldre motorer som saknar enkla sätt att dränera motorn.

 

Jag tänkte göra så här i alla fall:

 

1. Spola rent motorn med färskvatten via spolmuff ett par minuter

2. Blanda 5 dl "fog-cocktail" med 2-taktsolja och hälla i cool filter-modulen

3. Kör motorn ytterligare en stund tills det börjar ryka

4. Tömma blocket genom att lossa 3 blåa pluggar samt vent-pluggen på termostathuset

5. Lossa termostathuset samt de 3 slangarna och hälla glykol i alltihopa tills det svämmar över

 

På våren sen tappa ur glykolen igen och återanvända nästa vinter. 

 

(edit: jag lovar att rapportera i den här tråden ifall blocket skulle få frysskador, så att ingen annan gör likadant med hopp om att det fungerade)

Redigerad av mrlavin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med spolmuff gäller det att motorn först körs varm så termostaten öppnar fullt. Missar man det finns risk att glykolen inte kommer in ordentligt i blocket. Att hälla via slangarna som sitter vid termostaten fyller man upp hela blocket, limpor och knän samt eventuella oljekylare. Enkelt och utan risk att bränna impellern. 

 

//Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn först töms så behöver inte termostaten öppna för att det ska komma in glykolblandning överallt. Motorn fylls bakvägen. Detta funkar även om man kör med muff.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag gjorde så att jag först tömde blocket och limporna på vatten och sen kopplade jag en slang till glykoldunken och körde in det med spolmuff, det är då det enklaste tycker jag iaf :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, förra året fyllde jag med spolmuff men det verkar ju helt klart mkt enklare tänker jag att fylla allt genom slangarna. Men... vilka slangar är det som ni häller i glykollösningen i?

 

Om man bara häller ner i termostathuset så får man väl inte ut nån glykol till limporna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nyligen bytt båt till en Chaparral 276 med 8,1 l v8. Har haft båt med mindre motor och rak axel tidigare. Min tanke betr vinterkonserveringen är att först spola ur motorn med färskvatten via ett spolmunstycke som sitter på motorn och därefter hänga en sk drevsäck över drevet. Säcken rymmer 40 l. Tänkte fylla säcken med ca 60/40 glykolblandning och sen låta motorn gå tills termostaten öppnar. Då bör jag ha glykolblandning i hela motorn, limpor, oljekylare etc. Jag kommer sen att tappa säckens innehåll på dunk. Nästa vinter återanvänder jag blandningen med en tillsats på ca 5 l ny glykol pga utspädningen.

Vad tror ni om den metoden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar nog, men för att vara på den säkra sidan så töm motorn på vatten före glykolkörningen.

 

//peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör igenom med muffen 50/50 ca 35 liter blandning tills dess att allt vatten som kommer ut är grönt. Då har motorn fått arbetstemperatur. Kollar i slangarna till varmvatten beredaren att det är grönt. Har gjort så nu i 3 år. Enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man trycker in glykolblandning genom spolmuffen med en pump tills det kommer ut glykolblandning, behöver man överhuvudtaget starta motorn då? Eller kommer impellern att stoppa flödet om motorn inte går. Givet att man tömmer motor och limpor på vatten först.

Funderar på att göra så via en drevsäck, med eller utan motorn igång. Då kan jag kolla fryspunkten med en glykolprovare på blandningen jag har i säcken när jag kört "runt" blandningen ett tag.

Vilka pluggar måste jag öppna på motorn (8,1 l Penta) för att tömma den på vatten och var sitter dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ytterligare fundering har jag ändrat till att använda spolmuff-metoden för konservering trots allt.

 

Det var kommentaren ovan om varmvattenberedaren som avgjorde saken. Den kommer med denna metod att bli konserverad "på köpet". Även det faktum att man slipper tänka på eventuella slangar man kanske glömmer tömma etc är en fördel.

 

Jag sätter en stor balja under drevet, stoppar i en dränkbar pump (från Biltema exempelvis), kopplar upp till spolmuffen och kör.

 

Tack alla för input! Återkommer senare med bilder på hur det såg ut "in-action" till slut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapar tråden med en ny specifik inriktning  :D

 

Ni som kör SÖTvattenkyld Mercruiser, hur gör ni?

 

Jag har en sötvattenkyld 4,3 MPI och är lockad av att slippa mufferiet av följande skäl:

-Motorn är lättdränerad med både luftpump och 3 point drain

-Jag har dubbla sjövattenpickuper (en i Alpha-drevet, en genom skrovet)

-Båten står på varv utan omedelbar närhet till vatten

-Jag har ingen varmvattenberedare etc.

-Jag bor inte i villa och har därmed inte ens en trädgårdsslang att tillgå i utgångsläget. Alla anslutningar måste införskaffas specifikt för konservering. 

 

Tanken på att slippa koppla upp ett dubbeldunksystem och fixa slangar med lämpliga anslutningar och dimensioner - alternativt kombinera dunk och köpa drevsäck (världens dyraste produkt sett till funktion?) är lockande.

 

Tänkte isf fogga det sista jag gör i sjön (sötvatten). Olja och oljefilter är nybytta. Bränslefilter byter jag på land efter foggningen.

 

Dränerar isf först med luftpump, dubbelkollar med 3 point drain (mest av nyfikenhet för att se hur effektiv pumpdräneringen är), tänkte tappa på glykol på avgående anslutningar från värmeväxlaren till avgaslimporna och sedan kontrollera avtappningarna både SB och BB... men det känns lite som jag missar något. Typ styrservokylningen? Men det borde väl isf bara vara att tappa på "bakvägen" från värmeväxlaren?

 

Så vad säger ni? Är jag ute och cyklar?  :)

 

(Å andra sidan måste jag väl likförbannat ordna med dubbelkylning till våren vid avkonservering. Inte toksugen på att sjösätta med ostartad motor.... )

 

post-105246-0-76025600-1412267878_thumb.jpg

Redigerad av Ljusdans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2014-10-01 vid 20:58 skrev viza:

Om man trycker in glykolblandning genom spolmuffen med en pump tills det kommer ut glykolblandning, behöver man överhuvudtaget starta motorn då? Eller kommer impellern att stoppa flödet om motorn inte går. Givet att man tömmer motor och limpor på vatten först.

Funderar på att göra så via en drevsäck, med eller utan motorn igång. Då kan jag kolla fryspunkten med en glykolprovare på blandningen jag har i säcken när jag kört "runt" blandningen ett tag.

Vilka pluggar måste jag öppna på motorn (8,1 l Penta) för att tömma den på vatten och var sitter dom.

Svarar mig själv. Konserverade med drevsäck, 25 l glykolblandning och en länspump i botten på säcken kopplad till drevet med spolmuff. Hade spolat med rent vatten och sen dränerat motorn först. Körde motorn tills tempmätaren visade normal arbetstemp. Säkert 10-15 min. Vattnet i säcken var ordentligt varmt. Alla slangar var varma, även vattnet i beredaren. Jättesmidigt gick det. Slaskade ut en del, men har väl 20 l kvar till nästa år. Måste då fylla på med ren glykol eftersom det spätts ut en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Gen III Cool Fuel filter i min Mercruiser MPI; och då jag inte vill fogga genom att spraya genom luftintaget tänkte jag följa service manualen och koppla in en extern bränsletank med mixen i. Känns enklare än att skruva loss filterkåpan. Måste bara inhandla delar först så tanken kan kopplas in men återkommer till det.

 

Här är en snabb referenstabell för hur man ska blanda denna mix, enligt Mercruisers servicemanual:

 

fuelstabilisecalc.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2014-10-08 vid 18:32 skrev viza:

 

  2014-10-01 vid 20:58 skrev viza:

Om man trycker in glykolblandning genom spolmuffen med en pump tills det kommer ut glykolblandning, behöver man överhuvudtaget starta motorn då? Eller kommer impellern att stoppa flödet om motorn inte går. Givet att man tömmer motor och limpor på vatten först.

Funderar på att göra så via en drevsäck, med eller utan motorn igång. Då kan jag kolla fryspunkten med en glykolprovare på blandningen jag har i säcken när jag kört "runt" blandningen ett tag.

Vilka pluggar måste jag öppna på motorn (8,1 l Penta) för att tömma den på vatten och var sitter dom.

Svarar mig själv. Konserverade med drevsäck, 25 l glykolblandning och en länspump i botten på säcken kopplad till drevet med spolmuff. Hade spolat med rent vatten och sen dränerat motorn först. Körde motorn tills tempmätaren visade normal arbetstemp. Säkert 10-15 min. Vattnet i säcken var ordentligt varmt. Alla slangar var varma, även vattnet i beredaren. Jättesmidigt gick det. Slaskade ut en del, men har väl 20 l kvar till nästa år. Måste då fylla på med ren glykol eftersom det spätts ut en del.

 

 

Exakt samma metod som jag använde i höst. Tycker det fungerade otroligt bra. Inget slaskande alls och man kan lugnt låta motorn gå en bra stund utan att oroa sig för att det ska gå torrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt 2 blå plastpåsar på Ikea (2x5kr) och skall sätta det på drevet, utan propeller. Sedan fyller jag säcken med glykolblandning och startar motorn :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2014-10-09 vid 14:58 skrev Seawing:

Jag har köpt 2 blå plastpåsar på Ikea (2x5kr) och skall sätta det på drevet, utan propeller. Sedan fyller jag säcken med glykolblandning och startar motorn :)

 

Utmaningen är att få utgående kylvatten att komma tillbaka till påsen. Enda anledningen till att jag använder drevsäck är att den fångar upp det utgående vattnet helt utan spill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insåg just att jag kan ha gjort ett fatalt misstag i konserveringen av min mercruiser.

 

Med mantrat "luft fryser inte" bestämde jag mig att tappa ur all glykol ur blocket och för säkerhetsskull lämna en luftventil öppen ifall att det omöjliga skulle ske.

 

Detta borde ju dock vara rena paradiset för vår vän rosten? Salt som ligger kvar och lurar i kanalerna, fri tillströmning av luft.

 

Vad tror ni?

 

Min plan är iaf att snarast möjligt fylla blocket med glykol och täppa igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar ja. Luft är inte bra då rostar det snabbare.

 

Detta ämne (hur man bäst vinterkonserverar) avhandlas ju varje år på de flesta forum. Jag har varit i kontakt med auktoriserade verkstäder för både Mercruiser samt Penta här på västkusten och de har samtliga sagt att dom använder spolmuff på drev efter att dom först har tömt block samt limpor på vatten.

 

Själv har jag ett alpha drev med en sjövattenskyld V8 och jag har alltid gjort enligt följande:

 

Varmkört motorn i ungefär 10-12 min på tomgång med spolmuff och vanligt vatten (detta för att försöka rensa ut så mkt salt som möjligt ur systemet.)

 

Därefter har jag kopplat på en 50/50 blandning glykol och vatten. Brukar blanda till ca 32 liter vilket innebär att jag behöver 4 st 4 liters glykoldunkar. dessa köper jag på Sea sea som brukar ha bra pris. Brukar bara gå i ca 20 liter innan det börjar komma ut ur avgaserna men jag gillar att ha lite extra samt köra igenom lite extra då jag hört att det smörjer systemet fint.

 

Detta tillvägagångssätt använder jag och det funkar för smidigt för mig iaf.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpar du in glykolen i spolmuffen eller placera du dunken högt och låter självtrycket göra jobbet?

  2014-12-04 vid 10:34 skrev patflemming:

Svar ja. Luft är inte bra då rostar det snabbare.

 

Detta ämne (hur man bäst vinterkonserverar) avhandlas ju varje år på de flesta forum. Jag har varit i kontakt med auktoriserade verkstäder för både Mercruiser samt Penta här på västkusten och de har samtliga sagt att dom använder spolmuff på drev efter att dom först har tömt block samt limpor på vatten.

 

Själv har jag ett alpha drev med en sjövattenskyld V8 och jag har alltid gjort enligt följande:

 

Varmkört motorn i ungefär 10-12 min på tomgång med spolmuff och vanligt vatten (detta för att försöka rensa ut så mkt salt som möjligt ur systemet.)

 

Därefter har jag kopplat på en 50/50 blandning glykol och vatten. Brukar blanda till ca 32 liter vilket innebär att jag behöver 4 st 4 liters glykoldunkar. dessa köper jag på Sea sea som brukar ha bra pris. Brukar bara gå i ca 20 liter innan det börjar komma ut ur avgaserna men jag gillar att ha lite extra samt köra igenom lite extra då jag hört att det smörjer systemet fint.

 

Detta tillvägagångssätt använder jag och det funkar för smidigt för mig iaf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2014-12-04 vid 10:34 skrev patflemming:

Svar ja. Luft är inte bra då rostar det snabbare.

 

Detta ämne (hur man bäst vinterkonserverar) avhandlas ju varje år på de flesta forum. Jag har varit i kontakt med auktoriserade verkstäder för både Mercruiser samt Penta här på västkusten och de har samtliga sagt att dom använder spolmuff på drev efter att dom först har tömt block samt limpor på vatten.

 

Själv har jag ett alpha drev med en sjövattenskyld V8 och jag har alltid gjort enligt följande:

 

Varmkört motorn i ungefär 10-12 min på tomgång med spolmuff och vanligt vatten (detta för att försöka rensa ut så mkt salt som möjligt ur systemet.)

 

Därefter har jag kopplat på en 50/50 blandning glykol och vatten. Brukar blanda till ca 32 liter vilket innebär att jag behöver 4 st 4 liters glykoldunkar. dessa köper jag på Sea sea som brukar ha bra pris. Brukar bara gå i ca 20 liter innan det börjar komma ut ur avgaserna men jag gillar att ha lite extra samt köra igenom lite extra då jag hört att det smörjer systemet fint.

 

Detta tillvägagångssätt använder jag och det funkar för smidigt för mig iaf.

 

 

Inser att detta är en riktigt gammal tråd men gör ett försök att bumpa ändå. Jag blir nämligen lite brydd när jag ser att du får in 20L i din 5.0 v8 och undrar om jag själv gjort något fel när jag konserverat min.

 

Jag har en sjövattenkyld Mercruiser 5.0 TKS (förgasare) och har gjort enl följande:

1. Ta loss alla fem blå dräneringspluggar på motorn, på detta sätt fick jag ut ungefär 10-11L sjövatten

2. Blanda ~20L glykolblandning i dunk kopplad med trädgårdsslang till spolmuff

3. Lägg dunken högt ovanför drevet och kör motorn tills dunken är tom

 

efter att jag gjort detta hade jag ca. 9L glykolblandning i drevsäcken, dvs vätska som passerat genom motorn och spolats ut i drevsäcken. 

 

Det jag undrar är alltså om jag gjort något fel då ”bara” 11L glykolblandning stannade i motorn eller om allt är som det ska?

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte uppgiften i inlägget gäller enbart själva motorn. Innan man ser glykolvattnet i avgaserna (som det faktiskt står) skall det ha passerat avgassystemet också. På min båt är det t ex en rejäl "tunna" till ljuddämpare och sedan totalt 3m 4"-slang innan det är ute.

 

Så beroende på var man tittar, hur avgasanordningen ser ut o.s.v. kan det gå åt olika mycket extra vatten - utöver det som är i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...