Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
bladh

Hur ska motorn klara vintern...

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är någorlunda ny båtägare som skulle behöva lite råd :)

 

Har tidigare förvarat båten i varmhall men har nu gått med i båtklubb och ska förvara den på trailer utomhus på deras uppställningsplats.

 

Är lite osäker på hur jag ska göra med motorn bara.. Jag tänker något av följande:

-Få den vinterkonserverad o ha kvar den på båten

-lämna in den till marina för förvaring o service

-ge mig på att lyfta av den o ställa o förrådet hemma (fixar man det eller är det meckigt att koppla loss och för tungt att lyfta?)

 

Det är en Mercury 40hk 4-taktare från 2008.

 

Har den i sthlm västerort så om någon har tips om förvaring alt servicefirmor så är jag tacksam :)

 

Hälsn Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om försäkringen skall gälla, så måste du nog ta bort motorn från båten.
Annars är risken stor att någon annan gör det åt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men va fan? Jag har ingen utombordare på min båt så jag vet inte… men kan man inte ha kvar motorn på båten på vintern för försäkringsbolaget? Det var nytt för mig.

 

Säger alla försäkringsbolag så?

 

För att svara på sakfrågan så är det relativt lätt att serva en utombordare och du verkar ju ha servat den själv tidigare när den stod inne? Eller? Utomhus är enda stora skillnaden frysrisken och den är minimal på en utombordare eftersom kylvattnet rinner ut av sig själv.

 

Men det finns ambulerande firmor som kan fixa motorn. Att ta loss den verkar i min värld som mycket jobb för väldigt lite pang ( förutom en ökad risk för stöld och en anings ökad risk för korrosion? Men en motor som är sprayad bör klara sig utmärkt tror jag själv )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare tror jag det var allmänt att motorer under 60 hk måste monteras bort.
Nu kanske det varierar. Trygg Hansa anger följande:

 

- Mindre utombordsmotorer (under 
50 hk) måste låsas fast med lås i lägst 
låsklass 3. När båten är på land och 
inte används måste motorn tas hem 
och förvaras inlåst. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Kravet på att ta bort motorer under 50hk har funnits i ganska många år nu och gäller mig veterligen hos alla bolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade faktiskt ingen aning om det, en 55 hkr väger ju en del att bängla runt? Opraktiskt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta hem motorn. :-(

 

På min tidigare båt blev det totalt 3 st nya 60 hk Yamaha fyrtakt motorer på 2 år. De försvann lika fort som jag hängde på dem.

 

Försäkringsbolagen suckar och betalar. Men böket och självrisken och saker som går sönder när man svetsar av kablar och bultskallar.... :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade faktiskt ingen aning om det, en 55 hkr väger ju en del att bängla runt? Opraktiskt...

 

Kanske till och med enklare att ligga kvar i sjön.... :rolleyes:

 

Vi hoppas på en mild vinter här nere  i Blekinge, lite tunna isar gör inte så mycket de tar vi oss i genom.....Men fryser det igen ordentligt så tvingas vi väl upp vi också.....

Hittade en försäkring som inte var dyrare eller sämre under vinterhalvåret med båten i sjön.... annars är det märkligt mycket dyrare i många bolag att använda båten vintertid....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min sista motor försvann med båten i sjön.

Hade just sålt sommarstället (efter att ha tröttnat på motorstölderna) med avtal att få ha kvar båtplatsen under sommaren. Medan vi letade ny båt där det inte lika enkelt att sno motorn.

 

En vecka efter sjösättning ringer en kille från ön mittemot småbåtshamnen "Din båt ligger uppdragen bredvid min brygga, utan motor. Ska den göra det...?" :-(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist Anders, det verkar vara ett stort bekymmer i delar av landet. Även här i Blekinge försvinner en del. Dock verkar det vara ganska lugnt på den klubb jag "bor i". Vi har Securitas som patrullerar och det är ganska mycket aktivitet  runt hamnen så där har inte försvunnit något av större värde på bra många år nu.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade med Atlantic. Motor under 40hk ska tas av, motor över kan sitta kvar men man får en extra självrisk på 5000 (utöver de vanliga 2000)..

 

Tack för alla svar!

 

Har inte servat själv innan så jag försöker nog antingen hitta ngn ambulerande firma för konservering/service eller någonstans att förvara motorn över vintern om de inte är för dyrt.

 

Någon som har tips på det kanske? I västerort.. Såg Pampas hade motorförvaring tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade med Atlantic. Motor under 40hk ska tas av, motor över kan sitta kvar men man får en extra självrisk på 5000 (utöver de vanliga 2000)..

 

Tack för alla svar!

 

Har inte servat själv innan så jag försöker nog antingen hitta ngn ambulerande firma för konservering/service eller någonstans att förvara motorn över vintern om de inte är för dyrt.

 

Någon som har tips på det kanske? I västerort.. Såg Pampas hade motorförvaring tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inte en trollare som tar bort motorn över vinter då det är fiskesäsong under den kalla tiden på året. Finns knappt någon trollare som inte har dem oförsäkrade heller då nästan alla kör 4T. Min försäkring gäller året runt och min båt går även när det ligger is på de flesta sjöar.

Men däremot så vet jag att det är skilnad på halvårs båtande eller helårs båtande. vissa bolag kräver dubbla motorlås på 50hp och under...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Länsförsäkringar (kan se olika ut beroende på vilket Länsbolag man tillhör)

 

Motorn ska vara fastlåst med godkänt lås.

Länsförsäkringar Skaraborg lämnar 10% i rabatt om man vid vinterförvaringen följer aktsamhetskraven:

Båten är förvarad inomhus i låst utrymme.

Motor/drev förvaras inlåst.

 

Finns även andra skadeförebyggande rabatter, ovannämnda är ny för 2014.

 

//

Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang endast konserveringen är väl inget komplicerat. Jag ville lämna in min motor till våren innan säsong och frågade då firman hur jag skulle konservera innan vintern - det var inget mer än en flytande blanding att köra in i bensinen och sen köra rent en stund. sen klart....har jag missat ngt ?

 

Yamaha 4 takt från -11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...