Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Luffarn

Hur gör ni med båtar som blir liggande på land år efter år?

Rekommendera Poster

Precis Funkis! Klubbgemenskap!

"Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Klart att de försvinner till slut.

Kanske försvann lite av klubbgemenskapen där också.  

Håller med. Så länge båtarna inte utgör ett allvarligt problem när de ligger på land året runt så så finns det väl ingen anledning att göra något åt dem.

 

Det är troligen någon som hävdar "ordning och reda" som tycker det är fel att båtar ligger på land på sommaren, "så ska det inte vara, båtar ska ligga i vattnet på sommaren".

  • Varför är detta mera rätt?
  • Vem har rätt att bestämma vad som är rätt och fel?
  • Varför anses ofta de ordningsamma ha mera rätt än de som accepterar lite oordning?

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

Klart att de försvinner till slut.

Kanske försvann lite av klubbgemenskapen där också.  

Håller med. Så länge båtarna inte utgör ett allvarligt problem när de ligger på land året runt så så finns det väl ingen anledning att göra något åt dem.

 

Det är troligen någon som hävdar "ordning och reda" som tycker det är fel att båtar ligger på land på sommaren, "så ska det inte vara, båtar ska ligga i vattnet på sommaren".

  • Varför är detta mera rätt?
  • Vem har rätt att bestämma vad som är rätt och fel?
  • Varför anses ofta de ordningsamma ha mera rätt än de som accepterar lite oordning?

Mackey

 

Ett väldigt tolerant och föredömligt tankesätt som jag ser det.

 

Samtidigt kan jag ju se att det finns de som anser att en massa båtar som aldrig kommer i sjön på något sätt motverar syftet med en båtklubb, man kanske inte har plats att släppa in nya medlemmar som skulle nyttjat både sommarens båtplats och vinterns uppläggningsplats.

 

En tredje tanke är ju att nästa steg är att fundera på båtarna som ligger i sjön? Används de? Eller skulle andra nyttja platsen bättre? Den båten har kört från sjösättningsrampen till sin plats, från platsen till upptagnigen, de har inte ens varit nere och fikat i båten, dom borde vi kasta ut......

 

Förmodligen finns det ett antal båtägare som fortfarande längtar och drömmer, men som inte kommer till skott..... några kanske behöver lite hjälp på traven för att bestämma sig för att dra igång renoveringen eller sälja båten....  men så länge de följer klubbens stadgar och regler o betalar sina avgifter är det svårt att göra något om man tänker sig att ha en fortsatt god stämning i klubben. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, lite oordning får man väl leva med...en del av livet så att säga. Men de båtar som blir stående år efter år på uppställningsplatser eller bryggor blir nästan alltid en kostnad i slutänden som en eller annan måste betala. 

Motivationen för den siste ägaren, om denne nu ens är livet vilket inte alls är säkert, att betala för omhändertagandet blir mindre o mindre. Många resonerar väl som "den äter ju inte bröd där den står", tja den kan man kanske hålla med om , men......

 

Att detta problem kommer att bli större problem närmaste åren är jag helt övertygad om, speciellt som värdet för många av dessa 70 tals skapelser har försvunnit, och därmed möjligheten att sälja dom.

 

Skall det vara statens ansvar via våra skattepengar att ta sig av kostnaderna som dessa "drömmare" genererar på sikt??  Rätt tveksamt!

 

Att ta hand på ett föreskriftmässigt sätt en övergiven fritidsbåt är inte nån billig historia.

Läs gärna den artikel jag länkat till!!
Sen må de gamla gubbarna som drömde att få dom i sjön vara hur jovialiska och "mysiga" som helst.

Kostnaden hamnar på de andra som antagligen har nog med utgiftsposter för att dra runt sina liv och fritidsintressen.

 

http://www.hsr.se/press/2013/mycket-kostsamt-att-skrota-overgivna-batar

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klubben har väl inget ansvar för uppställda båtar om det finns ägare till dem? Kan däremot inte klubben hålla reda på vem som äger så har naturligtvis klubben ett problem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även båtar går i arv så det blir ju dödsboet och senare de efterlevande som får ansvaret för båtarna när ägaren dör.

 

Intressant tanke att man sak kasta ut alla som inte tar sin bår från bryggan på sommaren ur klubben. Det skulle nog bli populärt.  :angry:

 

Självklart ska man sörja för återväxt i klubben och då kan det ju vara aktuellt att se till att nya båtägare får plats för sina båtar på vintern. På kort sikt är det kanske inte ett allvarligt problem, men...

 

Som någon skrev tidigare så räcker det troligen med lite konstruktiva samtal för att komma till rätta med 90 % av alla oanvända båtar. Att föreslå att ägaren ger bort båten till någon som har glädje av den innan den förfaller helt är ju en bra idé. Klubben kan ju hjälpa till med avyttrandet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man är inte tvingad att ärva något så om båten saknar värde och klubben inte ställt krav på dödsboet innan det skiftas så blir det väldigt svårt för klubben att ställa några krav på arvingarna. Klubben kommer få ta alla kostnader även om man vet vem som borde ha ärvt båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man är inte tvingad att ärva något så om båten saknar värde och klubben inte ställt krav på dödsboet innan det skiftas så blir det väldigt svårt för klubben att ställa några krav på arvingarna. Klubben kommer få ta alla kostnader även om man vet vem som borde ha ärvt båten.

För att "slippa" ärva måste det finnas ett skriftligt avtal som ingåtts mellan arvingar och  arvlåtaren.

Avlider båtägaren så är dödsboet ägare. Klubben kan inte ärva båten och får heller inte transportera bort den. 

Om klubben har någorlunda ordning, håller reda på sina medlemmar, ser till att avgifter betalas mm så kan det aldrig bli ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skall det vara statens ansvar via våra skattepengar att ta sig av kostnaderna som dessa "drömmare" genererar på sikt??  Rätt tveksamt!

 

 

Staten............vem är det??

 

Staten (läs du o jag) kann ju innföra registrering och vrakpant på alla båtar (över ett visst tonnage).

Samtidigt låta alla evnt. alla kostnader belastas flytetyget.

 

Vrakpanten måsste täcka bortforssling och gänvinning.

 

OK att "staten" får några kostnader vid innföring av detta; men antagligen inte mer enn det kostar "någon" (läs: du o jag) i dag.

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klubben ärver givetvis inte något. Men du kan inte heller tvinga tex en bröstarvinge att ta hand om något som i praktiken har ett negativt värde. Precis på samma sätt som att ingen ärver skulderna i ett dödsbo som gått i konkurs.

 

Det går, i alla fall i teorin, att tvinga ett dödsbo som har tillräckliga tillgångar att ta hand om en skrotbåt som ingår i dödsboet. Men det lär bli en lång uppförsbacke om dödsbodelägarna sätter sig på tvären. Bara att bevisa att dödsboet verkligen äger båten kan vara jättesvårt. Om dödsboet dessutom redan är skiftat när klubben upptäcker att båtens ägare är död blir uppförsbacken ännu värre. Båten kommer i praktiken bli ägarlös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kontantinsats/inträdesavgift som förskottsbetalning/pant för ev omhändertagande av båt som skall förstöras (och som betalas tillbaka vid utträde) ???

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kontantinsats/inträdesavgift som förskottsbetalning/pant för ev omhändertagande av båt som skall förstöras (och som betalas tillbaka vid utträde) ???

Det är ju en utmärkt id'e.

 

Det man kan ha emot detta är möjligen att det blir kostsamt att gå med i en klubb, men även det går att lösa genom att ta ut avgiften löpande de första åren till dess medlemmen fyllt upp sin "pott".

 

Ytterligare en fördel är att klubben får ett kapital som kan användas vid investeringar som sedan kan fyllas på från de vanliga medlemsavgifterna över tiden.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det där är hemsnickrad lagtolkning och det stämmer inte. 

När båtägaren avlider övertar dödsboet ansvar, skulder och tillgångar. 

En bouppteckning upprättas. En person som väl känner till boets egendom, ska biträda bouppteckningsförrättaren. 

Det är väldigt troligt att det i detta sammanhang framkommer att den avlidne äger en båt och den ska då tas upp i bouppteckningen inklusive upplupna kostnader. Hyra för en båtplats betalas i förskott och lär därför komma med med i bouppteckningen. 

Dödsboet äger båten och ev kostnader detta kan innebära.

 

En sak kan inte ha ett “negativt värde”. 

När bouppteckningen registrerats sker arvsskiftet, tillgångarna används för att betala ev skulder. 

Täcker inte tillgångarna de skulder som finns avskrivs dessa normalt sett, alternativt försätts dödsboet i konkurs.

När boet har skiftats upphör dödsboet. 

Om det dyker upp en skuld efter arvskiftet skall arvskiftet återgå så att skulden kan betalas. 

 

Båtklubben kan inte transportera bort båten utan ägarens tillstånd.

Om båtklubben har ordning på sin verksamhet, kräver in hyror, upprättar hyreskontrakt kan det aldrig  bli något problem.

Men om båtklubben inte upprättar hyreskontrakt, “glömmer” att debitera hyra osv, då blir det en del besvär. Men den klubben har antagligen många fler problem.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det som du säger men hur många av de båtklubbar som har lik på land är tillräckligt kunniga och snabba i svängarna för att gå iland med att ställa krav i tid och på rätt sätt för att få dödsboet att ta sitt ansvar... På många ställen är det uppenbart att gamla båtar legat bortglömda i åratal. Det kan ha passerat flera arvsskiften... lång uppförsbacke att röja i det. Troligen är det så dyrt och riskfyllt för klubben att driva frågan att de hellre försöker sopa det under mattan (båten ligger kvar eller undanröjs på något olagligt sätt) eller så tar klubben kostnaden.

 

Om det kostar pengar att bli av med något som är oönskat, dvs man måste betala för att bli av med det så har det i praktiken ett negativt värde. En parallell företeelse är förorenad industrimark som senast ägts av ett företag som gjort konkurs. Konkursförvaltaren kan inte sälja marken eftersom en sanering kostar mycket mer än den renade marken är värd och konkursen avslutas utan att marken säljs. Marken blir utan ägare. Det finns många exempel på detta. Kommunen brukar bli sittande med Svarte Petter och skattebetalarna får betala.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en båtklubb låter båtägare ställa upp båtar utan kontrakt, utan att ta ut hyra eller inte kräva in förfallen hyra eller inte veta vem som äger båten. Ja då är det nog helt rimligt att den klubben får ta ett ekonomiskt ansvar. En sådan klubb har säkert många lik i garderoben, dr ska man nog inte vara medlem.

När det gäller förorenad mark som blir kvar i en konkurs är det kommunen som blir ägare till problemet enligt miljöbalken.

Men ok, visst kan "vrak" bli en kostnad för en klubb men det krävs en rad av olyckliga omständigheter samt en illa skött klubb. Det skulle vara intressant om någon känner till något sådant fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stort är problemet egentligen? Hur många båtar och hur stora kostnader pratar vi om? Jag tycker det har blivit någon sorts nymoralistisk häxjakt över det hela. Straffavgifter i långa banor... Jag känner till båtklubbar med åldrande medlemmar. Folk får bråck, cancer, någon bröt benet vid fall från båten, ett par gamla farbröder dog, etc. Folk behöver renovera. Vad är problemet med att en båt står på land i några år - egentligen? Visst har jag sett några få övergivna lik men det är verkligen inte många. Och jag har svårt att tro att några enstaka kvarliggande båtar på land gräver några djupare hål i ens den fattigaste båtklubbs budget. Det borde vara fullt möjligt att ha en välvillig syn på saken.

 

Kommunerna däremot ligger i många fall på båtklubbarna för att vinteruppläggningsplatserna ska vara tomma på sommaren. Mer nu än tidigare. Orsak? Jag misstänker att det många gånger handlar om närboende som tröttnat på anblicken av alla fula pressenningar i sommargrönskan och som klagar hos kommunen. Men även om en njuggare syn på båtklubbarna från kommunernas sida. Tänker då på villkor för arrendeavtal, stenhårda miljökrav, etc.

Redigerad av undrande
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, hur stort är problemet egentligen?

16 % av båtklubbarna anser att skrotbåtar är ett problem.

 

Det mesta om skrotbåtar kan man läda i rapporten som finns på denna sida,

http://www.hsr.se/det-har-gor-vi/hav/svenska-skrotbatar

 

Jag har skummat den, intressant läsning faktiskt.

 

En roddbåt kostar 3 500:- kr att skrota och en "vanlig" äldre fritidsbåt ca 35 000:- kr.

Själva återvinningen ligger på ca. 10 % av kostnaden, resten är bärgning/lastning, transport och omhändertagande av miljöfarligt avfall i och runt båten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...