Gå till innehåll
söndag 06 april 2025
forgus31

Höststormen är i faggorna

Rekommendera Poster

Var just ut och kollade till båten. Vindmätaren hade maxvind sen sista seglingen uppnått 20,0 m/s men medan vi lade på en extra tamp mot pålen i aktern mot västanvinden maxade mätarn 20,6 m/s.

Kolla båten. Förtöj för storm. Rullsegel hårt inrullat och inrullingslinan fastbunden och inte bara i skotråttan. Allt som är löst kontrollerat och surrat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

19 i byarna vid Landsort.

Ännu ganska lugnt längre norr ut.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid Nynäs var det inte så lugnt igår em/kväll i alla fall.

Har ingen vindmätare men vinden var kraftig och rejält byig. Det lugnade ner sig lite under kvällen men vid 4-tiden i morse började det igen.

Viva säger nu 18/22 vid Landsort och 10/14 Nynäs. Tittade aldrig vad Viva visade igår kväll men det känns lugnare nu.

Hursomhelst, kolla förtöjningarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart lite vindigt här nere på sydkusten oxå. Här är det dessutom ganska vanligt att vattenståndet kan skifta väldigt snabbt och rejält i samband med höstens blåsväder. Så har man förtöjningar som påverkas av skillnader i vattenståndet så krävs kanske en extra koll emellanåt.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var en sväng till Hållö i går. 

Fick en förfrågan om jag kunde ta med mig några personer till Hållö. Hämta och lämna i Bäckevikshamnen. En av passagerarna kom med bussen.

De hade nåt ärende till Kapellet på Hållö och jag har ju haft ett lönebidragsjobb  som vaktmästare i Smögens missionskyrka de två åren före min pensionering. Pastorn där är väl en av de drivande när det  gäller kapellet. Eftersom jag har båten i sjön hela året har vi varit och tittat till kapellet minst en gång var annan månad under vinterhalvåret. En uppgift som jag tydligen kommer att få även i fortsättningen - fast en ganska trevlig uppgift som jag gör med glädje. Det är gott att komma ut på sjön.

Det blåste mellan 10 och 14 m/sek. Brukar alltid lägga mig i den norra hamnen, där passagerarbåtarna lägger till - när jag är på Hållö, "i tjänsten" på vinterhalvåret. Från farleden och in till hamnen blev det rätt skaplig rullning på båten när vi gick tvärs i sjön. 

post-53310-0-32489900-1411807062_thumb.jpg

När jag lämnat av passagerarna i Bäckevikshamnen - vid Kungshamns busstation - och rundade Guleskär visade vindmätaren 18 m/sek under några minuter.  En trevlig tur. Tänkte ett tag att jag skulle rulla ut genuan och seglat, men då hade jag fått gå ut i sittbrunnen från stugvärmen i däckssalongen, och dessutom tagit på mig en jacka. Jag är allt för stor vekling för att stå ute i sittbrunnen och styra i bara T-shirt.

Hade en förfrågan att gå ut med ett par personer även i dag, men de ringde i går kväll och sa att de ställt in besöket. Prognosen hade talat om vindar upp emot 25 m/sek. 

Vi får väl hoppas att det bröllop som skall gå av stapeln i Hållö Kapell under dagen inte har blivit inställt. Fast det äktenskapet kan väl nästan betraktas som stormigt redan från början.

Enligt Utpost Hållös vindmätare blåste  det en medelvind på 17,4 m/sek sent i går kvällmed 21,9 m/sek i byarna. Nu är vinden på avtagande och vi har ett strålande solsken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...