Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
Jonas-a

Vad är viktigast inför torrsättning?

Rekommendera Poster

Hej!

Mastade av min Amigo 27:a i förrgår och för att vara första gången gick det smidigt.

Väntar nu på upptagning om drygt en vecka. Tusen frågor infinner sig kring vad som måste göras innan och vad som borde göras innan och vad som faktiskt kan vänta till våren?

Kan man få be om hjälp med prioritering? Motorn är en Volvo Penta D2 (19 hk) från 2010. Har även toalett med holdingtank samt en färskvattentank.

Vh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Mastade av min Amigo 27:a i förrgår och för att vara första gången gick det smidigt.

Väntar nu på upptagning om drygt en vecka. Tusen frågor infinner sig kring vad som måste göras innan och vad som borde göras innan och vad som faktiskt kan vänta till våren?

Kan man få be om hjälp med prioritering? Motorn är en Volvo Penta D2 (19 hk) från 2010. Har även toalett med holdingtank samt en färskvattentank.

Vh Jonas

Tömma toatanken - jag glömde det ett år innan jag tog upp - Att berätta om de problem som uppstod nästa vår skulle bli en novell att berätta om

Konservera motorn, så att konserveringen är avslutad när du kommer fram till kranen.

Tömma vattentanken medans du är kvar i vattnet är ju inte så dumt - det blir inte så vått på uppställningsplatsen primärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste är att få bort allt vatten i motor, toa inkl tank, vattensystem, dvs allt som kan frysa sönder. Sedan är motorservice viktig, men inte "livhotande" för motorns överlevnad en kall vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Före upptagning, märk ut var du har ev. givare för logg och ekolod så att inget sling läggs just där.

Checklista höst från Svenska kryssarklubben.

Checklista vår från SXK.

Allt som kan frysa är viktigt, men det är skönt att ha klarat av en del på hösten. Det blir mycket att göra på våren annars.

Förra hösten lyckades vi polera och vaxa en del av båten, jätteskönt på våren.

TILLÄGG: Ju fler "fel" man hittar på hösten ju längre tid har man på sig att åtgärda dessa. Behöver du professionell hjälp är det ofta svårt att få sådan på våren.

Lycka till!
Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tack för rådgivning!

Det här med konservering av motorn -

Jag är med på det mesta men funkar det att göra klart detta innan upptagning då man ändå måste köra den lilla biten fram till upptagningskajen, dvs köra motorn efter konservering? Och omvänt - är det krångligt att göra hela proceduren när båten står på land?

Jonas

Hej!

Vh Jonas

Tömma toatanken - jag glömde det ett år innan jag tog upp - Att berätta om de problem som uppstod nästa vår skulle bli en novell att berätta om

Konservera motorn, så att konserveringen är avslutad när du kommer fram till kranen.

Tömma vattentanken medans du är kvar i vattnet är ju inte så dumt - det blir inte så vått på uppställningsplatsen primärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker(har lärt mig) man ska starta motorn efter oljebytet på hösten.

Någon berätta för mig varför,det var något om slitytorna skulle vila i en film av ny olja.

Det var något i den gamla oljan som kunde ge skador på lagerbanor.

Om det var rost eller någon typ av frätskador minns jag ej.

Kanske någon annan fått lära sig något liknande och kan påminna mig om vad det var.

Eller avliva myten.(min myt iallafall) :huh:

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju inte vara sämre med ny olja än gammal, så myten behöver ju inte avlivas.

Byt olja på hösten och låt motorn gå en tid före vintersömnen. Oljan ska ju ändå bytas...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag varmkör och byter olja o filter med båten i sjön. När båten står på land så tar jag in några hinkar färskvatten och kör igenom motorn (egentligen vattenpump, värmeväxlare och avgassystem) innan den får suga i sig glykolblandning ur en dunk så det inte fryser i värmeväxlaren mm under vintern.

Jag har färskvattenkyld motor (glykolblandat kylvatten som cirkulerar genom motor o värmeväxlare och som inte behöver bytas så ofta) så det är ingen termostat som behöver öppna för att få motorn frysskyddad.

Om du har sjövattenkyld motor (jag vet inte vilken typ Penta D2 är) så måste motorn bli varm så att termostaten öppnar. Annars kommer inte frysskyddsglykolen in i alla delar av motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...