Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
toaen

Kylvatten

Rekommendera Poster

Var ute en tur i dag i det härliga vädret. Trotts att det var "pen" vind - vindmätarn visade mellan 10 och 18 m/sek - gick jag för motor.  Då turen var en persontransport mellan Gravarne och Hållö körde jag med gångvärmen från motorn. 

 

Det tog en del tid innan temperaturen kom upp på motorn och när jag låg på tomgång och väntade sjönk motortemperaturen relativt snabbt och ganska mycket.

 

Skulle man kunna göra en termostat/temperaturstyrd förbikoppling av sjövattnet som kyler värmeväxlaren!?

 

Motorn är en Lombardin - 3 cylindrig p 30 hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan idé är ju att gångvärmen förbikopplas när motorn (kylvattnet) är under en viss temperatur.

 

Det borde väl finnas någon form av elektrisk termostat man kan sätta på motorns kylvatten som sedan styr ett par kranar som stänger av/på gångvärmen. VVS-branchen borde ju ha en hel del produkter som kan passa.

 

Jag har själv gångvärme till vattenburet system och känner inte igen problemet men båten är ny för mig så det är ganska otestat. Det blir ju så klart så att ju mer vatten som skall värmas upp eller hållas varmt desto längre tid/mer energi går det åt.

 

På min båt får jag manuellt vrida två t-kranar, antingen går vattnet till varmvattenberedaren eller till gångvärmen. Hur ser det ut på din?

 

 

 

 

Edit: Läste lite slarvigt och svarade lite märkligt =)

Redigerad av Gaidin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att stoppa uttaget från gångvärmen är inga problem. Stänger av cirkpumpen gör jag med en knapp på instrumentpanelen, stoppar fläkten med en annan.

 

Nej jag tänkte tvärt om att låta sjövattnet som kyler värmeväxlaren till sötvattenkylningen passera förbi utan att kyla värmeväxlaren och behålla värmen i båten i stället för att värma upp havet.

 

Men det måste ju fungera automatiskt - att stänga och öppna kranar är inget för mig.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att stoppa uttaget från gångvärmen är inga problem. Stänger av cirkpumpen gör jag med en knapp på instrumentpanelen, stoppar fläkten med en annan.

 

Nej jag tänkte tvärt om att låta sjövattnet som kyler värmeväxlaren till sötvattenkylningen passera förbi utan att kyla värmeväxlaren och behålla värmen i båten i stället för att värma upp havet.

 

Men det måste ju fungera automatiskt - att stänga och öppna kranar är inget för mig.

Det vore ju helt klart en fördel att i första hand värma båten, via gångvärmen, för att först när den kylningen av motorn det innebär inte räcker till,  låta sjövattnet kyla systemet.......  låter klokt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge gångvärmen kyler ner motorn tillräckligt borde ju teromstaten vara stängd tycker jag. Kan inkopplingen av gångvärmen ändras så att det funkar bättre?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med termostaten är nog nåt jag skall börja med att kolla. Det borde ju varas termostaten inte släpper in sjövatten i värmeväxlaren när motorn inte är tillräckligt varm. Så är det ju när motorerna bara har sjövattenskylning.

 

När det gäller motorer är jag ganska okunnig - jag är inte direkt intresserad - tyvärr.

Normalt när jag går med motorn på sommaren blir temperaturen 79 grader - aldrig högre.

Har ju båten i hela året och har en svag minnesbild av att den inte kommer upp i den temperaturen med de korta körningarna jag gör vintertid. I dag körde jag 2 distansminuter (gånger 4). Motorn kom upp i 79 grader, men medan jag låg och väntade på att de som skulle med skulle komma, låg jag på tomgång med gångvärmefläkten igång. Då sjönk temperaturen till ca 50 grader.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

80 grader är ju en alldeles utmärkt arbetstemperatur.

 

När du sedan ligger på tomgång är effektbehovet för gångvärmen troligen större än värmeförlusterna i motorn, då sjunker motortemperaturen. Du kyler helt enkelt bort motorns värme med gångvärmen.

 

Värmeförlusten från en dieselmotor är ganska liten, ett problem de som har dieselbil ibland märker på vintern. Det blir inte varmt...

 

Med den info vi hittills fått tror jag inte du har något fel.

 

Vad händer om du inte använder gångvärmen vid tomgång?

Kyls motorn ner då också? Lika snabbt?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Vad händer om du inte använder gångvärmen vid tomgång?

Kyls motorn ner då också? Lika snabbt?

 

Mackey

 

Den tankegången får jag testa.

 

Det var första gången jag använde gångvärmen i "skarpt läge" efter att jag installerade den i våras. Dessutom fick jag vänta lite på  mina "passagerare" så jag hade god tid att kolla temperatur mm

 

Minuterna går ganska sakta om man inte har nåt att göra.  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Energin i kylvattnet är ungefär 40% dvs ungefär lika mycket som uttagen effekt. Tar man tex ut 5 hk ur motorn så motsvarar det ca 3,5 kW. Man kan också räkna på bränleförbrukningen, då blir tillgänglig effekt ca 4 kWh/liter diesel. I praktiken blir det lägre. 

Så på tomgång blir det nog helt enkelt för lite.

Men det är viktigt att gångvärmen tas ut på rätt ställe dvs FÖRE termostaten (medan vvb skall tas EFTER termostat).

Jag skippade gångvärmen för min motor är för liten men jag hade en termostat på 35 gr som kopplade in cirkpumpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna kolla tillgången till magnetventil för 12V. Om du sen gör en möjlighet för sjövattnet att vid kall motor gå direkt till avgasslangen för att först vid varm motor med en tempswitch kopplas in som vanligt. Har du en ställbar termostat kan du pressa upp motortemperaturen vilket motorn mår bra av till en viss gräns. Kan kännas lyxigt när motorn kokar att dra ned tempen med den elektriska termostaten.

 

Bara en fundering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...