tobbo166 10 Postad 4 Oktober , 2014 Hur gör man en vattentät låda då? Vill ju inte att materialet stoppar mottagningen i usb dongeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 4 Oktober , 2014 Dovado får ju lämplig spänning mha 220 V transformator. Jag vill ge den Från 12 V. Ska jag skicka upp 12 V i masten och ha en 12 V till 5 V eller vad den kan tänkas vilja ha, eller dra 5 V i masten? Men det är väldigt låg spänning, blir tjock kanel och nog dumt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Oktober , 2014 Dovado får ju lämplig spänning mha 220 V transformator. Jag vill ge den Från 12 V. Ska jag skicka upp 12 V i masten och ha en 12 V till 5 V eller vad den kan tänkas vilja ha, eller dra 5 V i masten? Men det är väldigt låg spänning, blir tjock kanel och nog dumt? http://www.maringuiden.se/forum/topic/75022-bästa-internetlösningen-sommar-2015/?p=520263 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Oktober , 2014 Hur gör man en vattentät låda då? Vill ju inte att materialet stoppar mottagningen i usb dongeln. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Kopplingsdosa-462020/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 4 Oktober , 2014 Är det ok Med 1 V spänningsfal? Led lampan klarar det nog med 12 V till 5 V adaptern? Hittade att det är 5 V 2 A för dovado och att det finns Ciggladdare. Så köper en sån och klipper av och mekar ihop där uppe, dvs 12 V upp. Undrar för om 12 V till 5 V adaptern klarar 11 V så kan jag ta 1,5 mm2 kabel, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 4 Oktober , 2014 Tack bhemac. Får dovado mm plats i en sån tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 4 Oktober , 2014 Det fanns ju fyra storlekar, så någon borde ju funka. Enklast är väl att meka ihop grejorna och se hur stor låda du behöver. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 4 Oktober , 2014 Ni tror de där elkopplingsdosorna för utomhusbruk är helt täta då? Man ska inte ha nån slags dränering i botten för säkerhets skull, mot mastskenan? Kan det inte bli kondens i lådan, och så blir elektroniken fuktskadad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 4 Oktober , 2014 (redigerade) Driver du med oss lr? IP67 innebär att lådan är dammtät och klarar minst 30 minuter på en meters vattendjup utan att läcka Ingen fukt kommer in i lådan så länge den är tät, men borrar du ett hål i den så kan givetvis fuktig luft komma in och då kan du får kondens. Gör inga dränneringshål i den täta lådan! Mackey TILLÄGG: Ledsen att jag skrev den översta raden. Bygg in allt i lådan och se till att den är tät där du dragit in kabeln så kommer du att få en bra Internet-lösning. Du kan ju prova att sänka ner lådan i vatten innan du monterar in prylarna så är du ju säker på att den funkar. Lycka till! Redigerad 4 Oktober , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 5 Oktober , 2014 Passa på att fynda på KVD nästa vecka: Bring your connected life onboard with KVH’s compact 60 cm (24 inch) diameter TracPhone V7-IP antenna and the worldwide mini-VSAT Broadband network. Delivering high-speed Internet with data rates as fast as 1 Mbps up and 2 Mbps down, and crystal-clear voice, the TracPhone V7-IP is the ideal way to stay in touch with family and friends via Internet, e-mail, and phone, all while enjoying your time at sea. https://www.kvd.se/auktion/fritidsfordon-och-slap/KVH%20TracPhone/V7-miniVSAT-sattelitantenn/629609 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 5 Oktober , 2014 Så fort jag drar in kabel i den Lådan är deN inte så vattentät längre. Den på auktionen, är den knuten till nåt abonnemang? Max 2 Mbps ner står det, om jag har 4 G dongel borde jag väl få mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 5 Oktober , 2014 Ser att det är satellitinternet. Nåt för nästa båt. Undrar vad månadskostnaden är, eller betalar man per nerladdad MB? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 5 Oktober , 2014 (redigerade) Som sagt klarar Dovado 1 V spänningsfall? Jag ska montera runtomlysande masttoppslanterna också. Den vill jag ju inte alltid ha påslagen så Antingen drar jag 2 x 2 x 1,5 mm2 upp eller så använder jag diod på nåt smart sätt? Tänkte denna lanterna:http://www.bryggan.nu/Hemsida/El_Laddning/Belysning_Exteriort/Lanterna_Ovrig_Tillbehor/ANKARLANTERNA_0-7_M_SVART?id=02020 Går den att fästa på masttoppsskenan tro? Redigerad 5 Oktober , 2014 av tobbo166 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 5 Oktober , 2014 #41 Min erfarenhet är att genomföringarna till apparatlådor faktiskt håller tätt även när man dragit igenom en kabel, men som sagt prova. Läcker det så vet du att du måste täta lite extra med Sika ex.vsi. #43 Jag är säker på att omformaren klarar att leverera 5 V även om den bara får 11,5 V in. Om du är osäker så fråga säljaren. Jag är ganska säker på att själva USB Router inte klarar att drivas med 4 V. Hoppas den inte går att montera lanternan i masttoppen, jag tycker ju du ska ha den lågt där den syns ordentligt och gör nytta. Vad du än väljer så välj en LED-lanterna så att du inte försöker spara på batterierna genom att inte tända ankarlanternan. Om du drar upp en 3-ledar-kabel så kan du använda en av ledarna tillsammans med minus-ledaren för att styra ett relä som du monterar i boxen för att tända och släcka lanternan. Tänk på att kabeln ska vara gjord för utomhusbruk så att den är UV-beständig. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Oktober , 2014 De flesta DC/DC omvandlare för 5V behöver bara drygt 6V in för att fungera. -- Dra en 3-ledare, "lampsladd" och använd en ledare som gemensam minus. Den typen av sladd, rund och slät brukar vara den som är enklast att dra i en mast. Finns från 3x0,75 mm2 och uppåt. -- Sätt riktiga förskruvningar i lådan dvs den typen som ska dras åt med skiftnyckel. Lägg någon form av tätningsmassa som är ålders och UV-beständig dvs silikon eller MS polymer. Det blir snortätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Oktober , 2014 Ser att det är satellitinternet. Nåt för nästa båt. Undrar vad månadskostnaden är, eller betalar man per nerladdad MB? $50 per månad, då ingår 50MB, däröver $1.99 per MB. I Spanien brukar jag ha 50MB/dygn, det räcker om jag bara kollar FB ett par gånger per dag + lite mail mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 5 Oktober , 2014 (redigerade) Så fort jag drar in kabel i den Lådan är deN inte så vattentät längre. Den på auktionen, är den knuten till nåt abonnemang? Max 2 Mbps ner står det, om jag har 4 G dongel borde jag väl få mer? Hittade en prislista från KVH 2013 på länken http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCgQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.kvh.com%2F~%2Fmedia%2FE2148179ABEE412F9E30AE6F47408105.aspx&ei=g0cxVJK2KKPgyQPqtIKgCw&usg=AFQjCNHzVsi6u5aLrIVzmupDZ9gboBpUvw&sig2=LGQKlUOjRW9nhc780mRqeA&bvm=bv.76802529,d.bGQ&cad=rja Utrustningen verkar komma från kustbevakningen, man får väl gissa att dom använder bra grejer. Aktuella versionen verkar kosta över 30.000$ Ny, så behöver man en kan man nog fynda. Redigerad 5 Oktober , 2014 av marinjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 5 Oktober , 2014 Jag kanske ska sätta lanternan i akterpulpit. Den kanske blir skymd i vissa lägen då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbo166 10 Postad 5 Oktober , 2014 Lite dyrt att surfa med satellitinternet! Tror jag hoppar... Nåt för långfärdsbåten, man kan ju betala per Mb så man kan ta ner data vid krisläge, ringa i krisläge osv. Man kör SSB radio för väderdata annars? Funkar det mitt på Atlanten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 5 Oktober , 2014 Lanternan bör ju sticka upp över sprayhoden. Den kommer att bli skymd av masten och av annat smalt, men det är bara en liten vinkel som blir avskärmad så det är ingen risk att någon åker i exakt samma vinkel mot båten så att lanternan skymms hela tiden. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser