Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
Skoter

Estonia 20 år

Rekommendera Poster

Det är 20 år sedan Estonia sjönk vad ska man tro om detta.

En som tydligen representerar de efterlevande och en fd anställd på sjöfartsverket samtalar och är mycket kritiska mot hur hela Estoniafrågan skötts.

Ligger det nåt i vad dom säger eller är det konspirationsteorier?

 

http://blueshift.nu/hur-regeringen-morkade-sankningen-av-ms-estonia/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker mycket på alla som hade familjemedlemmar, släktingar, vänner och arbetskamrater ombord på Estonia. Det är inte alls otroligt att många här på MG saknar någon så vi kan väl låta dem vara ifred ifrån olika funderingar och spekulationer om vad som är rätt och fel, sant och falskt så länge inget nytt  framkommer.

 

För den sakens skull ska man inte mörka katastrofen, ingen som saknar någon kommer ändå att glömma det som hänt.

 

Så tycker jag.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Underlig åsikt i frågan,

 

tycker jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag saknar ett par bekanta som försvann i samband med Estonia.

Min personliga åsikt är att det inte är nåt fuffens man försöker dölja. Jag tror att färjan sjönk på grund av dåligt underhåll och i den direkta situationen på grund av för hög fart i den grova sjön.

 

Att det blivit så mycket konstigheter runt Estonia tror jag beror på en massa uttalanden från politiker som inte över huvud taget kunnat något om sjöfart gjorde en massa uttalanden i direkt anslutning till olyckan.

 

Min första tanke var att låta fartyget ligga, och stå för det, havet har varit en begravningsplats i alla tider.

När jag väl tänkte efter så var tanken som den är fortfarande, vi lever i en tid där vi inte är begränsade av tekniska svårigheter på samma sätt som tidigare i historien. Ta upp färjan och gör en rejäl undersökning så kan vi lära oss något lite om sjösäkerhet istället för alla dessa mer eller mindre fantasifulla spekulationer....

 

Mina tankar idag går till de som mist sina allra närmaste och som egentligen aldrig fått något bra svar på vad som egentligen hände.

Tänder ett ljus för omkomna, saknade och deras anhöriga idag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Jag har själv ett förflutet från färjetrafik så jag har inte alls svårt att förstå all oro, all skräck som än idag omgärdar denna katastrof.

 

Men det finns en värre katastrof som är värre än olyckan och det är all den feghet som lade grunden till att färjan ligger kvar där än idag.

 

Twister550 har sagt det på ett fint sätt och det går inte att lägga till något mer.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som "fallet" utvecklats med diverse konspirationsteorier tycker jag också att Estonia bör bärgas -eller i alla fall undersökas noga -  för att förhoppningsvis kunna bringa klarhet i vad som hände den ödesdigra natten för 20 år sedan.

 

Sakliga diskussioner är bra, men att diskutera olika mer eller mindre fantasifulla teorier leder ingen vart.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Som "fallet" utvecklats med diverse konspirationsteorier tycker jag också att Estonia bör bärgas -eller i alla fall undersökas noga -  för att förhoppningsvis kunna bringa klarhet i vad som hände den ödesdigra natten för 20 år sedan.

 

Sakliga diskussioner är bra, men att diskutera olika mer eller mindre fantasifulla teorier leder ingen vart.

 

Mackey

 

Man letar fortfarande efter MH370 även om man kanske inser att man aldrig kommer att hitta det. Man gör det utefter aspekten att ett flygplan skall bärgas, undersökas och man vill därmed skapa klarhet i olyckan - allt för att det inte skall kunna ske igen. Hade samma koncept använts vid Estonia så hade hon idag varit bärgad, undersökt och skrotad och vi hade alla kunna få en klarhet i förloppet. Kanske stämmer den officiella teorin, kanske inte...

 

Att exempelvis fartygsvrak från olika krig har blivit skeppsgravar, det förstår jag, men en bilfärja i modern tid... Nej, det förstår inte jag.

 

Kolla länken och ta själv ställning kring den etiska frågan om skeppsgravens vara eller icke vara!

 

http://www.bbc.com/news/magazine-15031084

post-102122-0-44131700-1411887782_thumb.jpg

post-102122-0-28010400-1411887793_thumb.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Som "fallet" utvecklats med diverse konspirationsteorier tycker jag också att Estonia bör bärgas -eller i alla fall undersökas noga - för att förhoppningsvis kunna bringa klarhet i vad som hände den ödesdigra natten för 20 år sedan.

 

Sakliga diskussioner är bra, men att diskutera olika mer eller mindre fantasifulla teorier leder ingen vart.

 

Mackey

...

Att exempelvis fartygsvrak från olika krig har blivit skeppsgravar, det förstår jag, men en bilfärja i modern tid... Nej, det förstår inte jag. 

 

Kolla länken och ta själv ställning kring den etiska frågan om skeppsgravens vara eller icke vara!

...

Fortfarande svår fråga tycker jag.

 

Cirka hälften av de anhöriga till offer från estoniakatastrofen ville runt år 2000 inte att fartyget bärgades eller att kroppar togs upp. Jag vet inte vad de anhöriga tyckte omedelbart efter olyckan, men min egen gissning är att flera var för en bärgning då - innan man hunnit ta ställning till vad det skulle innebära om man inte hittade just de sina nära och kära.

 

När det gäller bärgning är det en viss skillnad att bärga ett flygplan som väger 150 ton och som tas upp i delar och ett fartyg som väger 15 000 ton eller 150 000 ton. Både svårigheterna och kostnaderna skiljer sig enormt från varandra.

 

Bärgningen - som egentligen mest är att i ytläge täta förstärka och räta upp fartyget - av Costa Concordia beräknas nu kosta upp mot 14 miljarder kronor.

 

Jag är inte säker på att vi ska bärga fartyg från havets botten bara för att det inte är tekniskt omöjligt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Så bara för att det är dyrare så skall det inte vara lika intressant att få veta sanningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cirka hälften av de anhöriga vill troligen fortfarande inte att man bärgar fartyg och kroppar.
Först och främst måste man alltså lyssna på alla anhöriga och komma fram till något som de flesta kan acceptera.

Som nummer två bör man satsa på att undersöka vraket - om de anhöriga tycker så - och slutligen ge en förklaring till olyckan som så många som möjligt kan acceptera för att få tyst på de sensationslystna konspirationsteoretikerna som bara stör de anhöriga i deras sorg och saknad.

Allt har inte med ekonomi att göra.
Jag är inte säker på att vi ska bärga några fartyg från havets botten bara för att det inte är omöjligt, man måste värdera detta ur många olika perspektiv, bl.a. etiska, ekonomiska som jag försökte belysa i mitt förra inlägg, men även säkerhetsmässigt och känslomässigt för de som ska genomföra arbetet och säkert mycket mycket mer.

Spontant tycker jag som du, men...

Mackey

 

TILLÄGG

Jag tycker det är bra att tråden inte handlar om olika funderingar och spekulationer om vad som är rätt och fel, sant och falskt när det gäller orsaken till olyckan.

Redigerad av stavhammar
Städat i detta lite
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många tusentals sjömän, fiskare mm har genom tiderna fått havet som sin gravplats.  Det vore en skymf mot dessa att bärga kropparna från Estonia. Eller är offren från Estonia mer värda? Man kommer heller inte att hitta alla kroppar. Ska man tråla botten runt omkring också? Identifieringen av kommer kropparna skulle inte vara enkel heller.

 

Någon bättre teknisk undersökning kommer man inte heller att kunna göra, bärgningen kommer troligen ge nya skador på fartyget.

 

Istället för att lägga ner fantasisummor på en bärgning borde man satsat de pengarna på åtgärder som förbättrar säkerheten till sjöss. Då dog de i alla fall inte helt förgäves.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det handlar om någon värdering av offer. Jag är inte heller säker på att anhörigas åsikter ska vara avgörande. En olycka som i slutet av 1900 talet innebär förlust av över 800 människoliv i den högt utvecklade västvärlden borde utredas in till sista skruv och nit. Jag tycker fortfarande det finns för många frågetecken, bogvisiret ramlar av, jo, men varför? Och hur kunde man upptäcka det så sent?  Med mera ......

Ibland är det tufft, men jag anser att någon borde satt ner foten, och fattat beslutet att fartyget skall upp, för att utredas precis som vid flygolyckor.....

 

Frågan är ju vad som händer framöver med de olagliga dykningarna på vraket.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en lag som gör det omöjligt att bärga vraket.(oavsett om det kosta 1krona och alla anhöriga instämmde,vad nu det har med en brottplats/haveriplats undersökning att göra)

Det är fel att skapa en sådan lag tycker jag.

 

 

En sak till jag tänkt på.

 

Debatten handlar här och i riksdagen(då) handla/r om att bärga eller inte bärga vraket.

 

Med dagens undervattens teknologi tvivlar jag på att vraket skulle behöva bärgas för att förstå vad som hänt vid förlisningen och dra slutsatser och lärdom av detta.

 

 

 

 

 

 

Redigerad av happysix
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en lag som gör det omöjligt att bärga vraket.(oavsett om det kosta 1krona och alla anhöriga instämmde,vad nu det har med en brottplats/haveriplats undersökning att göra)

Det är fel att skapa en sådan lag tycker jag.

Lagar och förordningar stiftas av människor......de kan alltså också upphävas av samma lagstiftare..... eller de som råkar sitta i riksdagen vid tillfället......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns en lag som gör det omöjligt att bärga vraket.(oavsett om det kosta 1krona och alla anhöriga instämmde,vad nu det har med en brottplats/haveriplats undersökning att göra)

Det är fel att skapa en sådan lag tycker jag.

Lagar och förordningar stiftas av människor......de kan alltså också upphävas av samma lagstiftare..... eller de som råkar sitta i riksdagen vid tillfället......

 

Det är det som är läskigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en lag som gör det omöjligt att bärga vraket.(oavsett om det kosta 1krona och alla anhöriga instämmde,vad nu det har med en brottplats/haveriplats undersökning att göra)

Det är fel att skapa en sådan lag tycker jag.

 

 

En sak till jag tänkt på.

 

Debatten handlar här och i riksdagen(då) handla/r om att bärga eller inte bärga vraket.

 

Med dagens undervattens teknologi tvivlar jag på att vraket skulle behöva bärgas för att förstå vad som hänt vid förlisningen och dra slutsatser och lärdom av detta.

Jo, man bör kunna komma fram till olycksorsaken utan att bärga fartyg och kroppar.

 

Jag håller med Schlemmet om att vi i ett modernt och tekniskt välutvecklat samhälle bör göra vad vi kan för att bärga fartyg som förlist, särskilt om det är passagerarfärjor, men...

Man måste fundera över alla aspekter innan man bestämmer vad man ska göra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är något läskigt med Estonia.

När jag var ung och hade min första anställning pratades det mycket om Estonia.

 

Ibland gick debatten het i stugor och fikabodar.

 

Men majoriteten sa alltid att dessa knäppskallar som påstod att allt inte stod rätt till.

Hade fel.

Med argument som 

 

DET KAN ALDRIG HÄNDA HÄR

för vi har Svergies Rikes Lag..

och ofentlighetsprincipen.

Och om det mot all förmodan skulle gå fel så var vårat Svenska system

SJÄLV SANERANDE.

 

Vi kan helt enkelt rösta ut personer med översittartendenser,och också riva upp deras beslut.

Det kändes tryggt då.

 

 

Jag växte upp mitt under kalla kriget,jag minns när man jaga ubåtar och sprängde sjunkbomber.

Under den tiden var DDR på tapeten.

 

Då fick jag lära mig att där var personerna som hade makt elaka.

Makthavarna där spionera på alla och polisen var ibland maskerad när folket protestera.

 

Detta kunde heller inte hända här.

Med samma argument .

DET KAN ALDRIG HÄNDA HÄR

för vi har Svergies Rikes Lag..

och ofentlighetsprincipen.

Och om det mot all förmodan skulle gå fel så är vårat Svenska system 

SJÄLV SANERANDE.

 

Vi kan helt enkelt rösta ut personer med översittartendenser,och också riva upp deras beslut.

Det känns inte längre lika självklart.

 

För när det gäller Estonia så räcker det inte med Svensk majoritet.

Utan man behöver också Finlands och Estlands tillstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har idag gått 10 år till och vi kan summera det till 30. Jag själv är inte direkt drabbad då jag inte kände någon på båten. Men ändå minns jag och många med mig den extremt tragiska händelsen då väldigt många dog och har låtit den fascinera oss.

 

Det närmaste jag kom, och det var inte särskilt nära, var att jag precis innan händelsen muckat från min värnplikt på F15 i Söderhamn och på så sätt varit i kontakt med flera av de som på flottiljen och i en av helikoptrarna hjälpte till.

 

Jag har läst, lyssnat och tittat på det jag kommit över om händelsen och vad som hände efteråt vilket är lika spännande som händelsen i sig själv.

 

Det var mitt i en vecka som det hände och jag minns att helgen efter tävlade jag. Vi hade en tyst minut när alla var uppställda på startlinjen innan start för att hedra de omkomna.

 

I torsdags var jag och frun och lyssnade på två av de överlevandes berättelser. Anders Eriksson och Sara Hedrenius som båda var med på färjan delade på ett väldigt öppet sätt med sig av sina förstahandsupplevelser.

 

Två helt galna historier som de med stor känsla och öppenhet delade med sig av. Jag var helt tagen efteråt och känner det fortfarande i magen. Jag tror att alla som var där och lyssnade på något sätt går och funderar på det efteråt.

20240926_195434_cropped.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående trådrubriken.

 

- Vad hände då?

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Hybro said:

Angående trådrubriken.

 

- Vad hände då?

Vad menar du? Att jag borde kostat på mig att starta en ny tråd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bara nyfiken. Kanske var nån större minnesstund eller liknande då.

 

Själv tror jag att olyckan hände för exakt 30 år sedan, men jag kan så klart ha fel.

 

Hörde nåt på radion.

Ska Googla senare i dag.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aaaaah trodde det var en ny tråd, men ser nu att den är skapad 2014.

 

Ursäkta mitt misstag.

 

I år 2024 är det således 30 år sen olyckan hände.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...