firefish 245 Postad 25 September , 2014 Jag vill delvis dra nytt elsystem i båten. Inte nödvändigtvis varenda kabel ut till de olika förbrukarna (mest lampor) men jag vill styra upp hjärta och artärer eller hur man ska uttrycka det. Vad jag ska ha: Separerad start- och förbrukningsbank. Solcellsladdning av valbar bank eller båda. Generatorladdning av valbar bank eller båda. Lågspänningsskydd. Fast installerad batteriladdare för laddning av valbar bank eller båda. Vad jag inte ska ha: Landström, alltså inte 220 i båten förutom om jag drar en skarvsladd till batteriladdaren. Övrigt: Startbatteri cirka 80 Ah, AGM. Förbrukningsbank cirka 250 Ah, AGM. Solplanel(er) 100 – 150 W. Jag vill ha möjlighet att enkelt kunna ansluta vissa förbrukare på konstantplus, främst länspumpar, men inte behöva pundkoppla sladdar till batterierna. Det sitter en fint uppstyrd säkrings- och omkopplarpanel till alla förbrukare. Jag behöver alltså inte ha säkringar eller liknande utan bara en matning till denna befintliga panel. Det hade varit förnämligt om det fanns färdiga elcentraler där jag bara kopplade in generator, startbatt, förbrukningsbatt, solcell, konstantplus och switchad plus men finns det? Antingen som färdig eller som byggsats. Alternativt, har du byggt något liknande eller sett någon ritning? Har du förslag på lämpliga komponenter att utgå ifrån, tex en lämplig solcellsstyrare samt lågspännigsvakt eller liknande. Jag behöver inte ha finesser som fjärrstyrda omkopplare, huvudbrytare eller liknande, jag kan gott kröka ryggen och vrida själv, men om det finns möjlighet till fjärrövervakning, dvs en display som visade batteristatus osv vore det önskvärt. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 25 September , 2014 Jag kan rekomendera den här produkten som jag själv har i båten. http://seasea.se/El/Panel_Kontakter/Huvudströmbrytare/ADD-A-BATTERY_120A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 26 September , 2014 Det är ju inte svar på din fråga men jag skulle aldrig ha någon sorts omkopplare från generator till laddningen av förbrukarbank och startbank utan ha ett skiljerelä, spänningsstyrt eller relästyrt. Ett litet avbrott när generatorn laddar så är det ajöss med - ja vad det nu är i generatorn som pajar. Inte heller solpanelerna skulle jag sätta omkopplare på. Låt dem ladda förbrukarbanken bara. Där gör de mest nytta. En kombo av liten laddare till startbanken och en rejäl laddare till förbrukarbanken säljs av Ctek. Funkar skitbra i bägge de båtar jag monterat dem i. Som grädde på moset skulle jag sätta in en batteri monitor. Odelcos Battmeter 3 har jag och den är kanon. Finns billigare också. Då kan du VETA hur det står till i dina batteribankar. Annat blir mest gissningar med blandat resultat. I övrigt ser din setup bra ut. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 September , 2014 (redigerade) Med lite mer pengar i potten kan du designa en egen panel? Jag köpte en panel med huvudbrytare som var standard. Men egenkomponerade paneler är inte mer än ca 10% dyrare än standard. Du ser fabrikat längst ner på panelen ( så slipper jag skriva ut reklam här. Är inte sponsrad på något sätt - dyra grejer tyvärr - men har haft deras grejer i tre båtar nu utan kink alls, de funkar alltså bra ) Alltså, från batteriet räknat ser det ut så här Megasäkring 3-400A, huvudbrytare, plusplint samt matning till separat plint för 7/24 egna säkringar ( det är de som du ser på min brytarpanel överst ), distribution och säkringar förbrukare. Jag rekommenderar att du har en battmeter av något fabrikat ( designar du en panel kan du se till att en får plats direkt på den! ) och då är shunten det första som minuskabeln från batteriet träffar på, därefter minusplinten och vidare till förbrukare. Jag tycker personligen inte att man behöver överdriva sammankopplingen mellan startbatteri och förbrukarbanken. Det räcker med att ha möjligheten om det är kris ( det ser du på min vänstra huvudbrytare ) men sedan kan du ha en egen liten solpanel till startbatteriet, en egen liten batteriladdare från nätet och mer än så behövs inte… Det där med att köpa ett relä för 59 kronor är att chansa i längden bara för att få lite sämre laddning till förbrukarbanken… tycker jag. Det innebär att jag kopplar motorns generator direkt till förbrukarbanken, ej till start alls! Annars verkar du ju ha koll på grejjerna…. Redigerad 27 September , 2014 av Funkis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 28 September , 2014 Tack för bra svar. Det lutar åt att bygga något eget, då blir det dessutom enklare att integrera det nya med det gamla. Beställde två 60 watts solpaneler igår samt en MPPT-reg med extern display. Ett första litet steg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser