firefish 245 Postad 25 September , 2014 Jag är lite av den ängsliga sorten när det gäller hål i båten, framför hål av den typen som tätas med slangklämma. Min V8:a ser till att inte överhetta genom att suga i sig sjövatten genom drevet via skölden. På skölden sitter en dubbelvinklad rörstump som sedan via en slang matar råvattenpumpen. Det dumma, enligt min mening, i konstruktionen är att ventilen som stänger sjövattenintaget inte sitter direkt på svanhalsen utan det sitter en slang mellan. Båten flyter alltså på denna slang eftersom svanhalsen till råga på allt inte ligger över vattenlinjen. Det finns tre sätt att hantera detta "problem": 1. Leva med designen och satsa med en slang av god kvalitet. Inte ett så dumt val rent empiriskt med tanke på att Volvo byggde det så. 2. Modifiera svanhalsen så att ventilen fäster direkt på röret, dvs ingen slang/slangklämmor att oroa sig över. 3. Modifiera svanhalsen så att den når över vattenlinjen. Nackdelen med 2 är att det lägger extra vikt på svanhalsen med större risk för brott som följd. Motsvarande för 3 är att jag inte har någon aning om vilken legering Volvo använt och blir det fel vid svetsning kanske båtjäkeln sjunker för att en skarv ger vika. Tankar kring detta uppskattas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 25 September , 2014 Jag är lite av den ängsliga sorten när det gäller hål i båten, framför hål av den typen som tätas med slangklämma. Min V8:a ser till att inte överhetta genom att suga i sig sjövatten genom drevet via skölden. På skölden sitter en dubbelvinklad rörstump som sedan via en slang matar råvattenpumpen. Det dumma, enligt min mening, i konstruktionen är att ventilen som stänger sjövattenintaget inte sitter direkt på svanhalsen utan det sitter en slang mellan. Båten flyter alltså på denna slang eftersom svanhalsen till råga på allt inte ligger över vattenlinjen. Det finns tre sätt att hantera detta "problem": 1. Leva med designen och satsa med en slang av god kvalitet. Inte ett så dumt val rent empiriskt med tanke på att Volvo byggde det så. 2. Modifiera svanhalsen så att ventilen fäster direkt på röret, dvs ingen slang/slangklämmor att oroa sig över. 3. Modifiera svanhalsen så att den når över vattenlinjen. Nackdelen med 2 är att det lägger extra vikt på svanhalsen med större risk för brott som följd. Motsvarande för 3 är att jag inte har någon aning om vilken legering Volvo använt och blir det fel vid svetsning kanske båtjäkeln sjunker för att en skarv ger vika. Tankar kring detta uppskattas. Varför oroa sig för en 30 år gammal konstruktion, som fungerat klanderfritt under så lång tid. Hade båtarna sjunkit pga av denna konstruktion hade nog konstruktören ändrat detta för länge sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser