Botved 94 Postad 24 September , 2014 Var kan man köpa prisma för att montera i rufftaket? Jag har sett några på nätet men skulle gärna vilja se dom i verkligheten före köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 September , 2014 Varför ett prisma i rufftaket? Kanske kan du länka till nån sajt så även jag begriper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 September , 2014 En dålig bild men principen framgår. Mycket vanlig förr, prismat då var en gjuten glasbit som sattes i däcket för att få in lite dagsljus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 25 September , 2014 Jag hade en i förra båten som var en Mamba 29. Toan där var väldigt mörk, men tidigare ägare hade monterat en prisma och det blev enorm skillnad. Skulle vilja ha ett par stycken i nya båten också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 September , 2014 Jag ville ha ett par prismor en gång i tiden. Men priserna var svinaktiga så planen var att gjuta själv av sådan där gjutplast som man gjuter in insekter mm i. Nu blev det aldrig av. Idag skulle man kanske använda epoxi, ICE Resin el likn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 25 September , 2014 Jag har sett på nätet om jag minns rätt. Priserna kändes väl inte helt hisnande, men jag skulle vilja se dom i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arto 0 Postad 25 September , 2014 Jag har sett på nätet om jag minns rätt. Priserna kändes väl inte helt hisnande, men jag skulle vilja se dom i verkligheten. http://www.toplicht.de/de/shop/fenster-bullauge-luke-und-luefter/deckslicht-und-rahmen/decksprisma-glas-davey-fuer-kasten-rahmen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 September , 2014 (redigerade) Aha, hade jag ingen aaaning om. Tack Bhemac, alltid kul att upptäcka "nya" saker. Hittade den HÄR FYRSIDIGA SAJTEN (sidan 2 tyvärr paj) där idén sägs härstamma från 1840 åtminstone "as decklight", och användes uppenbarligen då med extra fördel hos krutlastade fartyg? [Fresnel-linsens mer kända funktion att i angöringsfyrars roterande linsapparat lätta vikten på "förstoringsglasets" konkava glasmassa omnämns f.ö. på sidan 4. (Brandfarlig egenskap hos alla linser att de också kan koncentrera infallande solljus till enda fokuspunkt, knappast aktuellt i tråden men eventuell risk för brännglas-funktion får aldrig glömmas helt.)]Sökorden VAULT LIGHT (valvbelysning) ger annars hyfsade sökträffar vid bildgoogling, men vad fasen kan detta heta på engelska om man vill ha färdiga lösningar med tätningslister o rubbet??[undrar för ibland kan man hitta "sin grej" hos nån engelskspråkig firma-sajt, sen kolla deras klickbara "återförsäljare internationellt" och där hitta de svenska? (Klickar man på dessa svenska återförsäljarsajter så har ofta priset på den önskade prylen stigit rejält men samtidigt kan man - helt gratis - få reda på prylens olika vanligaste svenska benämningar och kanske därmed komma vidare i sökandet. Alltså i sökandet efter försäljningsställen nära hemorten med bra pris, typ så?)] Redigerad 25 September , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 25 September , 2014 Tack för tipset arto, men jag ville ju hitta några som jag kunde se innan köp. På nätet har jag sett att dom finns. Men tack ändå, alltid trevlig när vi kan hjälpas åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser