Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Mauritx

I morgon torrsättning, Inte helt nöjd med vaggan som står på ojämnt mark.

Rekommendera Poster

Imorgon kommer en kranbil och lyfter ur båten,  Är jätte nervös, rädd... jag har satt ihop vaggan där båten ska stå, grejen är att marken lutar något där fören kommer att hamna, inte så värst mycket men ändå.

 

Vaggan står ganska rak i sidled annars men som sagt lutar lite grand på långsidan.  Har fått en jätte dålig plats att ställa vaggan på. 

 

Försökte prova med träbitar men tyckte det fungerade inte så bra, dem lyfter själva ramen där stöttorna finns och mittdelen där kölen ska vara men jag tror att när man lägger båten kommer mittdelen av ge vika om det inte läggs träbitar under. 

 

Jag tyckte det var bäst att gräva, för att få hela vaggan jämn mot marken.... men det känns inte så perfekt... 

 

 

Råd? ideer?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som kör kranbil brukar vara duktiga på att veta hur de ska ställa ner grejor så han kommer säkert att ha invändningar om din stöttning verkar vara riskabel. Det är troligen inte den första båten som han lyfter.

 

Att båten står lite på näsan eller att aktern kommer lite lågt gör inte att den riskerar att trilla omkull i vinter. Det är viktigare att det inte lutar för mycket i sida. Om du har sett kullfallna båtar (oftast om de står väldigt utsatt och har knutit presenningen i lösa stöttor) så har du kanske noterat att de ligger på sidan. Om du har en hyfsad vagga med fyrkantig ram nedtill (det låter på din beskrivning som det är en vagga av Tyresö-typ) så är det ingen risk om den lutar lite, De vaggorna är kraftiga och tål en hel del klantighet i båtplaceringen.

 

Den mesta tyngden i din båt ligger i kölen så det är viktigt med en rejäl kölpallning (några rejäla plankor på tvärs under vaggan under kölen) så att vaggan inte sjunker ner under kölen under vintern. Sen kan du fylla på med klenare plankbitar på diagonalen i hörnen av vaggan. Om något hörn av vaggan "hänger lite i luften" innan du sätter ner båten så brukar det lösa sig av sig själv när du sätter an stöttorna efter att båten ställts ner i vaggan. Vaggan kan mycket väl stå på 5 punkter - köl och 4 hörn - för det är där som belastningen kommer att vara. Resten av ramen är bara till för att hålla samman stöttningen. Om något hörn skulle hamna väldigt mycket "i luften" efter att båten ställts ner i vaggan så är det bara att slå in en bräda under det hörnet (ev stoppa in två tunnare brädor och slå in en tredje mellan dem)

 

OBS: Stöttorna ska vara nedskruvade så att båten ställs på kölen - när båten ställts ner och fortfarande hänger i kranen så sätts stöttorna åt. Annars kan du få onödigt högt tryck på stöttorna. Se till att stöttorna går lätt att justera och ha med verktyg för att justera dem. När båten ställts på plats så går det att efterjustera stöttorna så att de sitter an med lagom tryck. Efter några dagar - någon vecka så bör du kolla hur hårt stöttorna sitter åt för då har marken under kölen satt sig och pressen på stöttorna kan ha blivit större.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt lutade gasnska mycket mot häcken förra vintern. Det kändes inte som något som helst problem stabilitetsmässigt, däremot dränerades inte vatten som det skulle.

Fick även lite inläckage på grund av det blev vatten stående vid skarvar. Dessa skarvar läckte aldrig annars när det bara rann vatten över men de klarade uppenbarligen inte stående vatten.

Kan vara värt att tänka på.

/j

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-- undrar jag med... Hoppas det gick galant eftersom att TS inte skrivit något..

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnade kanske under båten :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 

 

Jag hamnade inte under båten..... Det gick bra tills slut men det var mycket jobbit, vi håll säker på en timme....  Vi försökte lyfta båten 4 gånger men var tvungen att avbryta.  Jag håll på i 3 timmar med att få vaggan i nivå genom att gräva och använda massor med brädor, det blev aldrig bra tyckte jag....  är fortfarande trött. Jag håll andan ut varje gång båten lyftes och inte gick... 

 

Första försök: Då hamnade remmen som håller akten i kölinsfästningar.  

 

Andra försök: Remmen som håller fören var för lång, båten lutade kraftig (15 grader) som om den skulle dyka ner som helst.

 

Tredje försök: Då var jag tvungen att hoppa i båten och förkorta kättingarna där  remmarna för fören hålls ut.  Han sänkte kranen tills jag fick ta i kättingarna (det var lite tråkig att få kättingarna på däcken på båten (säker 200kg stora och rostiga kättingar, den blev mycket smutsig och lät förfärligt.., repor? vågar inte kolla...), Sen förkortade jag kättingarna genom att hacka i en lås..  jag gissade på ungefär det skulle vara och sen försökte vi igen.  Det visade sig att jag fick ta i fel kätting, det blev en för fören och en för akten..

 

Fjärde försökt:

Då fick jag ta i rätt kättingar... (och genom att gissa förkortade jag dem, ungefär 20cm) och då  kom båten rak  från vatten (halleluja) och kunde läggas på vaggan, (Det var ganska lätt att få den i vaggan) Det blev ganska bra faktisk..... jag har skruvat stöttorna precis som av de tar emot men inte mer... hoppas det är inte för lösa. Båten sitter stabilt tycker jag...

 

Nästa år då vet vi vad som ska göras i alla fall.. men det var mycket jobbit..... jajaja :D

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det gick bra till slut.

Konstigt att kranföraren inte klarade av lyftet bättre, de brukar vara riktigt duktiga.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången är alltid svettigt som fan! Men som du säger, nu vet du hur det ska vara.

 

På min båt, när jag hade en 30-fotare som stod på gräs på uppläggningsplatsen, så satte jag alltid en rejäl stötta under aktern. Kändes som om motor och allt i stuven vägde tungt.

 

Det var en bräda som jag jackade ur lite så den passade i bottenprofilen perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Semonan är ovanligt jävlig att få i bra balans och vill gärna "dyka". Det tog flera år innan vi kunde lyfta på första försöket så jag har viss förståelse för kranföraren. Lyckades man lirka in aktra slingen mellan skrov och roder så kom hon oftast upp rakare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...