forgus31 139 Postad 26 September , 2014 Var just ut och kollade till båten. Vindmätaren hade maxvind sen sista seglingen uppnått 20,0 m/s men medan vi lade på en extra tamp mot pålen i aktern mot västanvinden maxade mätarn 20,6 m/s. Kolla båten. Förtöj för storm. Rullsegel hårt inrullat och inrullingslinan fastbunden och inte bara i skotråttan. Allt som är löst kontrollerat och surrat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 531 Postad 26 September , 2014 19 i byarna vid Landsort. Ännu ganska lugnt längre norr ut. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 572 Postad 27 September , 2014 Vid Nynäs var det inte så lugnt igår em/kväll i alla fall. Har ingen vindmätare men vinden var kraftig och rejält byig. Det lugnade ner sig lite under kvällen men vid 4-tiden i morse började det igen. Viva säger nu 18/22 vid Landsort och 10/14 Nynäs. Tittade aldrig vad Viva visade igår kväll men det känns lugnare nu. Hursomhelst, kolla förtöjningarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 27 September , 2014 Härligt seglarväder idag. Blir en tur på Mälaren med revad stor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 27 September , 2014 Vart lite vindigt här nere på sydkusten oxå. Här är det dessutom ganska vanligt att vattenståndet kan skifta väldigt snabbt och rejält i samband med höstens blåsväder. Så har man förtöjningar som påverkas av skillnader i vattenståndet så krävs kanske en extra koll emellanåt....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 September , 2014 Var en sväng till Hållö i går. Fick en förfrågan om jag kunde ta med mig några personer till Hållö. Hämta och lämna i Bäckevikshamnen. En av passagerarna kom med bussen. De hade nåt ärende till Kapellet på Hållö och jag har ju haft ett lönebidragsjobb som vaktmästare i Smögens missionskyrka de två åren före min pensionering. Pastorn där är väl en av de drivande när det gäller kapellet. Eftersom jag har båten i sjön hela året har vi varit och tittat till kapellet minst en gång var annan månad under vinterhalvåret. En uppgift som jag tydligen kommer att få även i fortsättningen - fast en ganska trevlig uppgift som jag gör med glädje. Det är gott att komma ut på sjön. Det blåste mellan 10 och 14 m/sek. Brukar alltid lägga mig i den norra hamnen, där passagerarbåtarna lägger till - när jag är på Hållö, "i tjänsten" på vinterhalvåret. Från farleden och in till hamnen blev det rätt skaplig rullning på båten när vi gick tvärs i sjön. När jag lämnat av passagerarna i Bäckevikshamnen - vid Kungshamns busstation - och rundade Guleskär visade vindmätaren 18 m/sek under några minuter. En trevlig tur. Tänkte ett tag att jag skulle rulla ut genuan och seglat, men då hade jag fått gå ut i sittbrunnen från stugvärmen i däckssalongen, och dessutom tagit på mig en jacka. Jag är allt för stor vekling för att stå ute i sittbrunnen och styra i bara T-shirt. Hade en förfrågan att gå ut med ett par personer även i dag, men de ringde i går kväll och sa att de ställt in besöket. Prognosen hade talat om vindar upp emot 25 m/sek. Vi får väl hoppas att det bröllop som skall gå av stapeln i Hållö Kapell under dagen inte har blivit inställt. Fast det äktenskapet kan väl nästan betraktas som stormigt redan från början. http://www.hallokapell.com/ Enligt Utpost Hållös vindmätare blåste det en medelvind på 17,4 m/sek sent i går kvällmed 21,9 m/sek i byarna. Nu är vinden på avtagande och vi har ett strålande solsken. http://www.utposthallo.se/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser