MrSmith 0 Postad 25 September , 2014 Hej, en snabb fråga. Jag har lämnat båten på marina för att fixa lite saker på land. Jag var inte med vid upptagningen, men var och kikade på båten på land och hittade en 30 cm lång repa som jag med 90% säkerhet vet inte funnits där tidigare. Vad gör man nu. Jag har inte pratat med marinan ännu. Repan är retlig och lyser vitt, då jag har blått skrov Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 545 Postad 25 September , 2014 Du pratar med marinan, förstås. Men var inte så säker på att det går lätt. Jag vet att det är många båtägare som försöker skylla ifrån sig på marinorna för skador de själva orsakat. Lättast är förstås om du har någon dokumentation men det är ju nästan omöjligt att du har bilder på just det stället och taget just när du lämnar båten. Det kan dock vara så att varvet medger att det hänt en liten olycka vid upptagningen och står för reparationen. Sen är det inte så lätt att laga en liten repa i ett färgat skrov. Färgen är sällan den det var från början och det är svårt att få den rätt oavsett hur det lyser på skrovet. Ett alternativ är att bara glömma frågan och tänka sig att det inte är en möbel utan ett bruksföremål. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrSmith 0 Postad 25 September , 2014 Tack Christer, du har helt rät... Bara så j@@@la retligt när man själv är försiktig med grejjerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 25 September , 2014 Är inte repan för djup så går det att slipa runt området och få fram rätt färg igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 25 September , 2014 Precis. Om repan inte gått igenom den blåa gelcoaten kan du vattenslipa bort den. Det gjorde jag framgångsrikt på min gamla yamarin. Man kunde i efterhand se en inbukning i gelcoaten om man ställde sig och tittade längs med skrovet. Däremot från sidan blev det osynligt efter rubbning och vaxning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 26 September , 2014 Kalla det inte för repa, kalla det för patina. Då plötsligt är det ngt positivt istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 545 Postad 26 September , 2014 Fast det blir nog svårt att slipa ner och få det snyggt när det vita lös igenom i repan! Men det där med patina gillar jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 26 September , 2014 (redigerade) Fast det blir nog svårt att slipa ner och få det snyggt när det vita lös igenom i repan! Men det där med patina gillar jag! Fast min erfarenhet är att repor i det blåa lyser vitt trots man inte gått igenom. Men har det gått igenom får man fylla i med ny gelcoat och då blir operationen genast krångligare och svårare att få snyggt. Men man kan få den nya gelcoaten täcka fint genom att tejpa över den. Sedan får man slipa och vattenslipa i olika grovlekar och slutligen rubbing och vax. Men då är man duktig om man får det helt osynligt. Redigerad 26 September , 2014 av stewe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 September , 2014 Kolla resurserna i området. Den som jobbar med såna skador åker runt och har kanske redan andra jobb och kan fixa en smärre reva för en tusing när han ändå är på plats. Det är kulören man inte får till när man inte har vanan och möjlighet att bryta på plats. Polerarn har helt andra resårer med stor väska med burkar. Slipning och polering klarar man egentligen själv men yrkesmän får till bra resultat utan att tänka på det. Går liksom av sig själv. Prata med ditt försäkringsbolag om skadan. Kanske du får det på försäkringen men mest för att få tag i rätt yrkesman/kvinna. Troligen blir självrisken högre. Det är också vanligt att man på hösten ser skador man inte sett under sommaren. Kanske man själv repat andras och egna båtar utan att ha tänkt på det. Det egna skrovet ser man inte så lätt när båten är i sjön. Först på våren brukar jag se min uppsättning repor och tänker att dom ska jag fixa. Bra tanke! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 27 September , 2014 Jag hade ett antal repor som var vita i mitt blåa skrov. Jag anlitade en yrkesman som slipade och polerade skrovet och fick bort samtliga repor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser