Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
jham

Hjälp med svårplanad Höga Rodd 410S.

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

Har fått tag i en billig, väldigt sparsamt använd båt i nyskick. En Höga Rodd 410 Sport med en Mercury 30hp 4-takt från 2002.

Förra och första ägaren köpte denna uppsättning ny och som ett paket 2003. Han har ända sedan första stund haft problem att få båten att plana i någon ordning. Lösningen från återförsäljaren var att sätta in kilar mellan båt och akterspegel. För att vinkla in motorn ännu mer. Enligt säljaren hjälpte inte detta så mycket utan han löste det med att lägga en sandsäck i främre stuvutrymme. Säljaren var i stort sett aldrig ensam i båten. Detta gör att båten planar lite bättre med en person i fören.

Nu är problemet att jag nästan alltid är och kommer vara själv i båten. Jag kommer använda båten som fiskebåt och har därför ett extra batteri längst bak i båten. Har dock ett ytterligare batteri i mittersta stuvutrymmet samt oftast även en frontmonterad elmotor så lite extratyngd har det blivit i fören. Men båten är extremt trög att få i plan. Den gräver ner sig och varvar extremt lite när jag ger full gas. Kavitationsplattan är i rätt höjd. Motorn är intiltad så mycket det går både via den manuella och den elektriska tilten. På motorn sitter originalpropellern och den är bara väldigt lite kantstött.

Har även fått känslan att båten inte riktigt går så fort man kan begära. Har dock inte hunnit maxtesta den än. Men har på känn att jag inte kommer få upp den i mer än 17-18 knop. Har läst om båtägare som kört 25-27 knop, dock med 40 hästars fyror.

Jag tycker det känns som att jag inte får ur de varv som borde vara normalt. Ungefär som att jag vid full gas egentligen har mer att ge. Jag upplever som att jag efter har lagt i växeln måste skjuta reglaget väldigt långt innan båten börjar röra sig och då har har jag ju väldigt kort sträcka innan reglaget är i botten. Ungefär som att det slackar en massa innan jag har kontrollen på gasen.

Båten:

http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=1632&battypID=4

Någon vänlig själ som har tips att ge? Gäddfisket börjar ju bli som hetast nu!

MVH

Jens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju märkligt detta, båten är ju väldigt lättplanad (i normala fall). En alldeles fel propeller skulle kanske vara orsaken. Vad är det för dimensioner på proppen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte vad det är för storlek på propellern. Ska kolla när jag kommer hem från jobbet. Så där mellan tummen och pekfingret, vad tror du kan vara en vettig storlek med de förutsättningar som finns? Jag är varken ut efter jättefarter eller bensinslålande. Jag vill bara ha ett piggare ekipage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte vad det är för storlek på propellern. Ska kolla när jag kommer hem från jobbet. Så där mellan tummen och pekfingret, vad tror du kan vara en vettig storlek med de förutsättningar som finns? Jag är varken ut efter jättefarter eller bensinslålande. Jag vill bara ha ett piggare ekipage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillåter gasreglaget att motorn får kommando till full gas? Kanske blir det stopp där för tidigt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är det jag har funderat på också. Sträcka wiren är nått som har snurrat i min skalle men planingsproblemen borde inte ha med det att göra va? För när jag kommer upp i 11-12 knop så planar den men det är ju tiden dit som är problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en för stor propeller och inte uppnår rätt toppvarvtal, sitter nog problemet där. Detta under förutsättning att motorn är felfri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu kollat vad det är för storlek på propellern till det felande ekipaget.

Diameter: 10-5/8"

Stigning: 12"

Vad tror ni, kan det verkligen vara så uppåt väggarna fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi utgår från att det inte är något fel på motor eller båt, så är min gissning med tanke på motorstyrka och båtens vikt/längd/årsmodell är att sammansättningen båt/ motortyp blir fel. Eftersom det har varit problem från start stärker detta.

Min gissning är att en 30 hk 4-takt av den årsmodellen på en relativt liten båt med viktfördelning till största del långt bak, med en person sittanden baktill, gör den svår att få upp i plan,dvs det ligger i sakens natur.

Fartmässigt är en helt annan sak, då båten planar borde den göra minst 25 knop. Gör den inte det så är det bara att kontrollera varvtalet på motorn alternativt om båten väger mer än den borde göra.

Tror inte at propellern är felet om den är OK i övrigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Familjens första båt var en Crescent 465 med en "fönsterrad" framtill. I övrigt allt tungt baktill (förare, motor, bensintank, batteri, dragg, styrpulpet). På den en 20 hk Mariner utombordare. Den gick upp i plan, även om den bara nådde 15 knop som mest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen Raol. Crecent 465 en "jämntung" sävliig båt, med en lätt 2-taktare baktill. Fullgas så bar det sakteliga upp i plan och maxfart, 20 hk räckte precis till att få igång den. Planingströskel vid ca 10 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellern verkar vettig i storlek, som tidigare nämnts i tråden kolla att gasviren ger full gas på förgasaren när reglaget verkligen är i fullgasläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...