PCP-Roger 14 Postad 27 September , 2014 Bytte finbränslefilter på motorn (AD41b) och när jag skulle fylla filtret med diesel så fungerar inte handpumpen-fick spruta i dieseln med en spreyflaska i luftningshålet-. Motorn startar och går helt perfekt så min fråga är om själva handpumpen är helt skilld från matarpumpen övrigt? Och går den att reparera utan att behöva byta hela matarpumpen? //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 27 September , 2014 Har du bytt läge på vevaxeln. Om kammen som aktiverar matarpumpen hamnar fel, så går det inte att pumpa, pröva ändra läge på vevaxeln. Det är inte ovanligt att matarpumpen tappar effekt med tiden, den går inte att renovera. Köp ny kostar ca 900 kr kolla drevia. Man byter hela pumpen med handtag o allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 27 September , 2014 Aha, du fick den luftad tillslut. Och den går som den ska. Då är det med största sannolikhet inget fel på din mararpump. Antagligen stod den i fel läge (på nock) när du skulle lufta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 27 September , 2014 Aha, du fick den luftad tillslut. Och den går som den ska. Då är det med största sannolikhet inget fel på din mararpump. Antagligen stod den i fel läge (på nock) när du skulle lufta. Den går som sagt helt perfekt, tack för upplysningen om kamläget- ska prova den när jag har lyft nästa vecka. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 27 September , 2014 Ja man liksom känner när man får tryck. Känns det som att man pumpar luft så vrid vevaxeln lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 27 September , 2014 Sätt en utombordarblåsa på bränsleslangen, innan förfiltret, så är det en baggis att lufta sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 28 September , 2014 Vi har slutat helt med att lufta dessa motorer, efter filterbyte. Vi bara startar motorn. Även om vi har tömt vattenavskiljaren helt, hinner matarpumpen fylla både vattenavskiljare och filter innan motorn stannar. Om pumpen är juste. detta upptäcktes, då jag av misstag glömde lufta efter filterbyte. Man slipper mycket av slabbet med bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 28 September , 2014 Ok, ännu bättre tips. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SM0VXI 0 Postad 26 September , 2020 2014-09-28 vid 09:56 skrev Rollen: Vi har slutat helt med att lufta dessa motorer, efter filterbyte. Vi bara startar motorn. Även om vi har tömt vattenavskiljaren helt, hinner matarpumpen fylla både vattenavskiljare och filter innan motorn stannar. Om pumpen är juste. detta upptäcktes, då jag av misstag glömde lufta efter filterbyte. Man slipper mycket av slabbet med bränsle. Har du luftskruven på finfiltret öppen när du startar? Eller tar luften i vattenavskiljaren vägen någon annanstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser