Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
callevs

Masta av med förstagsprofil

Rekommendera Poster

Hej alla genier! Vi bytte båt till HR26 i våras och ska nu masta av. Vi hade ingen rulle på gamla båten och jag har hört att man kan knäcka aluminiumprofilen om man gör fel. Har ni några tips. Jag undrar också hur ni brukar vinterförvara rullen. Tack på förhand! Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hissa upp masten så att profilen går att lyfta över ruffen, ta sedan och lyft den över ruffen och iland tillsammans med mastfoten, håll med armen runt hela paketet. Släpp sedan ner masten samtidigt som du går bakåt och drar i mastpaketet (inkl. rullen) Lägg sedan ner allt på bockar och saken är klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lossar och tar hem rullen över vintern för att dess tyngd inte ska belasta profilen, t.ex. om någon misslyckas med något i mastskjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns bra tips för det mesta.

http://seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

 

Vi brukar ha en person som tar hand om förstagsprofilen och föra den framåt och upp på kajen och sedan samla ihop den med masten.

 

En regel som binds fast på masten och profilen som rullen får vila på kan vara bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en grej "specialtillverkad m nedhal + shackel för lyft som löper i likrännan då kan man låta denna gå så pass högt att masten näst intill är lodrät därefter enkelt ta in mastrot + rulle till kajen o sänka hela paketet på bockar. Lika enkelt vid påmastning men i omvänd ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för bra tips. Vår mastkran ligger i ett sund med mycket yrkestrafik och svall. Det kan bli ett problem känns det som. Får väl göra det tidigt som attan på morgonen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mastar av väldigt sällan. De gångerna jag gör det - vart 4/5;e år - låter jag mobilkranen ta masten i spinnakerfallet. Jag har två förstag med var sin rulle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också ett specialtillverkat beslag till vår HR352 som vi hissar upp med storfallet i likrännan på masten. Spänner sedan fast beslaget på lagom höjd och säkrar även med en lina nedåt. Sedan bara att spänna mastkransvajern och sedan lossa alla vant och stag. Sedan hissar jag upp masten lite (masten hänger lodrätt i luften) och lyfter/drar mast och rullfock över mantåget och ned på ett par bockar.

 

Rullfocksprofilen binder jag sedan ihop med masten och förvaras i mastskjulet. Tänk bara på att masten inte ska ligga på rullfocksprofilen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Det gick bra till slut. Blir nyfiken på detta specialbeslag som löper i mastens likränna. Kan man på ett enkelt sätt fuska till ett sånt själv kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt specialbeslag är ett hemmabygge :)

 

Har ingen bild på det, men kan kanske fixa (masten ligger inpackad och klar i mastskjulet med beslaget kvar i rännan)

 

Det är iaf byggt av två dörr beslag och tre schacklar. Ingen rocket science alltså :) (Man trär in beslagen där man hänger på dörren i rännan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är ett par alternativ till mastlyftbeslag.

10363806_759500744084766_633104462904029

Alternativ 1 är mitt förslag vid enkla spridare.

 

 

Påmastning

Gör en ögla i linans ände.

Gör ett halvslag runt masten, bara ett, inte ett dubbelt halvslag, ganska nära öglan där du vill ha lyftpunkten.

Gör fast linan i nedre delen av masten, ex.vis i fästet för bommen eller något annat som med säkerhet håller.

Kroka i lyftkroken i öglan.

Lyft masten.

När masten står på plats med vant och stag så lossa linan och släpp ner lyftkroken.

Linan kommer snällt med ner, vilket är extra bra på master med dubbla spridare.

Ska man vara 1000 % säker på att få ner kroken kan man ha en extra lina i krokad så att man kan dra ner kroken.

 

Avmastning

Gör en ögla i linans ände.

Gör ett halvslag runt masten.

Kolla så att lyftpunkten kan glida upp så långt du vill utan att fastna på ev. nedre vant, lanternor etc.

Kroka i lyftkroken i öglan.

Börja lyfta och håll emot lite lagom så att halvslaget följer med upp.

När halvslaget är vid lyftpunkten så gör fast änden i masten.

Ta bort masten, beskrivs inte här...

 

Påmastning med dubbla spridare.

Alternativ 1 är lättast för att ha koll på var lyftpunkten hamnar och för att få alla vant mm på rätt sida om lyftpunkten, men även alternativ 2 fungerar.

Det som är bäst med de båda metoden är att man får en hög lyftpunkt samtidigt som man får ner lyftkroken så att man slipper klättra upp i masten.

 

Avmastning med dubbla spridare.

Alternativ 2 är lättast tycker jag, även om det går att kasta linan och fixa ett halvslag.

Kasta linan över SB spridare akterifrån.

Kasta samma ände över BB spridare förifrån.

Gör en pålstek så att du får en ögla runt masten. Tänk på att göra öglan så kort du kan, annars kanske inte kranen kan lyfta högt nog.

Kroka i lyftkroken i öglan.

Lyft till knopen är där du vill ha lyftpunkten.

Gör fast linan i nedre delen av masten, ex.vis i fästet för bommen eller något annat som med säkerhet håller.

Ta bort masten, beskrivs inte här...

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilden på mitt mastbeslag:

 

  

post-68788-0-32744500-1412229390_thumb.jpg

post-68788-0-92382700-1412229457_thumb.jpg

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar fixera rullens nedre del med en rem runt masten när den hänger i kranen, med lite sträck nedåt, då brukar den lägga sig på spridarna när jag får ner masten på mastvagnen.

När masten sedan förvaras så ska likrännan och även förstagsprofilens spår vara nedåt, pga mindre risk för frysskador. Har du kickbom med gasfjäder ska den helst förvaras stående. Med samma ände uppåt som när den sitter monterad.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild på av/påmastningsattiralj. En 5 mm järnten, i ett tidigare liv var den en del av en marschallhållare, samt 15 cm mässingsrör. Passar precis i likrännan, har fungerat med scampimast i 5-10 år utan problem. Gissar att masten väger bortåt 100 kg med allting på. Med en tyngre mast fick man väl ha ett längre rör.

post-62895-0-68823700-1413221618_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...