Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
raol

Sjökort i cykel-GPS!

Rekommendera Poster

Jag har nyss, efter lite mekande, fått in eniros sjökort i min cykel-GPS (Garmin Edge 800). Det går förhållandevis snabbt, och funkar riktigt bra. Min GPS har en ganska liten skärm, men den visar i färg och man ser var man är på kartan.

Jag gjorde skärmdumpar över de sjökortsområden och den skala som jag vill använda, och satte ihop dem i ett bildbehandlingsprogram till en större kartbild. Sen justerade jag kontrast för att det ska synas bättre i min GPS (den visar allt mycket blekare). Därefter klippte jag ut 1024x1024 pixlar stora rutor, kant i kant (nja, med några pixlars överlapp) och sparade som separata bilder i JPEG-format (ett måste för Garmin Edge 800). Upplösningen blir ca 2.8 m/pixel, så varje ruta är knappt 3x3 km.

Nästa steg var att importera och georeferera i Google Earth. Jag gjorde först ett test med ett flygfoto över området jag bor, så jag kunde verifiera att georefereringen går att lita på även när kartbilden överförts till GPS:en, och det blev riktigt bra.

 

När allt var inlagt och matchat över hela kartytan sparade jag och exporterade som .kmz-fil, som jag sen la över på minneskortet i GPS:en under /Garmin/CustomMaps/. Nu när jag arbetat fram en metod så bör det ta ca 3-5 min per kartruta. Jag ska lägga in en stor del av kustremsan där jag seglar.

 

Startade upp GPS:en och kollade. Det syns tydligt och fint på den lilla skärmen. Jag skulle tro att det maximala felet nånstans inom varje 1024x1024-ruta är 10-15 meter (medelfelet är kanske 3 m). Då ska man komma ihåg att 1 mm på ett sjökort (i skala 1:30 000) är 30 m i verkligheten, och medelfelet i horisontalplanet för en GPS är flera meter, så det är fullt godkänt.

Det primära syftet är för enklare navigering när jag är längre från land och saknar bra referenspunkter för precis positionering med enbart visuella hjälpmedel. Också kul att se på en kartbild var jag är. Sen skulle jag tro att jag kan sätta ut målpunkter och göra VMG-tester.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag sjösatte jag båten, och passade på att ta en liten tur för motor för att testa hur min cykel-GPS-lösning för sjökort funkade i praktiken. Svaret är: riktigt bra! Det funkar utmärkt för enklare navigering och duger som ett smidigt och bekvämt komplement till sjökort.

Jag gjorde några manövreringsövningar för att jämföra positionsindikeringen på skärmen med verkligheten, så jag gjorde ett varv var runt en grön och en röd prick, och sen styrde jag rakt mot en andra röd prick och gjorde en tvär sväng ungefär en meter från den. Till sist körde jag intill den branta väggen på västsidan av Söö, ca 8-15 meter från väggen. I alla lägen stämde positionen på skärmen med positionen i verkligheten, inom den tolerans som skärmen och kartans upplösning medger.

 

Jag kommer nog använda den när det är dags att dörja efter makrill, för då är det trevligt att i realtid kunna svänga tillbaks över en viss punkt där det nyss nappade. Även för precisionsnavigering i trånga utrymmen där det är knepigt att avståndsbedöma visuellt.

 

Så här blev rutten:

 

post-103957-0-14850100-1430762771_thumb.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul när någon lägger ner lite arbete på förbättringar. Själv är jag lite lat men har en Garmin Montana som innehåller friluftskartan för mellersta norrland. Ovanpå den ligger en skoterledskarta. Dessutom ligger bilkartan över Sverige inlagd och slutligen ligger ett bluechart kort från Garmin på ett sd-kort i Montanan. Växlingen mellan kortorna sker genom att välja aktivitet och då följer även inställningarna med. T.ex. km/h för skoter och bil samt knop för båt. Använder den sällan i båten men hade ett lite äldre sjökort liggandes så det fick åka in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul när någon lägger ner lite arbete på förbättringar. Själv är jag lite lat men har en Garmin Montana som innehåller friluftskartan för mellersta norrland. Ovanpå den ligger en skoterledskarta. Dessutom ligger bilkartan över Sverige inlagd och slutligen ligger ett bluechart kort från Garmin på ett sd-kort i Montanan. Växlingen mellan kortorna sker genom att välja aktivitet och då följer även inställningarna med. T.ex. km/h för skoter och bil samt knop för båt. Använder den sällan i båten men hade ett lite äldre sjökort liggandes så det fick åka in.

Jag har gjort på liknande sätt i min GPSMAP 76Cs med bilkarta, sjökort och topografiska kartan.

 

Sjökortet är gammalt men det fungerar bra på jolle och kajakutflykter.

 

Friluftskartan är väldigt trevlig som hoppilandkarta för att ta långpromenader vid strandhuggen.

 

Hittar jag ett bra tilläggsställe när jag går längs stranden så är det lätt att spara genom att lägga en waypoint (säkrare än teflonminnet...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...