Motorkryssare 1 Postad 28 September , 2014 (redigerade) Hej! En liten fråga hur gör ni? Förra året tog jag hem ALLT från båten, all textil + all talrikar, muggar glas + bestick, m.m I år funderar jag på att ta hem hela servisen maskindiska allt och sedan förvara det i båten... Tar givetvis hem all textil.... Hur gör ni??? Redigerad 28 September , 2014 av Motorkryssare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 28 September , 2014 Jag tar bara hem kapellet och sängkläderna eftersom de ska tvättas. Allt annat får vara kvar. Textilier förvaras luftigt med dynorna på högkant och andra hängande. Pressenningen helt öppen på kortsidorna och rufflucka och dörr öppna under vintern. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 28 September , 2014 Allt hårt får vara kvar och allt mjukt tar vi hem. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 28 September , 2014 Jag har också oftast tagit hem allt, inkl porslin, bestick, textiler, flytvästar, lös elektronik, kapell. Det är oslagbart att ha en båt utan massa oxiderade och fuktmärkta prylar på våren, så kan man lasta in fräscha grejer istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 29 September , 2014 Här är det rubbet hem! Började med lite mindre grejer igår och fortsätter under veckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 29 September , 2014 Städa ur hela båten ordentligt med vanligt rengöringsmedel så blir det mindre gosaker för möglet att leva på. Många säger att JIF är extra bra för att slippa mögel, inte vet jag. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 29 September , 2014 Jag hyr ett 1kvm förråd hos shurgard där får jag in all känslig inredning som segel elektronik köksutrustning dynor tampar, ja i prinsip allt löst men då är det BYST dörren bågnar o spänner, en mygga skulle tycka det är trångt. Kostar visserligen en slant men allt ligger torrt varmt o bevakat mellan okt-feb/mars Den som funderar på likn grej tänk på att m egen hem försäkr+ båtförsäkring slipper du deras försäkring vilket bli ngt billigare Så gör jag varje höst Med vänlig hälsning FACIL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 30 September , 2014 Tar hem madrasser, sängkläder, mattor dynor. Dvs allt mjukt även segel. Tar även hem saker med större värde. Elektronik, böcker. Reservdelar som inte tar skada av minusgrader får vara kvar. Köksgrejor och servis får vara kvar, men till våren tar jag hem allt och kör i diskmaskin inför säsongen. Slipar även köksknivarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gurks 3 Postad 30 September , 2014 Jag tar också hem allt som är mjukt. Dessutom så tar jag hem det som kan vara stöldbegärligt och inte är fast monterat. Hustrun gillar visserligen inte att källaren blir full av en massa båtprylar men jag är övertygad att textilierna mår bättre i källaren än i båten under vintern. Jag tvättar också båten invändigt med något vanligt tvättmedel som används hemma i t ex köket. En fördel med tvättandet är att jag alltid hittar något som inte borde vara kvar som t ex en gammal strumpa och en fuktig handduk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 September , 2014 (redigerade) Har platsbrist så jag brukar låta allt var kvar tom använda fordonen som förvaring Städning ev med lite rödsprit på kök och bordsytor . Även husbilen får ha allt kvar, något år har de varit ute hela vintern men de senaste kört in dem på ett större lager som brukar hålla över nollan på vintern. Lagret luktar tyvärr pga av mögel och fuktskador, husbilen går att stänga helt och har aldrig tagit någon lukt men båten är mycket väl ventilerad så ev nu när allt luktar fräscht så får den stå ute i friska luften. De första åren stod båten alltid ute och parkerades den i norrläge så slapp man onödig kondens, söderläge var helt värdelöst. Redigerad 30 September , 2014 av Gäst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser