Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Gäst MaxSchmeling

Konsten att angöra...

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

...en brygga. Å andra sidan så är det kanske smart för man behöver ju inte så stora fendrar; hade Y-bommen varit aningen mindre så hade man inte behövt några fendrar alls...

 

 

post-102122-0-88046600-1411886620_thumb.jpg

post-102122-0-93060600-1411886636_thumb.jpg

post-102122-0-05675400-1411886698_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att komma in där utan att repa skrovet. Fendrar, i alla fall runda, har en fantastisk förmåga att rulla upp sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste när det gäller "att angöra" är att man inte är blind.

 

"Åh, ni fantastiska män

som haven bebo och bebygga"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Det är (nästan) bara här i Sverige som båtar skall med fördel förtöjas med fören mot bryggan. Medans i utlandet så är det väldigt vanligt att båtarna förtöjs med aktern längst in. 

Har sett många turister nere i gästhamnen som misslyckas med detta. Men jag kan förstå dem, det är mycket lättare (oftast) att komma i och ur båten när den är backad in mot brygga.

Så fallet ovan är väl troligtvis ett sådant fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är (nästan) bara här i Sverige som båtar skall med fördel förtöjas med fören mot bryggan. Medans i utlandet så är det väldigt vanligt att båtarna förtöjs med aktern längst in.

Har sett många turister nere i gästhamnen som misslyckas med detta. Men jag kan förstå dem, det är mycket lättare (oftast) att komma i och ur båten när den är backad in mot brygga.

Så fallet ovan är väl troligtvis ett sådant fall.

Tror TS menade att det var väldigt trångt på platsen, inte att den var backad in. Så tänkte jag i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördel att förtöja med aktern mot bryggan? Om man tvunget vill visa vad man äter och dricker så kan det vara rätt annars inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förtöjer med aktern in. Det gör det mycket lättare att gå ombord, att lasta båten och att lyfta ombord hundarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C              Dm7          G7             C     E7      Am   Ingenting är längre som förut Alla gamla sanningar är slut

För en annan som är en gammal stofil betyder angöra att man får en visuell kontakt med land

 

Man angör en kust

Anlöper en hamn

och

man lägger till vid en brygga

 

 

och

En sjömil är 7420 meter  :P

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
C              Dm7          G7             C     E7      Am   Ingenting är längre som förut Alla gamla sanningar är slut

För en annan som är en gammal stofil betyder angöra att man får en visuell kontakt med land

 

Man angör en kust

Anlöper en hamn

och

man lägger till vid en brygga

 

 

och

En sjömil är 7420 meter  :P

 

Då kan du ju "roa" dig med att slå upp ordet sjömil i SAOL också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan angöra en brygga om den är så stor att man ser den innan man ser någon annan del av kusten. Den måste vara högre än träden och bergen...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst finns det en smart praktisk lösning som man kan investera i om situationen är likadan mellan bommarna i sin hemmahamn?spänna liggunderlag eller köpa smala bryggfendrar och sätta dit.. Annars är det väl bara till att försöka ta det väldigt varsamt när man lägger till, engagera sin besättning (om man har någon) med att peta ned fendrarna utan att klämma sig och hoppas innerligt att inte vinden trycker på så mycket från sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Verkar mer en fråga om tilläggning än angöring?

 

Tyvärr (?) kan det vara samma sak nuförtiden. Språkets förflackning (eller utveckling) beroende på hur man ser på saken. Slå gärna upp ordet:

 

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

 

Det kan ju inte vara sant, den riktiga beskrivningen av ordet angöra finns ju inte ens med i SAOL.

 

Sedan håller jag med att språket "förslarvats" och att angöra i dagligt tal ofta används på samma vis som lägga till. På ett marint forum kan jag tycka att man så långt som möjligt kan försöka använda de ursprungliga betydelserna för de marina termerna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

C              Dm7          G7             C     E7      Am   Ingenting är längre som förut Alla gamla sanningar är slut

För en annan som är en gammal stofil betyder angöra att man får en visuell kontakt med land

 

Man angör en kust

Anlöper en hamn

och

man lägger till vid en brygga

 

 

och

En sjömil är 7420 meter  :P

 

Då kan du ju "roa" dig med att slå upp ordet sjömil i SAOL också...

 

SAOL och därmed stora delar av befolkningens förståelse för ett visst ord avslöjar ju inte så mycket om ordens äldre betydelse som för vissa av oss känns mer rätt.

Jag förstår vad andra menar när de säger att de angör en brygga.....men själv angör jag en kust, gärna med hjälp av en angöringsfyr, t.ex. Hanö som med sin lysvidd på 23 M belyser mer än någon enstaka brygga..... 

För egen del använder jag inte sjömil heller, även om det idag verkar vara ett godtagbart utryck för längdmåttet 1852 m . 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjömil är ju ganska välspritt sedan länge och det finns framför allt idag inget att förväxla sjömilen med.

 

Redan på 60-talat använde min far - som vissa vet har varit i båtbranschen - och hanns båtvänner sjömil för att beskriva en sträcka på 1852 m. Rätt eller fel, men begreppet har använts länge.

 

Själv använder jag distansminut som jag förkortar distans i talspråk.

"Hur många distans är det?"

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Verkar mer en fråga om tilläggning än angöring?

 

Tyvärr (?) kan det vara samma sak nuförtiden. Språkets förflackning (eller utveckling) beroende på hur man ser på saken. Slå gärna upp ordet:

 

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

 

Det kan ju inte vara sant, den riktiga beskrivningen av ordet angöra finns ju inte ens med i SAOL.

 

Sedan håller jag med att språket "förslarvats" och att angöra i dagligt tal ofta används på samma vis som lägga till. På ett marint forum kan jag tycka att man så långt som möjligt kan försöka använda de ursprungliga betydelserna för de marina termerna.

 

Mackey

 

 

Vill man förstå får man kanske fördjupa sig i ordets användning historiskt. För detta är ordboken bättre än ordlistan. Där finns följande beskrivning av angöring som alternativ 1.B. efter den du tänker på:

 

" lägga till vid (ett landningsställe, en kaj, brygga o. d.). Skeppare, hvilken inseglar till Göteborg, skall .. angöra Klippans tullstation. Tullstadga 1877, § 61. Det har händt .. att djupgående fartyg .. hängt upp sig på pålarne vid kajen, när de angjort bron hårdt och till hela fartygets längd. SD (L) 1898, nr 147, s. 4. (Under rodden) fröso vi duktigt, hvarför vi på två ställen under vägen angjorde land för att koka kaffe. C. T. MÖRNER i Turistfören. årsskr. 1898, s. 42. – bildl. o. skämt.Herr Leonard .. tog af Fredsgatan .. och ville angöra källaren) Castenhof. LUNDIN G. Sthm 12 (1880). Därs. 33."

 
 
Inte ens historiskt, åtminstone inte om man söker referenser i sent 1800-tal, behöver det alltså vara fel att använda angöra som synonym till att lägga till/göra fast i tal om sjöfart.
 
Sen finns det fler betydelser: På land har angöra använts för "att göra fast", men även för att blanda ämnen.
 
Jag har för några år sedan tjatat om ordet tamp som säkert de flesta anser är ändan på ett rep, men det kan historiskt även anses vara löst tågvirke (d.v.s. inte fast monterat som t.ex. rep och linor i en rigg) såsom ett helt vanligt förtöjningsrep.
 
MEN - jag håller med dig om att det är konstigt att inte ordlistan har med den beskrivning av angöring som du menar är den riktiga.
Redigerad av ArneRadar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

C              Dm7          G7             C     E7      Am   Ingenting är längre som förut Alla gamla sanningar är slut

För en annan som är en gammal stofil betyder angöra att man får en visuell kontakt med land

 

Man angör en kust

Anlöper en hamn

och

man lägger till vid en brygga

 

 

och

En sjömil är 7420 meter  :P

 

Då kan du ju "roa" dig med att slå upp ordet sjömil i SAOL också...

 

SAOL och därmed stora delar av befolkningens förståelse för ett visst ord avslöjar ju inte så mycket om ordens äldre betydelse som för vissa av oss känns mer rätt.

Jag förstår vad andra menar när de säger att de angör en brygga.....men själv angör jag en kust, gärna med hjälp av en angöringsfyr, t.ex. Hanö som med sin lysvidd på 23 M belyser mer än någon enstaka brygga..... 

För egen del använder jag inte sjömil heller, även om det idag verkar vara ett godtagbart utryck för längdmåttet 1852 m . 

 

 

Fast det är just det som är poängen - historiskt har många ord som vi båtfolk nu gärna vill tolka snävt haft fler betydelser, ibland har det växlat lite under århundradena, ibland dialektalt. Jag tror man kan vara lite försiktig med pekpinnar;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

C              Dm7          G7             C     E7      Am   Ingenting är längre som förut Alla gamla sanningar är slut

För en annan som är en gammal stofil betyder angöra att man får en visuell kontakt med land

 

Man angör en kust

Anlöper en hamn

och

man lägger till vid en brygga

 

 

och

En sjömil är 7420 meter  :P

 

Då kan du ju "roa" dig med att slå upp ordet sjömil i SAOL också...

 

SAOL och därmed stora delar av befolkningens förståelse för ett visst ord avslöjar ju inte så mycket om ordens äldre betydelse som för vissa av oss känns mer rätt.

Jag förstår vad andra menar när de säger att de angör en brygga.....men själv angör jag en kust, gärna med hjälp av en angöringsfyr, t.ex. Hanö som med sin lysvidd på 23 M belyser mer än någon enstaka brygga..... 

För egen del använder jag inte sjömil heller, även om det idag verkar vara ett godtagbart utryck för längdmåttet 1852 m . 

 

 

Fast det är just det som är poängen - historiskt har många ord som vi båtfolk nu gärna vill tolka snävt haft fler betydelser, ibland har det växlat lite under århundradena, ibland dialektalt. Jag tror man kan vara lite försiktig med pekpinnar;)

 

Ja så är det ju förstås. Och under min uppväxt så användes inte betydelsen att angöra om att lägga till, vilket framgår av andra inlägg att det gjorts tidigare. Jag säger inte heller att andra ska rätta sig efter hur jag använder språket, utan konstaterar mest att vi gör annorlunda.....

Och självklart är språket levande och ändrar sig över tid, så det är inget att pekpinna om....

 

Under de år jag arbetade som lärare var jag vid något tillfälle på föreläsning om språkliga frågor som hölls av den i mina ögon eminente Fredrik Lindström. Han menade i sitt föredrag att språk kan inte vara fel om mottagaren har förstått budskapet...........  men fortfarande intressant hur vi använder språket tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå förändring av betydelse i språket, undrar jag hur många som använder uttrycket "bult" när det är en maskinskruv de menar. En bult går inte att gänga fast men det går att dricka :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av experternas ordrika uttalanden ovan föreslår jag en kompromiss:

Vi tar en tamp o bultar de som inte vill angöra sin brygga med aktern först i aktern så de lär sig att lägga till rätt vid tilläggning av bryggan... :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...eller så menar man en dubbelgängad pinnbult..?

;)

Nä, vill man ha en pinnbult, får man nog be om en pinnbult.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror den tankevurpa man kanske gör ibland är att man förväxlar specifika facktermer med "vanlig" svenska. D.v.s. ett ord har flera olika användningsområden/betydelser

 

Angöra i bemärkelsen att från öppet hav närma sig land för att bestämma position kan nog betraktas som en fackterm. Annan användning, som t.ex. fästa/lägga till/förtöja är då en mer allmän eller vardaglig användning av ordet.

 

Detsamma kan säkert gälla olika former av bultar och skruvar.

 

Sen är det en annan sak när ett ords innebörd förändras över tiden. Här är väl sjömil ett exempel.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst heter det vä egentligen pinnskruv, när den är gängad?

En skruv är ju bult tills man svarvat, rullat, pressat eller skurit en gänga på densamme?

insexnyckel!!!???

=)

Inom det militära förstår man inte om någon pekar t.ex. uppåt med pekfingret... Nä hela handflatan ska hänga ihop som pekare.

Ja! vems är "ansvaret" att informationen ska tolkas så såm avsändaren menar...

 

(som, inte helt ovanligt, vanligt.... ett litet, bara litet, stickspår från ämnet)
=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he... I min ungdom pryade jag på sjöhistoriska museet. I denna utomordentligt trevliga praktik ingick arbeten i det inre av ragalskeppet Vasa. Jag minns inte allt, men däremot minns jag att Vasas ca 5500 skrovbultar var gängade:):):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vet i f-n men är det sådär trångt kan man gått kalla det parkera. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller parkera när det är kallt..

Jag parkerar alltid med aktern emot, i allafall om jag seglar själv. Mycket enklare att sätta fast snören i ringarna på bryggan då. Man slipper ju springa fram i fronten på båten.

Fast i hemmahamnen har jag byggt och fixat så et är lättparkerat mednäbben före. DÄr blir det bökigt med jollen, som normalt hänger med bakom båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar mer en fråga om tilläggning än angöring?

 

För motorbåtsfolk verkar det vara lite samma sak. De är väl aldrig så långt ut att de någonsin angör en kust. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Mycket diskuterande om termer här. Men trådrubriken anger att det handlar om "Konsten att angöra..." (underförstått: en brygga). Och konst, det har jag personligen aldrig begripit mig på, och avstår oftast från att debattera - det är så mycket en fråga om smak...konstiga figurer och så... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...